2023-03-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Tyska federala polisen och det tyska riksåklagarämbetet skiter väl i vad Hersh skriver när det är så uppenbart fel. De har hållit på med sina undersökningar i ett halvår nu. I slutet av januari hade man kommit fram till att en Bavaria Cruiser 50, ägd av firman Mola Yacht i Rostock kunde vara intressant och gjorde en razzia där man hittade rester av sprängmedel 14 dagar innan Hershs första bloggpost (8 februari). Nu släpper man lite av resultaten en månad efter Hershs bloggande. Tyska myndigheters kvarnar mal långsamt men säkert - och oberoende av vad en amerikansk kommunist råkar tycka på sin Substack.

Post scriptum: Om änglarna på knappnålshuvuden

OM det hade varit så att den här typen av dyk INTE hade kunnat göras från en Bavaria med hjälp av fyra man, eftersom man hade behövt - låt oss säga - en dykkammare och en kran som omöjligt hade kunnat få plats på yachten, så hade jag sett rapporten med mycket stor skepsis. Det handlar alltså om ett konkret verifieringsförfarande och inte om en abstrakt spekulation. Parallellen till den medeltida skolastikens formella argumentationsövningar är inte direkt träffande, enligt min mening.

Olav Scholz var väl till USA nyligen där han fick instruktioner om vad som gäller i fallet. Snart kommer ni att se en motsvarighet till Colin Powell vifta med bevis

Jag har förövrigt inte fått svar. kanske för att hans kunskaper inte sträcker sig till hantering av explosiva medel osv.
men det kanske kommer ett svar
Citera
2023-03-10, 12:44
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Olav Scholz var väl till USA nyligen där han fick instruktioner om vad som gäller i fallet. Snart kommer ni att se en motsvarighet till Colin Powell vifta med bevis

Jag har förövrigt inte fått svar. kanske för att hans kunskaper inte sträcker sig till hantering av explosiva medel osv.
men det kanske kommer ett svar

Den tyska undersökningen har headats av riksåklagarämbetet (Generalstaatsanwaltschaft) eftersom den ska stå fri från politiskt inflytande. Scholtz kan säga vad han vill, men han kan inte gå in och styra och ställa med vad riksåklagaren eller den federala polisen gör.
Citera
2023-03-10, 12:45
Medlem
Citat:
Artikeln är skriven av dåren/Putinälskaren Jeffrey Sachs och publicerad i en kinesisk regeringspublikation, men det som jag har fetat är den fråga som måste besvaras:

Är det så att en sprängning av de de olika rörledningarna verkligen är så komplicerad att ENDAST "a state level actor" kan göra detta?

Sachs och Hersh säger att det absolut MÅSTE vara så. Om detta INTE är fallet så kommer allt i ett helt nytt ljus.

Jag vet inte något om dykning så det tänker jag inte kommentera.

Det fetade av mig.

Att han publicerar i en kinesisk tidning säger väl allt om statusen på media i västvärlden

John Stockwell kommenterar hur underrättelsetjänsten jobbar med media. Räkna med att det tiotusentals gånger värre idag.

https://www.youtube.com/watch?v=NK1tfkESPVY&t=381s&ab_channel=WitnesstoWar

Edit. Sedan undrar jag vad denna P8 gjorde där. Se från minut 23 och framåt åtminstone 10 minuter

https://www.youtube.com/watch?v=-gAzQ1KaCcE&ab_channel=MonkeyWerxUS
Senast redigerad av temptedmania 2023-03-10 kl. 12:57.
Citera
2023-03-10, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Inget nämns att det skulle varit Ryssland som sprängt sin egen ledning. Jag vill minnas att svensk media gick starkt ut med att det var Ryssland. Och människor som jag träffade på fullt allvar trodde på det.

Det är alltså inte Ryssland, men kan vara alla andra inblandade vem som..
En kille från Tyskland föreslog till och med att det kunde varit Tyskland. Det håller jag dock för osannolikt.
Nu skrivs det om en ukrainsk "grupp" - som inte är knuten till Zelinskij. Och en polsk båt! Det lutar åt att Polen varit inblandad. Gjort attentat mot grannländer. Fast Polen har säkert också nytta av gasen, som kommer till Europas gasnät.
Eftersom det är tydligt att allt som händer i kriget på Ukrainas sida, är styrt från väst, så säger mig det inte något att det varit en Ukrainsk "grupp" - kan ju lika gärna varit en kommandogrupp som står under Nato eller England.
Jag anser det inte troligt att en "grupp" i Ukraina har kraften göra detta på egen hand. Dessutom om det inte skulle varit Ukrainas armé, eller flotta.

Mera ljus på detta!

Det är ryssland som ligger bakom både sprängningen och nu senast den klantiga false flagen med fritidsbåten. Bara i ryssland är de så pass korkade
Citera
2023-03-10, 13:00
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
"9/11 was an inside job",

If you say so. Det enda jag sa var att det var lite väl lägligt att de påstådda attentatsmännen hade med sig sina pass. Och att dessa kunde återfinnas. Lite för lägligt för att en vettig människa ska kunna tro på det. Tycker du inte?

Citat:
"tyska riksåklagarämbetets aktiviteter styrs uteslutande av vad Seymour Hersh bloggar om för tillfället",

Nu var det inte tyska riksåklagarämbetets som släppte nyhetsstoryn. Det var Reuters och NYT.

Men vasall-länders rättsväsende står såklart ofta USA till tjänst på olika sätt. Varför tror du att svenska åklagare väntade flera år med att lägga ner förundersökningen mot just Julian Assange? Man sprang duktigt USA:s ärenden.

Citat:
"att fem personer skulle kunna spränga gasledningar med en Bavaria Cruiser 50 som plattform kan omöjligt ske i sinnevärlden".

Att det omöjligt kan ske i sinnevärlden är väl att dra det lite väl långt. Jag menar bara att det är osannolikt. Som nånting ur en Hollywood-film liksom. Kan det omöjligt ske i sinnevärlden att James Bond oskadliggör 10 beväpnade bad guys på raken med sina bara händer? Nej, men det är osannolikt. Om jag skulle höra en sån story i en nyhetsartikel så skulle jag inte tro att den var sann.

Citat:
Du är helt oseriös. God middag.

Ha en bra dag, hörrudu!
Citera
2023-03-10, 13:01
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Inget nämns att det skulle varit Ryssland som sprängt sin egen ledning. Jag vill minnas att svensk media gick starkt ut med att det var Ryssland. Och människor som jag träffade på fullt allvar trodde på det.

Det är alltså inte Ryssland, men kan vara alla andra inblandade vem som..
En kille från Tyskland föreslog till och med att det kunde varit Tyskland. Det håller jag dock för osannolikt.
Nu skrivs det om en ukrainsk "grupp" - som inte är knuten till Zelinskij. Och en polsk båt! Det lutar åt att Polen varit inblandad. Gjort attentat mot grannländer. Fast Polen har säkert också nytta av gasen, som kommer till Europas gasnät.
Eftersom det är tydligt att allt som händer i kriget på Ukrainas sida, är styrt från väst, så säger mig det inte något att det varit en Ukrainsk "grupp" - kan ju lika gärna varit en kommandogrupp som står under Nato eller England.
Jag anser det inte troligt att en "grupp" i Ukraina har kraften göra detta på egen hand. Dessutom om det inte skulle varit Ukrainas armé, eller flotta.

Mera ljus på detta!
Utredningen är inte klar än. Det kan handla om en fals flag-operation.
STOCKHOLM/BERLIN, March 8 (Reuters) - Western allies on Wednesday warned against reaching premature conclusions on who was responsible for blowing up the Nord Stream pipelines, with Germany suggesting the attack could also have been a "false flag" operation to blame Ukraine.https://www.reuters.com/world/europe/germany-says-nord-stream-attacks-may-be-false-flag-smear-ukraine-2023-03-08/
Citera
2023-03-10, 13:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
STOCKHOLM/BERLIN, March 8 (Reuters) - Western allies on Wednesday warned against reaching premature conclusions on who was responsible for blowing up the Nord Stream pipelines, with Germany suggesting the attack could also have been a "false flag" operation to blame Ukraine.https://www.reuters.com/world/europe/germany-says-nord-stream-attacks-may-be-false-flag-smear-ukraine-2023-03-08/

Har du sett videon där Joe Biden säger att det inte blir någon Nord Stream 2?
Citera
2023-03-10, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kanske false-flag. Det tyder ju på att spåren tyskarna har leder till Ukraina. Det mest logiska, både med tanke på motiv och utförande.
Citera
2023-03-10, 13:56
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Jag vet inte något om dykning så det tänker jag inte kommentera.

Det fetade av mig.

Att han publicerar i en kinesisk tidning säger väl allt om statusen på media i västvärlden

John Stockwell kommenterar hur underrättelsetjänsten jobbar med media. Räkna med att det tiotusentals gånger värre idag.

https://www.youtube.com/watch?v=NK1tfkESPVY&t=381s&ab_channel=WitnesstoWar

Edit. Sedan undrar jag vad denna P8 gjorde där. Se från minut 23 och framåt åtminstone 10 minuter

https://www.youtube.com/watch?v=-gAzQ1KaCcE&ab_channel=MonkeyWerxUS

Dagen för attentatet var det ovanlig rysk aktivitet med Östersjöflottans ubåtar. P-8:an ser ut att följa ubåtar på rak kurs mellan Baltijsk och linjen Ölands södra udde och Kolberzeg. Ubåtsövervakning med anledning av flygprofilen skulle jag säga.
Citera
2023-03-10, 14:13
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Kanske false-flag. Det tyder ju på att spåren tyskarna har leder till Ukraina. Det mest logiska, både med tanke på motiv och utförande.

Tvärt om: Tysklands försvarsminister Pistorius antydde i förrgår att det kunde vara en rysk false-flag för att skjuta skulden på Ukraina, med hjälp av ganska klumpigt utlagda "spår", typ att högljutt ge pro-ukrainska sympatier till känna vid båtuthyrning, att vända sig till den enda uthyraren i hela Östersjön som ägs av ukrainare, samt att låta bli att städa bort sprängämnesrester från kajutan.
Citera
2023-03-10, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Källa på det? Annars: dubbeltrams.

Klarar man av att lägga ihop 1 och 1 så är det inga problem, USA har tjänat skitmycket på att ledningen sprängdes, rysshoran har bara förlorat och förlorat på detta.

Jänkarna har alltså motiv för att spränga ledningen då det eliminerar en konkurrent….

https://www.consilium.europa.eu/sv/infographics/eu-gas-supply/
Citera
2023-03-10, 14:31
Medlem
Citat:
Tvärt om: Tysklands försvarsminister Pistorius antydde i förrgår att det kunde vara en rysk false-flag för att skjuta skulden på Ukraina, med hjälp av ganska klumpigt utlagda "spår", typ att högljutt ge pro-ukrainska sympatier till känna vid båtuthyrning, att vända sig till den enda uthyraren i hela Östersjön som ägs av ukrainare, samt att låta bli att städa bort sprängämnesrester från kajutan.
Det jag menar. Bevisen pekar på ukrainska gärningsmän. Men det är inte politiskt gångbart, så tysken börjar tala om att det måste vara false flag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in