2023-03-10, 23:23
  #1813
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Dessutom så är det så att drönaren (uuv'n) kräver lite mer än ett ukrainskt hobbyteam om det var det du menade. Dessutom även i detta fall en lite större kran än fastskruvad på en yatch som den som belyses i fallet

Vill jag inte påstå, Det är 80 meter där.
Vad är då ett Ukrainskt hobbyteam?

Är det erfarna sprängare, eller ex-A-dyk?
Ingen vet, såvitt jag vet.

så som det påståtts gått till hitintills, så är det ingen jätteoperation direkt.
Citera
2023-03-10, 23:24
  #1814
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag beklagar, men jag förstår nog inte riktigt vad du pratar om.
Jag vet inte just hur strömmarna är på den aktuella platsen, men jobben jag gjort tidigare har inte krävt några Jätteanordningar.
I mångt och mycket blir det här fråga om rena spekulationer, så jag kan bara svara på vad som är görbart/rimligt, och det här går igen i allt, vet man vad dom hade tillgång till? nej.
Vet man vilken kunskap dom hade? nej.

Inga problem scoremax. Jag byggde mina svar på samma "snorklande" som dig. Dessutom har jag jobbat en del och mer med uuv's också, så jag ville bara veta hur den kranen var fastspikad på den misstänkta yatchen i fråga
Citera
2023-03-11, 02:47
  #1815
Medlem
scoremaxs avatar
Ja jag vet inte vad som hittat, och jag vet inte allt om Forensiskt arbete.

Jag förstår att man kan se vilket, eller vilka sprängämnen som använts, men jag kan verkligen inte förstå att man hittat diverse ”spår” i största allmänhet.

Det djupet, med strömmar, en veckas väntetid, med +200 kilos laddning.

Nej, antingen har man krånglat till det på ett väldigt konstigt sätt, eller så är det fabricerat.

Jag tror inte ett ögonblick på att dom ”hittade” spåren är autentiska.
Citera
2023-03-11, 06:52
  #1816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja jag vet inte vad som hittat, och jag vet inte allt om Forensiskt arbete.

Jag förstår att man kan se vilket, eller vilka sprängämnen som använts, men jag kan verkligen inte förstå att man hittat diverse ”spår” i största allmänhet.

Det djupet, med strömmar, en veckas väntetid, med +200 kilos laddning.

Nej, antingen har man krånglat till det på ett väldigt konstigt sätt, eller så är det fabricerat.

Jag tror inte ett ögonblick på att dom ”hittade” spåren är autentiska.
De inblandade ska resa till/från uthyrningen. Till från hamnen. Bilar, lastbil, till och med om de rest med tåg/kollektivt har de lämnat spår. Yachten behöver bränsle, mat för veckor. Sprängämen kommer någonstans ifrån. Dykutrustningen. De ska äta, sova innan/efter. De ska kommunicera innan/efter. Närmast omöjligt att de inte lämnat massor med spår. Har man inte kontokortsnummer, telenummer, mail och bilder på de inblandade beror det inte på att de inte finns utan att man inte lagt ner tillräckligt stora resurser. Till och med de bästa proffsen israelerna lämnade massor med spår när de gjorde en operation i Dubai. Oundvikligt när man opererar i ett modernt land.
Citera
2023-03-11, 06:54
  #1817
Medlem
Naknekejsarens avatar
Västerländsk propaganda har blivit nästan lika löjlig som den ryska och kinesiska propagandan. Man kan inte längre tro på någon sida.
Citera
2023-03-11, 07:09
  #1818
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja jag vet inte vad som hittat, och jag vet inte allt om Forensiskt arbete.

Jag förstår att man kan se vilket, eller vilka sprängämnen som använts, men jag kan verkligen inte förstå att man hittat diverse ”spår” i största allmänhet.

Det djupet, med strömmar, en veckas väntetid, med +200 kilos laddning.

Nej, antingen har man krånglat till det på ett väldigt konstigt sätt, eller så är det fabricerat.

Jag tror inte ett ögonblick på att dom ”hittade” spåren är autentiska.

Självklart är spåren inte autentiska utan medvetet klumgigt planterade av ryssland. FSB och Putins paradgren är att få igång västvärldens hela jävla foliehattsbrigader + media, ställa till med förvirring och gruffande - ungefär som på flashback.

Ryssland sprängde gasledningarna, det vet vi. Sequelen med båten är ett led i desinformationskapanjandet som ryssland bedriver och har gjort ända sen kriget startade.
Citera
2023-03-11, 08:59
  #1819
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Självklart är spåren inte autentiska utan medvetet klumgigt planterade av ryssland. FSB och Putins paradgren är att få igång västvärldens hela jävla foliehattsbrigader + media, ställa till med förvirring och gruffande - ungefär som på flashback.

Ryssland sprängde gasledningarna, det vet vi. Sequelen med båten är ett led i desinformationskapanjandet som ryssland bedriver och har gjort ända sen kriget startade.

Hur?
Citera
2023-03-11, 09:00
  #1820
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
De inblandade ska resa till/från uthyrningen. Till från hamnen. Bilar, lastbil, till och med om de rest med tåg/kollektivt har de lämnat spår. Yachten behöver bränsle, mat för veckor. Sprängämen kommer någonstans ifrån. Dykutrustningen. De ska äta, sova innan/efter. De ska kommunicera innan/efter. Närmast omöjligt att de inte lämnat massor med spår. Har man inte kontokortsnummer, telenummer, mail och bilder på de inblandade beror det inte på att de inte finns utan att man inte lagt ner tillräckligt stora resurser. Till och med de bästa proffsen israelerna lämnade massor med spår när de gjorde en operation i Dubai. Oundvikligt när man opererar i ett modernt land.

Nu pratar jag om fynden som skall ha gjorts vid detonationsplatsen.
Citat:
Det djupet, med strömmar, en veckas väntetid, med +200 kilos laddning.
__________________
Senast redigerad av scoremax 2023-03-11 kl. 09:06.
Citera
2023-03-11, 09:52
  #1821
Medlem
Ganska uppenbart att det är utfört av väst att nu så tydligt lägga lägga ut de här spåren med en segelbåt, PRO-Ukrainsk grupp. Prat om False-flag från Ryssland är komedi på hög nivå lite som FSB attentat med nervgift i England alla vet men du kommer inte kunna göra ett skit åt det. Vi kommer aldrig få ett erkännande att det är väst men indicier kommer vara tydliga, USA står just nu och ger Ryssland/Putin världens långfinger iom detta.
Citera
2023-03-11, 09:57
  #1822
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
De inblandade ska resa till/från uthyrningen. Till från hamnen. Bilar, lastbil, till och med om de rest med tåg/kollektivt har de lämnat spår. Yachten behöver bränsle, mat för veckor. Sprängämen kommer någonstans ifrån. Dykutrustningen. De ska äta, sova innan/efter. De ska kommunicera innan/efter. Närmast omöjligt att de inte lämnat massor med spår. Har man inte kontokortsnummer, telenummer, mail och bilder på de inblandade beror det inte på att de inte finns utan att man inte lagt ner tillräckligt stora resurser. Till och med de bästa proffsen israelerna lämnade massor med spår när de gjorde en operation i Dubai. Oundvikligt när man opererar i ett modernt land.

En parantes: I Tyskland görs fortfarande nästan alla transaktioner över disk med kontanter. Tågbiljetter, bilhyra, bensin, käk på restaurang, hotell, ja till och med hyran av båten på Mola i Rostock kan göras kontant utan att någon lyfter på ögonbrynen. "Kommandot" lämnar över 12 stycken 500 eurosedlar för två veckors seglats och uthyraren lägger slantarna i sin gamla kassaapparat. "Bargeld über alles."
Citera
2023-03-11, 10:18
  #1823
Medlem
Ken Drydens avatar
Namnet på den misstänkta yachten har nu släppts: Det handlar om en 50 fots Bavaria Cruiser C, som byggdes för tio år sedan och inte var utrustad med AIS ("automated identification system", dvs ett slags transponder). Hennes namn är Andromeda.

Vidare: Enligt nya rykten transporterades sprängämnena (ca 1000 kg) från Polen och över gränsen till Tyskland för att lastas ombord på Andromeda i Rostock.

Är det inte en jäkla risk att transportera den här typen av kontraband över en internationell gräns?

Varför lastade man inte på sprängmedlen i en polsk hamn, typ Swinoujscie eller Kolobrzeg? Dels slipper man gränspassage och dels ligger dessa hamnar närmare explosionsplatserna.

Info om ett av de förfalskade passen har släppts: det var bulgariskt.
__________________
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-03-11 kl. 11:03.
Citera
2023-03-11, 10:22
  #1824
Medlem
Låt oss gå tillbaka till tiden till strax efter sprängningen.
Vid tiden när alla pratade om att förmodligen Ryssland hade sprängt ledningarna.

Plötsligt kommer då en "prorysk" debattör och försöker påstå att det inte alls behöver vara Ryssland utan det finns saker som pekar på att dådet utfördes med hjälp av en hyrd båt med sex pro-ukrainska personer och falska pass.

Oj oj oj oj oj oj, det är nu inte svårt att föreställa sig den kakafonin av debattörer som 24 timmar om dygnet hånfullt skulle stå på sig att det omöjligt kan vara en ensam liten båt för dessa sprängningarna, utan att det MÅSTE vara en statlig aktör som Ryssland.

(Men nu kommer informationen från rätt håll och i ett annat läge, och då är det inte bara trovärdigt utan förmodligen 100% sant)
__________________
Senast redigerad av systernbolaget 2023-03-11 kl. 10:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in