2023-03-10, 13:16
Medlem
U22s avatar
Dimor funkar faktiskt väldigt bra för mig. Tar jag 2 tabletter på morgonen så kan jag göra saker under dagen utan att behöva springa på toa hela tiden. Dock känner man sig istället lite öm i magen av Dimor, lite som att någon har bedövat magen, jag antar att det finns morfin i? Man bör därför ej ta alltför mycket Dimor.
Citera
2023-03-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Dimor funkar faktiskt väldigt bra för mig. Tar jag 2 tabletter på morgonen så kan jag göra saker under dagen utan att behöva springa på toa hela tiden. Dock känner man sig istället lite öm i magen av Dimor, lite som att någon har bedövat magen, jag antar att det finns morfin i? Man bör därför ej ta alltför mycket Dimor.

Hej❗Hur länge har du haft dina besvär med för snabb tarmpassage ?

Har du andra tillkommande symptomer med din mag-och tarm-kanal utöver din ökade tarmpassage ?

Vilket typ av kosthållning tycker du fungerar bäst för dig ?

Har du inom läkarvården blivit utredd för problemet med din icke fungerande mag- och tarm-kanal ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2023-04-10, 12:48
Medlem
U22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej❗Hur länge har du haft dina besvär med för snabb tarmpassage ?

Har du andra tillkommande symptomer med din mag-och tarm-kanal utöver din ökade tarmpassage ?

Vilket typ av kosthållning tycker du fungerar bäst för dig ?

Har du inom läkarvården blivit utredd för problemet med din icke fungerande mag- och tarm-kanal ?

Mvh/ @JokerMannen

Runt 1 år.
Tycker det gör mycket om man undviker småätande och stark mat.
Läkarna har inte gjort mycket.
Citera
2023-04-10, 13:02
Medlem
U22s avatar
Den senaste tiden har jag kommit fram till slutsatsen att IBS DELVIS sitter i psyket.

När jag är ute och går och tänker på annat, då känns det inte av alls. Men så fort man börjar tänka på sin IBS, DÅ börjar mardrömmen.
Förmodligen är det ångest-relaterat. Ångesten att inte hinna till toan och skita på sig. Kanske kan ångestdämpande mediciner vara lösningen på många IBS problem?

Dock har man nog fortfarande en orolig tarm under IBS, men psyket kan enkelt trigga igång det. När jag t.ex ätit kinamat på restaurang så fick jag på hemvägen springa till närmsta offentliga toalett. Dessutom fick jag vända till toan hela 4 gånger innan jag kände att jag var trygg nog att gå hem.

IBS är verkligen en helvetesdiagnos. Men jag tycker faktiskt att Dimor funkar väldigt bra. Brukar ta två tabletter på morgonen och då kan jag i princip leva ett normalt liv.
Citera
2023-04-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av podboqpodboq
Medicinen Zoloft/Sertralin (antidepressivum) kan ta bort eller lindra IBS. Jag har själv använt den i ett par år och jag har nästan inte haft några IBS besvär under tiden! Kan tillägga att jag hade ordentliga IBS besvär tidigare. Det behövs inga höga doser heller, 50 mg kan räcka för att behandla IBS.

(För övrigt en mkt bra medicin mot lite allt möjligt, tycker jag.)

Beror på om man har tendens till lös avföring eller förstoppning. SSRI om förstoppning, Tricykliska om lös har jag för mig. Finns säkert en googling bort.
Citera
2023-04-14, 19:25
Medlem
Det är verkligen sjukt vad ibs kan ställa till det i kroppen. Jag har utöver de typiska symptomen från mage och tarm fått eksem, akne, muskelstelhet och ledvärk. Undrar om ångest stress och depression kan vara orsaken bakom allt detta. Att alla åkommor är psykosomatiska. Troligtvis.
Citera
2023-04-15, 21:59
Medlem
Hej jag har också diagnosen IBS men har enligt mig lite mer allvarliga symtom som dålig aptit på mat och även dålig sexlust och frusenhet i händerna och fötterna och illamående och har förlorat en hel del underhudsfett på hela kroppen. Så jag tror det är något annat än iBS men har gjort många undersökningar som gastroskopi koloskopi och 2 st MR buk och dom har än så länge inte hittat något allvarligt. Men får ofta ganska stora trötthetsattacker och blir alldeles matt I kroppen. Och har väldigt svårt att gå upp i vikt och väldigt svårt att lägga på mig lite muskler och maten den bara ri ner av mig. Men som sagt är det väldigt jobbig med att leva med att känna att något är på tok i kroppen trots i ga allvarliga fynd på alla undersökningar
Citera
2023-04-17, 19:26
Medlem
U22s avatar
Det här är väldigt konstigt.

Min mage reagerar nästan inget alls på chips med superstarka kryddor. Jag åt en Takis Blue men kände ingenting efteråt. Har även ätit ostbågar med Carolina Reaper (sägs vara världens starkaste chilikrydda) men inget särskilt hände med magen efteråt.

Dock har jag märkt att min magge blir REJÄLT triggad av feta såser. Bearnaisesås, sötsursås, BBQ-sås osv. Av dessa får jag världens sprutdiarré och det kan fan ta nästan ett helt dygn innan magen lugnar ner sig.

Jag tycker det är jättekonstigt att jag tål starka kryddor men inte såser...
Citera
2023-04-17, 20:48
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Det här är väldigt konstigt.

Min mage reagerar nästan inget alls på chips med superstarka kryddor. Jag åt en Takis Blue men kände ingenting efteråt. Har även ätit ostbågar med Carolina Reaper (sägs vara världens starkaste chilikrydda) men inget särskilt hände med magen efteråt.

Dock har jag märkt att min magge blir REJÄLT triggad av feta såser. Bearnaisesås, sötsursås, BBQ-sås osv. Av dessa får jag världens sprutdiarré och det kan fan ta nästan ett helt dygn innan magen lugnar ner sig.

Jag tycker det är jättekonstigt att jag tål starka kryddor men inte såser...

Samma här. Inte alltid men oftast så funkar magen bra med starka saker medans ett glas vatten kan få den att vända direkt.

Fett, skonmat som kokt fisk, pannkaka osv får min mage att balla ur.
Citera
2023-04-18, 20:21
Medlem
Hej
haft problem med magen sedan tidiga tonåren. Har fått ”diagnosen” ibs. Denna struliga mage har blivit värre senaste två åren. Om det är någon som känner igen symptom och kan dela med sig av tips så vore det guld värt!

Magknip.

Plötsliga diarrér som ALLTID debuterar i samband med dagens första mål mat, och kan en sämre dag bli 3-4 stycken kraftiga diarréer. Kan även få dessa av bara vanligt vatten.
Upplever nästan att ju mer vatten man försöker dricka om dagarna desto sämre är magen.

Extremt gasig i magen.

Förhöjda levervärden, vid ett flertal blodprover.dock inga kända födoallergier.

Vart väldigt mycket sämre i magen efter antibiotika i några dagar för drygt ett år sedan.

Tränar 5-6 dagar i veckan och äter väldigt ren mat, ofta är kolhydratkällan ris, havregryn eller pasta och äter vit fisk, kyckling, köttfärs med låg fetthalt, ägg, fettfri yoghurt, bär, frukt. Inga såser överhuvudtaget, thats it. Håller fett lågt då jag upplever att det hjälpt lite. Försöker alltid få in lite grönsaker till varje mål mat.
Äter en 5-6 mål mat om dagen pga träningen så är jävligt jobbigt om magen reagerar på alla mål mat en dålig dag.

Kom gärna med tips då detta håller fullständigt på att knäcka mig och jag får noll respons från vården.
Citera
2023-04-25, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindeman96
Hej
haft problem med magen sedan tidiga tonåren. Har fått ”diagnosen” ibs. Denna struliga mage har blivit värre senaste två åren. Om det är någon som känner igen symptom och kan dela med sig av tips så vore det guld värt!

Magknip.

Plötsliga diarrér som ALLTID debuterar i samband med dagens första mål mat, och kan en sämre dag bli 3-4 stycken kraftiga diarréer. Kan även få dessa av bara vanligt vatten.
Upplever nästan att ju mer vatten man försöker dricka om dagarna desto sämre är magen.

Extremt gasig i magen.

Förhöjda levervärden, vid ett flertal blodprover.dock inga kända födoallergier.

Vart väldigt mycket sämre i magen efter antibiotika i några dagar för drygt ett år sedan.

Tränar 5-6 dagar i veckan och äter väldigt ren mat, ofta är kolhydratkällan ris, havregryn eller pasta och äter vit fisk, kyckling, köttfärs med låg fetthalt, ägg, fettfri yoghurt, bär, frukt. Inga såser överhuvudtaget, thats it. Håller fett lågt då jag upplever att det hjälpt lite. Försöker alltid få in lite grönsaker till varje mål mat.
Äter en 5-6 mål mat om dagen pga träningen så är jävligt jobbigt om magen reagerar på alla mål mat en dålig dag.

Kom gärna med tips då detta håller fullständigt på att knäcka mig och jag får noll respons från vården.

Startar du dagen med havregrynsgröt?
Min mage klarar ingen form av havre. Sen säger du att det uppkom efter en antibiotikabehandling, kan ju vara så att de goda bakterierna i magen slogs ut också. Sahlgrenska studerar om feces överföring till tarmen kan hjälpa patienter som dig. Jag hade bett vårdcentralen remittera dig till gastroenterologi där du bor.
Lycka till
Citera
2023-05-14, 22:38
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Nyaste är ju Akkermansia muciniphila.
Folk rapporterar att deras IBS totalt försvunnit.

https://pendulumlife.com/products/pendulum-akkermansia?dsc_appld=true
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in