2023-03-10, 06:08
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prophetsy
Hej!

Jag skulle behöva ha lite hjälp med att förstå ifall min potentiella "bilköpare" är ute efter att lura mig, eller om jag bara är överdrivet försiktig.

Lite bakgrund:

Jag håller på att försöka sälja min bil privat. Det är en bil över 300.000:- och är finansierad med kredit som skall lösas i samband med försäljning.

Nu har jag fått en bilhandlarare som är på kroken och bor inte i min kommun. Så vi ska göra affären och skriva kontrakt på håll.

Firman i fråga verkar vara reko, från utsidan. 64 recensioner på google, 4,2 i betyg. Det finns en hemsida som ser väldigt normal ut. En instagram, där det finns många bilder på sålda bilar med kunder poserandes bredvid. Bolaget finns på allabolag.se och har typ 40m i försäljning. Det ser bra ut. Normal bilfirma.

Samtliga anställda har osvenska namn.

Nu till själva affären:

Jag har fått ett kontrakt, som ser ut att vara ett standard inköpeskontrakt som bilhandlare i allmänt använder sig av som tecknas med scrive och bankid.

I samband med detta, ber säljaren mig att fota registreringsbeviset. Han hävdar att han behöver det, för lösen av krediten till bilen och att reg-beviset behövs, för att ändra status att bilen inte längre är bunden av ett kreditköp. Han säger också vidare att i samband med detta, görs även ägerbytet - Efter att kontraktet har skrivits.

Här börjar mina varningsklockor gå av. Är inte principen att jag ska se pengarna har landat på mitt konto samt att krediten har blivit betalad först, innan något sorts ägarebyte görs?

Han menar på att det är såhär alla bilfirmor gör. Och att dom är reko, att kontraktet är bindande osv. Han hänvisar mig till den bilfirman som han jobbar på, som verkar legit.

Jag har bett om ID och jag fick en kopia av hans körkort. Han verkar vara en riktig person som finns.

Vad tror ni? Vågar jag gå igenom med den här affären? Kan jag lita på honom?

Tack på förhand
Jag ser faktiskt inte riktigt problemet.
Du har fortfarande regbeviset i original, du har fortfarande bilen, du ringer din bankman och förklarar läget och att du vill denna hör av sig när pengarna är på kontot.
(en personlig bankman är bra att ha på många sätt), då är dina penghar homesafe, och du kan vika hejdå till bilen.

Av det som framkommer är det inga problem.
Citera
2023-03-10, 06:10
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prophetsy
Han har fått väldigt mycket bilder på bilen och bilen i fråga har gått väldigt få mil och har faktorer som gör att man kan dra slutsatsen att den är väldigt fin och bra skick. Men ja, det verkar vara okej att inte titta på den först.

Jag antar också att dom vill undvika flera resor. Blir en total pendlingstid på 5t varje besök. Men jag förmodar det jag har inte frågat!

Han säger att vi ska;

1. Skriva avtalet. När avtalet är tecknat så påbörjas betalning av kredit samt resterande likvid till mig.

2. jag skickar bild på regbevis för att dom behöver det för lösen av krediten. och för ägarebyte.

3. jag får pengarna på mina konton.

4. dom hämtar bilen

Precis, se till att pengarna är på kontot.
No problem.

Det är bilhandlaren som tar risker här.

Och dom kommer ingen vart med ett lurendrejeri om det är ett stort företag,
Citera
2023-03-10, 06:30
Medlem
”Osvenska namn”. Detta är ju den stora varningsklockan. Inte själva förfarandet. Upplagt för scam…
Citera
2023-03-10, 07:29
Bannlyst
Osvenska namn, backa dej ur affären. Om TS skall göra affär, kolla om det finns domar på styrlelsen och den som du fick körkortet av. Ovasätt om dom heter Muhammed eller Klanen Taikonen, så gör inte bilaffärer med dem.
Citera
2023-03-10, 07:51
Medlem
Separatistens avatar
Du håller på att bli lurad!
Citera
2023-03-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Du snackar bara en massa dynga Bluff kan du vara själv När har jag skrivit att tidigare ägare löste skulden INNAN mina köp? Såklart ett par dagar efter jag blev ägare Edit: Tänker inte argumentera mer med dig Helt meningslöst..

Läs detta en gång. Förstår du inte det ologiska i ditt resonemang så är du hopplös!
Finansbolagen är inga idioter, dom är stenhårda och skulle såklart inte låtit det gå till på det sättet du påstår

Men det faller på sin orimlighet och är helt otänkbart.
Med ditt scenario skulle den egentliga ”ägaren” kunna sälja bilen som han egentligen inte äger/ betalt för till vilken luffare som helst till följd att kreditbolaget riskerar att inte få in en enda mer månadsinbetalning varken från säljare eller köpare. Det är helt omöjligt att göra ett ägarbyte när bilen är kreditspärrad oavsett om du använder Bilvision, Infotorget, Appen eller på traditionellt vis via pappersblanketen.

Detta förutsatt att inte kreditbolaget gjort en kreditkoll av den nya köparen och därefter godkänt en överlåtelse till den nya tänka köparen och därmed tagit bort befintlig kreditspärr och eventuellt lagt ditt en ny.

Hade din tes fungerat hade många köpt många bilar som dom sen sålt och skitit i månadsinbetalningarna men dom skulle haft en jäkla massa stålar på fickan.
Senast redigerad av brasnyggman 2023-03-10 kl. 10:49.
Citera
2023-03-10, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Läs detta en gång. Förstår du inte det ologiska i ditt resonemang så är du hopplös!
Finansbolagen är inga idioter, dom är stenhårda och skulle såklart inte låtit det gå till på det sättet du påstår

Men det faller på sin orimlighet och är helt otänkbart.
Med ditt scenario skulle den egentliga ägaren kunna sälja bilen som han egentligen inte äger/ betalt för till vilken luffare som helst till följd att kreditbolaget riskerar att inte få in en enda mer månadsinbetalning varken från säljare eller köpare. Det är helt omöjligt att göra ett ägarbyte när bilen är kreditspärrad om du så använder Bilvision, Infotorget, Appen eller på traditionellt vis via pappersblanketen.

Detta förutsatt att inte kreditbolaget gjort en kreditkoll av den nya köparen och därefter godkänt en överlåtelse till den nya tänka köparen och därmed tagit bort befintlig kreditspärr och eventuellt lagt ditt en ny.

Hade din tes fungerat hade många köpt många bilar som dom sen sålt och skitit i månadsinbetalningarna men dom skulle haft en jäkla massa stålar på fickan.

Men ge dig nu..Jag har gjort 2 ägarbyten nyligen där det var markering "Kreditköp" i bilreg Varför skulle jag sitta och ljuga om det? Bilvision, Infotorg har jag ingen uppfattning om då jag inte använder dom.
Senast redigerad av Tjonk 2023-03-10 kl. 10:57.
Citera
2023-03-10, 10:57
Medlem
Citat:
Men ge dig nu..Jag har gjort 2 ägarbyten nyligen där det var markering "Kreditköp" i bilreg Varför skulle jag sitta och ljuga om det?

Men förstår du hur många som sitter på taskiga avbetalningsplaner på sina bilar som gärna skulle gett bort bilen till en tiggare på stan för att komma ur sitt kontrakt om det fungerat som du påstår.

Givetvis måste finansbolaget som lånat ut pengarna godkänna den nye låntagaren. Därav är bilen kreditspärrad så att inga ägarbyte skall kunna ske.
Senast redigerad av brasnyggman 2023-03-10 kl. 11:05.
Citera
2023-03-10, 11:01
Medlem
Citat:
Men förstår du hur många som sitter på taskiga avbetalningsplaner på sina bilar som gärna skulle gett bort bilen till en tiggare på stan för att komma ur sitt kontrakt om det fungerat som du påstår.

Givetvis måste finansbolaget som lånat ut pengarna godkänna den nye låntagaren.

Ähh..Upplysningen om kreditköp ligger ju kvar tills skulden är löst Men har ju inte med själva ägarbytet att göra. Ring bilregistret och fråga då om du inte tror på vad jag säger..
Citera
2023-03-10, 11:06
Medlem
Citat:
Ähh..Upplysningen om kreditköp ligger ju kvar tills skulden är löst Men har ju inte med själva ägarbytet att göra. Ring bilregistret och fråga då om du inte tror på vad jag säger..

Du förstår tydligen inte.

Edit. Givetvis måste finansbolaget som lånat ut pengarna godkänna den nye låntagaren. Därav är bilen kreditspärrad så att inget ägarbyte skall kunna ske förrän den tilltänkte köparen är godkänd av finansbolaget i fråga. Alternativt att restskulden är betald till fullo och sitter på kreditgivarens konto.
Senast redigerad av brasnyggman 2023-03-10 kl. 11:17.
Citera
2023-03-10, 11:16
Medlem
Citat:
Du förstår tydligen inte.

Edit. Givetvis måste finansbolaget som lånat ut pengarna godkänna den nye låntagaren. Därav är bilen kreditspärrad så att inget ägarbyte skall kunna ske förrän den tilltänkte köparen är godkänd eller restskulden är betald till fullo och sitter på kreditgivarens konto.

Du fattar inte..Det är ingen "Spärr" som leasing är Bara en upplysning om att det finns en skuld
Citera
2023-03-10, 11:19
Medlem
Citat:
Du fattar inte..Det är ingen "Spärr" som leasing är Bara en upplysning om att det finns en skuld

Jag vet skillnaden men jag förutsätter att bilen har finans på sig eftersom du skriver kredköp och i sådana fall är den kreditspärrad till 100%.

Hade det gällt en leasingbil får du inte ens tillgång till den gula lappen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in