2023-03-10, 00:58
Medlem
först usa/ryssland, sen usa+norge, sen polen, sen ukraina. jag har hört så jävla många gissningar, så jag tror inte på nånting längre.

men vi kan ju diskutera i små grupper om vem som tjänar mest på att spränga ledningarna
Citera
2023-03-10, 05:08
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Mycket skitsnack här i tråden.

Till att börja med behyövs absolut ingen tryckkammare för att dyka till 80 meter. Det är idag helt normala dykdjup för oss vanliga amatördykare. Har själv varit djupare än så. Inga konstigheter.
En dekompressionskammare behöver man bara om det har hänt en olycka. Dekompressionsstopp gör dykarna under vattnet. Det är bara för dykare som arbetar på stora djup under längre tider, veckor, på t.ex. oljeriggar, som dekompressionskammare över ytan används, men då krävs också dykarklocka som kan anslutas till dekompressionskammaren eftersom dykarna absolut inte får utsättas för normalt atmosfärstryck innan de går in i dekompressionskammaren. Den som tror något annat kan absolut ingenting om mättnadsdykning.

Det framkom ganska snart efter sprängningarna att det bör ha rört sig om runt 200kg sprängmedel vid respektive sprängning. Förmodar att de 500kg och 1000kg som det nu talas om i tråden är trådsanningar som växt till sig över tid.

Att hantera ett 200kg (eller 500kg eller 1000kg för den delen) objekt i vattnet är inga större problem, man ser till att det är tyngdlöst i vattnet och sedan är det inga större problem. Tänk er själva hur lätt ni hanterar en båt som väger många hundra kilo eller kanske flera ton, i vattnet vid en brygga t.ex.

En Bavaria Cruiser 50 är en stor båt med gott om utrymmen. Dykutrustningen tar inte särskilt mycket plats. Det mest omständiga är antagligen mängden flaskor med dykgas som behövs, men de stuvar man t.ex. i en akterrruff. Sedan är det sprängmedlen och även de hanterar man så klart i mindre mängder/enheter, och sätter samman till de slutliga 200kg enheterna på badbryggan eller till och med direkt i vattnet.

För dykningen kör man lämpligen med rebreathersystem och trimix gas. Man släpper ner ett rejält ankare till den plats där man vill ha sprängladdningen, sedan sänker man sakta och kontrollerat sprängladdnignen längs linan så hamnar den rakt ner på rätt plats direkt.d Tänk också på att en sådan här båt har minst en rejäl ankarwinch ombord och även manuella winchar med vilka man enkelt winchar ett par hundra kilo, och i vattnet väger sprängladdningen mycket mindre än så. Man kan även med relativ enkelhet använda bommen och storskotet som lyftkran med winch, om man skulle behöva lyfta tunga saker från båten ner i vattnet eller tvärtom.

Men den stora frågan är om det verkligen var från denna båt som sprängladdningarna apterades, eller om den bara är en del av maskerovskan, och att det hela egentligen orkestrerades från något helt annat fartyg.

bra inlägg

vad tänker du om huruvida laddningarna apterades ifrån denna båt?
Varför skulle man egentligen INTE göra det tänker du?
Citera
2023-03-10, 05:15
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Måste bara tacka för ett riktigt bra inlägg i det hela! Så förbannat många som inte ens vet hur man tar sig förbi vattenpölar med ett par wellingtons sitter här och pratar om allt från dykarklockor till HC efter dyk på vanliga arbetsdjup.

Som du säger så vore det en förbaskat dyr hobby om man skulle dra med sig dekompressionsteam, HE utrustning och klockor så fort man skall ner på 300 fot. Om man bosätter sig där nere några veckor så kan det behövas lite omsorg vid återvändande, men annars fungerar trimix eller ha på tub fint för lite verksamhet på djup långt mer än 300 fot. Däremot krävs det såklart en dykare till att simma rätt ja . Snyggt utfört arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Kanske var lite optimistisk där med bara ett dyk per plats. Säg två. Först ett dyk för att säkra platsen för sprängmedlen och sätta en lina att leda ned spängladdningen längs med. Linan används även för dekompressionsstopp, för att hänga extra gasflaskor på som behövs för dekompressionen och för att hålla sig stilla på samma plats under dekompressionen, vilket annars kan vara extremt svårt mitt ute i havets vattenmassa på 40 meters djup, är det strömt är det helt omöjligt. Då är linan en livlina.

dykning i all ära, men jag vill ändå påstå att ett dyk inte är nödvändigt överhuvudtaget om det gått till så som beskrevs tidigare.

Man klarar sig med en drönare och en kran.
Det skall inte borras eller någonting, det skall bara sättas en laddning nära ett rör.
Senast redigerad av scoremax 2023-03-10 kl. 05:18.
Citera
2023-03-10, 06:04
Bannlyst
Märkligt att det fortfarande tycks finnas personer som tvivlar på Rysslands skuld i sprängattentatet mot gasledningarna. Terrordådet är bara ett av många som bär Putins signum och utförandet är helt by the book för FSB.

Det finns massor av exempel på liknande attentat, samtliga avsedda att skuldbelägga en stat man önskar anfalla. Här finns ett urval ifall du är intresserad, det värsta är nog sprängningen av hyreshusen då 300 personer dödades och många skadades.

https://tommyhansson.wordpress.com/2016/01/08/avhoppad-fsb-man-havdar-att-putin-planerade-sprangningen-av-ryska-planet-over-sinai/

Citat:
Major Karpichkovs uppgifter är under alla omständigheter mycket långt ifrån första gången Vladimir Putin anklagas för rena terrormetoder. 1999 utsattes bostadshus i Moskva samt städerna Buynaksk och Volgodonsk för sprängattentat. 307 människor dödades och cirka 17o00 skadades. Tjetjenska separatister fick genast skulden. I Moskva sprängdes fyra våningsblock i ett höghus. I källaren till ett bostadshus i staden Rjazan hittades säckar med sprängmedel som brukade användas av underrättelseorganet FSB.

Citat:
Den före detta ryske FSB-officeren Alexander Litvinenko anklagade öppet Putin – som nyss hade påbörjat sin första period som premiärminjster efter att tidigare ha varit chef för FSB – och hans hejdukar för att ha utfört bostadssprängningarna i syfte att uppbåda stöd för ett nytt krig mot de islamiska separatisterna i Tjetjenien. Litvinenko flydde till London där han förgiftades med den radioaktiva substansen polonium 210, ett ämne som endast ryska myndigheter kunde få tag på, som lades i en tekopp under ett möte på ett hotell i London. Litvinenko avled flera veckor senare på ett London-sjukhus. https://sv.wikipedia.org/wiki/Aleksander Litvinenko

Mer om hussprängningarna här.

http://www.glasnost.se/2009/hussprangningarna-ar-fortfarande-sprangstoff/
Senast redigerad av WTFSTHLM 2023-03-10 kl. 06:08.
Citera
2023-03-10, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Märkligt att det fortfarande tycks finnas personer som tvivlar på Rysslands skuld i sprängattentatet mot gasledningarna. Terrordådet är bara ett av många som bär Putins signum och utförandet är helt by the book för FSB.

Det finns massor av exempel på liknande attentat, samtliga avsedda att skuldbelägga en stat man önskar anfalla. Här finns ett urval ifall du är intresserad, det värsta är nog sprängningen av hyreshusen då 300 personer dödades och 17 000 skadades.

https://tommyhansson.wordpress.com/2016/01/08/avhoppad-fsb-man-havdar-att-putin-planerade-sprangningen-av-ryska-planet-over-sinai/

Vidrigt beteende. Men bara för dom gjort x betyder inte att dom gjort y. Att spränga sin inkomstkälla är efterblivet och inget dom skulle göra. Finns andra som vinner på detta här, varför förnekar du detta?
Citera
2023-03-10, 06:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Vidrigt beteende. Men bara för dom gjort x betyder inte att dom gjort y. Att spränga sin inkomstkälla är efterblivet och inget dom skulle göra. Finns andra som vinner på detta här, varför förnekar du detta?

Det ryska beteendet är ju efterblivet, det råder det ingen tvekan om. Absolut ingenting verkar genomarbetat i rysk militär, sparka och spring - typ.
Citera
2023-03-10, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Amerikansk underrättelsetjänst har inte med det här att göra. De har bara svarat på frågor från den tyska federala polisen. USA har inte gjort någon egen utredning, den har gjorts av tyskarna.

Exakt vad tolkar du in i att amerikanerna inte har en officiell utredning igång? Är det alltså ett belägg för att dom inte varit delaktiga i sabotaget?
Citera
2023-03-10, 07:40
Medlem
BorisBalkans avatar
Det första som dör i krig är sanningen. Med det sagt så tar jag alla nyheter om detta krig med en grävskopa salt.
Citera
2023-03-10, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
Det första som dör i krig är sanningen. Med det sagt så tar jag alla nyheter om detta krig med en grävskopa salt.

This. Vi vet inte riktigt vad som är sanningen. Allt är mer eller mindre spekulationer. Det finns mest troligen lögner och sanning på bägge hållen, det är väldigt svårt för oss att veta vad som är sant och inte egentligen då Ryssland och Ukraina är väldigt lika länder och typ samma folk också. Blir komplex situation och dom skyller ju på varandra.

Önskar bara att kriget upphörde så vi slipper fler döda, i det stora hela spelar det ingen roll vem som "vinner" egentligen då det kommer krävas rejält med lik för att någon ska segra och eventuellt urartar till ett mycket större förödande krig. Bägge kommer vara större förlorare om dom fortsätter så den ena parten vinner än om dom slutar och gör upp på andra sätt än med mer masslakt.

Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Det ryska beteendet är ju efterblivet, det råder det ingen tvekan om. Absolut ingenting verkar genomarbetat i rysk militär, sparka och spring - typ.
Ja dom har säkert gjort massa dumma saker då det är krig, men vi vet ändå inte varför det är som det är rent generellt. Däremot håller jag med om att det var efterblivet att inleda en invasion men att dom skulle göra detta oprovocerat är bs. Allt pekar på motsatsen, att det var otroligt provocerat, även om man inte kan rättfärdiga invasionen med det så bör man ju förstå varför det blev så.

Och ändå så klarar inte Ukraina, väst, Nato av dom?

Kan tänka mig att dom har en del brister (speciellt nu när kriget pågått så länge och man har sanktionerat sönder dom) men att det skulle vara så katastrofalt är förmodligen inget annat än önsketänkande, man sprider mycket propaganda om ryssen tyvärr.
Varför i helvete ska vi med i Nato då?
Inget makes sense i det ni säger, blir väldigt paradoxalt.
Sluta med er ärkefiende bs, detta försummar er realistiska uppfattning av Ryssland. Ni måste släppa detta med att vi en gång varit fiender då vi krigat mot dom. Inget bra kommer ur denna besattheten, ni demoniserar dom och därav så kan ni inte se kriget ur olika perspektiv, utan enbart åt ett extremt håll såsom det inte kan vara på ett annat sätt vilket är osannolikt då media och allt annat är fyllt med vinklade saker och även en del propaganda.

Jag stör mig också på Putin p.g.a. invasionen, men jag vet ju inte sanningen av varför situationen är som den är. Viktigaste är att vi försöker tona ner situationen så det inte urartar, liksom minska dödsfall.
Jag hoppas dom bägge inser att detta inte är hållbart, förstår inte hur medborgarna inte protesterar (vissa gör förmodligen) men dom är nog hjärntvättade dessvärre.
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2023-03-10 kl. 08:52.
Citera
2023-03-10, 09:33
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Nej. Men jag kan läsa innantill, vad den tyske riksåklagaren antyder i rpporten om en en båt som lägger ut från Rostock den 6 september förra året. Det är denna rapport som vi diskuterar i denna tråd.

Det är mycket vi inte vet i den här historien, utom en sak: Seymour Hersh hade fel i allt - såsom att sprängmedlen placerades ut av amerikanska dykare på en norsk minsvepare som skickats ut av Norges socialdemokratiske statsminister, Jonas Gahr Störe, i samband med BALTOPS 22, den 5 juni.

Ge dig! Varför framställer det du tror och den tyska rapporten såsom den yttersta sanningen? Du vet inte ett skit mer än oss andra men hela tiden så sätter du dig på höga hästar och tror dig förmer än andra. Ge oss bevisningen på det du påstår - var är bevisen från den tyska rapporten och då inte bara hörsägen. Har du sett passfoton, kvitton, radarbevisning på att båten haft den rutt som påstås och allt annat som står i rapporten från den tyska sidan - kan du presentera dessa, är du snäll?

Varför lägger du sådan stor tillit till denna rapport?
Citera
2023-03-10, 10:46
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ge dig! Varför framställer det du tror och den tyska rapporten såsom den yttersta sanningen? Du vet inte ett skit mer än oss andra men hela tiden så sätter du dig på höga hästar och tror dig förmer än andra. Ge oss bevisningen på det du påstår - var är bevisen från den tyska rapporten och då inte bara hörsägen. Har du sett passfoton, kvitton, radarbevisning på att båten haft den rutt som påstås och allt annat som står i rapporten från den tyska sidan - kan du presentera dessa, är du snäll?

Varför lägger du sådan stor tillit till denna rapport?

Det är det enda officiella vi har, som är uppbackat av konkreta undersökningar.

Allt annat är hypoteser baserat på förutfattade meningar, mer eller mindre välgrundade gissningar, samt ren avföring som dragits ur röven på folk. Exempel på rövdragning: Seymour Hershs blogginlägg. Detta tas för sanning (av vissa) eftersom slutsatserna passar och Hersh ses som en auktoritet eftersom han skrev något som stämde om Song My-massakern på 70-talet - allt annat som han har skrivit sedan dess (Abu Ghraib, Al Qaida, paret Skripal, etc) har varit ren makulatur och kommunistpropaganda. Allt i hans bloggpost är fel. Allt.

Dock har vi den tyska rapporten och det lilla som den tyske riksåklagaren valde att offentliggöra. Jag vill veta om de uppgifter vi fick kan stämma. Och då går jag stegvis tillväga. Exempel: jag vill veta om ett fyrmannateam med rätt utrustning kan klara av av att placera ut sprängmedel som får den effekt som uppstod med hjälp av en Bavaria Cruiser 50 som plattform? Jag fick svar av intelligenta människor i denna tråd: svaret var "ja". Hade det INTE gått hade jag sett rapporten som otillförlitlig; nu blir den lite säkrare och vi kan gå vidare.

I den här tråden borde vi utgå från (tycker jag) det enda konkreta vi har - nämligen den tyska rapporten - och se hur väl den stämmer. Allmänt tyckande av typen "USA har nog sprängt allt" för inte diskussionen framåt, enligt min mening. Det är vidare mycket få personer som har något relevant att säga i denna tråd och de flesta uppvisar inte direkt någon kunskap, intelligens eller skarpsinne som imponerar. Men jag gör mitt bästa för att hålla fast kurs genom denna snåriga terräng.
Citera
2023-03-10, 11:03
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Det är det enda officiella vi har, som är uppbackat av konkreta undersökningar.

Allt annat är hypoteser baserat på förutfattade meningar, mer eller mindre välgrundade gissningar, samt ren avföring som dragits ur röven på folk. Exempel på rövdragning: Seymour Hershs blogginlägg. Detta tas för sanning (av vissa) eftersom slutsatserna passar och Hersh ses som en auktoritet eftersom han skrev något som stämde om Song My-massakern på 70-talet - allt annat som han har skrivit sedan dess (Abu Ghraib, Al Qaida, paret Skripal, etc) har varit ren makulatur och kommunistpropaganda. Allt i hans bloggpost är fel. Allt.

Dock har vi den tyska rapporten och det lilla som den tyske riksåklagaren valde att offentliggöra. Jag vill veta om de uppgifter vi fick kan stämma. Och då går jag stegvis tillväga. Exempel: jag vill veta om ett fyrmannateam med rätt utrustning kan klara av av att placera ut sprängmedel som får den effekt som uppstod med hjälp av en Bavaria Cruiser 50 som plattform? Jag fick svar av intelligenta människor i denna tråd: svaret var "ja". Hade det INTE gått hade jag sett rapporten som otillförlitlig; nu blir den lite säkrare och vi kan gå vidare.

I den här tråden borde vi utgå från (tycker jag) det enda konkreta vi har - nämligen den tyska rapporten - och se hur väl den stämmer. Allmänt tyckande av typen "USA har nog sprängt allt" för inte diskussionen framåt, enligt min mening. Det är vidare mycket få personer som har något relevant att säga i denna tråd och de flesta uppvisar inte direkt någon kunskap, intelligens eller skarpsinne som imponerar. Men jag gör mitt bästa för att hålla fast kurs genom denna snåriga terräng.

Nej, nej, nej! Fel! Du ska inte nämna Seymour Hersh! Då kommer folk börja kolla upp honom själva, och inse att han har rätt. Du ska låtsas som att han inte existerar. Läs manualen för h-e!

Nä men allvarligt. Allt man behöver veta om den här "ukrainsk grupp"-teorin är att den rullades ut hastigt och lustigt några veckor efter att Seymour Hersh släppte sitt gräv. Man vill distrahera och förvirra folk med alternativa storys så att det som Hersh avslöjade inte ska växa till allmänt accepterad sanning. Klassisk psy-ops.

Sen försöker man fylla ut debatt-utrymmet genom att skapa meningslös diskussion kring detaljer om den här "ukrainsk grupp"-teorin. Typ: Hur många ukrainska dykare behövs för att aptera sprängladdningen osv? Ungefär lika meningsfullt som att diskutera hur många änglar som kan dansa på ett knappnålshuvud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in