2023-03-09, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Mycket skitsnack här i tråden.

Till att börja med behyövs absolut ingen tryckkammare för att dyka till 80 meter. Det är idag helt normala dykdjup för oss vanliga amatördykare. Har själv varit djupare än så. Inga konstigheter.
En dekompressionskammare behöver man bara om det har hänt en olycka. Dekompressionsstopp gör dykarna under vattnet. Det är bara för dykare som arbetar på stora djup under längre tider, veckor, på t.ex. oljeriggar, som dekompressionskammare över ytan används, men då krävs också dykarklocka som kan anslutas till dekompressionskammaren eftersom dykarna absolut inte får utsättas för normalt atmosfärstryck innan de går in i dekompressionskammaren. Den som tror något annat kan absolut ingenting om mättnadsdykning.

Det framkom ganska snart efter sprängningarna att det bör ha rört sig om runt 200kg sprängmedel vid respektive sprängning. Förmodar att de 500kg och 1000kg som det nu talas om i tråden är trådsanningar som växt till sig över tid.

Att hantera ett 200kg (eller 500kg eller 1000kg för den delen) objekt i vattnet är inga större problem, man ser till att det är tyngdlöst i vattnet och sedan är det inga större problem. Tänk er själva hur lätt ni hanterar en båt som väger många hundra kilo eller kanske flera ton, i vattnet vid en brygga t.ex.

En Bavaria Cruiser 50 är en stor båt med gott om utrymmen. Dykutrustningen tar inte särskilt mycket plats. Det mest omständiga är antagligen mängden flaskor med dykgas som behövs, men de stuvar man t.ex. i en akterrruff. Sedan är det sprängmedlen och även de hanterar man så klart i mindre mängder/enheter, och sätter samman till de slutliga 200kg enheterna på badbryggan eller till och med direkt i vattnet.

För dykningen kör man lämpligen med rebreathersystem och trimix gas. Man släpper ner ett rejält ankare till den plats där man vill ha sprängladdningen, sedan sänker man sakta och kontrollerat sprängladdnignen längs linan så hamnar den rakt ner på rätt plats direkt.d Tänk också på att en sådan här båt har minst en rejäl ankarwinch ombord och även manuella winchar med vilka man enkelt winchar ett par hundra kilo, och i vattnet väger sprängladdningen mycket mindre än så. Man kan även med relativ enkelhet använda bommen och storskotet som lyftkran med winch, om man skulle behöva lyfta tunga saker från båten ner i vattnet eller tvärtom.

Men den stora frågan är om det verkligen var från denna båt som sprängladdningarna apterades, eller om den bara är en del av maskerovskan, och att det hela egentligen orkestrerades från något helt annat fartyg.

Måste bara tacka för ett riktigt bra inlägg i det hela! Så förbannat många som inte ens vet hur man tar sig förbi vattenpölar med ett par wellingtons sitter här och pratar om allt från dykarklockor till HC efter dyk på vanliga arbetsdjup.

Som du säger så vore det en förbaskat dyr hobby om man skulle dra med sig dekompressionsteam, HE utrustning och klockor så fort man skall ner på 300 fot. Om man bosätter sig där nere några veckor så kan det behövas lite omsorg vid återvändande, men annars fungerar trimix eller ha på tub fint för lite verksamhet på djup långt mer än 300 fot. Däremot krävs det såklart en dykare till att simma rätt ja . Snyggt utfört arbete.
Citera
2023-03-09, 22:53
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Enklast om allt (finansiering, planering, dykare och sprängämnen) är från samma land och grupp. En större multinationell konspiration komplicerar allt. Dvs hyra in dykare utifrån och köpa sprängämnen på svarta marknaden. Knappast mha efterlysning på facebook. Eller man kanske ringde man SMIT -Hej, vi är en grupp som planerar att spränga nord-stream, och vill hyra två duktiga dykare att dyka åt oss. Sedan gick man till närmaste turklivs och beställde 800kg vattentäta sprängämnen. Låter rimligt.

Det finns dock lite tendenser av "sloppyness" i operationen.

1) Om de tips som CIA fick in i somras om en grupp som skulle hyra båt i olika länder (och som av någon anledning beskrevs som "pro-ukrainska") är samma gäng som chartrade båten från Mola Yacht i Rostock i september, så tyder ju inte detta på en "state actor". Då verkar det vara "privatister", tycker jag.

2) "Båten återlämnades i ostädat skick", till uthyrarens missnöje. Vid razzian i slutet av januari kunde den tyska polisen alltså hitta spår av sprängämnen på bordet i anslutning till kabyssen. Slarvigt och oprofessionellt, minst sagt. Detta får i alla fall mig att misstänka östeuropeiska aktörer. Holländare hade skurat allt minutiöst, så att det hade gnistrat, oavsett om det hade handlat om ett attentat eller en nöjeskryssning. Hursomhelst: ingen "state actor", utan "privatister", även där.
Citera
2023-03-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Kanske var lite optimistisk där med bara ett dyk per plats. Säg två. Först ett dyk för att säkra platsen för sprängmedlen och sätta en lina att leda ned spängladdningen längs med. Linan används även för dekompressionsstopp, för att hänga extra gasflaskor på som behövs för dekompressionen och för att hålla sig stilla på samma plats under dekompressionen, vilket annars kan vara extremt svårt mitt ute i havets vattenmassa på 40 meters djup, är det strömt är det helt omöjligt. Då är linan en livlina.

Laddningen är nog inte några hundratals kilon, så vi kan nog skippa styrlinan för transport också .
Citera
2023-03-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden

1) Om de tips som CIA fick in i somras om en grupp som skulle hyra båt i olika länder (och som av någon anledning beskrevs som "pro-ukrainska") är samma gäng som chartrade båten från Mola Yacht i Rostock, så tyder ju inte detta på en "state actor". Då verkar det vara "privatister", tycker jag.

2) "Båten återlämnades i ostädat skick", till uthyrarens missnöje. Vid razzian i slutet av januari kunde den tyska polisen alltså hitta spår av sprängämnen på bordet i anslutning till kabyssen. Slarvigt och oprofessionellt, minst sagt. Detta får i alla fall mig att misstänka östeuropeiska aktörer. Holländare hade skurat allt minutiöst, så att det hade gnistrat, oavsett om det hade handlat om ett attentat eller en nöjeskryssning. Hursomhelst: ingen "state actor", utan "privatister", även där.

Dessa uppenbara efterlämmnanden skall nog tas som annat än att någon tyckte det var trist att städa. Gör man sig besväret att använda en balkong (yatch) för lite söndagsdyk för att förstöra en av världens mest kritiska infraobjekt mitt i brinnande konflikt, så är nog städningen den sista biten man missar...hrrrm hrrrm
Citera
2023-03-09, 23:01
Medlem
Citat:

1) Om de tips som CIA fick in i somras om en grupp som skulle hyra båt i olika länder (och som av någon anledning beskrevs som "pro-ukrainska") är samma gäng som chartrade båten från Mola Yacht i Rostock i september, så tyder ju inte detta på en "state actor". Då verkar det vara "privatister", tycker jag.

Ja, där är inga holländare inblandade i det hela. Ännu mindre norrmän, polacker eller ukrainsk hobbyverksamhet. Som du säger - det stinker öststat så mycket att till och med sillerna luktar sig till städerskan
Citera
2023-03-09, 23:02
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Dessa uppenbara efterlämmnanden skall nog tas som annat än att någon tyckte det var trist att städa. Gör man sig besväret att använda en balkong (yatch) för lite söndagsdyk för att förstöra en av världens mest kritiska infraobjekt mitt i brinnande konflikt, så är nog städningen den sista biten man missar...hrrrm hrrrm

Jag är väl fördomsfull, men det fick mig nästan tro att det var ett gäng ryssar som poserade som pro-ukrainare, men givetvis avslöjade sig själva genom att inte kunna ställa i ordning efter sig eller begripa hur man använder toaletten.
Citera
2023-03-09, 23:04
Medlem
Citat:
Jag är väl fördomsfull, men det fick mig nästan tro att det var ett gäng ryssar som poserade som pro-ukrainare, men givetvis avslöjade sig själva genom att inte kunna ställa i ordning efter sig eller begripa hur man använder toaletten.

Tror inte du är särskilt fördomsfull nu Ken. Oftast är det så att det som luktar hundskit helt enkelt är en hundskit. En gång fredligt placerad på marken men i stunden av fördomsfullhet utsmetad under din sko
Citera
2023-03-09, 23:08
Medlem
Citat:

När det gäller krigstillståndet i Ukraina så kan gränsen mellan state actor och privatister vara lite suddig. Skulle kunna vara allt från sanktionerat hela vägen upp i militärledningen, eller någon på lägre nivå som kört en egen operation men haft tillgång till dykare och sprängmedel, eller en ren privat aktion där man med tanke på kriget ändå kunnat få tillgång till dykare och sprängmedel. Eller kanske något likande med polacker. Men det skulle vara ett större risktagande för polacker.
Citera
2023-03-09, 23:10
Medlem
Citat:

Skall förtydliga lite...det vore ju väldigt praktiskt om de missade iordnigställandet efter söndagsutflykten, visst. Så praktiskt att det kommer tyska journalister till vetskap . Där snackar vi om praktiskt till perfektion
Citera
2023-03-09, 23:21
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
När det gäller krigstillståndet i Ukraina så kan gränsen mellan state actor och privatister vara lite suddig. Skulle kunna vara allt från sanktionerat hela vägen upp i militärledningen, eller någon på lägre nivå som kört en egen operation men haft tillgång till dykare och sprängmedel, eller en ren privat aktion där man med tanke på kriget ändå kunnat få tillgång till dykare och sprängmedel. Eller kanske något likande med polacker. Men det skulle vara ett större risktagande för polacker.

Jag har sedan rapporten publicerats trott att det hela har finansierats av någon sur oligark med pro-ukrainska sympatier eller aversion mot Putin och är en rent privat "operation". Denne sure oligark har använt sina kontakter och ekonomiska resurser för att gå i land med det här. Ingen regering har dock känt till det. Hela operationen har karaktären av att det finns pengar, att det finns möjlighet att ordna fram sprängmedel på ett kanske lagligt sätt, samt att det vilar något slags konstig amatörmässighet över det hela.

Gruppen (och mannen/männen bakom) har nog tyckt att gör en god gärning, för att "straffa Putin", "stödja Ukraina" och dessutom se till att "de jäkla tyskarna får sig en läxa och sluta vela".

Jag kan givetvis inte bevisa någonting, men detta är vad min magkänsla säger mig.
Citera
2023-03-09, 23:31
Medlem
gratrunkarns avatar
tycker man ska sluta i gå som katt i varm gröt alla vet hur det gått till egenligen
Citera
2023-03-09, 23:33
Medlem
Citat:
Jag har sedan rapporten publicerats trott att det hela har finansierats av någon sur oligark med pro-ukrainska sympatier eller aversion mot Putin och är en rent privat "operation". Denne sure oligark har använt sina kontakter och ekonomiska resurser för att gå i land med det här. Ingen regering har dock känt till det. Hela operationen har karaktären av att det finns pengar, att det finns möjlighet att ordna fram sprängmedel på ett kanske lagligt sätt, samt att det vilar något slags konstig amatörmässighet över det hela.

Gruppen (och mannen/männen bakom) har nog tyckt att gör en god gärning, för att "straffa Putin", "stödja Ukraina" och dessutom se till att "de jäkla tyskarna får sig en läxa och sluta vela".

Jag kan givetvis inte bevisa någonting, men detta är vad min magkänsla säger mig.

En så god gärning att de till och med gjorde Putin nöjd privat....privata firmor, ukrainare, yatcher och semi-jollar senare

(Man använder inget av dem för undervattenssprängningar, men visst hade saltet från semtexen kunnat spåras till en naturlig fångst av sill. Sålde de sillen i polen månntro?)
Senast redigerad av ThorulfBortbyting 2023-03-09 kl. 23:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in