2023-03-09, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Det var korkade europèers egna fel med att starta korkade världskrig med varandra som såg till att typer som Woodrow Wilson och Dwight D. Eisenhower kunde koppla detta grepp till att börja med. Amerikanarnas grepp över Europa är bara en konsekvens. Inte upphovet.

USA är inte problemet.. britterna är djävulen
Citera
2023-03-09, 21:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av salle3000
USA är inte problemet.. britterna är djävulen

Lallare. Det är lika mycket ryssens fel också i så fall att allt är så skadat. Hur mycket du än vill så kommer det aldrig enbart vara ens fel att alla är idioter mot varandra.
Citera
2023-03-09, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen
En Bavaria Cruiser 50 är en ca 15 meter lång segelbåt. Om man skall dyka till 80-meters djup krävs åtminstone en dekompressionskammare så att dykarna inte skall få dykarsjuka. Jag skulle inte tro att man ställer dekompressionskammaren eller kamrarna på fördäck, det går nog inte. Frågan är hur de får plats någon annanstans. På det lilla akterdäcket blir det nog trångt. Dessutom skulle det nog se suspekt ut med en dekompressionskammare på en segelbåt av nöjestyp. Vad händer om någon nyfiken kör förbi och filmar dekompressionskammaren när dykarna far upp och ner ur vattnet och hämtar sprängmedel?

Frågan är också om man tänker sig att man plockade ner 1 ton sprängmedel i småportioner eller om man hade någon slags undervattensfarkost till hjälp som skulle få plats på däck. Frågan är också hur snabbt dykare måste in i en dekompressionskammare efter ett 80-metersdyk och om man kan fara upp och ner flera gånger utan dekompression (en dykarkunnig får gärna svara).

Frågan är också hur bra det går att hålla en 50-fots segelbåt tillräckligt stilla genom att ankra på 80 meters djup. Någon med vana av litet större fritids-segelbåtar får gärna kommentera detta.

Mitt intryck är att man genom att utpeka Ukrainare med en större fritidsbåt som gärningsmän vill ge en hint till de mest naiva europeiska politikerna, som inte fattat att Joe Biden och Victoria Nuland i princip öppet sade att man skulle sabotera Nordstream-ledningarna om Ryssland gick in i Ukraina, om hur det ligger till. Jag uppfattar också Victoria Nulands uttalande om att hon såg positivt på att gasledningarna förstörts som ett meddelande till de mest naiva europeiska politikerna om hur det ligger till. På det här viset kan man skilja agnarna från vetet när det gäller vilka politiker man skall satsa på alternativt knusa till. En naiv ungdomspolitiker som parti-internt utbrister "men, men, men det här är ju förfärligt... terrorism... på det här viset får vi ju permanent betala 4 ggr så mycket för gasen eftersom ingen risk finns för att vi köper prispressande rysk gas, det här skadar vår ekonomi bla, bla, bla" får kanske mer problem en några som säger att det här var nog tyvärr nödvändigt eller något liknande. Risken att allmänheten blir sur på USA p g a dyrare gas (och indirekt el) finns väl heller inte eftersom de stora medierna kommer att ransonera Bidens och Nulands uttalanden. Vad alternativmedier, med sin räckvidd och sin trovärdighet, informerar folk om spelar mindre roll.

Låt mig ge ett exempel på hur svårt det är att inte tro på de officiella narrativen i mainstreammedia. Även en sådan som jag trodde för 10 år sedan på det officiella narrativet när det gällde 9/11. Det som krävdes för att jag skulle ändra mig var dels filmbilder på hur WTC 7, som inte hade träffats av något plan, rasade ihop på controlled demolition-manér precis the Twin Towers, rapporter i japansk mainstreammedia om att mobiltelefoner inte funkade på de höjder och hastigheter planen färdades när folk skall ha ringt dramatiska nödsamtal och en TV-dokumentär där man upplyste om att WTC-tornen var dimensionerade för att klara att en Boeing 707a körde in i dem, men inte en Boeing 767. När det gäller det sistnämnda visste jag ju att Boeing 707 och 767 varav relativt likartad storlek. Den 767 som körde in i det ena tornet var en version som vägde lika mycket eller mindre än de flesta varianter av 707:an (en variant som fanns med i början vägde dock mindre än den lättare av 767orna). Jag noterade också att 767orna som körde in i tornen inte var fullastade. Sedan har vi också en del uppenbart fejkade filmsekvenser som visats i mainstreammedia där man ser hur nosen på ett av planen tränger ut på andra sidan skrapan innan man hinner bryta. Det här skall tydligen ha sänts ut i realtid och fadäsen skall tydligen ha berott på en vindpust som fått helikoptern att flytta sig för mycket. Men trots att jag hade sett detta så ifrågasatte jag inte det officiella narrativet. Det som krävdes för mig var alltså filmsekvensen på när WTC 7 rasade ihop, informationen om mobiltelefonerna som inte funkade och dokumentären med jämförelsen Boeing 767-707.

Notera också att jag för 10 år sedan hade hört talas om Operation Northwoods (en false flag med flygplan och som påminde om 9/11 och som skulle skyllas på Kuba men som stoppades av president Kennedy år 1962), false flagen Bay of Tonkin, USS Liberty och ljuget om Saddams "weapons of mass destruction" som utgjorde förevändningen för det andra Gulf-kriget. Ändå krävdes det en hel del för att jag inte skulle tro att det var något väldigt lurt med den officiella 9/11-storyn. Lägg sedan till detta min grundmurade misstro i andra frågor mot mainstreammedia och mainstreampartier. Föreställ dig mot den bakgrunden hur svårt det blir att få Svensson att misstro officiella narrativ. Jag hade förmodligen försökt komma först i kön för att få mRNA-vaccin mot Covid-19 om jag fortfarande i stort sett trott på det officiella 9/11-narrativet.

det hela är en cover story, tyskland ställde ultimatum, skyll på ukraina och vi kan dra oss ur det här kriget eller så skyller vi på er och drar oss ur nato.
Citera
2023-03-09, 21:32
Medlem
Citat:
Lallare. Det är lika mycket ryssens fel också i så fall att allt är så skadat. Hur mycket du än vill så kommer det aldrig enbart vara ens fel att alla är idioter mot varandra.

läs lord palmerstons zoo seriers och du kommer förstå vilket smutsigt spel dem kör.

"keep the masses fighting and they will never realize they have been conquered"
Citera
2023-03-09, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av salle3000
läs lord palmerstons zoo seriers och du kommer förstå vilket smutsigt spel dem kör.

"keep the masses fighting and they will never realize they have been conquered"

Det är samma spel typ alla andra stormakter före och efter dem kört med. Även Ryssland för den delen på sitt egna störda sätt.

Sluta var en partisk lallare nu.
Citera
2023-03-09, 21:38
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hur vet du det? Har du direktkontakt med de berörda terroristerna?

Nej. Men jag kan läsa innantill, vad den tyske riksåklagaren antyder i rpporten om en en båt som lägger ut från Rostock den 6 september förra året. Det är denna rapport som vi diskuterar i denna tråd.

Det är mycket vi inte vet i den här historien, utom en sak: Seymour Hersh hade fel i allt - såsom att sprängmedlen placerades ut av amerikanska dykare på en norsk minsvepare som skickats ut av Norges socialdemokratiske statsminister, Jonas Gahr Störe, i samband med BALTOPS 22, den 5 juni.
Citera
2023-03-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Aha, du hakar upp dig på min retoriskt snärtiga formulering "i morgon dag". Vad jag menar var att leveranserna, enligt Putin, skulle kunna återupptas å det skyndsammaste.

Med formuleringen "i morgon dag" menade jag "snabbt", ungefär som om någon säger att han har sagt åt någon annan "tusen gånger" menar att det har skett "många gånger" och inte exakt "ett tusen gånger".

Poängen är att NS2B kan leverera och inte har förstörts.

Aha, Du lyssnar alltså till en politisk ledares (som dessutom beskrives som en "ny Hitler")propaganda och semantik före ingenjörerns, som byggt och driftar anläggningen, bedömning, ? Är det en god idé tror du? Eller vill du kanske bekräfta någonslags bias för egen del?
Citera
2023-03-09, 21:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det är mycket vi inte vet i den här historien, utom en sak: Seymour Hersh hade fel i allt - såsom att sprängmedlen placerades ut av amerikanska dykare på en norsk minsvepare som skickats ut av Norges socialdemokratiske statsminister, Jonas Gahr Störe, i samband med BALTOPS 22, den 5 juni.

Hur kan vi fastslå att Hersh haft fel om allt när det vi vet om denna båt amerikansk underrättelstjänst helt plöstligt nu menar placerat ut sprängmedlena bara är vad anonyma källor delgett hittills?
Citera
2023-03-09, 21:51
Medlem
trngws avatar
Mycket skitsnack här i tråden.

Till att börja med behyövs absolut ingen tryckkammare för att dyka till 80 meter. Det är idag helt normala dykdjup för oss vanliga amatördykare. Har själv varit djupare än så. Inga konstigheter.
En dekompressionskammare behöver man bara om det har hänt en olycka. Dekompressionsstopp gör dykarna under vattnet. Det är bara för dykare som arbetar på stora djup under längre tider, veckor, på t.ex. oljeriggar, som dekompressionskammare över ytan används, men då krävs också dykarklocka som kan anslutas till dekompressionskammaren eftersom dykarna absolut inte får utsättas för normalt atmosfärstryck innan de går in i dekompressionskammaren. Den som tror något annat kan absolut ingenting om mättnadsdykning.

Det framkom ganska snart efter sprängningarna att det bör ha rört sig om runt 200kg sprängmedel vid respektive sprängning. Förmodar att de 500kg och 1000kg som det nu talas om i tråden är trådsanningar som växt till sig över tid.

Att hantera ett 200kg (eller 500kg eller 1000kg för den delen) objekt i vattnet är inga större problem, man ser till att det är tyngdlöst i vattnet och sedan är det inga större problem. Tänk er själva hur lätt ni hanterar en båt som väger många hundra kilo eller kanske flera ton, i vattnet vid en brygga t.ex.

En Bavaria Cruiser 50 är en stor båt med gott om utrymmen. Dykutrustningen tar inte särskilt mycket plats. Det mest omständiga är antagligen mängden flaskor med dykgas som behövs, men de stuvar man t.ex. i en akterrruff. Sedan är det sprängmedlen och även de hanterar man så klart i mindre mängder/enheter, och sätter samman till de slutliga 200kg enheterna på badbryggan eller till och med direkt i vattnet.

För dykningen kör man lämpligen med rebreathersystem och trimix gas. Man släpper ner ett rejält ankare till den plats där man vill ha sprängladdningen, sedan sänker man sakta och kontrollerat sprängladdnignen längs linan så hamnar den rakt ner på rätt plats direkt.d Tänk också på att en sådan här båt har minst en rejäl ankarwinch ombord och även manuella winchar med vilka man enkelt winchar ett par hundra kilo, och i vattnet väger sprängladdningen mycket mindre än så. Man kan även med relativ enkelhet använda bommen och storskotet som lyftkran med winch, om man skulle behöva lyfta tunga saker från båten ner i vattnet eller tvärtom.

Men den stora frågan är om det verkligen var från denna båt som sprängladdningarna apterades, eller om den bara är en del av maskerovskan, och att det hela egentligen orkestrerades från något helt annat fartyg.
Senast redigerad av trngw 2023-03-09 kl. 22:00.
Citera
2023-03-09, 22:01
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Så det var helt plötsligt Holländska proffs?

Edit: Jag har ställt frågan få se om jag får något svar

Sorry att jag är sen. Du förtjänar ett svar.

Den tyska federala polisens undersökning (underledning av landets riksåklagarämbete) begärde in hjälp av följande länders underrättelsetjänster: Danmarks, Sveriges, Polens, USAs och Nederländernas.

I diskussionerna som fördes på ARD (Tysklands motsvarighet till SVT) när rapporten släpptes så diskuterades om VARFÖR just dessa länder hade ombetts att hjälpa till.

Sverige och Danmark var ju givna eftersom attentaten hade begåtts i dessa länders respektive ekonomiska zon.

Polen kopplades in med anledning av båtuthyraren Mola Yacht, som ju är ett polskt företag.

USA fick frågor eftersom CIA hade fått in tips om att ett möjligt attentat kunde utföras mot Nordstream. Tipset hade kommit in i juni och gick ut på att en pro-ukrainsk grupp betedde sig mystiskt och försökte hyra båtar i Östersjöområdet (bl a i Sverige). CIA bedömde sanningshalten i attentatsförsöken som "låg" till "måttlig", men varnade ändå underrättelsetjänster i Östersjöstaterna att hålla ögon och öron öppna, eftersom det ju ändå kunde vara någonting.

Nederländernas säkerhetstjänst, AIVD, kopplades alltså också in. Skälet var att ett, flera eller alla av de förfalskade passen ryktades komma från Nederländerna (inget om detta står i rapporten, där står det bara "falska pass", vidare misstänktes lastbilen som mötte upp i Rostock med dykutrustning komma från Holland (också enligt rykten).

I Holland är avancerade undervattensarbeten en stor industri och om man vill ha ett omfattande och komplicerat arbete utfört är det en holländsk firma som du anlitar i nio fall av tio. Det var ett holländskt bolag som lade ned rören till Nordstream 1 och det var holländska specialfartyg som leasades för att få Nordstream 2 på plats. I Holland finns den främsta civila expertisen på området utanför rent militära organisationer, när det kommer till demoleringsarbeten under vatten. Det finns dessutom ett stort antal frilansande och pensionerade dykare i Nederländerna som kan åta sig att göra den här typen av arbeten.

Därav min fråga om "holländska proffs" till den man som skulle tala med en vän som var professionell dykare.
Citera
2023-03-09, 22:03
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Hur kan vi fastslå att Hersh haft fel om allt när det vi vet om denna båt amerikansk underrättelstjänst helt plöstligt nu menar placerat ut sprängmedlena bara är vad anonyma källor delgett hittills?

Amerikansk underrättelsetjänst har inte med det här att göra. De har bara svarat på frågor från den tyska federala polisen. USA har inte gjort någon egen utredning, den har gjorts av tyskarna.
Citera
2023-03-09, 22:06
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Mycket skitsnack här i tråden.

Till att börja med behyövs absolut ingen tryckkammare för att dyka till 80 meter. Det är idag helt normala dykdjup för oss vanliga amatördykare. Har själv varit djupare än så. Inga konstigheter.
En dekompressionskammare behöver man bara om det har hänt en olycka. Dekompressionsstopp gör dykarna under vattnet. Det är bara för dykare som arbetar på stora djup under längre tider, veckor, på t.ex. oljeriggar, som dekompressionskammare över ytan används, men då krävs också dykarklocka som kan anslutas till dekompressionskammaren eftersom dykarna absolut inte får utsättas för normalt atmosfärstryck innan de går in i dekompressionskammaren. Den som tror något annat kan absolut ingenting om mättnadsdykning.

Det framkom ganska snart efter sprängningarna att det bör ha rört sig om runt 200kg sprängmedel vid respektive sprängning. Förmodar att de 500kg och 1000kg som det nu talas om i tråden är trådsanningar som växt till sig över tid.

Att hantera ett 200kg (eller 500kg eller 1000kg för den delen) objekt i vattnet är inga större problem, man ser till att det är tyngdlöst i vattnet och sedan är det inga större problem. Tänk er själva hur lätt ni hanterar en båt som väger många hundra kilo eller kanske flera ton, i vattnet vid en brygga t.ex.

En Bavaria Cruiser 50 är en stor båt med gott om utrymmen. Dykutrustningen tar inte särskilt mycket plats. Det mest omständiga är antagligen mängden flaskor med dykgas som behövs, men de stuvar man t.ex. i en akterrruff. Sedan är det sprängmedlen och även de hanterar man så klart i mindre mängder/enheter, och sätter samman till de slutliga 200kg enheterna på badbryggan eller till och med direkt i vattnet.

För dykningen kör man lämpligen med rebreathersystem och trimix gas. Man släpper ner ett rejält ankare till den plats där man vill ha sprängladdningen, sedan sänker man sakta och kontrollerat sprängladdnignen längs linan så hamnar den rakt ner på rätt plats direkt.d Tänk också på att en sådan här båt har minst en rejäl ankarwinch ombord och även manuella winchar med vilka man enkelt winchar ett par hundra kilo, och i vattnet väger sprängladdningen mycket mindre än så. Man kan även med relativ enkelhet använda bommen och storskotet som lyftkran med winch, om man skulle behöva lyfta tunga saker från båten ner i vattnet eller tvärtom.

Men den stora frågan är om det verkligen var från denna båt som sprängladdningarna apterades, eller om den bara är en del av maskerovskan, och att det hela egentligen orkestrerades från något helt annat fartyg.

Tack för detta. Mycket informativt och bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in