Citat:
Ursprungligen postat av
temptedmania
Så det var helt plötsligt Holländska proffs?
Edit: Jag har ställt frågan få se om jag får något svar
Sorry att jag är sen. Du förtjänar ett svar.
Den tyska federala polisens undersökning (underledning av landets riksåklagarämbete) begärde in hjälp av följande länders underrättelsetjänster: Danmarks, Sveriges, Polens, USAs och Nederländernas.
I diskussionerna som fördes på ARD (Tysklands motsvarighet till SVT) när rapporten släpptes så diskuterades om VARFÖR just dessa länder hade ombetts att hjälpa till.
Sverige och Danmark var ju givna eftersom attentaten hade begåtts i dessa länders respektive ekonomiska zon.
Polen kopplades in med anledning av båtuthyraren Mola Yacht, som ju är ett polskt företag.
USA fick frågor eftersom CIA hade fått in tips om att ett möjligt attentat kunde utföras mot Nordstream. Tipset hade kommit in i juni och gick ut på att en pro-ukrainsk grupp betedde sig mystiskt och försökte hyra båtar i Östersjöområdet (bl a i Sverige). CIA bedömde sanningshalten i attentatsförsöken som "låg" till "måttlig", men varnade ändå underrättelsetjänster i Östersjöstaterna att hålla ögon och öron öppna, eftersom det ju ändå kunde vara någonting.
Nederländernas säkerhetstjänst, AIVD, kopplades alltså också in. Skälet var att ett, flera eller alla av de förfalskade passen ryktades komma från Nederländerna (inget om detta står i rapporten, där står det bara "falska pass", vidare misstänktes lastbilen som mötte upp i Rostock med dykutrustning komma från Holland (också enligt rykten).
I Holland är avancerade undervattensarbeten en stor industri och om man vill ha ett omfattande och komplicerat arbete utfört är det en holländsk firma som du anlitar i nio fall av tio. Det var ett holländskt bolag som lade ned rören till Nordstream 1 och det var holländska specialfartyg som leasades för att få Nordstream 2 på plats. I Holland finns den främsta civila expertisen på området utanför rent militära organisationer, när det kommer till demoleringsarbeten under vatten. Det finns dessutom ett stort antal frilansande och pensionerade dykare i Nederländerna som kan åta sig att göra den här typen av arbeten.
Därav min fråga om "holländska proffs" till den man som skulle tala med en vän som var professionell dykare.