2023-03-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Jag talade om att BANKERNA tjänar på boräntorna och staten går miste om skatteintäkter pga ränteavdraget.

Bankerna tjänar i princip inget på privatpersonernas kapitalinkomster men det gör staten

Ja, men ska man skatta för kapitalinkomst är det rimligt att dra av för negativa kapitalinkomster?
Citera
2023-03-09, 18:44
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, men ska man skatta för kapitalinkomst är det rimligt att dra av för negativa kapitalinkomster?

Det anser du och jag, ja men en vänsterregering kan tycka tvärt om.
Citera
2023-03-10, 08:45
Medlem
Citat:

Jag håller med ditt argument, på ett sätt, men varför ska den här regeln appliceras just här och ingen annan stans? Att arbeta kostar pengar (även om det för de flesta är en klar vinstaffär), du ska äta för att leva, klä dig för att, ta dig till jobbet etc etc men du får inte tillbaks på skatten för det. Du får heller inte tillbaks el-skatt om du producerar egen.

Ränteavdraget är en kvarleva från när byggandet skulle stimuleras, men tar man bort det blir det orättvist för de som ska in på en redan dopad bostadsmarknad. Hur du än vänder dig har du röven bak.
Citera
2023-03-10, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PinballtheDolphin
Jag håller med ditt argument, på ett sätt, men varför ska den här regeln appliceras just här och ingen annan stans? Att arbeta kostar pengar (även om det för de flesta är en klar vinstaffär), du ska äta för att leva, klä dig för att, ta dig till jobbet etc etc men du får inte tillbaks på skatten för det. Du får heller inte tillbaks el-skatt om du producerar egen.

Ränteavdraget är en kvarleva från när byggandet skulle stimuleras, men tar man bort det blir det orättvist för de som ska in på en redan dopad bostadsmarknad. Hur du än vänder dig har du röven bak.

Jo, man får göra avdrag för kostnaden att reda till jobbet. Kläder får du bara göra avdrag för om de är nödvändiga för jobbet, arbetsgivaren inte står för dem och de inte kan användas privat. Detta var en anledning till varför dansband hade så extrema färger och utfomrning på sina scenkläder, så att skatteverket inte skulle hända att de kunde användas privat.

Mat är en personlig levnadsomkostnad och inte kopplad till jobbet, det kan du inte dra av.

Men ja, ta gärna bort reseavdraget, verkar ju mest fuskas med om amn ska tro deklarationstrådarna på Flashback.
Citera
2023-03-10, 10:16
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Jag talade om att BANKERNA tjänar på boräntorna och staten går miste om skatteintäkter pga ränteavdraget.

Bankerna tjänar i princip inget på privatpersonernas kapitalinkomster men det gör staten

Ja? Staten tar pengar när ens kapital tjänat ihop det. Då är det rimligt att man även får dra av när man förlorar pengar på det? Annars blir det konstiga scenarion som om om du lånar för 10% och investerar och får 12%, dvs 2% efter att du betalat ränta. Det är då rimligt att betala kapitalskatt på de 2%, eller hur? Det du föreslår betyder att man inte får dra av räntekostnaden ifrån sin kapitalvinst, dvs man ska skatta på 12%, inte 2%. Så i det här fallet så skattar du mer än 100% utav vad du faktiskt tjänat.
Citera
2023-03-10, 11:40
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Ja? Staten tar pengar när ens kapital tjänat ihop det. Då är det rimligt att man även får dra av när man förlorar pengar på det? Annars blir det konstiga scenarion som om om du lånar för 10% och investerar och får 12%, dvs 2% efter att du betalat ränta. Det är då rimligt att betala kapitalskatt på de 2%, eller hur? Det du föreslår betyder att man inte får dra av räntekostnaden ifrån sin kapitalvinst, dvs man ska skatta på 12%, inte 2%. Så i det här fallet så skattar du mer än 100% utav vad du faktiskt tjänat.

Ja men det är ju bankerna som tjänar på den höga räntan men staten som får avdraget i sitt knä.
Citera
2023-03-10, 15:19
Medlem
Citat:
Jo, man får göra avdrag för kostnaden att reda till jobbet. Kläder får du bara göra avdrag för om de är nödvändiga för jobbet, arbetsgivaren inte står för dem och de inte kan användas privat. Detta var en anledning till varför dansband hade så extrema färger och utfomrning på sina scenkläder, så att skatteverket inte skulle hända att de kunde användas privat.

Mat är en personlig levnadsomkostnad och inte kopplad till jobbet, det kan du inte dra av.

Men ja, ta gärna bort reseavdraget, verkar ju mest fuskas med om amn ska tro deklarationstrådarna på Flashback.

Tack, har full koll på det där men räntan får du avdrag på från första kronan, det får du inte på det andra (dvs de flesta människor kan inte dra av något mer).

Så varför ska just räntan vara avdragsgill när ”inget annat” är det?
Citera
2023-03-12, 21:46
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ja men det är ju bankerna som tjänar på den höga räntan men staten som får avdraget i sitt knä.

Vad virrar du om?

Du vet förövrigt om att banker betalar vinstskatt va?
Citera
2023-03-12, 21:55
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Vad virrar du om?

Du vet förövrigt om att banker betalar vinstskatt va?

Jo det jag virrar om är att om staliga SBAB hade en dominerande ställning på bolånemarknaden så skulle staten få in de pengar ränteavdraget "kostar" som vinst från SBAB, nu hamnar de i Wallenbergs fickor istället.

Lugn, jag är inte förespråkare av något annat upplägg än dagens och äger själv bankaktier.

Men lite är det ju en tankeställare att ju mer bankerna tjänar på den höga räntan desto mer kostar ränteavdraget staten i form av minskade skatteintäkter, men du har rätt i att bankerna betalar vinst till staten på de pengarna, bra argument! Tummenuppsmiley!
Senast redigerad av Atamon 2023-03-12 kl. 21:58.
Citera
2023-03-12, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PinballtheDolphin
Deklarationsdags och goa pengar tillbaks till oss bostadsägare med lån som är för lata för att jämka. Ränteavdraget har ju diskuterats en del och många anser det vara orättvist och gynnar de höga prisuppgångarna vi sett sen gud vet när. Dock skulle ingen politiker våga ta bort det då det skulle vara politiskt självmord eftersom det skulle drabba så många hushåll.

Personligen vet jag inte riktigt vad jag tycker om det, företag får ju dra av räntekostnader så då borde väl vi vanliga medborgare också få göra det? Eller något, jag vet faktiskt inte.

En tanke som slog mig idag var att det politikerna skulle kunna göra är att istället för att betala ut ränteavdraget betala av lånen för pengarna, en tvångsamortering helt enkelt. Avdraget är kvar men belåningsgraden sjunker något (inte mycket men ändå). Jag tror det skulle vara sunt i längden för ekonomin.

Diskussionsfrågor:
Är jag helt ute och cyklar?
Skulle detta vara förenligt med äganderätt och övrig lagstiftning?
Skulle bankerna gnälla om folk började amortera för mycket?
Ökar klyftorna i samhället ännu mer om medelklassen tvingas vara ännu duktigare än vad de redan är?
Nej, då rasar korthuset. Bankerna lånar från centralbanken och lånar ut 10 gånger pengarna. Det är många nollor som produceras ur tomma intet.
Hur skulle det se ut om ditt förslag satt en käpp i hjulet för denna fabrik?!
Du ska inte leka med korthuset.
Citera
2023-03-13, 11:59
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Jo det jag virrar om är att om staliga SBAB hade en dominerande ställning på bolånemarknaden så skulle staten få in de pengar ränteavdraget "kostar" som vinst från SBAB, nu hamnar de i Wallenbergs fickor istället.

Lugn, jag är inte förespråkare av något annat upplägg än dagens och äger själv bankaktier.

Men lite är det ju en tankeställare att ju mer bankerna tjänar på den höga räntan desto mer kostar ränteavdraget staten i form av minskade skatteintäkter, men du har rätt i att bankerna betalar vinst till staten på de pengarna, bra argument! Tummenuppsmiley!

En annan tankeställare är ju att ju högre lönerna stiger, desto mer avdrag får företagen. Hur mycket kostar det staten tro?
Citera
2023-03-13, 12:05
Medlem
Atamons avatar
Citat:
En annan tankeställare är ju att ju högre lönerna stiger, desto mer avdrag får företagen. Hur mycket kostar det staten tro?

Staten skattar ständigt de cirkulerande pengarna.

Min lön + arbetsgivsravgifter, jag får typ hälften, köper en explorer staten tar nästan hela beloppet i spritskatt och moms...jag blir lite full och drömmer mig bort en stund, börjar gråta, somnar går till jobbet igen. Ett jävla ekorrhjul fastän alla vet att det är hamstrar som springer i hjulen....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in