Citat:
Ursprungligen postat av
PinballtheDolphin
Deklarationsdags och goa pengar tillbaks till oss bostadsägare med lån som är för lata för att jämka. Ränteavdraget har ju diskuterats en del och många anser det vara orättvist och gynnar de höga prisuppgångarna vi sett sen gud vet när. Dock skulle ingen politiker våga ta bort det då det skulle vara politiskt självmord eftersom det skulle drabba så många hushåll.
Personligen vet jag inte riktigt vad jag tycker om det, företag får ju dra av räntekostnader så då borde väl vi vanliga medborgare också få göra det? Eller något, jag vet faktiskt inte.
En tanke som slog mig idag var att det politikerna skulle kunna göra är att istället för att betala ut ränteavdraget betala av lånen för pengarna, en tvångsamortering helt enkelt. Avdraget är kvar men belåningsgraden sjunker något (inte mycket men ändå). Jag tror det skulle vara sunt i längden för ekonomin.
Diskussionsfrågor:
Är jag helt ute och cyklar?
Skulle detta vara förenligt med äganderätt och övrig lagstiftning?
Skulle bankerna gnälla om folk började amortera för mycket?
Ökar klyftorna i samhället ännu mer om medelklassen tvingas vara ännu duktigare än vad de redan är?
Du är inte ute och cyklar, vad du föreslår är en tvingande amortering på 30 procent av räntan. Jag är inne på något liknande men för dåliga lån även om det ska appliceras på alla lån till åtminstone privatpersoner. Amorteringen ska vara minst lika hög som räntan, på alla lån oavsett om det är ett uselt konsumtionslån med en ränta på 40procent eller välförhandlat bolån.
Jag tror att detta förhoppningsvis skulla minska klyftorna då detta kanske minskar skenande bostadspriser. Åtminstone i tider med högre ränta, i lågränteperioden som vi har haft så hade det inte gjort någon större skillnad.