• 1
  • 2
2023-03-08, 23:28
Medlem
Deklarationsdags och goa pengar tillbaks till oss bostadsägare med lån som är för lata för att jämka. Ränteavdraget har ju diskuterats en del och många anser det vara orättvist och gynnar de höga prisuppgångarna vi sett sen gud vet när. Dock skulle ingen politiker våga ta bort det då det skulle vara politiskt självmord eftersom det skulle drabba så många hushåll.

Personligen vet jag inte riktigt vad jag tycker om det, företag får ju dra av räntekostnader så då borde väl vi vanliga medborgare också få göra det? Eller något, jag vet faktiskt inte.

En tanke som slog mig idag var att det politikerna skulle kunna göra är att istället för att betala ut ränteavdraget betala av lånen för pengarna, en tvångsamortering helt enkelt. Avdraget är kvar men belåningsgraden sjunker något (inte mycket men ändå). Jag tror det skulle vara sunt i längden för ekonomin.

Diskussionsfrågor:
Är jag helt ute och cyklar?
Skulle detta vara förenligt med äganderätt och övrig lagstiftning?
Skulle bankerna gnälla om folk började amortera för mycket?
Ökar klyftorna i samhället ännu mer om medelklassen tvingas vara ännu duktigare än vad de redan är?
Citera
2023-03-09, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PinballtheDolphin
Deklarationsdags och goa pengar tillbaks till oss bostadsägare med lån som är för lata för att jämka. Ränteavdraget har ju diskuterats en del och många anser det vara orättvist och gynnar de höga prisuppgångarna vi sett sen gud vet när. Dock skulle ingen politiker våga ta bort det då det skulle vara politiskt självmord eftersom det skulle drabba så många hushåll.

Personligen vet jag inte riktigt vad jag tycker om det, företag får ju dra av räntekostnader så då borde väl vi vanliga medborgare också få göra det? Eller något, jag vet faktiskt inte.

En tanke som slog mig idag var att det politikerna skulle kunna göra är att istället för att betala ut ränteavdraget betala av lånen för pengarna, en tvångsamortering helt enkelt. Avdraget är kvar men belåningsgraden sjunker något (inte mycket men ändå). Jag tror det skulle vara sunt i längden för ekonomin.

Diskussionsfrågor:
Är jag helt ute och cyklar?
Skulle detta vara förenligt med äganderätt och övrig lagstiftning?
Skulle bankerna gnälla om folk började amortera för mycket?
Ökar klyftorna i samhället ännu mer om medelklassen tvingas vara ännu duktigare än vad de redan är?

Du är inte ute och cyklar, vad du föreslår är en tvingande amortering på 30 procent av räntan. Jag är inne på något liknande men för dåliga lån även om det ska appliceras på alla lån till åtminstone privatpersoner. Amorteringen ska vara minst lika hög som räntan, på alla lån oavsett om det är ett uselt konsumtionslån med en ränta på 40procent eller välförhandlat bolån.

Jag tror att detta förhoppningsvis skulla minska klyftorna då detta kanske minskar skenande bostadspriser. Åtminstone i tider med högre ränta, i lågränteperioden som vi har haft så hade det inte gjort någon större skillnad.
Citera
2023-03-09, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Du är inte ute och cyklar, vad du föreslår är en tvingande amortering på 30 procent av räntan. Jag är inne på något liknande men för dåliga lån även om det ska appliceras på alla lån till åtminstone privatpersoner. Amorteringen ska vara minst lika hög som räntan, på alla lån oavsett om det är ett uselt konsumtionslån med en ränta på 40procent eller välförhandlat bolån.

Jag tror att detta förhoppningsvis skulla minska klyftorna då detta kanske minskar skenande bostadspriser. Åtminstone i tider med högre ränta, i lågränteperioden som vi har haft så hade det inte gjort någon större skillnad.

Felet är väl bara att tvångsamorteringen blir lägre när räntan sjunker och större när räntan stiger när det borde vara tvärtom då det finns större utrymme att amortera när räntan är låg.
Citera
2023-03-09, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Felet är väl bara att tvångsamorteringen blir lägre när räntan sjunker och större när räntan stiger när det borde vara tvärtom då det finns större utrymme att amortera när räntan är låg.

Kanske skulle förtydliga att jag tänker att detta skulle vara ett tillägg till de amorteringsregler som finns idag.

Men reglerna totalt borde skärpas för högre amortering, helt klart!
Citera
2023-03-09, 12:32
Medlem
Cantorass avatar
Som flera redan har varit inne på så slår väl idén lite fel?
Om räntan stiger så stiger amorteringen, vilket ger en exponentiell effekt på boendekostnaden.
De som ligger nära marginalen på vad de klarar av drabbas värst.
Ränteavdragen är baserade på att vinst och förlust av kapital ska beskattas lika. Ändrar man den ena så får man nog också funderar på det påverkar den andra. Amortering blir i så fall en gynnad sparform och det kanske är bra, men det kommer att påverka andra former av sparande.
Citera
2023-03-09, 12:42
Medlem
Det finns redan ett amorteringskrav om man är högt skuldsatt.
Citera
2023-03-09, 12:52
Medlem
Atamons avatar
Citat:

Bra poäng!
För övrigt borde ränteavdraget slopats när det var minusränta, då hade räntehöjningarna blivit lägre i motsvarande grad men gett samma resultat.

Man betalar räntan till en privat bant till exempel SEB men det är staten som får ta smällen för avdraget genom minskade skatteintäkter.

Vad är det för upplägg egentligen?
Citera
2023-03-09, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Man betalar räntan till en privat bant till exempel SEB men det är staten som får ta smällen för avdraget genom minskade skatteintäkter.

Vad är det för upplägg egentligen?

Inte konstigare än när en privat bank betalar ränta till dig så får staten 30% av det. Dvs ska man skatta för kapitalinkomster är det rimligt att man också får dra av för förluster.

Däremot hade man ju kunnat tänka sig att man begränsade avdraget till att gälla samma inkomstslag. Men då skulle det ju gynna de med stora kapitalinkomster framför de som istället har sina inkomster i inkomstslaget tjänst.
Citera
2023-03-09, 14:32
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Inte konstigare än när en privat bank betalar ränta till dig så får staten 30% av det. Dvs ska man skatta för kapitalinkomster är det rimligt att man också får dra av för förluster.

Däremot hade man ju kunnat tänka sig att man begränsade avdraget till att gälla samma inkomstslag. Men då skulle det ju gynna de med stora kapitalinkomster framför de som istället har sina inkomster i inkomstslaget tjänst.

Fast hur mycket får staten in i skatt på låneräntor jämfört med hur mycket staten betalar i ränteavdrag? 1%?
Citera
2023-03-09, 15:35
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Fast hur mycket får staten in i skatt på låneräntor jämfört med hur mycket staten betalar i ränteavdrag? 1%?

2020 så var kapitalinkomsterna 342miljarder, så 20-30% utav det i skatt. Ränteavdraget 2021 var 17.4miljarder, så närmare 500% än 1% i alla fall.
Citera
2023-03-09, 15:38
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
2020 så var kapitalinkomsterna 342miljarder, så 20-30% utav det i skatt. Ränteavdraget 2021 var 17.4miljarder, så närmare 500% än 1% i alla fall.

Jag talade om att BANKERNA tjänar på boräntorna och staten går miste om skatteintäkter pga ränteavdraget.

Bankerna tjänar i princip inget på privatpersonernas kapitalinkomster men det gör staten
Citera
2023-03-09, 17:09
Medlem
Raytheons avatar
Allmänna medel ska inte betala lånetorskars lån. Ränteavdraget ska bort utan krusiduller. För ett rättvisare samhälle med lägre inflation och bostadspriser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in