2023-03-10, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lottas stringtrosor triggade Martin.
Se där ja!

Psykopatens signum. Att rättfärdiga sitt sjuka beteende och skuldbelägga offret
🤮🤬
Citera
2023-03-10, 05:11
Medlem
develis avatar
Målsägandebiträde:
"De blev bekanta i februari. I början var han jättecharmig och trevlig, sedan blev han som en omvänd hand."

Sjuksköterska psykiatrin om Martin:
"som fanns som ett stöd för henne. Hon hade fått kontakt via nätet. Han hade funnits som ett stöd när hon upptäckte att den mannen som hon var tillsammans med hade fört henne bakom ljuset."

" att han varit en tröst för henne, han var vänlig och snäll men att allt hade ändrats och allt blivit ett helvete för henne."

Martin om faderskap - vilket var Lottas sårbarhet relaterat till ålder:
" vi pratade om framtiden och tänkte se om vi kunde få barn."

Samma vals till Angelica, hans parallella flickvän:
"Han uppvaktade mig väldigt mycket och köpte blommor till mig, Han kunde lyfta upp sina svagheter så man kände sig lite speciell. Han kunde vara väldigt snäll och göra allt för en ena sekunden."

" Han pratade mycket om att han ville ha barn. Jag sa att jag inte vet om jag kan få barn och vi kanske inte har nån framtid. Han sa att han ville ha barn och han förstod att han inte kunde bli pappa nu med tanke på hans problem."

Psykopatens behov av makt och kontroll:

Han krävde hennes mobil, hennes login och koder. Han tvingade henne att skriva inlägg han dikterade på fb och han tvingade henne att skriva sms på samma sätt.

MJ i förhör om droger:
" Jag hade högre tolerans för droger och hon var emot det. Men sen tog hon också mer och mer själv."

I slutet på mars/början på april.
Lottas väninna JK:
" Då sa hon att Martin ville hon skulle prova."

6 april
Lotta pratar med sin väninna J i telefon.

"Hon sa till Martin att hon inte kan leva så och att hon ville ha barn och att hon mår dåligt av förhållandet. Då hade han blivit galen och sagt att det är han som bestämmer när förhållandet ska avslutas."

" Hon lät ganska uppgiven och sa att hon måste tänka ut nåt smart hur hon skulle göra för att komma ifrån honom."

" Hon var rädd att berätta för mig för att det även fanns en hotbild mot mig som Martin uttryckt (..)"

7 april är Lotta på läkarbesök.
Han har agerat som "stöd och vän under den svåra period när patienten misstänkt att hon blev förd bakom ljuset av sin dåvarande partner".

Hon har "blåmärken över hela kroppen" och om MJ beskrivs att "mannens bedyranden om att det ej ska hända igen."

Sms Lotta/Martin:

Lotta: Jag är nöjd med att vara hemma, träna å ta de lugnt. Inget som lockar mig att dricka öl å förstöra dagar så här.
Martin: Du gjorde bort dig!!!! Dra kokain.
Lotta: Ja, men vi kan sluta med det. Jag är inte i behov utav det."

Mitten av april.
Lottas väninna JK:

"Då hörde jag hur Martin sa att hon skulle berätta för mig vad hon och Martin gjort. Då säger hon att de suttit och dragit kola i två dagar. Då det var påtvingat av Martin att hon skulle ringa och berätta det för mig. Det var något som Lotta inte ville själv.

Vi träffades två dagar senare och hon sa att Martin blev så förbannad. Att han lägger fram det och mer eller mindre tvingar henne att göra det.
Gör hon inte det så blir han aggressiv."

Förhör C:
"Martin har sagt att han ska döda hennes hund."

"Martin hotat med att om hon kommer till Härnösand så ska han ta sig hit upp med.
Han har sagt att han ska mörda hennes familj och att Lotta inte vågade ta sig upp."

"C säger att det hörts på hennes röst att hon låtit rädd, förtvivlad, hon hade hört att hon varit livrädd, då hennes röst darrat."

11 maj beskrivs via journal att Lotta "vågar inte direkt säga att hon ej vill ha kontakt med honom."

I mitten på maj står det "göra slut med Martin" på olika dagar i hennes anteckningsbok.

Martin höjer tempot.
Uppkopplingarna gällande telefon ökar från strax över 1000 till långt över 4700 i maj.

11 maj
Sjuksköterska:
"Då de träffades den 11 maj var den gången då hon berättade att han kunde skicka 24 sms per dygn till henne. Hon ville hålla en låg profil för att minska att han skulle bli så arg."

"om hon höll en låg profil så skulle han hålla sig lugn."

25 maj ringer hon till sitt ex från jobbet och gråter, säger att hon inte orkar mer.
Hon berättar att Martin ringt hennes chef och sagt att "hon tar kokain och sitter där med sina svarta stövlar".

Under samtalet med hennes chef ringer han var 30:e sekund när hon är på jobbet.

En vecka innan mordet.
Lottas väninna JK:
"Hon uttryckte flera gånger att hon var mer rädd för mig än för sig själv. En vecka innan dådet var hon hos mig och bad mig vara på min vakt eftersom han var såpass sjuk och ville att jag skulle försvinna."

27 maj.
Målsägandebiträde:
"Hon sa att han har en bror som har slagit ihjäl en person och Martin har sagt att om jag går till polisen så slår han ihjäl mig.
Han sa också att om jag döms så kommer han att slå ihjäl henne när han blir släppt och om han inte fick tag i henne så skulle han istället ge sig på hennes anhöriga."

Hon sa att han ändå kommer ut och slår ihjäl mig efter två tredjedelar av straffet."

"Jag sa han kommer bli anhållen och häktad, men då sa hon att han är med i nåt ganstergäng och de skulle slå ihjäl mig istället."

"Hon sa att eftersom han har en ny kvinna kanske han lugnar ner sig."

Jag har aldrig sett nåt liknande. Hon var blåslagen från axlarna ner till armbågarna. Jag tänkte det här är förfärligt, det här kan inte fortgå."

31 maj uppgav Martin till läkare att Lotta gjort slut.

2 juni berättar han samma sak för CW, handläggare på frivården:
"Martin sa att han mådde dåligt och att han tagit droger och att det var på grund av att hans flickvän lämnat honom."

4 juni blir Lotta ihjälslagen av psykopaten till oigenkännlighet.
Han hade tappat makten och kontrollen över relationen.

"...Då hade han blivit galen och sagt att det är han som bestämmer när förhållandet ska avslutas.

Han sa att om han inte mördar henne så skulle han möblera om hela hennes ansikte så hon inte skulle träffa någon annan kille. Han skulle göra henne oigenkännlig."
Senast redigerad av develi 2023-03-10 kl. 05:38.
Citera
2023-03-10, 05:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
Se där ja!

Psykopatens signum. Att rättfärdiga sitt sjuka beteende och skuldbelägga offret
🤮🤬
Jeep.

"Lottas nattliga utstyrsel med enbart stringtrosor den där natten är faktiskt betydelsefullt" vidarebefordrar SG.
Lotta borde inte bara ha haft stringtrosor.
Möjligen hade hon klarat livhanken om hon även haft höga svarta stövlar som SG gärna tar upp?

"Känd för att gå i mycket höga o tajta stövlar"

"Enligt någon i tråden som påstod sig känna henne gick hon ofta i mycket höga stövlar."

"Gick enligt en användare klädd i höga stövlar och var väldigt flirtig."
Senast redigerad av develi 2023-03-10 kl. 05:37.
Citera
2023-03-10, 08:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, men då var det för sent. Hon satt redan i fällan.

Och lösningen skulle ha varit när hon fortsatte att ta och initiera kontakt med honom?

Att låsa in henne?

Vilket är det större förtrycket här? Så att vi har det klarlagt.

Det är bra att i efterhand analysera riskbeteende, för det kanske räddar någon annan som är på väg in i en destruktiv relation som man själv har en klar och pådrivande roll i. Livet i sig kommer med en risk, och vad som kan göra det värre och förkorta det är inte fel att lägga vikten vid.

MJ var heller inte bra på att dölja sina motiv eller sin våldsamma sida, och han dolde inte ens sina tidigare brott. Så någonting i LR:s personlighet och biokemi drogs till honom, trots det. Hon spelade en aktiv roll och det hemska slutet förändrar tyvärr inte det, eller att göra det ensidigt, då förlorar man mer än man vinner, även om det som hände just henne givetvis inte ska gå samhället obemärkt förbi.

Slutet blev inte som de tänkt sig. Men det som föregick det är, krasst, den ultimata friheten praktiserad. Det går inte att komma runt det.
Senast redigerad av GenesisP 2023-03-10 kl. 08:47.
Citera
2023-03-10, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hon har inte suttit i någon fälla, det där är bara en trådsanning. MJ hade en annan kvinna vid sidan om men det triggade istället LR till fortsatt kontakt trots att hon hade kunnat släppa honom. Du underskattar dessutom LR:s förmåga att agera självständigt, hon har ju för helvete uppmuntrat MJ till fortsatt kontakt. Hade hon suttit i en fälla så hade hon knappast gjort det.

Jag säger ju inte att hon fastnat i en varggrop..som då Emil fångade kommandoran. Det var omständigheter.. hon fastnade i ett spel. Milliontals kvinnor över hela världen har nån gång fastnat idet här, det är inget nytt.
Varför går dom inte bara? Varför slutar inte folk bara att dricka? Varför sitter folk och är deprimerade, det är ju bara att skratta o vara glad istället. Droger.. bara att sluta ju.

Det här är helt enkelt för svårt för folk med aspbergers eller autism att förstå. Tänk på något annat, ni gör bort er.

Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Och lösningen skulle ha varit när hon fortsatte att ta och initiera kontakt med honom?

Att låsa in henne?

Vilket är det större förtrycket här? Så att vi har det klarlagt.

Det är bra att i efterhand analysera riskbeteende, för det kanske räddar någon annan som är på väg in i en destruktiv relation som man själv har en klar och pådrivande roll i. Livet i sig kommer med en risk, och vad som kan göra det värre och förkorta det är inte fel att lägga vikten vid.

MJ var heller inte bra på att dölja sina motiv eller sin våldsamma sida, och han dolde inte ens sina tidigare brott. Så någonting i LR:s personlighet och biokemi drogs till honom, trots det. Hon spelade en aktiv roll och det hemska slutet förändrar tyvärr inte det, eller att göra det ensidigt, då förlorar man mer än man vinner, även om det som hände just henne givetvis inte ska gå samhället obemärkt förbi.

Slutet blev inte som de tänkt sig. Men det som föregick det är, krasst, den ultimata friheten praktiserad. Det går inte att komma runt det.

För dig går det inte att komma runt det nej, det förstår jag.
Citera
2023-03-10, 12:57
Medlem
develis avatar
Citat:
MJ var heller inte bra på att dölja sina motiv eller sin våldsamma sida, och han dolde inte ens sina tidigare brott.
Att han inte dolde sina brott gör varken till eller ifrån.

Eftersom MJ - som enligt bla SG är ärlig snarare är manipulativ - tonar ner sin problematik och skyller på offren.
Som psykopat kan han knappast kan kvala in som ärlig.

Han kan heller inte kvala in som ångerfull, vilket han sen kör med efter att ha slagit.
Han besitter inte förmåga till ånger.

MJs ex.
"– Han verkade väldigt ångerfull och hjälpte till att plocka ihop sakerna som hade flugit ut ur min väska."

En kvinna som umgåtts med MJ:
"– Offentligt och utåt sett är kvinnor gudinnor. Han sa att han hatade kvinnomisshandel, att han aldrig skulle göra något."

Ett annat ex till MJ:
" – Han berättade att han hade blivit anmäld för kvinnomisshandel tidigare, men att tjejen hade hittat på allting. Och det köpte jag, säger hon.
– I dag förstår jag att hon pratade sanning."

Enligt texten framgår även att han fick tjejen att tro att det var hennes fel att han slagit henne.
Vilket är en typisk reaktion i processen då en psykopat manipulerar en människa.

För övrigt har MJ absolut kapacitet att spela upp två sidor, hur ofta det än påtalas nåt annat i tråden och det kommer likaväl från personal på Hall och stärker kvinnornas beskrivning.

MJ var "väldigt inställsam, manipulativ, charmig, socialt trevlig."

https://www.expressen.se/nyheter/mordarbroderna-som-hatar-kvinnor/

Förutom att skylla på offren han misshandlat, visa ånger (som han inte är kapabel till), så var hans andra drag att skylla på droger.

A, hans parallella flickvän:

"När han bad om ursäkt skyllde han på att han tagit massa droger och att det var därför han gjort som han gjorde."

Sen fortsätter beteendet tills kvinnan har underminerats psykiskt och tappat kontrollen över sig själv.

Slag, bedyranden om att det inte ska ske igen, fejkat ångerfull. Presenter, kramar och åter till stadie 1 i manipulationsprocessen.
Psykopaten är extremt tillgiven och uppför sig helt exemplariskt.
Dvs den (falska) person de blev blixtförälskade i och så återfås hoppet.

Han kommer parallellt beskriva en fd partner i negativa termer för att förstärka bilden av att han funnit kvinnan han letat efter hela sitt liv.

Om och om igen tills hon är hjärntvättad likt att ha hamnat i klorna på en sektledare, insnärjd i en ytterst destruktiv och nedåtgående spiral.

Fas 2, dvs "devaluation phase" är extremt förvirrande och fas 3, dumpningsfasen, borde döpas till hög-risk-för-mord-fasen.

En psykopats drivkraft är som sagt makt och kontroll. Att segra och bestämma.

"...Då hade han blivit galen och sagt att det är han som bestämmer när förhållandet ska avslutas."
Senast redigerad av develi 2023-03-10 kl. 13:02.
Citera
2023-03-10, 13:04
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Att låsa in henne? .

LR fattade helt uppenbart alldeles för korkade beslut för sitt eget bästa. Men eftersom LR var kvinna och kvinnor kan ju som bekant aldrig fatta fel beslut så ligger skulden för hennes agerande självklart på männen och samhället.

Kvinnor blir med andra ord omyndigförklarade med den där oerhört konstiga inställningen. De är inget annat än viljelösa våp som bara går runt och väntar på att bli manipulerade och lurade av första bästa kåkfarare och missbrukare.

Citat:

Samhället kan inte göra ett skit åt kvinnor som är aktiva i den meningen att de vill vara tillsammans med kåkfarare och missbrukare.

MJ tog mycket riktigt kontakt med henne på FB men i ett senare stadium var det hon som var aktiv när hon ville fortsätta relationen med MJ trots att hon fått stryk ett antal gånger.

LR visste dessutom redan från början vad han var dömd för men envisades ändå att inleda en relation med honom. MJ har aldrig lurat i henne att han var ostraffad, tvärtom var han öppen med sitt CV.
Citera
2023-03-10, 13:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Lottas stringtrosor triggade Martin.

Fast om man vill komma ifrån en man som har misshandlat en, och som man har all anledning att vara rädd för (inte minst när man känner till hans historia av våld och dödande):

a) öppnar man då dörren när han ringer på, eller ringer man kanske polisen i stället?

och

b) om man av någon outgrundlig anledning känner att man måste öppna dörren, gör man det då naken förutom ett par stringtrosor?

Hör du inte hur det låter??! Och just att hon var så gammal och erfaren också; det var inte som om det hade varit en 16-åring som velat hit-och-dit angående sin första pojkvän.
Citera
2023-03-10, 13:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag säger ju inte att hon fastnat i en varggrop..som då Emil fångade kommandoran. Det var omständigheter.. hon fastnade i ett spel. Milliontals kvinnor över hela världen har nån gång fastnat idet här, det är inget nytt.
Varför går dom inte bara? Varför slutar inte folk bara att dricka? Varför sitter folk och är deprimerade, det är ju bara att skratta o vara glad istället. Droger.. bara att sluta ju.

Det här är helt enkelt för svårt för folk med aspbergers eller autism att förstå. Tänk på något annat, ni gör bort er.

För dig går det inte att komma runt det nej, det förstår jag.

Jag förstår det mycket väl, om det handlar om män som är skötsamma och ordentliga, har jobb och bostad och inte är förekommande i kriminalregistret, som saknar tatueringar och piercingar, som har vettiga vänner, kommer från bra familjer, och som på alla sätt verkar trevliga och normala. Tills de plötsligt får ett genombrott av en psykisk sjukdom, och visar en sida som inte en människa kunnat ana fanns där. Sådant kan hända, även om det är extremt ovanligt.

Men när det gällde Martin, så syntes det vid första ögonkastet vad han var för något. En normal kvinna skulle aldrig ens ha börjat prata med någon som såg ut så. Särskilt tatueringar på halsen och händerna eller i ansiktet, är ju ett jättestort varningstecken. Det är bara yrkeskriminella som har det. Andra som tatuerar sig ser till att lägga tatueringarna inom det område, som alltid döljs av kläder på arbetsplatsen. Alltså under en kortärmad skjorta och ett par halvlånga shorts. För att de är rädda om sina försörjningsmöjligheter. Bara kriminella, som tänker leva på brott hela livet, kan bortse ifrån vad en arbetsgivare skulle tycka om tatueringarna.

Dessutom är det flera som kände MJ som har skrivit här i tråden, att MJ var helt borta i huvudet, och att det märktes så fort han öppnade munnen. Om Lotta skulle ha sprungit därifrån första gången han öppnade munnen och kläckte ur sig något korkat i hennes närvaro, så hade hon levt idag. Inte ens han hade sprungit efter en vilt främmande kvinna och slagit ihjäl henne, i den situationen.
Citera
2023-03-10, 13:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast om man vill komma ifrån en man som har misshandlat en, och som man har all anledning att vara rädd för (inte minst när man känner till hans historia av våld och dödande):

a) öppnar man då dörren när han ringer på, eller ringer man kanske polisen i stället?

och

b) om man av någon outgrundlig anledning känner att man måste öppna dörren, gör man det då naken förutom ett par stringtrosor?

Hör du inte hur det låter??! Och just att hon var så gammal och erfaren också; det var inte som om det hade varit en 16-åring som velat hit-och-dit angående sin första pojkvän.
Jag HÖR hur extremt korkad du låter och inser att du inte är kapabel att se det mönster som mer än tydligt framträder kring Lotta - inklusive en pinsamt dålig kunskap om psykopati och/eller våld i nära relation.

Förutom att du är jävligt illvillig.

Du har absolut inte nån förmåga att se i större sammanhang och extrahera det väsentliga i den psykologiska process som pågår.

Du är inte ens kapabel att inse att du pratar emot dig själv i dina Redig-Berta tips kring relationer och psykopati, vilket måtte vara höjden av självbedrägeri.

Faktum är att det framkommer att Lotta försökte ta sig ur relationen på egen hand.

Dels, och i huvudsak, för att MJ manipulerat henne och som psykopat hotat henne via sitt makt-och kontrollbehov.
Han har snärjt in henne i en kokong.
Han hotar att ge sig på vänner, anhöriga och hennes hund.

Att hon är fullt kapabel att ta hans hot på allvar är inte svårt att begripa.

Att hon öppnar i trosor är öht inget att lägga fokus på. Hon sov uppenbart på det sättet likt många andra OCH HÄR ÄR VAD SOM SES:

Lotta försöker ta sig ur via att spela med.
Han har nämligen beskrivit vad som händer om hon gör slut.
Hon får inte göra slut. Han bestämmer.

Hon försöker upprätthålla ett sken av normalitet, att det inte är nåt annorlunda.
Hålla en låg profil.

Det här funkar sällan med en psykopat, de scannar av människor värre än en radar eftersom just manipulation är deras främsta och värsta egenskap ihop med brist på empati och inget samvete.

HOTBILDEN

JK:
" Hon var rädd att berätta för mig för att det även fanns en hotbild mot mig som Martin uttryckt (..)"

"Hon uttryckte flera gånger att hon var mer rädd för mig än för sig själv. En vecka innan dådet var hon hos mig och bad mig vara på min vakt eftersom han var såpass sjuk och ville att jag skulle försvinna."

C:
"Martin har sagt att han ska döda hennes hund."

"Martin hotat med att om hon kommer till Härnösand så ska han ta sig hit upp med.
Han har sagt att han ska mörda hennes familj och att Lotta inte vågade ta sig upp."

Målsägandebiträde:
"Hon sa att han har en bror som har slagit ihjäl en person och Martin har sagt att om jag går till polisen så slår han ihjäl mig.
Han sa också att om jag döms så kommer han att slå ihjäl henne när han blir släppt och om han inte fick tag i henne så skulle han istället ge sig på hennes anhöriga."

Hon sa att han ändå kommer ut och slår ihjäl mig efter två tredjedelar av straffet."

"Jag sa han kommer bli anhållen och häktad, men då sa hon att han är med i nåt ganstergäng och de skulle slå ihjäl mig istället."

FÖRSÖK ATT TA SIG UR PÅ EGEN HAND

Målsägandebiträde:
"Hon sa att eftersom han har en ny kvinna kanske han lugnar ner sig."

Sjuksköterska:
"Hon ville hålla en låg profil för att minska att han skulle bli så arg."

"om hon höll en låg profil så skulle han hålla sig lugn."

JK:
" Hon lät ganska uppgiven och sa att hon måste tänka ut nåt smart hur hon skulle göra för att komma ifrån honom."
Senast redigerad av develi 2023-03-10 kl. 14:04.
Citera
2023-03-10, 18:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Att hon öppnar i trosor är öht inget att lägga fokus på. Hon sov uppenbart på det sättet likt många andra OCH HÄR ÄR VAD SOM SES:

Det hör till bilden. Det är extremt ohälsosamt att ha rakat underliv, som tar bort den luftspalt som ska finnas mellan kläderna och den tunna, känsliga huden där, på grund av att fukten annars ansamlas i huden och slemhinnorna och underlättar för svamp och bakterier att växa till sig, samt att det blir irritationer och skav. Stringtrosor gör det ännu värre, eftersom de alltid skaver, och som de brukar vara gjorda av syntetmaterial som stänger in fukt. Män som önskar detta av sina kvinnor, verkar inte fatta i vilka osunda, såriga, variga, stinkande bakterie- och svamphärdar de stoppar sina... vi slutar där!

Ja, man kan sova naken - HELT naken i så fall, eftersom det är underlivet som behöver luftas - men då har man ju ett nattlinne, morgonrock, kimono eller något annat vackert tygstycke vid sängen att svepa in sig i, om man behöver gå upp och öppna dörren... Man öppnar inte i stringtrosor. Grannen kunde ju ha gått förbi också...
Citera
2023-03-10, 23:55
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Visste LR att psykopaten Martin Jonsson hade flera kvinnor?

Läs FUP din latmask. Där får du svar på dina frågor.

"Snälla" och Ang*l*ca som MJ hade relationer med samtidigt som han var ihop med LR tas även upp här i tråden.

(FB) Lotta Rudholm misshandlad till döds i Ulvsunda, 2016-06-04

Citat:
När ska du lägga ansvaret på den som dödar personer dom påstår sig älska?

MJ har redan erkänt sitt brott så vad spelar det för roll om du och vissa andra tjatar om vad han har gjort? Det du istället ska fråga dig är varför LR ville skaffa barn med en kåkfarare och missbrukare som suttit 12 år i fängelse för olika våldsbrott, även där fanns det brottsoffer som verkar vara helt bortglömda i den här debatten. Eller tror du att LR trodde på alla människors lika värde? Isåfall glömde hon bort MJ:s tidigare offer.

Inte ens efter att hon blivit misshandlad flera gånger av MJ ändrade hon sin åsikt om att skaffa barn med honom.

Allt detta verkar ha gått dig spårlöst förbi eftersom du inte läst FUP:et och utdragen ur sms-konversationerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in