Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Fast om man vill komma ifrån en man som har misshandlat en, och som man har all anledning att vara rädd för (inte minst när man känner till hans historia av våld och dödande):
a) öppnar man då dörren när han ringer på, eller ringer man kanske polisen i stället?
och
b) om man av någon outgrundlig anledning känner att man måste öppna dörren, gör man det då naken förutom ett par stringtrosor?
Hör du inte hur det låter??! Och just att hon var så gammal och erfaren också; det var inte som om det hade varit en 16-åring som velat hit-och-dit angående sin första pojkvän.
Jag HÖR hur extremt korkad du låter och inser att du inte är kapabel att se det mönster som mer än tydligt framträder kring Lotta - inklusive en pinsamt dålig kunskap om psykopati och/eller våld i nära relation.
Förutom att du är jävligt illvillig.
Du har absolut inte nån förmåga att se i större sammanhang och extrahera det väsentliga i den psykologiska process som pågår.
Du är inte ens kapabel att inse att du pratar emot dig själv i dina Redig-Berta tips kring relationer och psykopati, vilket måtte vara höjden av självbedrägeri.
Faktum är att det framkommer att Lotta försökte ta sig ur relationen på egen hand.
Dels, och i huvudsak, för att MJ manipulerat henne och som psykopat hotat henne via sitt makt-och kontrollbehov.
Han har snärjt in henne i en kokong.
Han hotar att ge sig på vänner, anhöriga och hennes hund.
Att hon är fullt kapabel att ta hans hot på allvar är inte svårt att begripa.
Att hon öppnar i trosor är öht inget att lägga fokus på. Hon sov uppenbart på det sättet likt många andra OCH HÄR ÄR VAD SOM SES:
Lotta försöker ta sig ur via att spela med.
Han har nämligen beskrivit vad som händer om hon gör slut.
Hon får inte göra slut. Han bestämmer.
Hon försöker upprätthålla ett sken av normalitet, att det inte är nåt annorlunda.
Hålla en låg profil.
Det här funkar sällan med en psykopat, de scannar av människor värre än en radar eftersom just manipulation är deras främsta och värsta egenskap ihop med brist på empati och inget samvete.
HOTBILDEN
JK:
" Hon var rädd att berätta för mig för att det även fanns en hotbild mot mig som Martin uttryckt (..)"
"Hon uttryckte flera gånger att hon var mer rädd för mig än för sig själv. En vecka innan dådet var hon hos mig och bad mig vara på min vakt eftersom han var såpass sjuk och ville att jag skulle försvinna."
C:
"Martin har sagt att han ska döda hennes hund."
"Martin hotat med att om hon kommer till Härnösand så ska han ta sig hit upp med.
Han har sagt att han ska mörda hennes familj och att Lotta inte vågade ta sig upp."
Målsägandebiträde:
"Hon sa att han har en bror som har slagit ihjäl en person och Martin har sagt att om jag går till polisen så slår han ihjäl mig.
Han sa också att om jag döms så kommer han att slå ihjäl henne när han blir släppt och om han inte fick tag i henne så skulle han istället ge sig på hennes anhöriga."
Hon sa att han ändå kommer ut och slår ihjäl mig efter två tredjedelar av straffet."
"Jag sa han kommer bli anhållen och häktad, men då sa hon att han är med i nåt ganstergäng och de skulle slå ihjäl mig istället."
FÖRSÖK ATT TA SIG UR PÅ EGEN HAND
Målsägandebiträde:
"Hon sa att eftersom han har en ny kvinna kanske han lugnar ner sig."
Sjuksköterska:
"Hon ville hålla en låg profil för att minska att han skulle bli så arg."
"om hon höll en låg profil så skulle han hålla sig lugn."
JK:
" Hon lät ganska uppgiven och sa att hon måste tänka ut nåt smart hur hon skulle göra för att komma ifrån honom."