2023-03-09, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det har jag redan sett, jorden såg platt ut.

Kanske bara är din definition av platt som är åt fanders då.
Citera
2023-03-09, 22:22
Medlem
Citat:
Nej, det är du som gör det när du exempelvis säger att tryck kan gränsa till vakuum utan barriär.

Att tryck kan gränsa till ingenting är en vetenskalig sanning. Och det är dessutom inte ens något som är svårt att förstå.

Det behövs krafter för att förflytta saker såsom luft. Och om vi diskuterar atmosfären finns det ingen kraft som kan dra luften bort från jorden. Följdaktligen stannar luften kvar.

Citat:
... tryck kan gränsa till vakuum utan barriär ...

Ja självklart. Vad är det för kraft som skulle dra bort atmosfären från jorden menar du?
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-03-09 kl. 22:25.
Citera
2023-03-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Du håller i och med detta med om att lufttrycket minskar med stigande höjd.
Ja, jag håller med och eftersom du använder dig av ledande frågor, mycket förutsägbart, så ska jag besvara din nästa fråga.

Bevisar SMHI's lufttrycksmätning att jordens atmosfär är innesluten eller övergår i vakuum?
Citera
2023-03-09, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Kanske bara är din definition av platt som är åt fanders då.
Är det så att vi alla ska utgå ifrån din definition av platt? Vad är din definition av platt? Kan detta möjligen vara nästa kort för globjordare att spela, definitionen av platt, nu när definitionen av ingenting är både någonting och ingenting.

Ridå!
Citera
Medlem
Citat:
Bevisar SMHI's lufttrycksmätning att jordens atmosfär är innesluten eller övergår i vakuum?

Det bevisar att jorden inte är ett trycksatt system. Om jorden vore innesluten under en kupol skulle lufttrycket vara konstant.
Citera
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ja, jag håller med och eftersom du använder dig av ledande frågor, mycket förutsägbart, så ska jag besvara din nästa fråga.

Min nästa fråga är inte den du tror.

Då håller du med om att lufttryck kan ändras steglöst, utan några barriärer?
Citera
2023-03-09, 22:32
Medlem
Citat:
Är det så att vi alla ska utgå ifrån din definition av platt?

Min definition är 90 grader lodrätt eller vågrätt. Men om det ni plattjordare anser som platt i själva verket är samma sak som resten av oss kallar för runt så förklarar det ju faktiskt hur ni kan vara så övertygade.
Citera
2023-03-09, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Min nästa fråga är inte den du tror.

Då håller du med om att lufttryck kan ändras steglöst, utan några barriärer?
Ja, jag håller med. Och nu ska du presentera experimentet där det fallande trycket övergår i vakuum utan barriär, men det kan du inte utan du antar att trycket övergår i vakuum. Det är bara ett antagande.
Citera
2023-03-09, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Min definition är 90 grader lodrätt eller vågrätt. Men om det ni plattjordare anser som platt i själva verket är samma sak som resten av oss kallar för runt så förklarar det ju faktiskt hur ni kan vara så övertygade.
Jag håller med om din definition.
Citera
2023-03-09, 22:41
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ja, jag håller med. Och nu ska du presentera experimentet där det fallande trycket övergår i vakuum utan barriär, men det kan du inte utan du antar att trycket övergår i vakuum. Det är bara ett antagande.

Jag tycker du skall svara på det här.

Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Om lufttrycket sjunker så pass mycket och linjärt på 800 meter, vad tror du händer om man tiodubblar till 8000 Meter? Och sen tiodubblar igen till 80.000 meter? Blir det mycket till lufttryck då? Tror du det?

Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Du behöver inte tro, bara tänka logiskt. Om lufttrycket sjunker linjärt med 62 hpa på drygt 800 meter, kommer det då inte fortsätta sjunka ju högre du kommer och till sist gå mot 0 hpa?

Här vill jag veta hur du tänker om det.
Citera
2023-03-09, 22:50
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Det är du som påstår att jag anser att det finns vakuum i rymden. Det är något jag redan dementerat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rymden
"Det finns ingen klar gräns mellan jordens atmosfär och rymden eftersom atmosfärens densitet minskar gradvis ju längre man kommer från jorden. Emellertid har Fédération Aéronautique Internationale tagit fram den så kallade Karmanlinjen, som ligger på en altitud av 100 kilometer över havsytan, som en arbetsdefinition för att skilja mellan rymd- och luftfart."

Som du kanske minns av SMHI's tabell så sträcker den sig till 90 km. Finns det någon anledning att anta att inte lufttrycket minskar på samma sätt de sista tio km innan atmosfären övergår i rymd?
Citera
2023-03-09, 22:54
Medlem
Citat:

Nej det är inte "bara ett antagande", det är en konsekvens av Newtons rörelselagar.

Citat:
... Och nu ska du presentera experimentet där det fallande trycket övergår i vakuum utan barriär...

Varför då? Du har ju inte ens lyckats förklara varför den typen av experiment behövs.

Dessutom är det fullständigt meningslöst eftersom du genast skulle avfärda experimentet som bluff. Men låt oss prova:

Det uppmätta lufttrycket vid ISS är ungefär noll. Lufttrycket vid jorden är 1000 hPa. Detta är ett experiment som bevisar att tryck kan existera bredvid vakuum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in