2023-03-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Om den platta jorden inte har någon kant innebär det att jorden är oändlig.
Då skulle solen inte kunna gå ner. Den skulle lägga sig på jordytan och vila tills det är dags för gryning.
Är det verkligen så det fungerar med dygnsrytmen?
Jag vet inte hur det fungerar. Men jag tror att solen döljs av hindret enligt den inversa kvadratlagen vilket ger den intrycka av att gå ner. Men som sagt är det bara spekulation från min sida, jag vet inte vad solen gör.

Självklart behöver jag inte veta vad solen gör på en eventuell platt jord för att vara skeptisk till påståendet om en sfärisk jord.
Citera
2023-03-09, 21:54
Medlem
Citat:
Så du väljer ut de vetenskapliga sanningar som passar dig, men de som inte passar dig förkastar du.
Nej, det är du som gör det när du exempelvis säger att tryck kan gränsa till vakuum utan barriär.
Citera
2023-03-09, 21:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nej, det är du som gör det när du exempelvis säger att tryck kan gränsa till vakuum utan barriär.
Ingen annan än du har påstått något om att tryck gränsar till vakuum.
Citera
2023-03-09, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Förklara själv hur mycket friktion någon kvadriljondel av atmosfärstrycket orsakar?
Det du som påstår att rymden är ett vakuum, för utan detta vakuum uppstår friktion och då faller ditt globjordskoncept. Men eftersom globjordskonceptet faller med påståendet att tryck kan gränsa till vakuum utan barriär måste du försöka att undkomma detta med att säga saker att rymden inte är ett perfekt vakuum. Globjordskonceptet med vakuum och tryck består av tankegångar som är i konflikt med varandra, vilket du också vet men det skiter du i därför att du är en religiös fanatiker.
Senast redigerad av boldogg 2023-03-09 kl. 22:08.
Citera
2023-03-09, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jo, en densitetsgradient i atmosfären på en klotformad jord, måste nog räknas som ett mirakel. .

Om du uppfattar det som ett "mirakel" beror det på att du är okunning och inte förstår grundläggande fysik.

Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Och det är inte på något vis "precis vad man kan förvänta sig", sett till i övrigt kända naturlagar.

Vilka naturlagar pratar du om?

Den enda "naturlagen" som påverkar atmosfären är vanliga krafter. Och atmosfären utsätts för två olika krafter, dels kraften som drar saker ned mot jorden och dels den skenbara kraften centrifugalkraft. Och "nedkraften" är större än centrifugalkraften - följdaktligen är resultantkraften riktad nedåt vilket leder till att atmosfären stannar kvar.

Så jo, det är exakt vad man kan förvänta sig.
Citera
2023-03-09, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ingen annan än du har påstått något om att tryck gränsar till vakuum.
Jag påstår inte det, det gör du när du hävdar att jorden är ett klot som roterar i något som består av ingenting. Det måste vara ingenting annars avstannar hela processen och klotet stannar. Vilket du också vet. Frågan är varför man försvarar ett koncept som är så motsägelsefullt!
Citera
2023-03-09, 22:08
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag vet inte hur det fungerar. Men jag tror att solen döljs av hindret enligt den inversa kvadratlagen vilket ger den intrycka av att gå ner. Men som sagt är det bara spekulation från min sida, jag vet inte vad solen gör.

Självklart behöver jag inte veta vad solen gör på en eventuell platt jord för att vara skeptisk till påståendet om en sfärisk jord.
Låt oss gå vidare med att en eventuellt platt jord inte har någon kant.
Håller du med om att den då skulle vara oändlig? Ingen början och inget slut.

Har du spekulerat i om jorden har någon annan form än sfärisk eller platt.
Personligen är jag väldigt skeptisk till att jorden har en annan form än sfärisk.

Du har glömt att svara på om SMHI's data över lufttryck stämmer.
Citera
2023-03-09, 22:11
Medlem
Citat:
Låt oss gå vidare med att en eventuellt platt jord inte har någon kant.
Håller du med om att den då skulle vara oändlig? Ingen början och inget slut.

Har du spekulerat i om jorden har någon annan form än sfärisk eller platt.
Personligen är jag väldigt skeptisk till att jorden har en annan form än sfärisk.
Jag vet inte vad jorden har för form, det ser platt ut, det är det enda jag kan säga. Om den är oändlig eller har ett slut vet jag inte.

SMHI lufttryck stämmer säkert, jag vet inte hur de kom fram till det.
Citera
2023-03-09, 22:14
Medlem
Citat:
Globjordskonceptet med vakuum och tryck består av tankegångar som är i konflikt med varandra ...

Nej absolut inte. Eller vi kan väl uttrycka det som att det möjligtvis är en konflikt för dig men inte för de flesta andra. Och nej, du är inte smartare och förstår detta bättre än världens samlade fysiker. Det är i själva verket tvärtom, du är ganska inkompetent vilket mer än väl bevisas av nedan:

Citat:
... Det är alltså bara atmosfär som kan sugas ut i rymdens vakuum ...

Vakuum är ingen kraft som kan suga. Vakuum är ingenting. Och till och med du borde begripa att ingenting inte kan påverka atmosfären.

Jag förstår faktiskt inte riktigt för vem du skriver för. Dina argument är infantila och korkade och du tar inte hem några poäng genom att tjata om vakuum bredvid atmosfär om och om igen.
Citera
2023-03-09, 22:16
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad jorden har för form, det ser platt ut, det är det enda jag kan säga.

Köp en väderballong och skicka upp den en bit med kamera på så ska du få se på grejer. Få inte en existentiell kris bara när det börjar kurva sig framför dina ögon.
Citera
2023-03-09, 22:17
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag vet inte vad jorden har för form, det ser platt ut, det är det enda jag kan säga. Om den är oändlig eller har ett slut vet jag inte.

SMHI lufttryck stämmer säkert, jag vet inte hur de kom fram till det.
Du håller i och med detta med om att lufttrycket minskar med stigande höjd.
Citera
2023-03-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Köp en väderballong och skicka upp den en bit med kamera på så ska du få se på grejer. Få inte en existentiell kris bara när det börjar kurva sig framför dina ögon.
Det har jag redan sett, jorden såg platt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in