Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Kan du fråga din polare som är dykare om det är möjligt för ett team på fyra man att gå ned på 80 meters djup och aptera fyra laddningar om ca 500 kg vardera på två olika ställen och göra detta från en Bavaria Cruiser 50, med segel och en 75 hk motor.
Ja, det kan man. Man har mer än man behöver av allt på en sådan båt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Får utrustningen plats?
Ja, med mycket god marginal.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Hur navigerar man?
Med helt vanliga navigatorer. Finns i parti och minut i båthandeln och är mer än tillräckligt exakta. Bara man har sina koordinater. Du kan för detta till och med navigera med Eniros sjökortsapp i telefonen (med en brasklapp för att Eniros sjökort sträcker sig till dessa positioner, men det tror jag den gör). Och detta är inget skämt. Eniros app i telefonen skulle räcka om man ville.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Hur hittar man ledningarna?
Förmodligen det klurigaste i operationen, men som du kan notera så hittade även Expressens journalist ledningarna ombord på en mindre så kallad skärgårdsjeep.
Med bra koordinater så är då på hyfsat rätt plats, sedan finns det idag otroligt bra ekolod som ger mycket fina detaljerade bilder av havsbotten, även för civilt bruk. Så inga problem alls för den som har resurserna. Det kan ta lite tid bara om man inte hittar någorlunda rätt position från början. Men här räckte det ju att hitta en "oändligt långt" ledning som ligger i nord-sydlig riktning så ett svep i öst-västlig riktning så hittar du den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Hur många dyk behövs?
Faktiskt bara ett per sprängning.
Men inget hindrar ju att man gör flera dyk om man vill det. Men jag tvivlar på att man gjorde det, då det nog inte fanns anledning till det och man inte vill förbruka mer dykgas än nödvändigt. Har man väl hittat ledningen är det bara att lägga ner sprängladdningen. Ner och upp, klart.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Hur klarar man dykarsjuka?
Man undviker dykarsjuka i huvudsak genom två metoder. Ett, man håller reda på dyktiden så att man inte är nere på botten längre tid än man får. Två, man gör dekompressionsstopp på ett eller flera djup på vägen upp. Behoven av dessa och hur länge är beroende av bottentiden.
Det här är inga konstigheter. Det är standard för många vanliga amatördykare. Jag har gjort många dekompressionsstopp i mina dagar. Det enda kruxet är att det kan bli långtråkigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Vädret var mycket bra under denna tid med svaga sydvästliga vindar på max 8 m/sek. Jag länkade till båttypen i en tidigare post. Visa din kompis denna.
Säg att det förmodligen var två holländska proffs som gjorde själva dyken och hade två assistenter till hjälp.
En walk in the park för två dykproffs med assistenter.