2023-03-09, 22:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Amerikansk underrättelsetjänst har inte med det här att göra. De har bara svarat på frågor från den tyska federala polisen. USA har inte gjort någon egen utredning, den har gjorts av tyskarna.

Ja men det är ju amerikansk underrättelsetjänst som gåttt ut med dessa uppgifter till media och uppgett anonyma källor.
Citera
2023-03-09, 22:09
Medlem
Måste finnas kvalificerade, motiverade dykare från Ukraina också. Kanske militära dykare. Måste väl haft marina förband med dykare med tanke på Svarta Havet. Båtuthyrarna, de som tankat jollen under tiden de varit ute, folk som sålt dem mat osv måste ju lätt avgöra om de var slaver eller holländare.
Citera
2023-03-09, 22:14
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Ja men det är ju amerikansk underrättelsetjänst som gåttt ut med dessa uppgifter till media och uppgett anonyma källor.

New York Times läste den tyska rapporten och ställde lite frågor till CIA. CIA har hjälpt tyskarna och delgivit systerorganisationer tips från i somras om att ett attentat kunde vara på gång. Detta har lett till den mycket dumma rubriken till denna tråd:

Amerikansk underrättelsetjänst: Ukrainsk grupp bakom sprängningen..."

Det borde stå något i stil med:

"Tysk polisrapport: Pro-ukrainsk grupp misstänks ligga bakom sprängningen..."
Citera
2023-03-09, 22:17
Avslutad
Citat:
New York Times läste den tyska rapporten och ställde lite frågor till CIA. CIA har hjälpt tyskarna och delgivit systerorganisationer tips från i somras om att ett attentat kunde vara på gång. Detta har lett till den mycket dumma rubriken till denna tråd:

Amerikansk underrättelsetjänst: Ukrainsk grupp bakom sprängningen..."

Det borde stå något i stil med:

"Tysk polisrapport: Pro-ukrainsk grupp misstänks ligga bakom sprängningen..."

Tack för klargörandet. Har inte följt det här jättenoga må medges.

Då återstår bara frågan varför Tyskland och CIA pekar ut denna grupp just nu. Det är det jag vill försöka greppa. Varför detta lyfts fram just nu.
Citera
2023-03-09, 22:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Kan du fråga din polare som är dykare om det är möjligt för ett team på fyra man att gå ned på 80 meters djup och aptera fyra laddningar om ca 500 kg vardera på två olika ställen och göra detta från en Bavaria Cruiser 50, med segel och en 75 hk motor.

Ja, det kan man. Man har mer än man behöver av allt på en sådan båt.

Citat:
Får utrustningen plats?

Ja, med mycket god marginal.

Citat:
Hur navigerar man?

Med helt vanliga navigatorer. Finns i parti och minut i båthandeln och är mer än tillräckligt exakta. Bara man har sina koordinater. Du kan för detta till och med navigera med Eniros sjökortsapp i telefonen (med en brasklapp för att Eniros sjökort sträcker sig till dessa positioner, men det tror jag den gör). Och detta är inget skämt. Eniros app i telefonen skulle räcka om man ville.

Citat:
Hur hittar man ledningarna?

Förmodligen det klurigaste i operationen, men som du kan notera så hittade även Expressens journalist ledningarna ombord på en mindre så kallad skärgårdsjeep.
Med bra koordinater så är då på hyfsat rätt plats, sedan finns det idag otroligt bra ekolod som ger mycket fina detaljerade bilder av havsbotten, även för civilt bruk. Så inga problem alls för den som har resurserna. Det kan ta lite tid bara om man inte hittar någorlunda rätt position från början. Men här räckte det ju att hitta en "oändligt långt" ledning som ligger i nord-sydlig riktning så ett svep i öst-västlig riktning så hittar du den.

Citat:
Hur många dyk behövs?

Faktiskt bara ett per sprängning.
Men inget hindrar ju att man gör flera dyk om man vill det. Men jag tvivlar på att man gjorde det, då det nog inte fanns anledning till det och man inte vill förbruka mer dykgas än nödvändigt. Har man väl hittat ledningen är det bara att lägga ner sprängladdningen. Ner och upp, klart.

Citat:
Hur klarar man dykarsjuka?

Man undviker dykarsjuka i huvudsak genom två metoder. Ett, man håller reda på dyktiden så att man inte är nere på botten längre tid än man får. Två, man gör dekompressionsstopp på ett eller flera djup på vägen upp. Behoven av dessa och hur länge är beroende av bottentiden.
Det här är inga konstigheter. Det är standard för många vanliga amatördykare. Jag har gjort många dekompressionsstopp i mina dagar. Det enda kruxet är att det kan bli långtråkigt.

Citat:
Vädret var mycket bra under denna tid med svaga sydvästliga vindar på max 8 m/sek. Jag länkade till båttypen i en tidigare post. Visa din kompis denna.

Säg att det förmodligen var två holländska proffs som gjorde själva dyken och hade två assistenter till hjälp.

En walk in the park för två dykproffs med assistenter.
Senast redigerad av trngw 2023-03-09 kl. 22:32.
Citera
2023-03-09, 22:28
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, det kan man. Man har mer än man behöver av allt på en sådan båt.

Ja, med mycket god marginal.

Med helt vanliga navigatorer. Finns i parti och minut i båthandeln och är mer än tillräckligt exakta. Bara man har sina koordinater. Du kan för detta till och med navigera med Eniros sjökortsapp i telefonen (med en brasklapp för att Eniros sjökort sträcker sig till dessa positioner, men det tror jag den gör). Och detta är inget skämt. Eniros app i telefonen skulle räcka om man ville.

Förmodligen det klurigaste i operationen, men som du kan notera så hittade även Expressens journalist ledningarna ombord på en mindre så kallad skärgårdsjeep.
Med bra koordinater så är då på hyfsat rätt plats, sedan finns det idag otroligt bra ekolod som ger mycket fina detaljerade bilder av havsbotten, även för civilt bruk. Så inga problem alls för den som har resurserna. Det kan ta lite tid bara om man inte hittar någorlunda rätt position från början. Men här räckte det ju att hitta en "oändligt långt" ledning som ligger i nord-sydlig riktning så ett svep i öst-västlig riktning så hittar du den.

Faktiskt bara ett per sprängning.
Men inget hindrar ju att man gör flera dyk om man vill det. Men jag tvivlar på att man gjorde det, då det nog inte fanns anledning till det och man inte vill förbruka mer dykgas än nödvändigt. Har man väl hittat ledningen är det bara att lägga ner sprängladdningen. Ner och upp, klart.

Man undviker dykarsjuka i huvudsak genom två metoder. Ett, man håller reda på dyktiden så att man inte är nere på botten längre tid än man får. Två, man gör dekompressionsstopp på ett eller flera djup på vägen upp. Behoven av dessa och hur länge är beroende av bottentiden.
Det här är inga konstigheter. Det är standard för många vanliga amatördykare. Jag har gjort många dekompressionsstopp i mina dagar. Det enda kruxet är att det kan bli långtråkigt.

En walk in the park för två dykproffs med assistenter.

Tack så hemskt mycket!
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-03-09 kl. 22:32.
Citera
2023-03-09, 22:30
Medlem
trngws avatar
Citat:
Tack för klargörandet. Har inte följt det här jättenoga må medges.

Då återstår bara frågan varför Tyskland och CIA pekar ut denna grupp just nu. Det är det jag vill försöka greppa. Varför detta lyfts fram just nu.

Problemet med tyskarna är ju att de är ryss-vänliga. De vill helst inte skicka något till Ukraina och de är mest kåta på att få sin gas och ge sina pengar till ryssarna. För tyskarna är väl detta bara ett sätt att ursäkta sin ovilja att stötta ukraina mot ryssen.
Citera
2023-03-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen
En Bavaria Cruiser 50 är en ca 15 meter lång segelbåt. Om man skall dyka till 80-meters djup krävs åtminstone en dekompressionskammare så att dykarna inte skall få dykarsjuka. Jag skulle inte tro att man ställer dekompressionskammaren eller kamrarna på fördäck, det går nog inte. Frågan är hur de får plats någon annanstans. På det lilla akterdäcket blir det nog trångt. Dessutom skulle det nog se suspekt ut med en dekompressionskammare på en segelbåt av nöjestyp. Vad händer om någon nyfiken kör förbi och filmar dekompressionskammaren när dykarna far upp och ner ur vattnet och hämtar sprängmedel?

Frågan är också om man tänker sig att man plockade ner 1 ton sprängmedel i småportioner eller om man hade någon slags undervattensfarkost till hjälp som skulle få plats på däck. Frågan är också hur snabbt dykare måste in i en dekompressionskammare efter ett 80-metersdyk och om man kan fara upp och ner flera gånger utan dekompression (en dykarkunnig får gärna svara).

Frågan är också hur bra det går att hålla en 50-fots segelbåt tillräckligt stilla genom att ankra på 80 meters djup. Någon med vana av litet större fritids-segelbåtar får gärna kommentera detta.

Mitt intryck är att man genom att utpeka Ukrainare med en större fritidsbåt som gärningsmän vill ge en hint till de mest naiva europeiska politikerna, som inte fattat att Joe Biden och Victoria Nuland i princip öppet sade att man skulle sabotera Nordstream-ledningarna om Ryssland gick in i Ukraina, om hur det ligger till. Jag uppfattar också Victoria Nulands uttalande om att hon såg positivt på att gasledningarna förstörts som ett meddelande till de mest naiva europeiska politikerna om hur det ligger till. På det här viset kan man skilja agnarna från vetet när det gäller vilka politiker man skall satsa på alternativt knusa till. En naiv ungdomspolitiker som parti-internt utbrister "men, men, men det här är ju förfärligt... terrorism... på det här viset får vi ju permanent betala 4 ggr så mycket för gasen eftersom ingen risk finns för att vi köper prispressande rysk gas, det här skadar vår ekonomi bla, bla, bla" får kanske mer problem en några som säger att det här var nog tyvärr nödvändigt eller något liknande. Risken att allmänheten blir sur på USA p g a dyrare gas (och indirekt el) finns väl heller inte eftersom de stora medierna kommer att ransonera Bidens och Nulands uttalanden. Vad alternativmedier, med sin räckvidd och sin trovärdighet, informerar folk om spelar mindre roll.

Låt mig ge ett exempel på hur svårt det är att inte tro på de officiella narrativen i mainstreammedia. Även en sådan som jag trodde för 10 år sedan på det officiella narrativet när det gällde 9/11. Det som krävdes för att jag skulle ändra mig var dels filmbilder på hur WTC 7, som inte hade träffats av något plan, rasade ihop på controlled demolition-manér precis the Twin Towers, rapporter i japansk mainstreammedia om att mobiltelefoner inte funkade på de höjder och hastigheter planen färdades när folk skall ha ringt dramatiska nödsamtal och en TV-dokumentär där man upplyste om att WTC-tornen var dimensionerade för att klara att en Boeing 707a körde in i dem, men inte en Boeing 767. När det gäller det sistnämnda visste jag ju att Boeing 707 och 767 varav relativt likartad storlek. Den 767 som körde in i det ena tornet var en version som vägde lika mycket eller mindre än de flesta varianter av 707:an (en variant som fanns med i början vägde dock mindre än den lättare av 767orna). Jag noterade också att 767orna som körde in i tornen inte var fullastade. Sedan har vi också en del uppenbart fejkade filmsekvenser som visats i mainstreammedia där man ser hur nosen på ett av planen tränger ut på andra sidan skrapan innan man hinner bryta. Det här skall tydligen ha sänts ut i realtid och fadäsen skall tydligen ha berott på en vindpust som fått helikoptern att flytta sig för mycket. Men trots att jag hade sett detta så ifrågasatte jag inte det officiella narrativet. Det som krävdes för mig var alltså filmsekvensen på när WTC 7 rasade ihop, informationen om mobiltelefonerna som inte funkade och dokumentären med jämförelsen Boeing 767-707.

Notera också att jag för 10 år sedan hade hört talas om Operation Northwoods (en false flag med flygplan och som påminde om 9/11 och som skulle skyllas på Kuba men som stoppades av president Kennedy år 1962), false flagen Bay of Tonkin, USS Liberty och ljuget om Saddams "weapons of mass destruction" som utgjorde förevändningen för det andra Gulf-kriget. Ändå krävdes det en hel del för att jag inte skulle tro att det var något väldigt lurt med den officiella 9/11-storyn. Lägg sedan till detta min grundmurade misstro i andra frågor mot mainstreammedia och mainstreampartier. Föreställ dig mot den bakgrunden hur svårt det blir att få Svensson att misstro officiella narrativ. Jag hade förmodligen försökt komma först i kön för att få mRNA-vaccin mot Covid-19 om jag fortfarande i stort sett trott på det officiella 9/11-narrativet.

Verkar också som om man kan jobba väldigt litet tid nere på havsbotten utan en dekompressionskammare. Utan dekompressionskammare måste man göra långvariga stopp på vägen upp. Skall man jobba längre tid nere i vattnet behöver man en dekompressionskammare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Diving_chamber
Citera
2023-03-09, 22:33
Medlem
Citat:

Nej, det är ingen amerikansk underrättelsetjänst som gått ut med några uppgifter överhuvudtaget. Så kan det tolkas om man önskar att det vore så, men nej, det handlar om journalistik och inget annat.

Uppgifterna som behandlas i det hela kommer från tyska källor (en journalist och allt annat än underrättelsetjänst) som i sin tur har bett amerikansk myndighet, vilken som, att fylla in med svar. Svaren kom, men inte från någon underrättelsetjänst utan från en annan journalist som hävdade anonym källa inom underrättelsetjänst. Inget annat och därmed verkligen inte något statement från någon underrättelsetjänst överhuvudtaget.
Citera
2023-03-09, 22:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Problemet med tyskarna är ju att de är ryss-vänliga. De vill helst inte skicka något till Ukraina och de är mest kåta på att få sin gas och ge sina pengar till ryssarna. För tyskarna är väl detta bara ett sätt att ursäkta sin ovilja att stötta ukraina mot ryssen.

Självklart är det så NATO vill vinkla detta. Tyskland ligger alltid bakom allt och ska alltid vara skurken med stort S. Jag vet mer om Joe Bidens och Jens Stoltenbergs politiska bakgrund än så. I slutändan är det ju egentligen inte Ryssland NATO och USA har något emot i grunden. Det är Tyskland de vill fortsätta pissa på, misstänkliggöra och skuldbelägga för allt som någonsin går fel i Europa. I slutändan ska mobboffret Tyskland sättas dit för det USA egentligen hållt på med. I koordinering med Kreml må tilläggas. Ukraina är blott en bricka i detta spel för både Kreml och Washington. Det ska ni bli varse vilket sjukt spel under bordet denna fars till nykallt krig hela tiden var. Precis som det kalla kriget självt var.
Senast redigerad av torstenferdinand 2023-03-09 kl. 22:44.
Citera
2023-03-09, 22:37
Medlem
Enklast om allt (finansiering, planering, dykare och sprängämnen) är från samma land och grupp. En större multinationell konspiration komplicerar allt. Dvs hyra in dykare utifrån och köpa sprängämnen på svarta marknaden. Knappast mha efterlysning på facebook. Eller man kanske ringde man SMIT -Hej, vi är en grupp som planerar att spränga nord-stream, och vill hyra två duktiga dykare att dyka åt oss. Sedan gick man till närmaste turklivs och beställde 800kg vattentäta sprämgämnen. Låter rimligt.
Citera
2023-03-09, 22:49
Medlem
trngws avatar
Citat:
Tack så hemskt mycket!

Kanske var lite optimistisk där med bara ett dyk per plats. Säg två. Först ett dyk för att säkra platsen för sprängmedlen och sätta en lina att leda ned spängladdningen längs med. Linan används även för dekompressionsstopp, för att hänga extra gasflaskor på som behövs för dekompressionen och för att hålla sig stilla på samma plats under dekompressionen, vilket annars kan vara extremt svårt mitt ute i havets vattenmassa på 40 meters djup, är det strömt är det helt omöjligt. Då är linan en livlina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in