2023-03-08, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Fortsätt drömma mr russnik. Samtliga mina källor rapporterar att Ukraina håller Bakhmut och har avancerat minst 1km på norra fronten sen igår. Vad som sker i dina våta drömmar är inte samma som verkligheten uppenbarligen.

”Samtliga mina källor” ,sen bifogar du inte ens en enda länk till någon källa.
Glömde du?
2023-03-08, 19:45
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Jag konstaterar bara att din sida för någon dag sen sa att Kiev inte längre behöver hålla Bakhmut och därför kan retirera till nya försvarslinjer som man byggt upp. Men nu när Zelenskij kovänt och sagt att Bakhmut ska försvaras till varje pris så har ni tydligen en förklaring till det med.

Det är ett faktum att Ryssland har hypersoniska missiler som de även använt i Ukraina några gånger. USA/NATO har inga hypersoniska missiler. Inte bara T-14 Armata och T-90M är överlägsna alla stridsvagnar NATO har utan även den vanliga T-90 är det. Överhuvudtaget har USA/NATO inget militärt materiel som är bättre än Rysslands.

Den enda förklaring som behövs är realiteten på marken. Någon som bestämmer tycker uppenbarligen Bachmut är värt att försvara, vilket inte är så konsigt, eftersom staden har stor politisk betydelse. Självklart finns det en strategisk vinst i att ta Bachmut eftersom man då kan flytta fram sina positioner. Någon avgörande betydelse för utgången av kriget tror jag dock inte den har.

Återigen, vad finns det för belägg att T-14 Armata skulle vara bättre än Leopard 2? Bara för att en rysk militär säger det betyder det inte att det är sant.

Citat:
Andrei Kartapolov, a retired general who heads the defence affairs committee in the lower house of the Russian parliament, argued both Leopard 2 and Abrams are inferior to Russia’s T-90, a modified version of the T-72.

The latest Russian tank, the T-14 Armata, has been manufactured only in small numbers and so far has not been used in the war.

https://www.aljazeera.com/news/2023/1/26/russia-nato-war-involvement-growing-with-arms-to-ukraine

Hur kan man veta att T-14 är den bästa stridsvagnen när den inte ens testats i strid? Det är välkänt att utvecklingen har kantats av tekniska problem och jag tror inte den någonsin kommer börja produceras i några större tal och den kommer inte påverka utfallet av kriget i Ukraina.

Ryssland har förlorat över 30 T-90 av olika modeller. Vissa till synes intakta: https://postlmg.cc/FYBSJtx3

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Du kan vara säker på att USA har betalat bra med pengar för att få exemplar av den vagnen hemskickade till USA för att skruvas isär för analys. Jag tror inte de hittat något som överträffar det som finns i västerländska stridsvagnar.
2023-03-08, 20:00
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Du är ett kacklande praktmongo och kan uppenbarligen inte ett dugg om militära spörsmål. Hypersoniska missiler är lika värdefulla på land som till sjöss. Det är ju därför USA febrilt försöker utveckla egna hypersoniska missiler. Och du hittar bara på att Ryssland skulle ha brist på artillerigranater. Förra våren gastade din sida om att Ryssland snart hade slut på missiler. Yeah, right.

Höghastighetsmissiler har samma målsättning som alla andra missiler. Över havet kan man inte göra så mycket för att inte bli nedskjuten mer än att hålla väldigt hög fart. På land finns det lite andra metoder, framförallt att hålla sig väldigt nära marken och få skydd av terrängen. Något som framförallt amerikanska missiler sägs vara rätt bra på. Men det är såklart duktigt av Ryssland att utveckla missiler som ingen annan har.

Vad gäller artillerigranaterna så är det inte mig du ska gnälla på utan Yevgeny Prigozhin. Det är han som säger att ryssarna har brist på granater. Jag har förstås ingen aning om det stämmer. Men det verkar rimligt med tanke på det intensiva pangandet som har skett det senaste året.

För övrigt har du kanske noterat att Ryssland skjuter mycket färre missiler nu än de gjorde för ett år sedan. Och elen är fortfarande påslagen i Ukraina trots att Ryssland sagt sig vilja slå ut den. Jag vill ju inte skriva någon på näsan eller så, men hade man varit lagd åt det hållet hade man nästan kunnat tro att ryssarna hade brist på missiler också.
2023-03-08, 20:10
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
”Samtliga mina källor” ,sen bifogar du inte ens en enda länk till någon källa.
Glömde du?
Nä jag glömde inte. Jag såg det som meningslöst att rapa upp en massa länkar som folk ändå bara påstår är fejk. Jag tänkte att om någon inte höll med så skulle de istället komma med motbevis.
Det handlar om att inte slösa tid på vatniks om man inte måste, helt enkelt. Tidsoptimering.
2023-03-08, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Är du en idiot? Klart som fan Ukrainska tjejer lämnar, deras land är invaderat, har du sett vad mongolerna gör med Ukrainaka tjejer?
Om ryssen anfaller det land du bor i, vill du att din mamma, systrar, fru och dotter hamnar i ryssens händer?
Ryssland har inte anfallit någonting. Usa gjorde en statskupp och började utrota den ryska befolkningen i republikerna i västra Ukraina varav Ryssland gick in och försvarade de.
Ryssland är ett tio gånger bättre land än fascist Sverige och fascist Eu ska vi inte ens börja prata om!
2023-03-08, 20:28
Medlem
CharlieMartels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Hur tycker du det går för Ryssland? Fyra dagar sedan och de har inte kommit en meter närmare denna omringning av Bakhmut och staden har inte fallit och närmare 8000 ryssar till har dött eller skadats allvarligt i försöken att ta staden... Själv tycker jag ryssarna tydligt visar hur urusla de är som militärmakt, men det är bara jag.

Bakhmut kanske kommer ockuperas av ryssarna, men det spelar ingen roll då staden egentligen saknar betydelse för utgången av kriget, men just idag fyller den en funktion för Ukraina då ryssarna dödas i väsentliga mängder, avsevärt fler ryssar stryker med än det stryker med ukrainare.
Njaä.

Wagner håller hela östra delen av Artyomovsk som är det riktiga namnet på byn

Det framgår när man läser relativt oberoende engelskspråkiga källor

Citat:
Eastern part of Artyomovsk comes under control of PMC “Wagner”
https://en.news-front.info/2023/03/08/eastern-part-of-artyomovsk-comes-under-control-of-pmc-wagner/
2023-03-08, 20:30
Medlem
MaxDeedss avatar
Den "strategisk obetydliga" staden Bakhmut

På några få dagar ändrade MSM inställningen om Bakhmut från att vara strategisk icke-viktig till att plötsligt vara ryssarnas port in i resten av Donetsk oblast. Varför gör media en sådan omsvängning? Vill man mjölka västvärldens skattebetalare på ännu mera pengar för att försvara staden? Om frontlinjen i Bakhmut är så jävla viktig för resten av regionen, varför har man då under ett halvår viftat bort Bakhmuts strategiska betydelse?
2023-03-08, 20:35
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDeeds
På några få dagar ändrade MSM inställningen om Bakhmut från att vara strategisk icke-viktig till att plötsligt vara ryssarnas port in i resten av Donetsk oblast. Varför gör media en sådan omsvängning? Vill man mjölka västvärldens skattebetalare på ännu mera pengar för att försvara staden? Om frontlinjen i Bakhmut är så jävla viktig för resten av regionen, varför har man då under ett halvår viftat bort Bakhmuts strategiska betydelse?

Zelensky beskriver det som "open road" om Bakhmut faller.
https://www.cnn.com/2023/03/07/europe/ukraine-volodymyr-zelensky-cnn-interview-bakhmut-intl/index.html
Har Ukraina satsat för mycket i form av manskap och material för att hålla Bakhmut och tunnat ut reserver och andra försvarslinjer?
2023-03-08, 20:38
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Den enda förklaring som behövs är realiteten på marken. Någon som bestämmer tycker uppenbarligen Bachmut är värt att försvara, vilket inte är så konsigt, eftersom staden har stor politisk betydelse. Självklart finns det en strategisk vinst i att ta Bachmut eftersom man då kan flytta fram sina positioner. Någon avgörande betydelse för utgången av kriget tror jag dock inte den har.

Återigen, vad finns det för belägg att T-14 Armata skulle vara bättre än Leopard 2? Bara för att en rysk militär säger det betyder det inte att det är sant.

https://www.aljazeera.com/news/2023/1/26/russia-nato-war-involvement-growing-with-arms-to-ukraine

Hur kan man veta att T-14 är den bästa stridsvagnen när den inte ens testats i strid? Det är välkänt att utvecklingen har kantats av tekniska problem och jag tror inte den någonsin kommer börja produceras i några större tal och den kommer inte påverka utfallet av kriget i Ukraina.

Ryssland har förlorat över 30 T-90 av olika modeller. Vissa till synes intakta: https://postlmg.cc/FYBSJtx3

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Du kan vara säker på att USA har betalat bra med pengar för att få exemplar av den vagnen hemskickade till USA för att skruvas isär för analys. Jag tror inte de hittat något som överträffar det som finns i västerländska stridsvagnar.

Men så lät inte din sida för någon dag sen när det såg ut som att Ukraina skulle retirera från Bakhmut. Dessutom vet vi att beslutet att fortsätta försvara Bakhmut är Zelenskijs i strid med råden han fått av sina generaler.

T-14 Armata är världens enda med 6-zoners försvar. Lite lustigt att dina Putlerhatande polare sagt att Ukraina förstört alla T-14 Armata som Ryssland skickat. Nåja, det är väl svårt att koordinera allt Bagdad Bobbande förstås. Men som sagt, vanliga T-90or är t.o.m bättre än Leopard 2. Inga synpunkter på de ryska hypersoniska missilerna som Ryssland har men inte USA?
2023-03-08, 20:41
Medlem
Faller inom några dagar säger Stoltenberg. https://www.expressen.se/nyheter/stoltenbergs-oro-dagar-innan-bachmut-faller/
2023-03-08, 20:47
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Höghastighetsmissiler har samma målsättning som alla andra missiler. Över havet kan man inte göra så mycket för att inte bli nedskjuten mer än att hålla väldigt hög fart. På land finns det lite andra metoder, framförallt att hålla sig väldigt nära marken och få skydd av terrängen. Något som framförallt amerikanska missiler sägs vara rätt bra på. Men det är såklart duktigt av Ryssland att utveckla missiler som ingen annan har.

Vad gäller artillerigranaterna så är det inte mig du ska gnälla på utan Yevgeny Prigozhin. Det är han som säger att ryssarna har brist på granater. Jag har förstås ingen aning om det stämmer. Men det verkar rimligt med tanke på det intensiva pangandet som har skett det senaste året.

För övrigt har du kanske noterat att Ryssland skjuter mycket färre missiler nu än de gjorde för ett år sedan. Och elen är fortfarande påslagen i Ukraina trots att Ryssland sagt sig vilja slå ut den. Jag vill ju inte skriva någon på näsan eller så, men hade man varit lagd åt det hållet hade man nästan kunnat tro att ryssarna hade brist på missiler också.

Vilket blaj. Hypersoniska missiler skiljer sig enbart från andra icke-ballistiska missiler såtillvida att de är oerhört mycket snabbare. Det är självfallet en enorm fördel i alla lägen och därför håller även USA desperat på att också utveckla sådana.

Har inte hört Prigoshins uttalande men Ryssland har absolut ingen generell brist på artillerigranater. Överhuvudtaget har Ryssland demonstrerat hur lätt de kan skala upp sin produktion av alla typer av krigsmateriel.

Sina mest omfattande missilattacker har Ryssland genomfört från i höstas och fram till nu. Så det du påstår stämmer inte. Det är elransonering i alla delar av Kievkontrollerade Ukraina och typ 70% av energiinfrastrukturen är förstörd. Till viss del har Ukraina lyckats ersätta en del av bortfallet genom att rigga upp temporära lösningar med hjälp utifrån.
2023-03-08, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDeeds
Läget förändras väl från vecka till vecka. T.ex. kanske några andra viktiga vägar eller tågstationer har bombats bort och därför blir Bakhmut viktigare nu än tidigare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in