2023-03-09, 11:49
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Ryssarna kommer att ta staden, kanske redan gjort. Förlusterna är fullständigt enorma på båda sidor över en stad där alla säger den saknar värde. Man trodde att mänskligheten lärt sig något från Verdun men tydligen Inte. Då som nu är det generaler som sitter vid något bord söker och pekar ut vart andra skall offra sig för något meningslöst.

Soldaterna borde gå ihop och skjuta sina befäl
Enda anledningen till Ukraina är kvar och slåss och inte dragit sig tillbaka är att utväxlingen är så hög. Ryssarnas förluster i antal döda uppgår till 7 mot 1 enligt flera samstämmiga källor. Varför Ryssland fortsätter anfalla just här med denna intensitet är svårt att förstå, men det verkar blivit en principfråga för dem. För att förstå proportionerna så förlorar ryssarna dagligen, i antal döda, väsentligt fler än vad som föds dagligen här i Sverige. Räknar man svårt skadade och dödade så är de ryska förlusterna sedan årsskiftet högre än antalet pojkar som föds på samma tid i Ryssland.
2023-03-09, 11:54
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
De är väl nära nog? Det verkar mycket svårt att få in eller ut förnödenheter till staden eftersom försörningslederna ligger under beskjutning och dessutom är usla särskilt när marken är fuktig. Visst kan de ryska trupperna vara uttröttade men för dem är det nog viktigare att säkra och utvidga flankerna i omringningen. Att säkra (gräva ned sig) utvidga och förlänga flankerna är nog vad ryssarna kommer att pyssla med fortsättningsvis i huvudsak och det talas ju om en ukrainsk motoffensiv för att häva belägringen.

Någon skrev ungefär "Bakhmuts fall spelar ingen större roll för krigets utgång utan öppnar bara portarna för ryssarna att erövra resten av Donbass-oblasterna" och den har nog ganska rätt. Ett genombrott där ger ryssarna möjligheter till offensiver både söder och norrut där de halvt omringar ukrainarna.

Det är nog bara så att när ryssarna har erövrat resten av Donbass-oblasterna så tror jag krigandet är slut för deras del och det tror jag ukrainska militärledningen och Zelenski tror med, det är därför de offrar soldatliv på detta vis.

Jag tror Ukraina tål att förlora några huvudsakligen nyinryckta soldater i Bakhmut efter en heroisk strid men jag tror inte Ukraina klarar av en misslyckad motoffensiv norrifrån för att rädda de innestängdasom nu verkar planeras. Om Ukraina satsar stora truppstyrkor och pansar i en sådan så är det nog vinna eller försvinna.
Faller Bakhmut så öppnar det inte mycket för ryssarna, då ukrainarna bara flyttar någon kilometer bakåt till förberedda försvarspositioner och det kommer sannolikt inte betyda att ryssarna klarar av att en komma i närheten av nästa ukrainska stad.

Det pågår ju hårda strider till och från i sydost likväl som i nordost och frågan är väl var det kan ske ett genombrott för någon av sidorna. Just nu verkar det inte gå framåt för någon av sidorna, men Ryssland trycker på hårt.
2023-03-09, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Ryssarna kommer att ta staden, kanske redan gjort. Förlusterna är fullständigt enorma på båda sidor över en stad där alla säger den saknar värde. Man trodde att mänskligheten lärt sig något från Verdun men tydligen Inte. Då som nu är det generaler som sitter vid något bord söker och pekar ut vart andra skall offra sig för något meningslöst.

Soldaterna borde gå ihop och skjuta sina befäl

Att man slåss där beror på att det är där fienden är. Konstigare är det inte.
2023-03-09, 12:22
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Hat mot Putin med tillhörande öknamn och annat är i mitt huvud förståeligt och motiverat i stor utsträckning MEN all skit som svennebananer kastar på slaver just nu är långt ifrån ok. Slaver är inte Orcher. Men jag antar att det är skönt för alla rasister att äntligen få spilla ut sitt uppdämda hat mot en folkgrupp som står på motståndarsidan i ett krig. Man kommer uppenbarligen undan med rasism så länge det är mot en lite blekare folkgrupp.

Borde man inte känna viss empati med soldater som till mångt och mycket blir tvångsrekryterade till fronten?

Mvh
Nu är det ju inte Putin personligen som våldtar, torterar, avrättar krigsfångar, kidnappar och begår folkmord. Det är hans stackars mobiliserade. ”Buhuu det är så synd om oss (som inte fick bättre utrustning), kom Sergej så går vi och skjuter artilleri på sjukhus och civila mål, vi följer ju bara order”
Och sedan applåderar alla på Telegram.

”Orcher” är välförtjänt och passande att bli kallad som rysk angripare.
Senast redigerad av BuckshotBill 2023-03-09 kl. 12:24.
2023-03-09, 12:26
Medlem
Ryssland fortsätter avancera norr om Bakhmut.
2023-03-09, 12:34
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Nu är det ju inte Putin personligen som våldtar, torterar, avrättar krigsfångar, kidnappar och begår folkmord. Det är hans stackars mobiliserade. ”Buhuu det är så synd om oss (som inte fick bättre utrustning), kom Sergej så går vi och skjuter artilleri på sjukhus och civila mål, vi följer ju bara order”
Och sedan applåderar alla på Telegram.

”Orcher” är välförtjänt och passande att bli kallad som rysk angripare.

Du har en nyanserad bild av verkligheten märker man. Lägg ner hatet mot det ryska folket och de soldater som i mångt och mycket tvingats till fronten.

Mvh
2023-03-09, 12:49
Medlem
Man kan undra hur den ukrainska militärledningen nu resonerar. Man har ju när man ser utvecklingen till dags dato betydligt mer och vassare strategi i sitt tänk än den inkräktande hopen av ryssar. Låter ukrainarna ryssen ta staden eller tänker man fortsätta sin masslakt på dom ryska varelserna så länge som det bara är möjligt för att sedan strategiskt dra sig tillbaka.
Man kan också undra hur styrkeförhållandet i kriget ser ut om ett eller två år. Putin borde nog var lite orolig trots allt. Slösa så enormt mycket ryska och troligen begränsade resurser för att göra en grusplan av en mindre ukrainsk stad visar ju att det troligen är mer prestige än rationellt tänk i den ryska militärledningen.
2023-03-09, 14:31
Medlem
Går det verkligen så dåligt för ryssland? tycker dom öser in massor med vapen och människor, granater med mera. verkar aldrig ta slut, och Ukraina verkar inte orka gå på någon motoffensiv än att bara hålla fortet och försvara sig ?
2023-03-09, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Faller Bakhmut så öppnar det inte mycket för ryssarna, då ukrainarna bara flyttar någon kilometer bakåt till förberedda försvarspositioner och det kommer sannolikt inte betyda att ryssarna klarar av att en komma i närheten av nästa ukrainska stad.

Det pågår ju hårda strider till och från i sydost likväl som i nordost och frågan är väl var det kan ske ett genombrott för någon av sidorna. Just nu verkar det inte gå framåt för någon av sidorna, men Ryssland trycker på hårt.

Nu är det ju, tyvärr för dig, inte Putin-trollen ensamma som talar om Bakhmuts stora betydelse för ukrainarna att hålla Donbassfronten utan Ukrainas ledning, både den militära och politiska. Det har ju varit lite underligt tidigare när ukrainska ledningen talat om Bakhmuts minimala betydelse och enbart satt in förstärkningar där för att ta kål på ryssar.

Den ukrainska militären är så hårt pressad nu i Bakhmut och har så ofördelaktiga positioner rent militärt halvt omringade som de är och med usla försörningvägar som ligger under eld så det snacket höll inte längre.

Man kan ju faktiskt inte lämna så stora och från början starka trupper i en stad och samtidigt säga den är betydelselös? Den ekvationen går faktiskt inte ihop särskilt inför de egna soldaterna som nu har en svår kamp framför sig.

Jag tror ukrainas enda chans att bryta denna situation är en hård motoffensiv genom någon av flankerna och där verkar den norra vara mest lämpad.

Tror faktiskt Ukraina går iland med att offra dessa trupper men en misslyckad motoffensiv med stora materiella och mänskliga förluster tror jag kan bli slutet på den vackra sagan Zelenski.

Det kommer faktiskt mer seriösa nyheter från ukrainare och Ukraina-vänner än den lögnpropaganda du tycks lyssna på.
2023-03-09, 14:45
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Hat mot Putin med tillhörande öknamn och annat är i mitt huvud förståeligt och motiverat i stor utsträckning MEN all skit som svennebananer kastar på slaver just nu är långt ifrån ok. Slaver är inte Orcher. Men jag antar att det är skönt för alla rasister att äntligen få spilla ut sitt uppdämda hat mot en folkgrupp som står på motståndarsidan i ett krig. Man kommer uppenbarligen undan med rasism så länge det är mot en lite blekare folkgrupp.

Borde man inte känna viss empati med soldater som till mångt och mycket blir tvångsrekryterade till fronten?

Mvh

Är du dum på riktigt?
Att göra Putin till någon ledare för den slaviska befolkningen visar bara hur lite kunskap som du har.
Slaver befolkar Ryssland, Belarus men även Ukraina, Polen plus hel räcka länder i sydöstra Europa.
2023-03-09, 14:49
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Är du dum på riktigt?
Att göra Putin till någon ledare för den slaviska befolkningen visar bara hur lite kunskap som du har.
Slaver befolkar Ryssland, Belarus men även Ukraina, Polen plus hel räcka länder i sydöstra Europa.

Du misstolkar uppenbarligen med avsikt. Jag ser inte Putin som någon ledare för alla världens slaver. Jag ser ryssar som slaver generellt.

Jag ser gott om idioter som kallar motståndarsidans soldater för allt från "mörkermän" och "orcher" till Putins rövslickare. Det är Putin det är fel på inte Rysslands befolkning eller enskilda soldater. Att det ska vara så svårt att behandla folk som folk så fort de inte spelar i samma lag.

Mvh
2023-03-09, 15:25
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Du misstolkar uppenbarligen med avsikt. Jag ser inte Putin som någon ledare för alla världens slaver. Jag ser ryssar som slaver generellt.

Jag ser gott om idioter som kallar motståndarsidans soldater för allt från "mörkermän" och "orcher" till Putins rövslickare. Det är Putin det är fel på inte Rysslands befolkning eller enskilda soldater. Att det ska vara så svårt att behandla folk som folk så fort de inte spelar i samma lag.

Mvh

En majoritet av den ryska befolkningen stödjer Putin vilket betyder att de är medansvariga för de övergrepp som ryska soldater begår. De som inte tar avstånd ifrån Putins regim är svin och bör benämnas som sådana.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in