2023-03-09, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nja, när BNP rasar så höjs inga priser.
BNP-ras innebär att arbetslösheten drar iväg upp. Då försvinner efterfrågan lanvinartat.

Det är i de lägena som FED släpper ned räntan till 0%.

Hur mycket är lavinartat? Bostadspriserna har ju fallit 20% från toppen och det påstår du vanligtvis att det inte alls är något ras. Lavinartat måste väl då vara mer än 20%?

Antag att arbetslösheten ökar med 2 procentenheter, hur stor påverkan tror du det har på den totala konsumtionen i samhället?

Hur mycket tänker du dig att den totala konsumtionen minskar av att 2% av de arbetande förlorar delar av sin inkomst?
Citera
2023-03-09, 10:24
Medlem
Citat:
BNP-ras innebär att arbetslösheten drar iväg upp. Då försvinner efterfrågan lanvinartat.

Är inte risken högre om de drar ner räntan till 0% att dollarn tappar sin trovärdighet om t.ex Kina och Japan mfl dumpar sina obligationer och inser att de är värdelösa?

Rasar USAs konsumtionsbaserade BNP kommer nog svennarna också förlora sina jobb men frågan är väl vad politikerna väljer.
Citera
2023-03-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det som är bäst på sikt är alltid att bo i ett område man trivs med och till en kostnad som gör att man har pengar kvar till annat. Man skall inte lägga allt för mycket tid på att optimera precis allt.

Har själv köpt trots att det kanske inte riktigt lönade sig då jämfört med hyra eftersom det var ett trevligt hus med nära till jobbet. Sedan kom lågräntepolitiken och det värdet på huset har 4-dubblats på 13 år ungefär. Nu är värdet på väg ner men det man vet aldrig var det lutar i framtiden.

Det kostar att leva helt enkelt och på långsikt är vi döda i vilket fall....

Jo, visst. Det är kanske lite aspigt att försöka optimera allt. Men lite kul är det att fundera på saken ibland. Och min poäng är ju att jag jämför likvärdiga boenden som jag skulle trivas lika bra i.

Vänder mig ganska starkt mot resonemanget som vissa BLT framför här om att alla HR är sunkiga och ligger i ghettot. Själv bor jag i ett fint centralt område. Grannarna är huvudsakligen svenskar, samt några skötsamma invandrare. Lägenheten är också fin och väl underhållen. Visst, jag kan inte byta kök eller badrum stup i kvarten som BLT älskar att göra (för lånade pengar), men jag har heller inget intresse av det. Min lägenhet duger bra för mig. Det finns också fördelar med hr. När min kyl gick sönder var det bara att ringa och felanmäla. Två dagar senare var den utbytt. Dessutom slipper jag engagera mig i en brf och vara med på städdagar mm, samt grannar som lägger sig i allt mellan himmel och jord.
Citera
2023-03-09, 10:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Hur mycket är lavinartat? Bostadspriserna har ju fallit 20% från toppen och det påstår du vanligtvis att det inte alls är något ras. Lavinartat måste väl då vara mer än 20%?
Det mest lavinartade jag kommer på är när arbetslösheten ökade från ca 3.5% till 15% på ungefär en månad. (Vid corona).

Vid finanskrisen stig den från 4.5% till 10% under ett år. Vid båda de tillfällena släppte FED ned räntan till 0.

Och i början på 2000-talet steg den från 3 till 6% och då sänkte FED också dock inte ända ned till 0.

Just nu är arbetslösheten den lägsta sedan 1969. Så kan man ha det men då måste finanspolitiken anpassas. Nu har man i stället skapat en överhettning med bidrag. Och då blir det bara inflation. Det är väldigt grundläggande kunskap. Men vänstertomtar blundar ju hela tiden för kunskap i sin blinda girighet.

Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Antag att arbetslösheten ökar med 2 procentenheter, hur stor påverkan tror du det har på den totala konsumtionen i samhället?

Hur mycket tänker du dig att den totala konsumtionen minskar av att 2% av de arbetande förlorar delar av sin inkomst?
Man kan titta på början på 2000-talet. Då steg den just med 2 procentenheter.
Men då sänkte ju FED. Det hjälper ju upp situationen. Du tänkte dig väl utan att styrräntan rasar.

Ungefär så var det också i början på 90-talet. Men FED sänkte ju då.
(Det var bara RB som tvingades höja då pga försvar av växelkurs. Men det ledde ju till värsta katastrofen för Sverige på väldigt länge).

Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Är inte risken högre om de drar ner räntan till 0% att dollarn tappar sin trovärdighet om t.ex Kina och Japan mfl dumpar sina obligationer och inser att de är värdelösa?
Hade dom burit på sådana fantasier så hade dom krängt obligationerna för länge sedan.
FED låg ju på 0% länge.

Citat:
Rasar USAs konsumtionsbaserade BNP kommer nog svennarna också förlora sina jobb men frågan är väl vad politikerna väljer.
Ja, ett ras i USA smittar oss både direkt och indirekt via att EU påverkas.

Bankernas macroekonomer räknar på sådana effekter när dom gör sina prognoser. De är nog de som räknar noggrannast. Vi får se när det närmar sig.
Citera
2023-03-09, 10:57
Medlem
Citat:
Det mest lavinartade jag kommer på är när arbetslösheten ökade från ca 3.5% till 15% på ungefär en månad. (Vid corona).

Vid finanskrisen stig den från 4.5% till 10% under ett år. Vid båda de tillfällena släppte FED ned räntan till 0.

Och i början på 2000-talet steg den från 3 till 6% och då sänkte FED också dock inte ända ned till 0.

Just nu är arbetslösheten den lägsta sedan 1969. Så kan man ha det men då måste finanspolitiken anpassas. Nu har man i stället skapat en överhettning med bidrag. Och då blir det bara inflation. Det är väldigt grundläggande kunskap. Men vänstertomtar blundar ju hela tiden för kunskap i sin blinda girighet.

Men då sänkte ju FED. Det hjälper ju upp situationen. Du tänkte dig väl utan att styrräntan rasar.

(Det var bara RB som tvingades höja då pga försvar av växelkurs. Men det ledde ju till värsta katastrofen för Sverige på väldigt länge).

Hade dom burit på sådana fantasier så hade dom krängt obligationerna för länge sedan.
FED låg ju på 0% länge.

Bankernas macroekonomer räknar på sådana effekter när dom gör sina prognoser. De är nog de som räknar noggrannast. Vi får se när det närmar sig.

Så många ord som svar men du kan inte ens svara på hur stor en lavinartad nedgång i konsumtionen är.
Citera
2023-03-09, 11:04
Medlem
Citat:

FED låg ju på 0% länge.

Inflationen har aldrig varit såhär hög tidigare och de har redan börjat dumpa lite smått.

Tidigare när de haft 0% har inte inflationen varit lika hög och vem det hur det blir om de skulle få för sig att sänka dit igen.

Vi kommer antagligen få reda på hur de gör ganska snart men först kommer förmodligen en 50bps höjning från FED och flera från riksbanken med.
Citera
2023-03-09, 11:07
Medlem
Citat:
Om det fetade hade stämt så skulle bostadspriserna stått still i alla år. Tillgången på krediter har varit god hela tiden.
Du har inte tänkt. Utan far bara omkring med slagord.

Från slutet på 2005 till början på 2009 höjde RB räntan med 3.25 procentenheter. Hur gick bostadspriserna då?
Men snälla. Jag menar såklart lånelöften, d v s bolånekunders tillgång till höga kreditbelopp. Dessa har nu minskat, precis som du själv konstaterade och verkade förvånad över.
Citera
2023-03-09, 11:48
Medlem
Citat:

Och 2023-2025 blir åren då du får erfara att du inte har koll på något alls.

Räntebanan kommer vida överstiga dina vildaste fantasier. På uppsidan.

Och du kan glömma dina nollräntor för gott.
Citera
2023-03-09, 11:57
Medlem
Citat:
Det finns två grupperingar vad gäller räntan framöver.

* RB, och en hel del banker, tror att den (i Sverige) planar ut på ca 2%. Och ligger där länge.

* Jag, Sven-olov Johansson, Robert Bergkvist, Bank of England mfl menar att räntan kommer att åka tillbaka till 0%. De fundamentala krafterna som driver ned realräntan långsiktigt finns kvar. Att den hoppar upp nu beror bara på några ytterst tillfälliga omständigheter.

Men tiden får utvisa vem som får rätt.

Citerar trådens clown från juli 2022. Innan han börjar yra om att han inte alls tror på 0% styrränta. Han har gång på gång yrat om 2% styrränta och that's it. Nu kommer den bli mer än dubbelt så hög. Och det länge. Kanske han aldrig få se sina 2% igen.

Är det någon som ens kan ta hans inlägg med en nypa salt? Eller behövs en hel påse salt?
Citera
2023-03-09, 12:04
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Inflationen har aldrig varit såhär hög tidigare och de har redan börjat dumpa lite smått.

Tidigare när de haft 0% har inte inflationen varit lika hög och vem det hur det blir om de skulle få för sig att sänka dit igen.

Vi kommer antagligen få reda på hur de gör ganska snart men först kommer förmodligen en 50bps höjning från FED och flera från riksbanken med.

Inflationen har varit högre vid flertal tillfällen under 70- och 80-talen samt 1991:

https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/finansiell-utveckling/inflationen/

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-kpi/inflation-i-sverige/

Den som är mer insatt kan förklara om det råder korrelation mellan inflationstopparna och fallande bostadspriser, det vore intressant.
Citera
2023-03-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Någon som kan förklara för mig vem den typiska köparen är i detta läge?

Jag menar VI VET att räntan ska UPP. Ändå köper folk? Vilka är dessa idioter?

Om jag VET att jag får en bostad för 1 miljon kr mindre om 3-6 månader, så väntar jag.

BRF-avgifterna kommer att öka med 20% inom 1 år.

Är medelsvensson totalt körd i huvudet?

Kan inte svara för ”typiska köparen”, men jag har två nära vänner med familjer där båda letar villa och har gjort ett par år. I Göteborgsområdet. Bor i brf.
De är nära 40-årsåldern och köpte sina första bostäder för 10-15 år sen. Har alltså väldigt goda marginaler där både värdeökningar och amortering gjort sitt.
Under pandemin tittade de frenetiskt på många bostäder, men priserna tenderade att sticka iväg med galna budgivningar. Även om de kunde köpt gjorde de det inte pga prisstegringar som inte var sunda.
De skulle köpa en villa imorgon om de hittade rätt, i rätt område/ort i eller utanför Gbg och rätt hus. Priset inte fullt så viktigt även om de såklart har en gräns som alla andra. Men de vet ju att marknaden gått ner, både det de köper, och säljer.
Problemet för dem nu och som varit hela hösten/vintern är att utbudet är helt uselt.
Senast redigerad av M.J.A 2023-03-09 kl. 12:21.
Citera
2023-03-09, 12:48
Medlem
Sthlms läns villapriser är ned 12 % nu i Mars. Kanske sålts mindre av de dyraste objekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in