2023-03-09, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Ok. MWL var med på kidnappingen av en halv-kriminell forretningsmann. Dengang i 1999 var han 20 år.

Dette tror jeg handler om trådens nye "hovedperson" MWL.
Et av eksemplene i Ergos bok handler om en kar som fikk dure i vei med borføringer, vold og væpnede ran i fem års tid før han ble stanset.

Jeg ble faktisk sjokkert over å oppdage at en kriminell karriere kan blomstre mens den kriminelle er omgitt av politi og rettsvesen

- Han ble tatt for en kidnapping allerede i 1999, men sakene ble alltid henlagt eller frafalt - og kriminaliteten hans fikk bare akselerere. Jeg ble faktisk sjokkert over å oppdage at en kriminell karriere kan blomstre mens den kriminelle er omgitt av politi og rettsvesen. Han var på fornavn med politiet, men sakene forsvant fordi det handlet om forskjellige avdelinger i politiet, forskjellige politidistrikt, treige jurister og vitner som trekker seg. Det er jo rett og slett skremmende at de farligste kriminelle får ture fram temmelig uhindret. Man kan jo mistre troen på justismyndigheten når noe sånt får skje, sier Ergo.
Kilde. Nettavisen 11.11.2008, https://www.nettavisen.no/artikkel/frykt-javelskap-og-skikkelig-angst/s/12-95-2383631

Hvis jeg har forstått det riktig var ikke MWL med på hjemmeranet hos TS i Sola. Der var det tre ranere, to menn og én kvinne. Konen til TS gjorde motstand, lot seg ikke binde fast til stoler som hennes to venninner, og greide til slutt å flykte over til naboen og fikk varslet politiet. Omtalt som fiasko-ranet. Ranerne fikk ikke med seg noen ting, og de ble tatt av politiet like etterpå.

Det var bare det jeg så at også hjemmeranet handlet om å ta seg inn i hjemmet mens mannen var bortreist og true en eldre kvinne. Kunne ha vært en slags likhet i situasjonene.

Om man virkelig tror at det var fremmede GM i S4 da AE forsvant. Brøske sa utvetydig at det ikke hadde vært noen bortføring fra S4.

Ja, det kan stemme at utdraget fra boken handler om MWL. Det kan virke som han har sluppet litt for lett unna i noen saker. Jeg har bestilt boken, og kan kanskje legge ut noen flere utdrag senere.

Det var 10 siktede etter det mislykkede ranet i boligen til TS. MWL kan ha vært en av disse. Under etterforskningen fant politiet en liste over fremtidige ransmål, basert på skattelistene.

https://www.nb.no/items/f679de679cec3e4a5c2595bf5cf248c8?page=3
Citera
2023-03-09, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket

Ser ut som hans hovedoppgave i begge disse tilfellene har vært planlegging
og anskaffelse av bil. Lurer på hvem de to yngre karene kan ha vært.

I sum er alt dette ganske interessant, med tanke på at han har én fot i det "klassiske"
rans- og gjengmiljøet, og én i krypto/svindelmiljøet. Skjønt dette overlapper kanskje.
Men så har vi linken inn til TH og Lørenskog.

Ja, han ser ut til å ha alle egenskaper som skal til for å gjennomføre en slik forbrytelse, i tillegg til forbindelsen til PSS og TH. Det kan selvsagt bare være tilfeldigheter, men det er et interessant spor å følge.
Citera
2023-03-09, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Ja, det kan stemme at utdraget fra boken handler om MWL. Det kan virke som han har sluppet litt for lett unna i noen saker. Jeg har bestilt boken, og kan kanskje legge ut noen flere utdrag senere.

Det var 10 siktede etter det mislykkede ranet i boligen til TS. MWL kan ha vært en av disse. Under etterforskningen fant politiet en liste over fremtidige ransmål, basert på skattelistene.

https://www.nb.no/items/f679de679cec3e4a5c2595bf5cf248c8?page=3

La merke til dette utdraget fra artikkelen i Rogaland Avis mandag 20. november 2000. Politiet omtaler gjengens aktivitet som organisert kriminalitet.

Siterer. Det er avskrift.

- De var mange og hadde helt klare fordelinger av de forskjellige arbeidsoppgavene i forbindelse med virksomheten. Vi var heldige og dyktige som klarte å oppklare saken så tidlig. Ellers frykter jeg for at vi hadde fått flere ran og videre fått store problemer med å få fatt i dem. Ingen av de ti siktede er det som kan kalles gamle kjenninger av politiet. Noen av dem har vært i politiets søkelys tidligere, uten at dette har vært store saker.

De siktede i saken er alle menn fra Stavanger og Sandnes. Tre av dem har utenlandsk opprinnelse, men har bodd lenge i Norge. Politiet har 15 personer som jobber på saken. Fire av disse er fra Rogaland politidistrikt.

Alle skal være menn, og alle skal være fra Stavanger og Sandnes. Og så er det bare fire polititjenestepersoner i Rogaland som jobber med saken. Har ranerne flyttet på seg, eller, ja, kanskje det er Kripos som har bistått, eller andre politidistrikter, det er litt uklart for meg.

Ranet hjemme hos TS skjedde i oktober 2000. Artikkel i VG her.

Tre og ett halvt år senere skjedde NOKAS-ranet, 5. april 2004, i Stavanger.

Lurer på om noen av de samme personene var involvert.

Men det er veldig interessant å dypdykke litt i tidligere alvorlige hendelser.

Ut fra det jeg har sitert over, har neppe MWL vært involvert i akkurat denne ransbanden. Hvor alle skal ha vært fra Stavanger/Sandnes området.
Citera
2023-03-09, 13:34
Medlem
Citat:
La merke til dette utdraget fra artikkelen i Rogaland Avis mandag 20. november 2000. Politiet omtaler gjengens aktivitet som organisert kriminalitet.

Siterer. Det er avskrift.

- De var mange og hadde helt klare fordelinger av de forskjellige arbeidsoppgavene i forbindelse med virksomheten. Vi var heldige og dyktige som klarte å oppklare saken så tidlig. Ellers frykter jeg for at vi hadde fått flere ran og videre fått store problemer med å få fatt i dem. Ingen av de ti siktede er det som kan kalles gamle kjenninger av politiet. Noen av dem har vært i politiets søkelys tidligere, uten at dette har vært store saker.

De siktede i saken er alle menn fra Stavanger og Sandnes. Tre av dem har utenlandsk opprinnelse, men har bodd lenge i Norge. Politiet har 15 personer som jobber på saken. Fire av disse er fra Rogaland politidistrikt.

Alle skal være menn, og alle skal være fra Stavanger og Sandnes. Og så er det bare fire polititjenestepersoner i Rogaland som jobber med saken. Har ranerne flyttet på seg, eller, ja, kanskje det er Kripos som har bistått, eller andre politidistrikter, det er litt uklart for meg.

Ranet hjemme hos TS skjedde i oktober 2000. Artikkel i VG her.

Tre og ett halvt år senere skjedde NOKAS-ranet, 5. april 2004, i Stavanger.

Lurer på om noen av de samme personene var involvert.

Men det er veldig interessant å dypdykke litt i tidligere alvorlige hendelser.

Ut fra det jeg har sitert over, har neppe MWL vært involvert i akkurat denne ransbanden. Hvor alle skal ha vært fra Stavanger/Sandnes området.

Både kidnappingssaken i Holmenkollen, og Nokas-ranet, hadde folk involvert fra både Rogaland og Østlandet. Kanskje disse ransmiljøene hadde noen forbindelser.
Citera
2023-03-09, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Både kidnappingssaken i Holmenkollen, og Nokas-ranet, hadde folk involvert fra både Rogaland og Østlandet. Kanskje disse ransmiljøene hadde noen forbindelser.

Det stemmer nok. De blir kjent med hverandre, og jobber sammen.

Ser at bakhonet har vært nevnt flere ganger den siste tiden.

Et bakhon må stamme fra et sagbruk. Slik som det nedlagte Høyås Sag & Høvleri. Eller et annet sagbruk.

Tom Hagen skal ha vært veldig opptatt av bakhonet.

Jeg lurer på om det kan være mulig å bestemme nøyaktig hvilket sagbruk et bakhon stammer fra? Kan sammensetningen av stoffer i barken på et tre, avsløre hvor treet har vokst? Har trærne vokst på samme sted, så havner de kanskje på samme sagbruk.

Litt off topic.

Kan det være mulig å vitenskapelig slå fast at bakhonet som lå foran døren da Hagen kom hjem, opprinnelig stammer fra dette sagbruket i Brekkeveien i Ås.
Citera
2023-03-09, 15:01
Medlem
Citat:
Det stemmer nok. De blir kjent med hverandre, og jobber sammen.

Ser at bakhonet har vært nevnt flere ganger den siste tiden.

Et bakhon må stamme fra et sagbruk. Slik som det nedlagte Høyås Sag & Høvleri. Eller et annet sagbruk.

Tom Hagen skal ha vært veldig opptatt av bakhonet.

Jeg lurer på om det kan være mulig å bestemme nøyaktig hvilket sagbruk et bakhon stammer fra? Kan sammensetningen av stoffer i barken på et tre, avsløre hvor treet har vokst? Har trærne vokst på samme sted, så havner de kanskje på samme sagbruk.

Litt off topic.

Kan det være mulig å vitenskapelig slå fast at bakhonet som lå foran døren da Hagen kom hjem, opprinnelig stammer fra dette sagbruket i Brekkeveien i Ås.
Jeg regner med at man kan sammenligne DNA-et i bakhonet med DNA-et i treverk, trefliser m.m. om slikt finnes på det stedet i Ås og eventuelt fra det stedet der det sagbruket fikk treverk fra.

2004: "plante-DNA kan bli et viktig bevismiddel i kriminalsaker i framtiden."
https://www.nettavisen.no/artikkel/dna-register-for-planter/s/12-95-311439
2022. "Men i plastsekken som har vært tullet rundt Tina, fant politiet barnåler og gresstrå. Disse blir nå analysert og sammenlignet med nåler og gress fra stedet hvor politiet tror hun ble drept"
https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/stavanger/2022/11/01/tina-jorgensen-saken-politiet-er-ferdig-med-etterforskningen/
Citera
2023-03-09, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg regner med at man kan sammenligne DNA-et i bakhonet med DNA-et i treverk, trefliser m.m. om slikt finnes på det stedet i Ås og eventuelt fra det stedet der det sagbruket fikk treverk fra.

2004: "plante-DNA kan bli et viktig bevismiddel i kriminalsaker i framtiden."
https://www.nettavisen.no/artikkel/dna-register-for-planter/s/12-95-311439
2022. "Men i plastsekken som har vært tullet rundt Tina, fant politiet barnåler og gresstrå. Disse blir nå analysert og sammenlignet med nåler og gress fra stedet hvor politiet tror hun ble drept"
https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/stavanger/2022/11/01/tina-jorgensen-saken-politiet-er-ferdig-med-etterforskningen/
Det var snakk om DNA av barnåler i orderudsaken uten at de kom noen vei, men det er lenge siden.
https://forskning.no/dna-kriminalitet/barnalbevis-kan-aldri-bli-100-prosent-sikkert/1056055
Citera
2023-03-09, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Det var snakk om DNA av barnåler i orderudsaken uten at de kom noen vei, men det er lenge siden.
https://forskning.no/dna-kriminalitet/barnalbevis-kan-aldri-bli-100-prosent-sikkert/1056055
Ja, og se også dette:
"Et menneske i vanlige klær kan ikke bevege seg noe sted uten at omgivelsene “festner seg” på ham. Det kan være bakterier. Det kan være jord og sand. Og det kan være soppsporer, planterusk, frø eller pollen. Noe kan bestemmes med det blotte øye, annet må undersøkes i mikroskop eller ved hjelp av molekylærbiologiske/kjemiske metoder.

Slike små partikler kan ofte spores tilbake til et helt bestemt område, og under optimale betingelser være sporbare i hundrevis av år. De som kan finne ut av dette, er botanikerne. Pollen, frø, barnåler og andre planterester er lette å identifisere, og blir ofte brukt som bevismiddel for hvor en person har oppholdt seg, og når.

- Vi vet hvilke planter som blomstrer når og hvor. Og hvis vi kombinerer det med moderne genteknologi, kan vi faktisk spore pollen tilbake til en helt bestemt art og lokalitet og tidsrom, sier professor Atle Bones ved Botanisk institutt, NTNU.

Botanikerne har også greie på jordbiologi. De kan ta prøver fra en skosåle eller et fotavtrykk, og si noe om hvor man finner denne type jordsmonn. Eller de kan dyrke mikroorganismer (bakterier/sopp) fra samme skosåle, og si hvor i verden disse bakteriene sannsynligvis har kommet fra."
https://forskning.no/partner-bakgrunn-kriminalitet/bakgrunn-tause-vitners-tale/1083807
Citera
2023-03-09, 17:11
Medlem
Citat:
Takk!
Kanskje teppene ble brettet opp pga at GM eventuelt fraktet AE fra entreen, gjennom den stuen og ut gjennom terassedøren?
Kanskje GM fant saueskinnet inne på den samme stuen og brukte dette til å viske bort eventuelle skoavtrykk og slepespor i stuen og eventuelt på terassen?

Det er litt merkelig hvis det ikke ble funnet det samme biologiske materialet fra AE andre steder enn på det lille toalettet og i entreen, hvis AE ble fraktet bort etter at dette materialet ble avsatt (noe som kan bety at materialet ble avsatt etter at AE ble fraktet ut fra huset, eller at GM var veldig nøye med å ikke avsette dette materialet andre steder og/eller eventuelt vasket materialet bort fra andre steder).
Jeg heller mot det fetade.

Hvis det biologiske materialet ble avsatt før AE ble fraktet ut fra huset, og hvis GM var veldig nøye med å ikke avsette dette materialet andre steder og/eller eventuelt vasket materialet bort fra andre steder: Hvorfor skulle det eventuelt være viktig for GM å ikke avsette dette biologiske materialet andre steder? (Kun for å ikke avsløre hvilken utgang som ble brukt da GM fraktet AE ut fra huset?)

Jeg ser ikke bort fra at alle spor (inkludert det biologiske materialet fra AE) i entreen og på det lille badet kan ha blitt plantet etter at AE ble fraktet bort.

Hvis sproxmannen la en stor pressenning el.l. i entreen like innenfor inngangsdøren: Det er da vel heller ikke nok sproxavtrykk til at sproxmannen kan ha slept AE ut fra det lille toalettet og til entreen og flyttet henne over på en vanntett presenning el.l. for deretter å flytte henne ut fra huset? Eller er det nok sproxavtrykk?

Kan det ha foregått slik? GM med sproxsko fraktet AE innpakket i pressenning gjennom stuen og ut til terassen og videre til ventende bil. Deretter går han inn, henter saueskinn og visker bort spor på terasse og stue. Deretter planter han slepespor med biologisk materiale + trusselbrev, strips m.m..

Hva tenker dere andre, kan det være mulig at det nevnte biologiske materialet ble avsatt etter at AE ble fraktet ut fra huset?
Senast redigerad av z-z-z 2023-03-09 kl. 17:14.
Citera
2023-03-09, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Sjekket litt rundt FR og hans bedrifter. Han disponerer bl.a. et lager/industribygg i Vestby der
noe som kan ligne en vin/plommrød BMW X3 stå parkert utenfor. Syness å skimte at det står
"iX3" nedenfor venstre baklykt. Er ikke bilekspert så kanskje noen med mer kunnskap kunne
ta en titt på denne:

Lenke til Google streetview.

Vinrød BMW bildet er fra 2022, bilder fra 2017 finner jeg den ikke på.
Citera
2023-03-09, 18:59
Medlem
Citat:
Hva tenker dere andre, kan det være mulig at det nevnte biologiske materialet ble avsatt etter at AE ble fraktet ut fra huset?
Syns heller det er mere relevant hvor mange av disse sporene som TH ikke la merke til når han kom hjem..
https://www.nrk.no/norge/xl/pa-innsiden-av-hagens-hus-1.15206175
Citera
2023-03-09, 19:35
Medlem
Citat:

På bildene fra eiendommen i Sloraveien ser det ut til at de har skigard av bakhon, så det kan vel like gjerne komme derfra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in