2023-03-09, 11:08
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Ja, det är en hel del man reagerar på i dessa artiklar. Det gjorde jag redan första gången jag läste dem men nu när vi vet att det är GWs gubbar så blir det ännu mer tydligt. De gäckar och hånar polisen. De visste att de kunde söka bäst de ville för kroppen var redan sänkt i Vänern. För övrigt ett av få alternativ de inte tar upp i artikeln det hade varit lite för mycket. Det är en hel del diskrepanser och märkligheter i deras uttalanden som GW självklart upptäckt.
> Nej Helena hade inte för avsikt att gå hem. GM har på flera sätt försökt få det se ut som hon gick hem men det gjorde hon inte. Det var ingen bil som körde efter Helena varpå sedan GM out of the blue börjar springa efter och mörda henne. Det här brottet har ingen sexuell prägel alls. Det var i stället så att hon åkte i samma bil som BW och HMJ och bråk uppstod under färden. Det var själva upprinnelsen till brottet i Kohagen.
> Nej Helena var inte på bästa humör
> Om Helena var nykter eller inte vet jag inte, men det är säkert andra som vet. Kanske GW upptäckt att hon inte var det genom andras vittnesmål.
> Spekulation om tafsande på Ekudden. Dessa påstådda brott är ju av en helt annan dignitet än det här brottet. Och vilka belägg fanns det egentligen för detta påstående?
> De spekulerar redan här i att Helena förts bort med bil och hur en ev GM ska ha tänkt när han kör med Helena i bilen.
> De refererar till GM som "de" (plural). I det här läget var det mycket osannolikt att brottet skulle begåtts av fler än en GM. Men det visade sig att det har det.
> De kontaktade B*jörn Be*rggren för hjälp med eftersökningar. BB har bra insyn i allt som det pratas och skvallras om på Ekudden. På så sätt fick BW och HMJ ett tidigt grepp om vad grannarna visste.

Skjuts hem av vänner är ett substitut till taxi. När Helena ringde hem så hade hon inte träffat BW och HMJ ännu och då är det inte konstigt att Ulrika föreslår att hon ska ta taxi i fall hon inte hittar någon att gå hem med alternativt få skjuts hem med.

Det är så himla tragiskt att inte Ulrika har insett det här. Hon har skyddat BW under alla år (och gör det fortfarande) för att hon utesluter honom som GM. Det har lett till att mediauppmärksamhet (P4 dok, Dalgaards bok mm) i stället kretsat kring andra personer och scernarior. Ulrika vet innerst inne att Helena inte skulle stigit in i en bil med någon okänd i. Och det har hon inte heller. Men hon har däremot stigit in i en bil med två personer i som hon kände väl. Det är den bilen som sedan användes under och efter brottet.

Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Ja bra fråga Sculley. Det ska jag berätta så gott jag kan för dig. Det är därför att GW inte vill att hans gubbar ska identifieras av allmänheten. Men samtidigt ska det vara så pass korrekt att när väl GM är tagna av polisen, att GW då kan påpeka att han haft rätt hela tiden. Det är ju viktigt för honom.
Om han i stället skulle sagt att de han misstänkte var nära vänner till Helena och att en bodde väldigt nära henne samt uppträtt i media direkt efter försvinnandet, ja då hade fler listat ut vilka han menade.

Nu uttrycker han sig medvetet kryptiskt på ett sätt som får de flesta av oss att tänka på ett ställe som ligger utanför Mariestad (alltså Mariestad som du ser det, utanför hela den bebyggda delen med innerstan och "förorter", alltså på landsbyggden eller i en annan by/stad) samt att man ska köra en stor väg för att komma dit. Jag förstår att du tolkar det så och det är precis det han vill åstadkomma. Medvetet göra det gåtfullt och väldigt svårt att lista ut men samtidigt specifikt nog för att tids nog kunna bevisa att det var dem han menade. Och han lyckades bra för det tog lång tid innan någon listade ut vad det är han syftar på och det är alltjämt så att man kan tolka det på flera sätt.

Kan säga att det tog mig lång tid att inse det här. Många timmars tittande på kartor över framförallt Mariestads omnejd (tänkte precis som du), alla större vägar, och ställen man kan ha båt på samt uppgifter om var Helenas bekanta bodde.

Nu var det förstås inte uteslutningsmetoden som fick mig att fatta det här (annars får jag det kastat i ansiktet på mig). Då hade jag inte varit så säker som jag är. Klura en vända till så kanske du också inser att det är rätt.

Mycket bra det översta inlägget och jag säger: Klockrent igen. I det undre: det understrukna av mig, exakt. Hans ego är ju även stort som alla vet. Inget större fel med det, i detta fall tycker jag inte i alla fall .

Jag försöker ändå lite bromsa min entusiasm över detta genombrott, som jag ändå jag tycker vi har i och med Skvaggs föreslagna GW-gubbar. Alltså då ändå ständigt hålla ett kritiskt och granskande öga på alla detaljer i detta. Därför tycker jag ändå det är bra att Ajnoshort, Sculley och andra pumpar på att utsätta denna teori för kritiskt och vettiga frågeställningar, som den då självklart måste stå pall för om det är den rätta lösningen.
Citera
2023-03-09, 11:14
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Uppgiften om att Helena ville gå hem i det fina vädret verkar ha fått fäste snabbt i Mariestad.
Här är från en artikel i DN publicerad den 25/6, intervjun alltså gjord någon/några dagar tidigare.

Vi kan påminna oss om polisens ”antastningspärm” som nämns i samma artikel. Antastningar hade alltså förekommit tidigare, både från flyktingar och svennar.

Att vilseledande uppgifter från BW får fäste och spridning så snabbt i media gör att det s.k. brovittnets uppgifter inte heller är trovärdiga.
Brovittnet (som dessutom kan ha lämnat tipset anonymt) placerar Helena på Marieholmsbron tillsammans med "mannen med pilotglasögon" efter stadt hade stängt.
Tipset bör nog ses som ytteligare ett försök till vilseledning. Märk väl att t.o.m. Jenven anser att brovittnets uppgifter är ytterst osäkra.
Det här känns som ett försök att förankra teorin om att Helena faktiskt gick hela vägen hem, man placerar även en potentiell GM på bron i sällskap med HA.

Jag har i åratal drivit tesen att det här är en planterad vittnesuppgift, ett försök till vilseledning för att dölja att Helena fick skjuts från stan av personer hon kände väl.

Noterar även att det finns en användare som har varit på mig hela tiden och bokstavligen krigat för det motsatta, dvs att brovittnets uppgifter stämmer. Samma användare är fortfarande religiöst övertygad om att "mannen med pilotglasögon" åtminstone "har sett något"...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-09 kl. 12:09.
Citera
2023-03-09, 11:17
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Bra ajnoshort och Sculley att ni ändå är kritiskt tänkande. Som jag sade tidigare är det ingen risk för att alla helt okritiskt drar åt samma håll med valfri teori, typ 500 sidor framåt som sedan får kastas i papperskorgen...

Jag själv har också tyckt att denna formulering att "Ekudden utanför Mariestad" är lite
underlig. Men nu har jag som Skvagg sade, googlat fram bevisen för denna formulerings existens.

Artiklarna nedan här som bl a berör tror jag det grävsök som gjordes på Ekudden, jag tror denna plats låg när den privata småbåtshamn bakom Bronsåldersvägen, om jag inte minns fel. Ett tips som inte resulterade i något. Alla dessa artiklar använder uttrycket "Ekudden utanför Mariestad". Kan någon lägga upp dem så vi har detta framme. Sculley, Ajnoshort ?

Västgötabladet, 12/7, 2020

SkövdeNyheter, 23/8, 2021

Bohuslänningen.se, 24/8, 2021

Bra jobbat! då kan vi förhoppningsvis se den här diskussionen som avslutad.
Citera
2023-03-09, 11:53
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utrustning
Ursprungligen postat av Jourhavande

”kände du till PR och BW på den tiden?”

Varav PU svarar; ”nej, inga av dessa personer kände jag till”.

Varav PK i sin tur svarar på PUs inlägg med;

”SKITSNACK. BJÖRN Wall…. Kände du ju”

Det känns som att PU gör allt i sin makt för att inte bli förknippad med BW.

Inlägg från 2014:
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Senast redigerad av pudellus 2023-03-09 kl. 11:56.
Citera
2023-03-09, 12:05
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Möjligheten finns väl att det var "hitte på" redan när hon pratade med BW på söndagen?

Om BW fått uppgiften om taxi av Ulrika på söndagen och man lägger till ett ord så får meningen en helt annan innebörd. Jag vet av egen erfarenhet, att det man säger till en journalist inte alltid kommer ut i tryck så som det var sagt.

"Hon hade talat med sin syster om att åka taxi hem, men Helena ville kanske få luft och valde därför att promenera till Ekudden"

Jag tänker om det jag fetat. Det förutsätter då att Ulrika har ljugit om detta , att hon sade att Helena skulle ta taxi som sen hon återberättar på Söndagen som sanning till BW. Blir det inte mycket konstigt att hon redan här skulle ljuga om detta ? Varför ? Är det sannolikt ?

Alternativet att de båda, BW och Ulrika är i maskopi och ihop ljuger om detta ? Mycket konstigt då det förutsätter nästan att Ulrika själv är inblandad i försvinnandet. BW kan inte säga detta i en artikel om inte hans kompis Ulrika verkligen har sagt detta. Annars blir det då enligt ovan.

Nej, min slutsats är att Ulrika verkligen sade detta till Helena i telefon från Stadt, att hon skulle ta taxi. Som Skvagg också är inne på, för hon var själv och det började närma sig stängning och hon inte hade sett till någon hon kunde åka hem med inne på Stadt vid det laget. Att Ulrika säger taxi är då inte så konstigt . Detta uttalande blir då logiskt att tänka sig ur det perspektivet att de just brukade åka bil/skjuts från Stadt och inte brukade gå hem efter. Än mindre helt ensam då, kanske.

Tänk på meningen i "Veckans brott": "Vi brukade alltid gå till..hm..taxin det gjorde vi aldrig. Vi gick hem !" Say no more.
Citera
2023-03-09, 14:54
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
BW och HM numera med nytt taget efternamn HJ var det som drog igång med att leta i bla dungen redan före första polisen var på plats.
Denna info har funnits i tråden sedan många år tillbaka.

Den här infon är högintressant med tanke på Helenas skor. I synnerhet i kombination med att BW endast 2 dagar efter förvinnandet gick ut i en i artikel med att Helena hade sagt till honom att hon skulle hem från stadt.

Det här bildar en logisk kedja:

1. Helena's skor slängs utefter stigen i Kohagen på natten när hon bragdes om livet alt. placeras i dungen dagen efter när dom närmaste vännerna sökte i området innan polisen var på plats.

2. BW och HMJ planterar uppgiften att HA valde att gå hem när dom sen intervjuas av tidningen på måndagen. Nyheten att HA hade promenerat hem ensam spreds sedan snabbt.

3. Noterade BW att KM (mmpg) och Helena kom ut från stadt i sällskap?
I sådant fall kan han i efterhand ha tipsat polisen om "mannen med pilotglasögon".
Enligt KM skiljdes han och HA åt på trappan utanför stadt.
BW och HMJ kan mycket väl även ligga bakom (det anonyma?) tipset från brovittnet också. Allt i ett led som går ut på att vilseleda polisen. Man försöker dölja att Helena fick skjuts från stan av vänner som hon kände.
Citera
2023-03-09, 15:00
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478
Nej jag vet inte det, jag har fått mycket bra
Info från IB03 som ska jag tar upp imorgon med KF,jag har inte skrivit så mycket FB på sista tiden har undersökt pratat med folk om det här, jag tror inte att det till 100% behöver vara en man, kan vara en svartsjuk tjej,
Har ägnat mycket tid åt den här finnen som körde på Paris, han sålde nog det ena o det andra, vet de köpte Vodka av honom ,

Ok nu misstänker du att GM kan vara en svartsjuk tjej?
Citera
2023-03-09, 15:18
Medlem
Citat:
Nej jag vet inte det, jag har fått mycket bra
Info från IB03 som ska jag tar upp imorgon med KF,jag har inte skrivit så mycket FB på sista tiden har undersökt pratat med folk om det här, jag tror inte att det till 100% behöver vara en man, kan vara en svartsjuk tjej,
Har ägnat mycket tid åt den här finnen som körde på Paris, han sålde nog det ena o det andra, vet de köpte Vodka av honom ,

Känns seriöst det här.... Bra att du har kontakt med Kalla Fall...inte Kronofogden hoppas jag 😉 Vilka har du som misstänkta gm? Du har ju nämnt några namn...
Senast redigerad av skovdebosse 2023-03-09 kl. 15:21.
Citera
2023-03-09, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok nu misstänker du att GM kan vara en svartsjuk tjej?
Nej det tror jag inte ni är nog rätt där, jag tror fortfarande på att det var svartsjuka som orsakade mordet men jag försöker tänka brett.
Citera
2023-03-09, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Känns seriöst det här.... Bra att du har kontakt med Kalla Fall...inte Kronofogden hoppas jag 😉 Vilka har du som misstänkta gm? Du har ju nämnt några namn...
Ja ett klurigt mord det här på grund av att man nog var flera vid campingen det gäller och veta vilka som var kvar, funderar vem som tältade St*fan kanske?
Citera
2023-03-09, 16:53
Medlem
Citat:
Ja ett klurigt mord det här på grund av att man nog var flera vid campingen det gäller och veta vilka som var kvar, funderar vem som tältade St*fan kanske?

Du får ursäkta, men det blir riktigt snurrigt det här. Det som du skriver om alla namn, du har faktiskt nämnt en hel del i tråden, är det här något som du bara gissar dig till? Har du liksom något som styrker det eller är det bara dina gissningar? Vad VET du? Vad har du HÖRT? Det måste vara lite tanke, logik och fakta bakom det tänker jag. Men bra att ni med lite "järnor" fixar detta 😉
Citera
2023-03-09, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Du får ursäkta, men det blir riktigt snurrigt det här. Det som du skriver om alla namn, du har faktiskt nämnt en hel del i tråden, är det här något som du bara gissar dig till? Har du liksom något som styrker det eller är det bara dina gissningar? Vad VET du? Vad har du HÖRT? Det måste vara lite tanke, logik och fakta bakom det tänker jag. Men bra att ni med lite "järnor" fixar detta 😉
Tyvärr blir det många namn,man får koka ner det .det var ett rätt stort gäng därför många namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in