Ja bra fråga Sculley. Det ska jag berätta så gott jag kan för dig.
Det är därför att GW inte vill att hans gubbar ska identifieras av allmänheten. Men samtidigt ska det vara så pass korrekt att när väl GM är tagna av polisen, att GW då kan påpeka att han haft rätt hela tiden. Det är ju viktigt för honom.
Om han i stället skulle sagt att de han misstänkte var nära vänner till Helena och att en bodde väldigt nära henne samt uppträtt i media direkt efter försvinnandet, ja då hade fler listat ut vilka han menade.
Nu uttrycker han sig medvetet kryptiskt på ett sätt som får de flesta av oss att tänka på ett ställe som ligger utanför Mariestad (alltså Mariestad som du ser det, utanför hela den bebyggda delen med innerstan och "förorter", alltså på landsbyggden eller i en annan by/stad) samt att man ska köra en stor väg för att komma dit. Jag förstår att du tolkar det så och
det är precis det han vill åstadkomma. Medvetet göra det gåtfullt och väldigt svårt att lista ut men samtidigt specifikt nog för att tids nog kunna bevisa att det var dem han menade. Och han lyckades bra för det tog lång tid innan någon listade ut vad det är han syftar på och det är alltjämt så att man kan tolka det på flera sätt.
Kan säga att det tog mig lång tid att inse det här. Många timmars tittande på kartor över framförallt Mariestads omnejd (
tänkte precis som du), alla större vägar, och ställen man kan ha båt på samt uppgifter om var Helenas bekanta bodde.
Nu var det förstås inte uteslutningsmetoden som fick mig att fatta det här (annars får jag det kastat i ansiktet på mig). Då hade jag inte varit så säker som jag är. Klura en vända till så kanske du också inser att det är rätt.
GW har noga tänkt på exakt hur han ska uttrycka sig. Det är inte något han bara slänger ur sig. Tvärtom han vet precis vad han kan, och inte kan, säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sculley
Om Ekudden med kohagen ligger utanför Mariestad, varför är det då så viktigt för GW att poängtera att man kör mot ett ställe som ligger utanför Mariestad.
"När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad."
För mig ligger Ekuddens bostadsområde självklart i Mariestad. Att Gamla Ekudden ligger utanför Mariestad kan jag köpa.