2023-03-09, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat
Tänk så länge rovfågeln styrt i denna tråd och så kommer IB03 och InkaInka in och löser fallet på nolltid och kan berätta för polisen att Helena ligger i Vänern norr om Läckö. Nu är det bara en tidsfråga innan Helena hamnar i vigd jord. Vi måste bara se till att hon som fyllde år, hon som Helena åkte till efter Stadt, berättar allt hon vet. Någon måste känna henne och få henne att berätta.

Kul när vi med järnor kan lösa ett fall tillsammans!
Tack!
Citera
2023-03-09, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Gör en google sökning på ”Ekudden utanför Mariestad” med dessa citattecken. Då ser du att många medier inklusive TT, GP, DN skriver just så.
Grejen är att Ekudden ingår i Leksbergs distrikt. Alltså inte i Mariestads distrikt. Därav utanför Mariestad.
Många gånger när TT gör ett faktafel så replikeras det över hela Sverige.
Detta faktafel verkar behövas för att styra misstankarna i en viss riktning och att anta att GW även replikerat faktafelet gör hela misstankekedjan svag.
Citera
2023-03-09, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Dörren lämnades väl öppen och pengarna innanför dörren i hemmet, till ev. taxiresa?
H hade varken pengar till taxi eller nycklar.
Ja, många år efter försvinnandet dök uppgiften om plånboken upp. I början nämndes bara att nycklarna skulle läggas ut. Det är mycket märkligt att det först senare sägs att pengar/plånboken ska läggas innanför dörren.
Citera
2023-03-09, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
En bra fråga bland flera som Ulrika tyvärr inte vill besvara. Har du möjlighet att posta vad som stod i tidningen om nycklar innan plånboken kom in i bilden?

Så här skrev jag tidigare i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Nu har jag läst lokaltidningen TSL juni, juli och augusti 1992. Där står ingenting om HA hade glömt sin plånbok och inte hade pengar, bara att hon inte hade nycklar. Och inte förrän en 1,5 månad efter försvinnandet nämns att det skulle ha varit ett samtal kl 01.30 till hemmet. "Hon vill att systern lägger ut nycklar för hon är på väg hem till bostaden. Helena berättar att hon inte har pengar till taxi utan tänker gå hem", skriver TSL. Här i Mariestad låser vi inte dörren om någon är hemma och vi väntar att någon ska komma hem snart. Särskilt inte för 30 år sedan.
Här på forumet förkommer uppgifter om att de istället kommit överens om att lägga pengar innanför dörren så att Helena ska kunna betala taxin.
Citera
2023-03-09, 08:34
Medlem
Bra att du inte ger dig Ajno! Det ska du ha en eloge för. Det här är nämligen viktigt för att du och alla andra som fortfarande inte förstått ska fatta vad GW menar. Jag tänkte föreslå att du skulle ringa Nyhetsbyrån TT och be om att få prata med vakthavande eller inrikesdesken. Där kan någon språkkunnig förklara för dig vad som är korrekt.

Men nu litar du ju varken på TT eller GW vad det verkar. Då är mitt förslag att du frågar någon annan mycket språkkunnig person om det är du eller TT/GW som har rätt. Om du inte känner någon sådan person kan jag rekommendera Ugglan. Den användaren är mycket språk- och faktakunnig och det menar jag inte ironiskt.
Citat:
Detta faktafel verkar behövas för att styra misstankarna i en viss riktning och att anta att GW även replikerat faktafelet gör hela misstankekedjan svag.
Citera
2023-03-09, 09:19
Medlem
Ja, det är en hel del man reagerar på i dessa artiklar. Det gjorde jag redan första gången jag läste dem men nu när vi vet att det är GWs gubbar så blir det ännu mer tydligt. De gäckar och hånar polisen. De visste att de kunde söka bäst de ville för kroppen var redan sänkt i Vänern. För övrigt ett av få alternativ de inte tar upp i artikeln det hade varit lite för mycket. Det är en hel del diskrepanser och märkligheter i deras uttalanden som GW självklart upptäckt.
> Nej Helena hade inte för avsikt att gå hem. GM har på flera sätt försökt få det se ut som hon gick hem men det gjorde hon inte. Det var ingen bil som körde efter Helena varpå sedan GM out of the blue börjar springa efter och mörda henne. Det här brottet har ingen sexuell prägel alls. Det var i stället så att hon åkte i samma bil som BW och HMJ och bråk uppstod under färden. Det var själva upprinnelsen till brottet i Kohagen.
> Nej Helena var inte på bästa humör
> Om Helena var nykter eller inte vet jag inte, men det är säkert andra som vet. Kanske GW upptäckt att hon inte var det genom andras vittnesmål.
> Spekulation om tafsande på Ekudden. Dessa påstådda brott är ju av en helt annan dignitet än det här brottet. Och vilka belägg fanns det egentligen för detta påstående?
> De spekulerar redan här i att Helena förts bort med bil och hur en ev GM ska ha tänkt när han kör med Helena i bilen.
> De refererar till GM som "de" (plural). I det här läget var det mycket osannolikt att brottet skulle begåtts av fler än en GM. Men det visade sig att det har det.
> De kontaktade B*jörn Be*rggren för hjälp med eftersökningar. BB har bra insyn i allt som det pratas och skvallras om på Ekudden. På så sätt fick BW och HMJ ett tidigt grepp om vad grannarna visste.

Skjuts hem av vänner är ett substitut till taxi. När Helena ringde hem så hade hon inte träffat BW och HMJ ännu och då är det inte konstigt att Ulrika föreslår att hon ska ta taxi i fall hon inte hittar någon att gå hem med alternativt få skjuts hem med.

Det är så himla tragiskt att inte Ulrika har insett det här. Hon har skyddat BW under alla år (och gör det fortfarande) för att hon utesluter honom som GM. Det har lett till att mediauppmärksamhet (P4 dok, Dalgaards bok mm) i stället kretsat kring andra personer och scernarior. Ulrika vet innerst inne att Helena inte skulle stigit in i en bil med någon okänd i. Och det har hon inte heller. Men hon har däremot stigit in i en bil med två personer i som hon kände väl. Det är den bilen som sedan användes under och efter brottet.
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag tar med artiklarna igen...

De båda BW och HMJ vill ju också peka på möjliga "misstänkta" redan här , så här tidigt att som de säger ungefär: "Många tjejer hade vittnat om en tid tidigare att de blivit antastade på Ekudden". Vilka kunde dessa vara då, fanns det flyktingförläggning på Ekudden då och det var detta man ville rikta finger åt ?

Var det verkligen så att tjejer hade blivit antastade där tidigare ? Eller, då om det verkligen hade varit det, då var det nog taktiskt att rikta ett finger just på det, kanske. Om vi tänker då oss BW och HMJ som GM så tillämpar de då den metod som brukar kallas: "HIDING IN PLAIN SIGHT", alltså verka då oskyldig genom att offensivt exponera sig , i och med medverkan i denna artikel. Fundering och spekulering av mig.
Citera
2023-03-09, 09:51
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Om BW eller HMJ erbjöd HA skjuts gjorde man givetvis allt för att dölja detta. Ett bra tillfälle att vilseleda var i sådant fall den här intervjun som gjordes 2 dagar efter försvinnandet där BW alltså kan ha påstått att Helena sa till honom att hon ville hem för att få luft.

Uppgiften om att Helena ville gå hem i det fina vädret verkar ha fått fäste snabbt i Mariestad. Här är från en artikel i DN publicerad den 25/6, intervjun alltså gjord någon/några dagar tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av IB03
De båda BW och HMJ vill ju också peka på möjliga "misstänkta" redan här , så här tidigt att som de säger ungefär: "Många tjejer hade vittnat om en tid tidigare att de blivit antastade på Ekudden". Vilka kunde dessa vara då, fanns det flyktingförläggning på Ekudden då och det var detta man ville rikta finger åt ?

Var det verkligen så att tjejer hade blivit antastade där tidigare ? Eller, då om det verkligen hade varit det, då var det nog taktiskt att rikta ett finger just på det, kanske.

Vi kan påminna oss om polisens ”antastningspärm” som nämns i samma artikel. Antastningar hade alltså förekommit tidigare, både från flyktingar och svennar.

Citera
2023-03-09, 09:56
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Bra att du inte ger dig Ajno! Det ska du ha en eloge för. Det här är nämligen viktigt för att du och alla andra som fortfarande inte förstått ska fatta vad GW menar. Jag tänkte föreslå att du skulle ringa Nyhetsbyrån TT och be om att få prata med vakthavande eller inrikesdesken. Där kan någon språkkunnig förklara för dig vad som är korrekt.

Men nu litar du ju varken på TT eller GW vad det verkar. Då är mitt förslag att du frågar någon annan mycket språkkunnig person om det är du eller TT/GW som har rätt. Om du inte känner någon sådan person kan jag rekommendera Ugglan. Den användaren är mycket språk- och faktakunnig och det menar jag inte ironiskt.

Om Ekudden med kohagen ligger utanför Mariestad, varför är det då så viktigt för GW att poängtera att man kör mot ett ställe som ligger utanför Mariestad.

"När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad."

För mig ligger Ekuddens bostadsområde självklart i Mariestad. Att Gamla Ekudden ligger utanför Mariestad kan jag köpa.
Senast redigerad av Sculley 2023-03-09 kl. 10:00.
Citera
2023-03-09, 09:58
Medlem
Ursprungligen postat av Jourhavande

”kände du till PR och BW på den tiden?”

Varav PU svarar; ”nej, inga av dessa personer kände jag till”.

Varav PK i sin tur svarar på PUs inlägg med;

”SKITSNACK. BJÖRN Wall…. Kände du ju”

Det känns som att PU gör allt i sin makt för att inte bli förknippad med BW.
Citera
2023-03-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiriL
Tycker personligen ändå att det är något som "skaver" med den förklaringen, men jag har lite svårt att sätta fingret på exakt vad..

Kan HA ropat något annat än just åååhneej...
Hjärnan "hittar på" för att saker skall stämma, förväntar man sig ett visst ord så är det det man hör. I detta fall kan ju förväntningarna uppstått när vittnet fick reda på vad som hänt och där efter tolkat vad hon hört som ett åååhhneeej.

Kan HA tex ropat "Rooooger" "Oooopel" eller något annat? Roger och Opel är rent spekulativa för att visualisera hur jag tänker.
Det namnet kan absolut ha nämns!
Citera
2023-03-09, 10:37
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Om Ekudden med kohagen ligger utanför Mariestad, varför är det då så viktigt för GW att poängtera att man kör mot ett ställe som ligger utanför Mariestad.

"När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad."

För mig ligger Ekuddens bostadsområde självklart i Mariestad. Att Gamla Ekudden ligger utanför Mariestad kan jag köpa.

Bra ajnoshort och Sculley att ni ändå är kritiskt tänkande. Som jag sade tidigare är det ingen risk för att alla helt okritiskt drar åt samma håll med valfri teori, typ 500 sidor framåt som sedan får kastas i papperskorgen...

Jag själv har också tyckt att denna formulering att "Ekudden utanför Mariestad" är lite
underlig. Men nu har jag som Skvagg sade, googlat fram bevisen för denna formulerings existens.

Artiklarna nedan här som bl a berör tror jag det grävsök som gjordes på Ekudden, jag tror denna plats låg när den privata småbåtshamn bakom Bronsåldersvägen, om jag inte minns fel. Ett tips som inte resulterade i något. Alla dessa artiklar använder uttrycket "Ekudden utanför Mariestad". Kan någon lägga upp dem så vi har detta framme. Sculley, Ajnoshort ?

Västgötabladet, 12/7, 2020

SkövdeNyheter, 23/8, 2021

Bohuslänningen.se, 24/8, 2021
Citera
2023-03-09, 10:47
Medlem
Ja bra fråga Sculley. Det ska jag berätta så gott jag kan för dig. Det är därför att GW inte vill att hans gubbar ska identifieras av allmänheten. Men samtidigt ska det vara så pass korrekt att när väl GM är tagna av polisen, att GW då kan påpeka att han haft rätt hela tiden. Det är ju viktigt för honom.
Om han i stället skulle sagt att de han misstänkte var nära vänner till Helena och att en bodde väldigt nära henne samt uppträtt i media direkt efter försvinnandet, ja då hade fler listat ut vilka han menade.

Nu uttrycker han sig medvetet kryptiskt på ett sätt som får de flesta av oss att tänka på ett ställe som ligger utanför Mariestad (alltså Mariestad som du ser det, utanför hela den bebyggda delen med innerstan och "förorter", alltså på landsbyggden eller i en annan by/stad) samt att man ska köra en stor väg för att komma dit. Jag förstår att du tolkar det så och det är precis det han vill åstadkomma. Medvetet göra det gåtfullt och väldigt svårt att lista ut men samtidigt specifikt nog för att tids nog kunna bevisa att det var dem han menade. Och han lyckades bra för det tog lång tid innan någon listade ut vad det är han syftar på och det är alltjämt så att man kan tolka det på flera sätt.

Kan säga att det tog mig lång tid att inse det här. Många timmars tittande på kartor över framförallt Mariestads omnejd (tänkte precis som du), alla större vägar, och ställen man kan ha båt på samt uppgifter om var Helenas bekanta bodde.

Nu var det förstås inte uteslutningsmetoden som fick mig att fatta det här (annars får jag det kastat i ansiktet på mig). Då hade jag inte varit så säker som jag är. Klura en vända till så kanske du också inser att det är rätt.

GW har noga tänkt på exakt hur han ska uttrycka sig. Det är inte något han bara slänger ur sig. Tvärtom han vet precis vad han kan, och inte kan, säga.
Citat:

Senast redigerad av Skvagg 2023-03-09 kl. 10:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in