2023-03-08, 11:05
Medlem
Precis IB03, hon utelämnar den informationen för att inte dra in BW i detta. Förståeligt men dessvärre helt fel. Ulrika och Helena kan till och med skämtsamt kallat det taxi när de fått skjuts hem med BW och HMJ tidigare.

Helena började ju bli lite orolig för hur hon skulle ta sig hem när hon var på Stadshotellet. Då ska man betänka att BW och HMJ inte var på Stadt när hon ringde Ulrika. Möjligheten till skjuts uppstod efter stängning.

Precis som jag var inne på har BW och HMJ kontaktat BB dä efter försvinnandet. Det går att läsa i artikeln. På så sätt har de från första början kunnat förhöra sig om vad grannar sett och inte sett under mordnatten.
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det var bra att dessa artiklar kom upp igen får då får jag korrigera lite vad jag skrev i ett tidigare inlägg gällande det som Ulrika säger med taxin till Helena i telefonsamtalet från Stadt.

BW sade ju själv i artikel som då gjordes då endast två dagar efter försvinnandet att Ulrika skall ha sagt till han att hon sade till Helena att ta taxi. Men då att hon enligt BW i artikel skulle valt att gå hem för hon ville ha luft.

Då faller ju det jag sade att Ulrika helt enkelt hittade på detta med att "ta taxi" i "Veckans brott" som en konstruerad nödlögn. Det står alltså klart att hon faktiskt sade till Helena att ta tax annars kan ju inte BW stå och säga detta i en artikel två dagar efter försvinnandet som alla kan läsa inklusive Ulrika. Ulrika kanske då sade till Helena att hon skulle ta taxi för att Helena kanske inte hade fått syn på de chaufförer där inne på Stadt vid denna tid när samtalet ägde rum c.a 1:30.

Han behöver aldrig ljuga i Veckans brott då. Det enda hon gör är att undanhålla viktig information om hur de vanligtvis brukade göra efter Stadt. " Vi brukade alltid gå fram till..hm..taxin det gjorde vi aldrig. Vi gick hem!"

"Vi brukade alltid gå fram till torget efteråt för att se om de var någon vi kände som kunde köra oss hem", skulle det nog ha varit istället ungefär. Hon döljer detta faktum skulle jag vilja säga med att använda sig av , "taxin" och "gå hem". Allt detta för att hon vet att GW som är med i studion just misstänker folk (chaufförer bl a) inom hennes bekantskapskrets som hon vill undanhålla och beskydda ifrån detta.
Citera
2023-03-08, 11:23
Medlem
Sammanfattar en gång för alla varför BW och HMJ är BWs tänkta GM. Följande har GW vid olika tillfällen publikt sagt om de han har i tankarna och som stämmer på dessa två:
> Det är två GM
> De känner varandra väldigt väl
> Båda är i livet (sades 2021)
> GM är inte en av de tre personer som tidigare suttit frihetsberövade
> Båda är i samma ålder som Helena
> Helena känner båda väl

> De tillhör en mycket begränsad krets
> Disponerar både bil och båt
> De var inte på Stadt den aktuella kvällen
> Ingen av dem som Dalgaard är intresserad av i sin bok.

Här spelar Ulrika ofrivilligt en roll igen, liksom i radiodokumentären. BW och HMJ hålls strukturellt utanför strålkastarljuset
> Helena får lift hem med folk som hon känner väl. Och det blir bråk i bilen.
> Det är en aktiv GM (BW) och en passiv (det är han som kör, HMJ).
Citera
2023-03-08, 12:29
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Uppgiften om taxi kan väl BW fått av Ulrika på söndagen? Kanske missade journalisten ett ord när han skrev artikeln.

"Hon hade talat med sin syster om att åka taxi hem, men Helena ville * få luft och valde därför att promenera till Ekudden"

Ja, möjligheten finns att Helena aldrig sade detta till BW utanför Stadt om det Ulrika hade sagt i telefonsamtalet om taxi. Utan att han hade fått reda på detta av Ulrika på Söndagen. Men Helena kunde också även ha nämnt detta för BW.

Det jag menade var framförallt med detta var att det var inte "hitte på" av Ulrika i "Veckans brott" när hon sade att: hon hade sagt åt Helena att ta taxi. Därför att BW hade aldrig kunnat ljuga om detta om så inte var fallet, två dagar efter försvinnandet att Ulrika sade detta som han säger i artikeln. Alltså om hon läser tidningen och ser : "Va, det har jag ju aldrig sagt till Helena" t e x . Det skulle ju aldrig funkat för BW att dra en sådan offentligt framlagd lögn.

Vad menar du med att reportern glömmer ett ord ? Förklara vad du menar med detta är du shjysst.
Senast redigerad av IB03 2023-03-08 kl. 12:47.
Citera
2023-03-08, 13:15
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ja, möjligheten finns att Helena aldrig sade detta till BW utanför Stadt om det Ulrika hade sagt i telefonsamtalet om taxi. Utan att han hade fått reda på detta av Ulrika på Söndagen. Men Helena kunde också även ha nämnt detta för BW.

Det jag menade var framförallt med detta var att det var inte "hitte på" av Ulrika i "Veckans brott" när hon sade att: hon hade sagt åt Helena att ta taxi. Därför att BW hade aldrig kunnat ljuga om detta om så inte var fallet, två dagar efter försvinnandet att Ulrika sade detta som han säger i artikeln. Alltså om hon läser tidningen och ser : "Va, det har jag ju aldrig sagt till Helena" t e x . Det skulle ju aldrig funkat för BW att dra en sådan offentligt framlagd lögn.

Vad menar du med att reportern glömmer ett ord ? Förklara vad du menar med detta är du shjysst.

Möjligheten finns väl att det var "hitte på" redan när hon pratade med BW på söndagen?

Om BW fått uppgiften om taxi av Ulrika på söndagen och man lägger till ett ord så får meningen en helt annan innebörd. Jag vet av egen erfarenhet, att det man säger till en journalist inte alltid kommer ut i tryck så som det var sagt.

"Hon hade talat med sin syster om att åka taxi hem, men Helena ville kanske få luft och valde därför att promenera till Ekudden"
Citera
2023-03-08, 14:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
BW sade ju själv i artikel som då gjordes då endast två dagar efter försvinnandet att Ulrika skall ha sagt till han att hon sade till Helena att ta taxi. Men då att hon enligt BW i artikel skulle valt att gå hem för hon ville ha luft.

Frågan är då: Vem av dom är det som har sagt att "Helena valde att hem för hon ville ha luft"?

Om Helena sa det till Ulrika i telefon så är uppgiften korrekt - HA ville gå hem.

Om det är BW's ord i artikeln, dvs att Helena ska ha sagt det här till honom när dom träffades utanför stadt så blir det betydligt mer suspekt. UA ifrågasätter i sådant fall inte BW's uttalande utan utgår från att han talar sanning. I egenskap av GM hade BW en anledning att ljuga om HA's sista ord när dom träffades utanför stadt.
Om BW eller HMJ erbjöd HA skjuts gjorde man givetvis allt för att dölja detta. Ett bra tillfälle att vilseleda var i sådant fall den här intervjun som gjordes 2 dagar efter försvinnandet där BW alltså kan ha påstått att Helena sa till honom att hon ville hem för att få luft.
Citera
2023-03-08, 15:07
Medlem
Jag har stämt av med två bekanta som jobbar resp har jobbat för rikstäckande medier. Båda bekräftar att Ekudden formellt ligger utanför Mariestad. Jag förstår att det låter galet om man är från Mariestad men det är formellt korrekt att skriva/säga Ekudden utanför Mariestad.

"När man väl kommit ut på den större vägen" kan vara så enkelt att GW menar att vägen man kommer ut på är större än den man körde på först. Så det behöver alltså inte vara en stor väg i den bemärkelsen. Det räcker med att den är större än cykelbanan som man började köra på med kroppen i bilen.
Citera
2023-03-08, 15:52
Medlem
Citat:
Ajonshort du som är mycket bekant med Ekudden och Mariestad vad är din tanke om detta ?

Även Judaland och Prinzezzan som har lokalkännedom liksom Ajnoshort och då även långt tillbaka. Hur är er uppfattning om denna cykelvägspåfart ?

Cykelvägens anslutning till Ekuddenvägen såg annorlunda ut 1992 än idag.
Citera
2023-03-08, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Jag har stämt av med två bekanta som jobbar resp har jobbat för rikstäckande medier. Båda bekräftar att Ekudden formellt ligger utanför Mariestad. Jag förstår att det låter galet om man är från Mariestad men det är formellt korrekt att skriva/säga Ekudden utanför Mariestad.
Ligger då Lockerud, Sjukhuset och Vadbogymnasiet också utanför Mariestad?
Det är 1,5 km från absoluta centrum till bostadsområdet Ekudden. KM hade längre hem att gå och hans bostad ligger väl i Mariestad, eller ligger den också utanför Mariestad?
Man skulle kunna skriva utanför Mariestad om det är utanför tätortsgränsen men innanför kommungränsen. Det är det inte frågan om här, och det är ett faktafel att säga att Ekudden ligger utanför Mariestad. Det ligger för nära stadskärnan och för långt från tätortsgränsen och är dessutom en del av ett tätbebyggt område. Eftersom Lockerud ligger längre bort kan man inte ens säga att det ligger i utkanten av Mariestad. Sen är ju kommunen stor och Sjötorp ligger inom kommungränsen, t ex.
Senast redigerad av ajnoshort 2023-03-08 kl. 16:17.
Citera
2023-03-08, 16:53
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Cykelvägens anslutning till Ekuddenvägen såg annorlunda ut 1992 än idag.

Citat:
Det är 1,5 km från absoluta centrum till bostadsområdet Ekudden. KM hade längre hem att gå och hans bostad ligger väl i Mariestad, eller ligger den också utanför Mariestad?
Man skulle kunna skriva utanför Mariestad om det är utanför tätortsgränsen men innanför kommungränsen. Det är det inte frågan om här, och det är ett faktafel att säga att Ekudden ligger utanför Mariestad. Det ligger för nära stadskärnan och för långt från tätortsgränsen och är dessutom en del av ett tätbebyggt område. Eftersom Lockerud ligger längre bort kan man inte ens säga att det ligger i utkanten av Mariestad. Sen är ju kommunen stor och Sjötorp ligger inom kommungränsen, t ex.

Det var alltså lättare då att dra in med bil där om man kom från söder då 1992 ? Logiskt att de drar om den kanske då, om det är återkommande bilkörning på denna cykelväg.

Jag tror inte GW tänker på kommunen Mariestad, det går att stryka direkt. Nej, det är inte omöjligt att han skriver så här. På wikipedia står det: Ekudden ett område nordväst om statskärnan. Det är ju lite naturreservat också, vilket jag som boende utifrån tycker jag det ska fortsätta att vara (åsikt). För mig med GWs nödvändiga maskering och allt kan han faktiskt skriva så här. Jag vet att det kan kännas konstigt...
Citera
2023-03-08, 17:12
Medlem
Jag förstår fullt ut att du tycker det låter konstigt och att du tom inte tror mig. Man kan tycka vad man vill om sådana regler. Men det är korrekt att det formellt ska vara Ekudden utanför Mariestad. Ekudden ligger utanför själva stadskärnan.
Mina kontakter har jobbat på ett flertal stora mediabolag som SVT, SR, aftonbladet, TT med flera. De sa att cheferna/reglerna på TT var hårdast på sådant här. Där ska man då tydligen som reporter skriva Danderyd utanför Stockholm till exempel. Och Ekudden utanför Mariestad. GW gillar att vara korrekt och det här passade hans ändamål perfekt nämligen att nästan ingen förstod att det är Ekudden han syftar på.
Citat:
Citera
2023-03-08, 17:15
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Frågan är då: Vem av dom är det som har sagt att "Helena valde att hem för hon ville ha luft"?

Om Helena sa det till Ulrika i telefon så är uppgiften korrekt - HA ville gå hem.

Om det är BW's ord i artikeln, dvs att Helena ska ha sagt det här till honom när dom träffades utanför stadt så blir det betydligt mer suspekt. UA ifrågasätter i sådant fall inte BW's uttalande utan utgår från att han talar sanning. I egenskap av GM hade BW en anledning att ljuga om HA's sista ord när dom träffades utanför stadt.
Om BW eller HMJ erbjöd HA skjuts gjorde man givetvis allt för att dölja detta. Ett bra tillfälle att vilseleda var i sådant fall den här intervjun som gjordes 2 dagar efter försvinnandet där BW alltså kan ha påstått att Helena sa till honom att hon ville hem för att få luft.

Om Helena sa det till Ulrika i telefon, varför då lägga fram taxipengar?
Citera
2023-03-08, 18:17
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan

Och dessutom placera ut skorna invid stigen, så det skulle se ut som att hon gick hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in