2023-03-08, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Om priserna minskar i mars, kommer jag banne mig vara lite skadeglad ändå . Mot de som förtjänar det givetvis.

Mm, det gäller att glädjas åt det lilla här i livet.
Citera
2023-03-08, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Mm, det gäller att glädjas åt det lilla här i livet.

Så är det, räntorna på bolånen önskar jag däremot inte min värsta fiende.
Citera
2023-03-08, 16:11
Medlem
Citat:
Stackars dig.

1500kr i ränta.
Citera
2023-03-08, 16:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Definiera lägre inkomster? 36000 kr/mån som hon verkar ha före skatt är statistiskt sett en ganska normal lön.
Lånebeloppet minskar med minskande lön. Och det är inte linjärt.
För samma månadsavgift och en lön på 30k får du låna 1 MSEK. Du kan själv räkna ut vilken skuldkvot det blir. Det är en bra bit från de 6.5 som du drömmer om.

Att 6.5 har nämnts tidigare i diskussionerna genom åren är för att bubbelpratarna drämmer till med sanslösa lån och menar att hushållen inte klarar det. Då tar vi som har kontakt med verkligheten och förklarar vilka inkomster som gäller med de lånen. Och då har den skuldkvoten nämnts för statliga SBAB som lånat ut mest.

Bubbelpratarna vill ogärna tala om folk som lånat 1 MSEK. Därför kommer inte det här fram. Utan det är bara folk med koll som vet detta. (Och förstår man hushållens ekonomi så förstår man också varför det blir så här).

Senast redigerad av liksom-fb 2023-03-08 kl. 16:24.
Citera
2023-03-08, 16:18
Medlem
Citat:

Varför då, nu börjar vi väl närma oss "Normala räntor".
Själv har jag lägre räntekostnader jämfört med 1992 och faktum är att även om jag hade samma belåningsgrad nu som då skulle räntekostnaden i kr vara mycket lägre.
Faktum är att i kr skulle min totala bostadskosnad i kr vara ganska lik den jag hade 92 med samma belåningsgrad.
Och då har vi en markant högre inkomst i kr idag jämfört med för 30år sen.
Det är nog det folk måste börja förstå, de senaste åren har de flesta bott väldigt billigt i ett historiskt perspektiv. Men givetvis känns det för de som blivit vana med den livsstilen.
Citera
2023-03-08, 16:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Nej. Det är inte en adekvat term att använda. Ingen blir tvingad att varken köpa bostad eller ta lån.
Vilket är goddag yxskaft.
Det var inte tal om tvångsköp eller tvångslån.

Var skrev jag tvångsköp eller tvångslån?

Citat:
Kanske i Nordkorea men inte här.
Du har lite för romantisk syn på Nordkorea. Där får man varken köpa eller låna.
Staten bestämmer var man skall bo. Fjäskar du för överheten kan du få bo en öststatskasern. Fast när du blir gammal åker du iaf ut på landsbygden och får leva som på 1800-talet.

De som inte vill "fjamåt" har detta som sitt drömsamhälle.

Citat:
Tvångssparandet var däremot just det, ett tvång.
Ja och det är samma sak med amorteringskravet. Det är också ett tvångssparande.

Vilket är det du inte förstår här. Tvång? Eller sparande? Eller båda?

Citat:
Visst kan man argumentera att man "måste" köpa boende
Det är dock helt ovidkommande.

Citat:
på grund av att hyreskasernerna gjorts obeboeliga för civiliserade människor
Det är en konsekvens av hyresregleringen och bidragslinjen.

Vilka partier är det nu som värnar om dessa ...

------------------------------
Men som sagt. Frågan om amortering är sparande har en egen tråd.
Citera
2023-03-08, 16:31
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vilket är goddag yxskaft.
Det var inte tal om tvångsköp eller tvångslån.

Var skrev jag tvångsköp eller tvångslån?

Du har lite för romantisk syn på Nordkorea. Där får man varken köpa eller låna.
Staten bestämmer var man skall bo. Fjäskar du för överheten kan du få bo en öststatskasern. Fast när du blir gammal åker du iaf ut på landsbygden och får leva som på 1800-talet.

De som inte vill "fjamåt" har detta som sitt drömsamhälle.

Ja och det är samma sak med amorteringskravet. Det är också ett tvångssparande.

Vilket är det du inte förstår här. Tvång? Eller sparande? Eller båda?

Det är dock helt ovidkommande.

Det är en konsekvens av hyresregleringen och bidragslinjen.

Vilka partier är det nu som värnar om dessa ...

------------------------------
Men som sagt. Frågan om amortering är sparande har en egen tråd.
Att ta ett lån är som sagt ett frivilligt beslut. Vem som dikterar reglerna är oväsentligt.
Skriver du på ett låneavtal som kräver att du betalar tillbaks föreligger inget tvång.
Du kan låta bli skriva på, eller ta mindre lån där reglerna är annorlunda.
Citera
2023-03-08, 16:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
För Riksbanken är det dåliga nyheter som försöker bekämpa inflation. Låt oss komma ihåg att detta händer under en period då arbetslösheten är låg. Det är emellertid också ganska tydligt att bostadsmarknaden ännu inte ser ett stort antal arbetslösa som inte kan betala sina amorteringar. När det inträffar kan vi förvänta oss en acceleration i fallande priser. För tillfället betalas de flesta amorteringar, till och med fast reallönerna sjunker. De flesta hushåll skär ner på andra utgifter för att kompensera. När arbetslösheten börjar öka kan vad som helst hända, och vi kommer troligen att se en ny våg med utmätningar. Många arbetslösa kommer inte att kunna sälja tillräckligt snabbt för att undvika utmätningar heller. Med färre låntagare som har råd med stigande räntor kommer det att finnas färre köpare, och det är då priserna verkligen börjar komma ner, när det finns en blandning av motiverade säljare och stigande räntor.

För tillfället förblir dock investerare relativt optimistiska. Den väl utslitna sagan om att vi borde förvänta oss en "mjuklandning" frodas fortfarande i pressen. De underhåller inte ens tanken att det kan bli betydande arbetslöshet och minskad köpkraft med stigande räntor och inflation. Istället föreslår de att det nu bara var en tillfällig minskning av efterfrågan på bostadsmarknaden, Och det kommer att lösa sig självt när Riksbanken tvingar ner räntorna och startar nästa omgång med QE igen.

Med andra ord, Riksbanken kommer att göra allting perfekt, och det kommer att bli en "mjuklandning"

Detta visar inställningen hos säljare på bostadsmarknaden just nu. Det handlar om Riksbanken. Utan Riksbankens heroin minskar efterfrågan. När Riksbanken vänder om, tvingar ner räntorna och köper upp obligationer igen, är det lyckliga heroinruset tillbaka.

Borta är någon diskussion om produktivitet, besparingar eller andra grundläggande faktorer som skulle driva efterfrågan på en fri marknad. Det enda som är viktigt nu är att Riksbanken skjuter in nästa dos med heroin. Bostadsmarknaden blir alltmer desperat efter den.
Det kommer komma en sättning i priserna förr eller senare oavsett. Efterhand löper bundna ränteavtal ut, likaså med bundna elavtal. Vidare kommer KALP-kalkylerna stramas upp, det kommer bli svårare för nya köpare att låna lika mycket och de som byter bostad kommer även de få mindre i lån kontra inkomst än tidigare.
Energin i marknaden pyser sakta ur precis som en kokande kastrull på en äldre spisplatta, en stund efter att du vridit av strömbrytaren så fortsätter det att koka.
Så det enda som händer med statistiska anomalier som redovisas som generella prisuppgångar är att det blir en än större sättning när tiden kommer ikapp.
Citera
2023-03-08, 17:18
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Varför då, nu börjar vi väl närma oss "Normala räntor".
Själv har jag lägre räntekostnader jämfört med 1992 och faktum är att även om jag hade samma belåningsgrad nu som då skulle räntekostnaden i kr vara mycket lägre.
Faktum är att i kr skulle min totala bostadskosnad i kr vara ganska lik den jag hade 92 med samma belåningsgrad.
Och då har vi en markant högre inkomst i kr idag jämfört med för 30år sen.
Det är nog det folk måste börja förstå, de senaste åren har de flesta bott väldigt billigt i ett historiskt perspektiv. Men givetvis känns det för de som blivit vana med den livsstilen.

Ja, 92 var det inte heller att tänka på någon smartphone, surfplatta, gamingdator, surf och streamingabonnemang till kidsen. Idag är det väl nästan ett måste! Cashen rullar.

Edit: Om jag minns rätt kunde man där någonstans köpa obligationer hos stadshypotek och låsa på en ränta ca 10,5%.
(ränteintäkt alltså, säker placering)
Senast redigerad av MrLevaLivet 2023-03-08 kl. 17:34.
Citera
2023-03-08, 17:22
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Även Volvo-torskar med 7M i lån blir äldre
Fullt ränteavdrag har man bara upp till 100k/år/person sen åker det ned till 21%.

Nåja nu är min kåk värd 13 mkr så det är inga större problem. Har man 1.5mkr i årslön som jag och en hel del andra har så är det inga större pengar.
Citera
2023-03-08, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Om du pratar företagsekonomiska termer men jag tror att merparten av låntagarna inte funderar på skillnaden mellan kostnad och utgift

Spelar ingen roll, amortering är fortfarande inte en kostnad (Jag försvarar inte liksom-fb). Räntan på lånet är en kostnad, avgifter är också kostnader.

Har man så dålig kontroll på vad kostnader och pengar är så borde man vara diskvalificerad från att få ta ett bostadslån på flera miljoner som kan förstöra hela ens ekonomiska liv, eftersom det är en investering med hävstång som slår extremt dåligt ut om marknaden vänder nedåt.
Problemet är att hela bostadsmarknaden liknar ett spel med monopolpengar som helt saknar ett värde. Man slänger 100 tusentals av kronor runt sig till både renoveringar, bilar, båtar, resor, konsumtion osv. Och baktanken har hela tiden varit att det gör ändå inget, för min bostad går oavsett upp i pris och kommer betala allt tids nog. Min bostad kommer "bail me out".

"inte funderar på skillnaden mellan kostnad och utgift"

Den där meningen säger allt.
Citera
2023-03-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Stackars dig.

1500kr i ränta.

Jag har 0kr i ränta, sug på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera