2023-03-07, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag har läst igenom Muscarias inlägg och hittar inte det du refererar till. Jag antar att det måste vara en uppgift som kommit via PM?

Två inlägg av Muscaria fick mig dock att rygga till:

Muscaria placerar sig själv i knarkgänget i Lugnås och säger sig ha letat upp 55 gruvor i Lugnås, så han måste känna till området väl. Men när han säger sig vara vän till EA så kommer plötsligt danskarna mycket närmare knarkgänget och Lugnås…

…Jag tycker även att Muscaria är intressant på det viset att han umgicks med Helena (enligt åtminstone ett av hans inlägg) samtidigt som han är öppen med att han började knarka redan som 13 åring. Helena umgås alltså med knarkare, men som Muscaria påpekar så var knarkarna då ännu unga och oförstörda. Resonemang av typen "Helena skulle aldig gått in i en bil med X" är därför anakronistiska eftersom nedknarkade X idag kan ha framstått som normal 1992.

Ett par korta oskyldiga frågor:
Vad innebär knarkgänget?
Outsiders eller partyknarkare?
Skulle någon vilja bemöda sig att lista maskade namn på de som ingick i knarkgänget?
Citera
2023-03-07, 19:40
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja, det är bra Sculley att du är hård med detaljer faktiskt, i och med att vi alla här tänker olika kan vi dra nytta av varandras kvaliteer och tillsammans om möjligt smalna av möjligheterna. Definitivt ingen risk för "sektmentalitet" här...Vilket är bra.

Jag har ett alternativ till Ekuddenvägen och det är Marieforsleden. "När man väl kommer ut på den större vägen kör man i riktning mot där man bor" Har vi HJ som Med-GM så går Marieforsleden mer rakt i riktning mot Stenåldersvägen 1.

Visst är det litet konstigt att GW skall menaatt denna adress ligger utanför Mariestad, men jag ser det inte som otroligt ändå. Han måste maskera GM/MGMs hemadress kraftigt för att inte avslöja för mycket. Sedan det Skvagg nämnde att DN skall ha benämnt Ekudden vara utanför Mariestad är det då heller inte otroligt att GW har samma "Stockholmsperspektiv" kanske. Ekudden= "Utanför tullarna", översatt till Mariestads perspektiv. Det är faktiskt fortfarande en lite lantlig känsla om man kommer från Marieforsbron och sedan tittar åt höger mot Ekudden och Kohagen...Mmm. Spekulation dock.

Marieforsleden är ju i alla fall åt rätt håll om nu GM skulle bott på Stenåldersvägen “i riktning mot det ställe där man bor”. Men blir det inte lite knepigt när GW säger "Under resan kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänern där den båt som de båda också har tillgång till ligger förtöjd”. När man kommer fram till den lilla hamnen har man passerat “där man bor” och nått slutmålet? Min tolkning är att båten ligger någonstans mellan Mariestad och där man bor.
Citera
2023-03-07, 20:30
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ja, SLA

https://ibb.co/XpQLtVM
https://ibb.co/QnMWqzW
https://ibb.co/4tCSckc
https://ibb.co/Sm0k2qG
https://ibb.co/BK0FZj7

P.S. Jag erkänner villigt att dessa bilder är stulna från någon annan i forumet... D.S.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Marieforsleden är ju i alla fall åt rätt håll om nu GM skulle bott på Stenåldersvägen “i riktning mot det ställe där man bor”. Men blir det inte lite knepigt när GW säger "Under resan kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänern där den båt som de båda också har tillgång till ligger förtöjd”. När man kommer fram till den lilla hamnen har man passerat “där man bor” och nått slutmålet? Min tolkning är att båten ligger någonstans mellan Mariestad och där man bor.

Jag bifogar artiklarna igen från Thord så har vi dem framme.

Tänk nu här också, när de båda GM om vi då tänker oss BW och HMJ är där på lekplatsen i Kohagen, vilken desperation det måste ha känt här. Hur skall de veta genast vad det skall ta sig för nu. Jag tror de kör Ekuddenvägen och sedan höger till Marieforsleden i riktning mot Stenåldersvägen 1 , under resan mot detta ställe, kör vidare och förbi, och sedan tar höger mot Sandviken. Han skriver bara i riktning mot, sen under resan kan en annan riktning tas. Alltså man kör då vidare upp längst ut till vägen tar slut vid parkeringen vid golfbanan. Man lägger kroppen i "gropen" vid böjen där hunden markerade. Man lägger alltså kroppen här temporärt i väntan på att hämtas med båt från den privata småbåtshamnen bakom Bronsåldersvägen.

Jag dammar alltså av denna gamla tanke igen. Lägg märke till att BW och HJ i artikeln nämner just Sandviken som ett troligt ställe/väg via för mördarna att ta och eventuellt vara. Ibland säger ju gärningsmän lite för mycket...inte ovanligt. Om det är dessa skall vi säga. Att vägen via Sandviken och Leksberg skulle då vara säkrare än via centrum som Pudelfrillan påtalade.

Det är ju helt öde uppe vid Sandviken/Golfbanan nattetid och inte en själ bor här. Vi tänker ju då att de måste vara på en avskild plats för förbereda/paketera kroppen för dumpning. Material för detta. Beträffande GW så säger han bara i Ville Vingmutter att: "man slängde i kroppen med kläderna på och om möjligt kanske fyllde Helenas ryggsäck med sten". Det gäller ju då att inte kroppen skall flyta upp efter ett tag , kan man tycka. Går man på GW så måste de ju då ändå samla ihop sten o s v från någonstans, helt ostört. Sen skall vi inte tro att GWs beskrivning är 100% totalt korrekt i varje liten detalj, han maskerar ju också givetvis medvetet.

BW hade anknytning till golfbanan även hans far som även nu är starkt involverad. Jag tror även HJ med familj också hade anknytning hit sen tidigare. Man kunde kanske hämtat material härifrån, man visste då vad redskap och material fanns. Kanske till och med stod olåst på denna tid, eller så bröt man upp förslagsvis.

Kör man ut mot Sandviken fick man då passera Rödjan både fram och tillbaka eller kunde man genat någonstans över golfbanan längst ner och sedan hamnat vid Sjöängen till och sedan tillbaka runt ? Varför säger då BW och HJ att det är sannolikt att man åker via Sandviken och tar denna flyktväg eller väg mot dumpning, om det mer eller mindre är en återvändsgränd ? Varför är denna väg logisk om man måste passera anstalten Rödjan både på ditut och på vägen tillbaka ?

Judaland, har du funderingar kring detta ?
Citera
2023-03-07, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja det är antingen Ekuddenvägen eller Marieforsleden som GW har i åtanke.
Men det viktigaste är att Skvagg har klurat ut att det är närområdet kring brottsplatsen som GW pratar om när han säger att "man åker ut på den stora vägen" och "att man åker i riktning mot där man bor" (Stenåldersvägen)
Det tror inte jag. Och "utanför Mariestad" måste vara en bra bit bort, för Ekudden, Marieholm och Bråten/Lockerud är synnerligen Mariestad. "Den större vägen" kan vara väg 26, 201, 202 eller E20.
Stenåldersvägen ligger inne på Ekudden.
Citera
2023-03-07, 20:47
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley

"Man åker i riktning mot det ställe där man bor" Menar GW sen möjligen att dom kör grusvägen som går bakom sjukhuset ner till småbåtshamnen i Helena's bostadsområde? "under resan kommer man stanna för att dumpa hennes kropp", eller är det uteslutet?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-07 kl. 20:54.
Citera
2023-03-07, 21:07
Medlem
IB03s avatar
Citat:
"Man åker i riktning mot det ställe där man bor" Menar GW sen möjligen att dom kör grusvägen som går bakom sjukhuset ner till småbåtshamnen i Helena's bostadsområde? "under resan kommer man stanna för att dumpa hennes kropp", eller är det uteslutet?

Judaland har sagt tidigare när jag undrat över denna väg att den är knappt farbar med bil. Var då inte de heller 1992 enligt honom. Alltså inte ens en grusväg där den går parallellt med Ekuddens bostadsområde, mer "stig" där faktiskt med stenbumlingar och andra "hinder".
Citera
2023-03-07, 21:47
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag ska tydligt försöka att göra dig lite glad: Också jag kan tycka att BW och HMJ redan tre dagar efter försvinnandet är lite väl "långt fram i tänket", så att säga. Men: Egentligen är det inte tre dagar utan bara två dagar, eftersom manuset till tidningen för onsdagen den 17 juni bör ha varit klart för tryckläggning redan på tisdagseftermiddagen den 16 juni, bara två dagar efter försvinnandet. Dessutom måste den aktuella journalisten ha genomfört intervjun ännu tidigare. Frågan är: Hur mycket hade BW och HMJ hunnit få veta på den korta tiden? Sammantaget får jag en något udda känsla om det som de säger, men det måste heller inte vara något konstigt med det. BW och HMJ kan ha fått hyggligt med information från Ulrika och familjen - och från "Hanna" på måndagen efter polisens dörrknackning. Men utifrån det här kan man inte göra som Skvagg och slå fast att gärningsmännen är BW och HMJ. Men absolut att det är ett knepigt läge.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det gläder mig att du trots allt har noterat en del detaljer i mina inlägg (som det att "Hanna" skulle ha kunnat hinna gå in.)

Nej, jag vet inte att "Hanna" "drack en hel del". Men du vet det? Sedan vet jag heller inte att "Hanna" skulle ha varit onykter vid närmare 02:30 just den natten. Hur vet du det? Har "Hanna" berättat det för dig? Ingen har tidigare påstått det.

Nej igen: Det som du beskriver passar inte alls in i GW Perssons scenario, för han har visat i Veckans brott att Helena skulle ha fått skjuts direkt från centrum och raka vägen in på gång-/cykelvägen bort mot hemmet/lekplatsen.

Dessutom väntar tråden på svar om min fråga i mitt förra inlägg. Kom som sagt ihåg att du tar ett mycket stort ansvar på dina axlar om du inte är sanningsenlig om varför du pekar ut GW Perssons två gubbar som BW och HMJ. GW Persson har aldrig berättat det, Helenas systrar säger att de inte vet vilka som GW Persson menar. Tja ...

Detta inlägg högst upp du skriver är ju mycket intressant. Att de (BW och HMJ) är så tidigt ute med denna info i artikeln och att de är med i den så tidigt(!) ändå. Frågan är på vems initiativ tillkom artikeln ? Vem hörde av sig till vem först ?

Min fetning i andra inlägget, så är det mycket riktigt så som du säger att i "Veckans brott" så säger ju GW så som du beskriver. Men detta program sändes den 25/1, 2011 och i "Ville Vingmutter" som utgavs den 29/6, 2018 säger han då något helt annat. Han säger då att: "I höjd med stigen på Ekuddenvägen skriker Helena "STANNA" och chauffören stannar bilen, Helena rusar ut och smäller igen bildörren , han som sitter bredvid rusar efter". GW har alltså utvecklat/förfinat sin teori genom åren, eller så var han bara slarvig i den TV-sändningen. Det som trycks senare i bokform bör ju vara det rätta hursomhelst.

Det är alltså så att chauffören står då kvar på Ekuddenvägen samtidigt som de två GM börjar att ropa till varandra genom skogen förslagsvis, och det blir då mer i linje med vad "Hanna" (SE) säger. Chauffören åker då senare runt till lekplatsen via cykelvägen. "Hanna" säger ju att det tystnar sedan efter mansröster och kvinnoskrik och sedan hörs en bildörr slå igen. Eller stängas försiktigt. Hon hör sedan att en bil åker och vänder åt Bäcken till.

Kan det vara så att denna chaufför kan ha varit uppe i skogen en bit också och vet att detta är illa redan här. Han vill då åka upp en bit och vända innan han kör in på cykelvägen för att försäkra sig om att ingen finns bakom ? Eller för den delen att han kan ha mött någon framför eller sett något som han vill släppa förbi innan han kör in där ?

Jag var faktiskt där och körde för några veckor sedan och det är faktiskt lite vanskligt som jag såg, att komma från söder då Ekuddenvägen och ta den mycket knixiga vänstersvängen som det faktiskt är in på denna cykelväg från detta håll. Det låg stenar där i kurvan bl a. Det såg alltså mycket lättare ut att ta denna sväng in på denna cykelväg från andra hållet. Alltså från norr. Jag kan tänka också när det är mörkt, cykelvägen kommer ju ganska direkt efter skogen, mer sly 1992, då också. Såg denna tillfart till denna cykelväg lika dan ut 1992 ?
Citera
2023-03-07, 22:22
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det tror inte jag. Och "utanför Mariestad" måste vara en bra bit bort, för Ekudden, Marieholm och Bråten/Lockerud är synnerligen Mariestad. "Den större vägen" kan vara väg 26, 201, 202 eller E20.
Stenåldersvägen ligger inne på Ekudden.

Det förvånar mig inte men var och en får givetvis tro vad den vill.
GW trixar en del med orden för att inte riskera att avslöja vilka han misstänker. Om han inte var extremt noga på den här punkten skulle det gå att lista ut ganska lätt.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-07 kl. 22:57.
Citera
2023-03-08, 05:22
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Inlägget ursprungligen postat av Prinzezzan (2018)

I SLA onsdagen den 17 juni -92, s. 4, (under rubriken "Bittra kamrater söker efter försvunna Helena") kan man bl a läsa följande:

Den kamrat (BW) som såg Helena lämna Stadshotellet intygar att hon då var på bästa humör och nykter.

"Jag tycker det är bedrövligt att polisen inte fortsätter sitt spaningsarbete" säger Björn Wallberg, som tror sig vara den som sist pratade med Helena innan hon lämnade Stadshotellet.

Helena Andersson beskrivs som en mycket trevlig flicka och hon lämnade dansen på Stadshotellet med bästa humör.
"Jag fick till och med en kram av henne innan hon gick"(BW)

Det framgår alltså att BW såg Helena lämna Stadt, men inte var han då befann sig. Inte i denna artikel i alla fall.

BW:s och HM:s tankar om fallet. Detta stycke avslutar denna artikel.

"Hon kan ju vara var som helst vid det här laget. Det är ju däremot knappast troligt att någon vågar åka genom centrum med Helena i bilen. Vi tror att de valt att åka ut mot exempelvis Sandviken eller mot Leksberg, säger Björn och Henrik till SLA."

Här verkar de tänka att ett brott har begåtts, för varför skulle "de" annars inte ha kunnat åka genom centrum (om Helena levde och åkte med "dem" frivilligt).

De verkar också utgå ifrån att det är fler än en person som fört bort Helena, eftersom de använder "de" i stället för exempelvis "han".

Varför tror BW och HJM att "de" kört mot Sandviken? Är det mindre risk att åka fast i en kontroll där än om man åker någon annan väg/åt något annat håll?
Ja, allt kommer tillbaka till BW!
Men jag utesluter inte att PU var den som var chaufför eller åkte med denna kväll i bilen med H. Det kan ju vara så att dessa två eller tre, hade stor skuld till att H avled, så då har man skäl att inte skvallra, även om man inte känner varandra vidare väl.
Citera
2023-03-08, 09:31
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ja, SLA

https://ibb.co/XpQLtVM
https://ibb.co/QnMWqzW
https://ibb.co/4tCSckc
https://ibb.co/Sm0k2qG
https://ibb.co/BK0FZj7

P.S. Jag erkänner villigt att dessa bilder är stulna från någon annan i forumet... D.S.

Det var bra att dessa artiklar kom upp igen får då får jag korrigera lite vad jag skrev i ett tidigare inlägg gällande det som Ulrika säger med taxin till Helena i telefonsamtalet från Stadt.

BW sade ju själv i artikel som då gjordes då endast två dagar efter försvinnandet att Ulrika skall ha sagt till han att hon sade till Helena att ta taxi. Men då att hon enligt BW i artikel skulle valt att gå hem för hon ville ha luft.

Då faller ju det jag sade att Ulrika helt enkelt hittade på detta med att "ta taxi" i "Veckans brott" som en konstruerad nödlögn. Det står alltså klart att hon faktiskt sade till Helena att ta tax annars kan ju inte BW stå och säga detta i en artikel två dagar efter försvinnandet som alla kan läsa inklusive Ulrika. Ulrika kanske då sade till Helena att hon skulle ta taxi för att Helena kanske inte hade fått syn på de chaufförer där inne på Stadt vid denna tid när samtalet ägde rum c.a 1:30.

Han behöver aldrig ljuga i Veckans brott då. Det enda hon gör är att undanhålla viktig information om hur de vanligtvis brukade göra efter Stadt. " Vi brukade alltid gå fram till..hm..taxin det gjorde vi aldrig. Vi gick hem!"

"Vi brukade alltid gå fram till torget efteråt för att se om de var någon vi kände som kunde köra oss hem", skulle det nog ha varit istället ungefär. Hon döljer detta faktum skulle jag vilja säga med att använda sig av , "taxin" och "gå hem". Allt detta för att hon vet att GW som är med i studion just misstänker folk (chaufförer bl a) inom hennes bekantskapskrets som hon vill undanhålla och beskydda ifrån detta.
Senast redigerad av IB03 2023-03-08 kl. 10:27.
Citera
2023-03-08, 09:42
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Det är alltså så att chauffören står då kvar på Ekuddenvägen samtidigt som de två GM börjar att ropa till varandra genom skogen förslagsvis, och det blir då mer i linje med vad "Hanna" (SE) säger. Chauffören åker då senare runt till lekplatsen via cykelvägen. "Hanna" säger ju att det tystnar sedan efter mansröster och kvinnoskrik och sedan hörs en bildörr slå igen. Eller stängas försiktigt. Hon hör sedan att en bil åker och vänder åt Bäcken till.

Kan det vara så att denna chaufför kan ha varit uppe i skogen en bit också och vet att detta är illa redan här. Han vill då åka upp en bit och vända innan han kör in på cykelvägen för att försäkra sig om att ingen finns bakom ? Eller för den delen att han kan ha mött någon framför eller sett något som han vill släppa förbi innan han kör in där ?

Jag var faktiskt där och körde för några veckor sedan och det är faktiskt lite vanskligt som jag såg, att komma från söder då Ekuddenvägen och ta den mycket knixiga vänstersvängen som det faktiskt är in på denna cykelväg från detta håll. Det låg stenar där i kurvan bl a. Det såg alltså mycket lättare ut att ta denna sväng in på denna cykelväg från andra hållet. Alltså från norr. Jag kan tänka också när det är mörkt, cykelvägen kommer ju ganska direkt efter skogen, mer sly 1992, då också. Såg denna tillfart till denna cykelväg lika dan ut 1992 ?

Ajonshort du som är mycket bekant med Ekudden och Mariestad vad är din tanke om detta ?

Du hjälpte ju till att bringa mer klarhet kring "EM-huset" med din lokalkännedom. Alltså då om det kunde just varit detta Högalidsgatan 8 då kanske. Vi vet ju inte detta med säkerhet , men det verkar vara en stark kandidat.

Även Judaland och Prinzezzan som har lokalkännedom liksom Ajnoshort och då även långt tillbaka. Hur är er uppfattning om denna cykelvägspåfart ?
Citera
2023-03-08, 10:46
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Det var bra att dessa artiklar kom upp igen får då får jag korrigera lite vad jag skrev i ett tidigare inlägg gällande det som Ulrika säger med taxin till Helena i telefonsamtalet från Stadt.

BW sade ju själv i artikel som då gjordes då endast två dagar efter försvinnandet att Ulrika skall ha sagt till han att hon sade till Helena att ta taxi. Men då att hon enligt BW i artikel skulle valt att gå hem för hon ville ha luft.

Då faller ju det jag sade att Ulrika helt enkelt hittade på detta med att "ta taxi" i "Veckans brott" som en konstruerad nödlögn. Det står alltså klart att hon faktiskt sade till Helena att ta tax annars kan ju inte BW stå och säga detta i en artikel två dagar efter försvinnandet som alla kan läsa inklusive Ulrika. Ulrika kanske då sade till Helena att hon skulle ta taxi för att Helena kanske inte hade fått syn på de chaufförer där inne på Stadt vid denna tid när samtalet ägde rum c.a 1:30.

Han behöver aldrig ljuga i Veckans brott då. Det enda hon gör är att undanhålla viktig information om hur de vanligtvis brukade göra efter Stadt. " Vi brukade alltid gå fram till..hm..taxin det gjorde vi aldrig. Vi gick hem!"

"Vi brukade alltid gå fram till torget efteråt för att se om de var någon vi kände som kunde köra oss hem", skulle det nog ha varit istället ungefär. Hon döljer detta faktum skulle jag vilja säga med att använda sig av , "taxin" och "gå hem". Allt detta för att hon vet att GW som är med i studion just misstänker folk (chaufförer bl a) inom hennes bekantskapskrets som hon vill undanhålla och beskydda ifrån detta.

Uppgiften om taxi kan väl BW fått av Ulrika på söndagen? Kanske missade journalisten ett ord när han skrev artikeln.

"Hon hade talat med sin syster om att åka taxi hem, men Helena ville * få luft och valde därför att promenera till Ekudden"
Senast redigerad av Sculley 2023-03-08 kl. 10:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in