Citat:
Ursprungligen postat av
Doxycyklin87
Mitt liv är fantastiskt. Mår bättre än jag typ någonsin gjort. Men bra poäng, jag tänkte samma sak om dig faktiskt.
En perfekt värld? Det vore att folk som dig kunde inse att icke-vita människor i Irak eller Afghanistan, trots att både du och jag är överens om att vi inte vill ha dem här i Sverige.. Förtjänar att leva ifred med sina resurser precis som du och jag.
Du vill ju förvisso inte ha mig här heller, men du fattar. Poängen är att dessa människor inte förtjänar att bombas sönder och få sina liv förstörda, för att människor som egentligen ska jobba på VÅRA intressen, hellre mördar och stjäl i främmande länder. Och de gör det med vårt "demokratiska" mandat.
Jag förstår inte, är inte det här ett normalt resonemang? Om du tycker att Ukrainare förtjänar den friheten, så ska du tycka att alla människor gör det. Om du inte gör det, utan om du tror att din obetydliga åsikt motiverar att mörda civila hur man vill. Då är din åsikt helt meningslös och jag lovar att ingen normal person bryr sig.
Ja visst, Fredliga kulturer med respekt för andra är precis vad som behövs och det är något som även jag eftersträvar. Det lyfter oss som både individer och samhälle och ökar vår välfärd. Individer, grupper och stater som eftersträvar fred och samförstånd med andra skapar inte dikteraturer.
Men med det sagt så är problemet är att i en kultur där man låter de styrande styra baserat på enbart individens egen säkerhet och välfärd och inget annat, där man godkänner ett samhällskontrakt som baseras
på "skit i politiken så länge dina basala behov är mötta oavsett hur destruktiv, rutten ochhotfull den är för både oss och våra grannar".
Detta därtill utan att ens säga något låta den styrande makten aggressivt diktera och destabilisera omgivningen till så stor utsträckning att det till och med hotar oss, innebär att man i min värld är värd att offras för vår säkerhet. DETTA ÄR DIKTSTURSTATER där befolkningen delvis eller helt är ansvariga för landets utveckling.
Diktaturer som Afghanistan, Irak och ryssland har en agenda: mer makt åt de styrande Befolkningen är värda att offras om så behövs. I många fall är det självförvållat, i vissa cementerat sedan länge och omöjligt att ändra på.
Ryssland är precis som jag skriver ett reelt hot mot oss, vår kultur, fred och stabilitet. Likaså var Irak en invaderande makt. Kina har inte agerat ännu men det är bara en tidsfråga.
Väst kan inte bara sitta och hoppas att alla ska vara fredliga. Världen är inte i ro och vi måste anpassa oss.