2023-03-07, 20:00
  #1009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Trams. Det var USA och Norge som gjorde det.


Jo, det låter mest sannolikt. Ukraina lyckades visserligen klara av att skada Krimbron men att Ukraina skadade NS1 och NS2 verkar vara osannolikt av många orsaker.
Citera
2023-03-07, 20:01
  #1010
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Själv har jag Ryssland och Ukraina som överst på listan.
Och kan det bevisas att det var Ukraina (om nära nog omöjligt) så har ju Ukraina faktisk berett vägen för oss att snabbare bli av med beroendet av rysk energi.
Men vem varför och det politiska målet med sprängningen lär vi nog aldrig få klarhet i. Det är ju ovissheten som skapar alla dessa konspirationsteorier.
Det gäller väl oavsett vem som sprängt, även Ryssland.
Citera
2023-03-07, 20:02
  #1011
Medlem
FenrirGreybacks avatar
Gapskrattade högt när jag läste artikeln för några timmar sedan, ännu ett bevis vilken bluffstat USA är, just av denna anledning hoppas jag Ryssarna vinner kriget.


Vem fan tror dom egentligen dom kan lura, dessa saker gick man på förut när man trodde saddam var ond och ghadaffi var ond.
Citera
2023-03-07, 20:03
  #1012
Medlem
Duerfs avatar
Vad hände med Norge?
Citera
2023-03-07, 20:03
  #1013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Finns inget motiv

Ukraina har väl det enda och ultimata motivet!
Citera
2023-03-07, 20:06
  #1014
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Amerikanska underrättelseuppgifter har uppgifter som tyder på att Nord Stream sprängdes av en Ukrainsk grupp. Även om kopplingar till regeringen och Zelensky kan föreligga har man ännu inte funnit några konkreta bevis. Utredningen fortsätter.
- USA skyller ifrån sig på ukrainarna. Motivet?
- Konspirationsteori igår, fakta idag.


Klart att CIA och alla NATO-stater inkl Sverige samt Ryssland och Ukraina vet vilka som sprängde ledningarna.
Om inte - skulle CIA vara helt värdelösa på sitt jobb.

Att låtsas att man inte riktigt vet är bara desinformation.
Man vet, men vill såklart hålla det hemligt.
Utrikespolitik och statshemligheter ligger helt utanför demokratin.
Citera
2023-03-07, 20:08
  #1015
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och varför förbiser du att det var Ryssland som stängde av NS1? Varför skulle USA hjälpa Ryssland att komma undan skadeståndet för uteblivna gasleveranser?

Varför tror du öht att Ryssland ville sälja gas när det var Ryssland som stängde av den?

"Occhams razor" jo tjena.
-
Stängde de av den innan de sprängde den?
Hur många miljarder har ryssarna förlorat och varför skulle de ha råd med det under ett krig?
Tjena. Det verkar logiskt.
Citera
2023-03-07, 20:09
  #1016
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Vad hände med Norge?

Det visade sig att fartyget som Hersch påstod att Norge använt var skrotat sommaren innan. Eller trodde du på riktigt att det var dubbelnoll Flexnes som varit i farten?
Citera
2023-03-07, 20:09
  #1017
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
Klart att CIA och alla NATO-stater inkl Sverige samt Ryssland och Ukraina vet vilka som sprängde ledningarna.
Om inte - skulle CIA vara helt värdelösa på sitt jobb.

Att låtsas att man inte riktigt vet är bara desinformation.
Man vet, men vill såklart hålla det hemligt.
Utrikespolitik och statshemligheter ligger helt utanför demokratin.
-
Självklart har du rätt men vi kommer aldrig att veta.
Citera
2023-03-07, 20:10
  #1018
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Finns ju redan en jättetråd om NS, behövs en till?

Dessutom, vad spelar det egentligen för roll vem som sprängde? Konsekvenserna av detta var ju obefintliga, gasledning var inte i bruk och sannolikheten att den någonsin skulle tagits i bruk var i princip noll.


Därför att det vore mycket intressant att få se hur Eu's samlade starkaste reaktion skulle se ut om det är Usa, Norge , Polen och/eller Ukraina som är de skyldiga

Citat:
EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen understryker vikten av att utreda händelsen och straffa eventuella ansvariga.

”Alla avsiktliga störningar av verksam europeisk energiinfrastruktur är oacceptabla och kommer att leda till starkast möjliga reaktion”, skriver von der Leyen.

EU:s utrikesrepresentant Josep Borrell säger i ett uttalande att händelserna ”påverkar oss alla”, att man ska stödja utredningar och ytterligare steg för att stärka EU:s energitrygghet. Han lovar samtidigt en ”robust och enad reaktion” på medvetna störningar av energiinfrastruktur i unionen
https://www.europaportalen.se/2022/09/eu-efter-misstankta-gassabotaget-starkast-mojligast-reaktion
Citera
2023-03-07, 20:13
  #1019
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det visade sig att fartyget som Hersch påstod att Norge använt var skrotat sommaren innan. Eller trodde du på riktigt att det var dubbelnoll Flexnes som varit i farten?

Flexnes var visserligen värnpliktig korpral (?) i den norska flottan vill jag minnas.
Citera
2023-03-07, 20:19
  #1020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja men lite tur skall man ha och kung Bore visade sig inte på dåligt humör så ofta i vinter. Men givetvis blev det ett uppvaknande för Europa om hur viktigt det är att sprida energiimporten i flera led så risken minimeras vid en konflikt.
Så denna gång var det Putin som fick bita i det sura äpplet. Vintern blev mild.

Så är det! :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in