2023-03-07, 20:50
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Hur ser du på delarna av kedjan då? MPs och LNs man kan ju ändå med relativt stor sannolikhet vara densamma.

KN hade varit trevligt att få ett med bestämt svar från. Kan man styrka att en man följer över till andra sidan styrks ju den kedjan mellan LN och NF

MP:

Man, omkring 40 år gammal, cirka 180 cm lång och kraftigt byggd.
Huvud: Keps med knäppe till skärmen. Troligen stålbågade glasögon
Klädsel: Blå täckjacka som var ganska så lång, gick en bra bit ner åt benen på mannen.
Övrigt: Mannen gick en aning framåtlutad kanske beroende på att han hade båda händerna instuckna i jackfickorna eller att han bar på någonting under jackan. Han såg också ganska så bufflig ut dock utan att vara sjaskig. Möjlig "axelremsväska".

LN:

Man, cirka 45-50 år, över 180 cm lång, kraftigt byggd = fetlagd och grov. Var iklädd en gråaktig sliten tygrock som räckte ned i knähöjd. Dålig smak. Nordbo, ej utlänning. Detta då hårfärgen var ljust melerad.

Kan det vara samma?

Jag vet faktiskt inte. Jag ser väl inte riktigt den starka kopplingen som du gör.

Jackan är inte av samma färg. Vill man vara generös kan man visserligen hävda att det är möjligt att blanda ihop blått och grått under olika ljusförhållanden.
LN ser ingen keps, glasögon eller väska (dock är MP osäker på den punkten).

Det som synkar är ju åldern, längden och kraftigt byggd.

Dock anser jag att det är av vikt att påpeka att även om det faktiskt är samma man behöver inte denna man ha något som helst med mordet att göra.

När det kommer till NFs man så bli det svårare att förklara.
Om det är inte är AB. Vem fan är det? Och var tar den personen vägen?
Senast redigerad av Rust-Lee 2023-03-07 kl. 20:54.
Citera
2023-03-07, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag har ingen aning vilka modeller av stickade mössor med skärm som såldes på den tiden.
Så jag kan inte uttala mig om det.

Jag har dock svårt att se att Engström hade en "vanlig" gubbkeps.
Det var svinkallt ute 28 e feb 1986. 20 minusgrader om jag inte minns fel.

Väktarna säger ju att han har en gubbkeps med öronlappar som man kan vika upp.
Dock är de (av naturliga anledningar) osäkra på vad han hade just den natten.

Jag hittade följande siffra på nätet

"Det var fredagen den 28 februari 1986, det var nästan sju grader kallt och det blåste en måttlig vind från sydväst. Långt senare, inför rättegången mot Christer Pettersson, reste några svenska polismän till FBI för att dryfta en gärningsmannaprofil."

Om det var 20 grader kallt kan man ju undra varför paret Palme valde att gå hem.
Citera
2023-03-07, 21:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

"Det var fredagen den 28 februari 1986, det var nästan sju grader kallt och det blåste en måttlig vind från sydväst. Långt senare, inför rättegången mot Christer Pettersson, reste några svenska polismän till FBI för att dryfta en gärningsmannaprofil."

Om det var 20 grader kallt kan man ju undra varför paret Palme valde att gå hem.

Jag kan ha helt fel gällande 20 minus.

Fredagen 28 februari 1986 var en sådan där smällkall vinterdag med en temperatur över minus 20 grader utomhus.

https://jannealg.blogg.se/2011/february/28-februari-1986.html

Jag hittar nu bara 1 ytterst skakig källa på den
Verkar vara en privatblogg.
Citera
2023-03-07, 21:06
Medlem
Citat:
Jag kan ha helt fel gällande 20 minus.

Fredagen 28 februari 1986 var en sådan där smällkall vinterdag med en temperatur över minus 20 grader utomhus.

https://jannealg.blogg.se/2011/february/28-februari-1986.html

Jag hittar nu bara 1 ytterst skakig källa på den
Verkar vara en privatblogg.

Han som skrev i bloggen kanske bodde längre norrut och hade 20 grader kallt där han bodde.
20 grader kallt i Stockholm borde väl vara ovanligt.
Citera
2023-03-07, 21:08
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Ja en "smågrinig" kall kväll var det, -7 kan nog stämma ganska bra. Keps med öronlappar var nog ett lämpligt val trots relativt få minusgrader, kyleffekten gör att den upplevda temperaturen hamnade säkert mellan 10-15 minusgrader. OP var utrustad med en rejäl pälsmössa.
Citera
2023-03-07, 21:14
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Han som skrev i bloggen kanske bodde längre norrut och hade 20 grader kallt där han bodde.
20 grader kallt i Stockholm borde väl vara ovanligt.

Låter rimligt.

20 minus är inte omöjligt - men som du säger, ovanligt.
Citera
2023-03-07, 21:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
AB ser huvudbonaden från ca 7 meters avstånd i några sekunder.
Och denna keps har även en "kant" när den är nedfäld.

Den är även "platt" på huvudet och har en ganska liten skärm.

Detta var ju bara 1 exempel.

Om du googlar på Vintermössa för män med skärm - Menar du att samtliga är lika omöjliga att kombinera med Engström?

https://www.google.com/search?q=Vinterm%C3%B6ssa+f%C3%B6r+m%C3%A4n+med+sk %C3%A4rm&rlz=1C1GCEA_enSE996SE996&source=lnms&tbm= isch&sa=X&ved=2ahUKEwjYr7DNvsr9AhUs_CoKHUIzDnMQ_AU oAXoECAEQAw&biw=1536&bih=722&dpr=1.25

Du som verkar ju sitta på info gällande vilken mössa/keps Engström faktiskt hade den natten kan väl upplysa oss andra? Du har fortfarande inte svarat där.

ME säger bara grå keps.
Väktarna pratar om något med öronlappar som går att vika upp.
Engström själv påstår att det var en "vanlig" keps utan öronlappar.

TP påstår i Filter nr 62 2018 "Lösningen" att SE hade "dubbelknäppt keps" på sig på mordnatten. Jag vet inte ens hur en "dubbelknäppt keps" ser ut eftersom Filter inte har med någon bild på kepsen.

TP har hållit på i 12 år för att landa i detta, så vi får lita på hans uppgifter i Filter.
Citera
2023-03-07, 21:35
Medlem
Citat:
Jag ser inga konstigheter med att han var berusad utanför Grand

Skillnaden (för mig) är (som du är inne på) ett att det är ett mer planerat/överlagt mord än en händelse i affekt. Och som sagt, jag kan inte argumentera för min sak. Det är bara en "magkänsla".
Men vad fan vet min mage om detta? Troligtvis inget.

Han kanske hade haft puffran på kontoret i åratal?
Såg LOP tidigare på kvällen. Blev avsnäst och gick och hämtade puffran.
Tiden mellan det och mordet kanske han pimplade ännu mer Black Label och när han sedan stötte på dem på Sveavägen så small det.

Jag har faktiskt ingen aning och har aldrig själv försökt ställa upp någon riktig hypotes gällande hur det kan ha gått till.

Både Mårten och Margareta har ju i efterhand sagt att det är troligt att det var Engström dom såg utanför Grand..

Sen NF signalement...

TP var kanske inte fel ute..

Annars är det en man som påminner om Engström som är Grandmannen och den NF ser..
Citera
2023-03-07, 21:44
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
TP påstår i Filter nr 62 2018 "Lösningen" att SE hade "dubbelknäppt keps" på sig på mordnatten. Jag vet inte ens hur en "dubbelknäppt keps" ser ut eftersom Filter inte har med någon bild på kepsen.

TP har hållit på i 12 år för att landa i detta, så vi får lita på hans uppgifter i Filter.

Stor komik om LÖSNINGEN innefattar en påhittad huvudbonad: ”dubbelknäppt keps”.

Det är lika dumt som att trådens flitigaste SEktmedlem trodde att det var 20 grader kallt i Stockholm den 28 februari 1986.
Citera
2023-03-07, 21:51
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Så efter allt raljerande om hur SEs gubbekps inte har stöd i materialet landar vi i att du hänvisar till TP?
Citera
2023-03-07, 21:56
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Både Mårten och Margareta har ju i efterhand sagt att det är troligt att det var Engström dom såg utanför Grand..

Sen NF signalement...

TP var kanske inte fel ute..

Annars är det en man som påminner om Engström som är Grandmannen och den NF ser..

Driver du?

Engström var åtminstone inte märkbart berusad, enligt HO, när han klev ut på Sveavägen i lagom tid för att höra andra skottet.

NF:s signalement på ”Skuggan” stämmer sällsynt illa på Engström, däremot bra på mördaren.

Att Engström var packad på mordkvällen frontalkrockar med den sällsynt dumma teorin att han var vaken hela natten och nästa dag för att se och höra alla nyhetssändningar/läsa alla tidningar (och dessutom mirakulöst nog skilja fakta från missförstånd och överdrifter) för att bena ut hur han framgångsrikt skulle låtsas vara vittne och inte avslöjas som mördare under resten av sitt liv.
Citera
2023-03-07, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Berusad kan han ju faktiskt vara även utanför Grand

Men då är det ju mer planerat eller semiaffekt mord...För han kan blivit avsnäst vid 20:40 tiden och det ger då förklaring varför inte Lisbeth märkte någon konversation just innan mordet..

Tror Olof snäste av folk till höger och vänster...
När kommer LOP till Grand ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in