2023-03-01, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
55 mil räcker mer än väl oavsett bil eller drivmedel.

Hade du haft en model Y eller Id4, så hade du nog kört minst 40+40 mil på en dag. Hade du kört en gammal Leaf hade du nöjt dig med 10+10.
Lite tröttsamt att höra dig påstå att Zoe är guds gåva till mänskligheten och att avsaknaden av CCS och räckvidd "bara är bra för ingen vill väl ladda snabbt eller åka längre än 200km i taget".
Senast redigerad av Gullpotet 2023-03-01 kl. 22:44.
Citera
2023-03-02, 05:29
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag kör max 55 mil om dagen.

Då kommer du inte ens till Stockholm från Ystad. Måste kännas som en begränsning med liten räckvidd.

Blir ju ett helt företag köra längre sträckor. Kaffedrickande, laddande, shoppande och tidsåtgång helt i onödan. Medioker mat som är dålig för hälsan. Njae, hade nog satsat på DC laddning vid längre resor.
Citera
2023-03-07, 07:48
Medlem
Fick för ett tag sedan ett rött ilsket felmeddelande i displayen på min Zoe, "Charging Impossible". I samband med detta så gick en fas i säkringsskåpet och all el i huset betedde sig mycket märkligt pga det. Detta hände hemma så jag testade laddare i stan men det gick inte heller. Jag använde då appen canze för att radera samtliga felkoder som pekade mot batteri och lite allt möjligt (glömt bort exakt vilka koder det handlade om) och då funkade det igen, Phu! Tror det hade med fukt att göra eftersom det var snösmältning vid tiden för när det hände.
Citera
2023-03-07, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Fick för ett tag sedan ett rött ilsket felmeddelande i displayen på min Zoe, "Charging Impossible". I samband med detta så gick en fas i säkringsskåpet och all el i huset betedde sig mycket märkligt pga det. Detta hände hemma så jag testade laddare i stan men det gick inte heller. Jag använde då appen canze för att radera samtliga felkoder som pekade mot batteri och lite allt möjligt (glömt bort exakt vilka koder det handlade om) och då funkade det igen, Phu! Tror det hade med fukt att göra eftersom det var snösmältning vid tiden för när det hände.

Vad för slags laddbox har du? Borde inte den skydda resten av elsystemet i huset?
Citera
2023-03-07, 18:15
Medlem
Citat:

Franska bilar har ju ingen direkt bra track record när det gäller elsystem. De strular en jävla massa. De två franska bilar jag haft, har båda haft problem med elsystemen och jag har avråtts från att motortvätta bilarna. Att en fransk elbil har problem med elen låter därför inte särskilt osannolikt. Förbered dig på mer problem.
Citera
2023-03-08, 04:32
Medlem
Citat:
Jag använde då appen canze för att radera samtliga felkoder som pekade mot batteri och lite allt möjligt (glömt bort exakt vilka koder det handlade om)
Du skulle ju ha noterat felkoderna... Det kan dölja sig rätt viktig information där.
Citera
2023-03-08, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Franska bilar har ju ingen direkt bra track record när det gäller elsystem. De strular en jävla massa. De två franska bilar jag haft, har båda haft problem med elsystemen och jag har avråtts från att motortvätta bilarna. Att en fransk elbil har problem med elen låter därför inte särskilt osannolikt. Förbered dig på mer problem.

Det här med att franska bilar har så dåligt elsystem har inte drabbat mig åtminstone. En gång var jag in till en bilelfirma med min Renault Clio för att jag ej fick kontakt med datorn med min OBD2 grej. Det var inget fel på bilen och de berömde Renault för att ha den bästa kabelstammen. Sambons Megane käkar tändspolar så man får byta dem ibland men i övrigt inget fel på 5år. Bilen är 19år gammal! Jag har större förtroende till Renault än till Toyota. På tal om Toyota så har vi en en på jobbet som var och varannan dag larmar om fel på ABS eller annan elektronik. Den bilen är tre år gammal och servas regelbundet.
Citera
2023-03-08, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Du skulle ju ha noterat felkoderna... Det kan dölja sig rätt viktig information där.

Det gjorde jag också. Power electronics block DTC030b31 och DTC087024. Signal stuck high.

Kan du utläsa nåt?
Citera
2023-03-08, 08:53
Medlem
Citat:
Det gjorde jag också. Power electronics block DTC030b31 och DTC087024. Signal stuck high.

Kan du utläsa nåt?

Googlade oh hittatde till detta forum. Har inte hunnit läsa tråden men det kanske finns något? https://www.speakev.com/threads/dtc-codes-for-%E2%80%98check-electric-system%E2%80%99.118945/

Någon verkar misstaänka batteriet
Citera
2023-03-08, 14:24
Medlem
Har under veckan varit och provåkt ett antal lågbudget elbilar då jag bestämt mig för att handla en åt frugan, hon åker Max 10 mil om dagen så behöver ingen sån man kan åka 1000 mil på en laddning.
Måste säga Zoe : Vilket jävla skräp, jag menar kvalitet känsla finns inte, man sitter illa, ful design invändigt, finns ta mig fan ingenting som är positivt med den pissekuren. Till och med MG ZS som saknar näst intill all teknologi är en med hästlängder trevligare bil.
Naaah just nu lutar det åt Nissan Leaf.
Men snälla Zoe, rena skräpet, inte ens batteriet ingår, att nån över huvudtaget köper skiten till ett galet överpris är fan en gåta.
Senast redigerad av Onebiker 2023-03-08 kl. 14:27.
Citera
2023-03-08, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Har under veckan varit och provåkt ett antal lågbudget elbilar då jag bestämt mig för att handla en åt frugan, hon åker Max 10 mil om dagen så behöver ingen sån man kan åka 1000 mil på en laddning.
Måste säga Zoe : Vilket jävla skräp, jag menar kvalitet känsla finns inte, man sitter illa, ful design invändigt, finns ta mig fan ingenting som är positivt med den pissekuren. Till och med MG ZS som saknar näst intill all teknologi är en med hästlängder trevligare bil.
Naaah just nu lutar det åt Nissan Leaf.
Men snälla Zoe, rena skräpet, inte ens batteriet ingår, att nån över huvudtaget köper skiten till ett galet överpris är fan en gåta.

Jo det är väl så många tänker kring Zoe idag? Hade den legat ett par 100 tusen lägre i pris så hade den kunnat vara intressant, men det finns många andra betydligt bättre bilar att välja bland. Jag håller med om att den känns extremt omodern, framför allt invändigt, men sen att den endast har AC (=långsam) laddning. Börjar man syna den i sömmarna märker man dessutom hur extremt billiga materialval man gjort, samt hur dåligt saker är ihopskruvade. (tips, kolla i bagageutrymmet t.ex golvmattor och isolering)
Citera
2023-03-08, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Googlade oh hittatde till detta forum. Har inte hunnit läsa tråden men det kanske finns något? https://www.speakev.com/threads/dtc-codes-for-%E2%80%98check-electric-system%E2%80%99.118945/

Någon verkar misstaänka batteriet
12v batteriet ja. Efter detta så var jag på service och de bytte då 12v batteriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in