2022-08-06, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Otroligt sug efter beg ZOE nu!
Priserna är höga och utbudet litet.

Det finns bara 51 stycken begagnade ZOE till salu på blocket i hela sverige.
Det är extremt lite med tanke på att det rullar hela 10.000 ZOE i Sverige.

Den billigaste på blocket med köpe-batteriet på 41 kWh är en ZOE från 2017 som rullat nästan 10.000 mil för 191.000 kr, finns en annan som rullat 9.000 mil som kostar 210.000 kr och den dyraste ZOE av "gamla fas 1" är en röd från 2019 på 2.000 mil, den kostar 230.000 kr.

Billigaste "fas 2" är en ZOE från 2020 med nästan 4.000 mil, den kostar 279.000 kr.
10.000 mil i en ZOE?
Är det bytt motor och transmission?
Citera
2022-08-07, 08:02
Medlem
Citat:
Därmed kan en potentiell beg-köpare känna sig trygg med att en reparation på en ZOE aldrig överstiger 70.000 kronor.

Vilken lagning är det som kostar 70.000 ? Dvs vilket är det dyraste fel man kan få?
Citera
2022-08-07, 08:07
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Vilken lagning är det som kostar 70.000 ? Dvs vilket är det dyraste fel man kan få?

Dyraste misstaget man kan göra är skriva på ett köpekontrakt. TS har informerat om alla byten som kommer som ett brev på posten.
Citera
2022-08-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Dyraste misstaget man kan göra är skriva på ett köpekontrakt. TS har informerat om alla byten som kommer som ett brev på posten.

Denna tråd borde klistras högst upp i detta forum samt publiceras i samtliga bilforum i Europa för att ge folk möjligheten att undvika sitt livs sämsta bilaffär
Citera
2022-08-08, 10:49
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:

Modellen är trots allt +tio år gammal, det var Renaults testmodell att lära av och utvecklingen har rasat vidare. Nu läggs den ner (slutat säljas helt i elbillandet Norge efter 0 stjärnor på ENCAP) och Renault/Nissan har faktiskt ganska bra modeller på väg ut i marknaden. Men det är något før andra trådar.

Den funkar trots allt fint før kortare resor, funderar faktiskt på en begagnad sådan eller (mer troligt) en model 1 Leaf. Bara den klarar 10 mil och det gør till och med generation #1 av dem. Leafen ligger dock närmare till hands, det är en modernare bil.
Citera
2022-08-08, 23:21
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik

DC/DC-laddaren.
Den kostar 60.000 kr, plus arbete.

Dyrast är batteriet, kostar 220.000 kr, men batterierna håller väldigt, väldigt bra, så det är inget jag bekymrar mig om.
Över 99% av alla ZOE kör fortfarande omkring med sitt originalbatteri, och de äldsta bilarna är från 2013.
Så batteriet är inget att oroa sig för.

Citat:

Du har fel.

Jag har tjänat mycket pengar på min ZOE, jag har tjänat över 300.000 kronor eftersom jag inte behövt tanka bensin på snart 21.000 mil.

Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Denna tråd borde klistras högst upp i detta forum samt publiceras i samtliga bilforum i Europa för att ge folk möjligheten att undvika sitt livs sämsta bilaffär

Renault ZOE är europas mest sålda elbil och ZOE har en stor fan-club, de flesta är extremt nöjda med sin ZOE.
Min ZOE har snart rullat 21.000 mil, och även jag är extremt nöjd med bilen.
En elbil med bättre komplett-paket är svår att hitta, därför är ZOE kanske fortfarande den bästa elbilen på marknaden.
Senast redigerad av Gromgutten 2022-08-08 kl. 23:25. Anledning: Trippelpost
Citera
2022-08-08, 23:29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Modellen är trots allt +tio år gammal, det var Renaults testmodell att lära av och utvecklingen har rasat vidare. Nu läggs den ner (slutat säljas helt i elbillandet Norge efter 0 stjärnor på ENCAP) och Renault/Nissan har faktiskt ganska bra modeller på väg ut i marknaden. Men det är något før andra trådar.

Den funkar trots allt fint før kortare resor, funderar faktiskt på en begagnad sådan eller (mer troligt) en model 1 Leaf. Bara den klarar 10 mil och det gør till och med generation #1 av dem. Leafen ligger dock närmare till hands, det är en modernare bil.

Nu ljuger du som vanligt..

1, ZOE är inte +10 år gammal.. den kom ut på markanden sommaren 2013.
2, ZOE säljes i ett par år till, den ersätts först 2024/2025 av en ny elbilsmodell.
3, ZOE fas 1 har inte noll stjärnor, utan 5! (inte heller fas 2 har noll sjärnor mer)
4, en beg ZOE fas 1 41 kWh har 20-25 mil verklig räckvidd.
Citera
2022-08-08, 23:39
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Nu ljuger du som vanligt..

1, ZOE är inte +10 år gammal.. den kom ut på markanden sommaren 2013.
2, ZOE säljes i ett par år till, den ersätts först 2024/2025 av en ny elbilsmodell.
3, ZOE fas 1 har inte noll stjärnor, utan 5! (inte heller fas 2 har noll sjärnor mer)
4, en beg ZOE fas 1 41 kWh har 20-25 mil verklig räckvidd.

Den läskunnige førstod säkert vad jag skrev, men bra att du rapporterar hur du førstod det.
Citera
2022-08-09, 11:07
Medlem
Citat:
DC/DC-laddaren.
Den kostar 60.000 kr, plus arbete.

Om man lämnar in den på märkesverkstad så byter de halva bilen tror jag.
Min bil hade fel på dc-dc omvandlaren innan jag köpte den (handlaren köpte in den så, jag känner honom) han köpte själva delen som är trasig för 16.000 (oklart om det var med moms). Och hans mekaniker bytte den. Så på rätt verkstad så kan man komma ned i pris.

Se t.ex denna video https://www.youtube.com/watch?v=yjYdZyRG4H4 (Orkar du inte se hela videon, lyssna på vad de säger från ca 11 min in i videon)
Citera
2022-08-13, 18:36
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten

Ska du köra 10 mil med en gammal 22kW-ZOE krävs låg fart , varmt ute och ingen AC , den gick ju knappt det vintertid ens då den var ny .

En fd kollega som startat eget har en 22kW Kangoo som firmabil , den klarar runt 5 mil vintertid om du kör under 80km/tim , startar med fulladdat batteri och har kupén uppvärmd via 220V kupevärmare .

Den har gått ca 4200 mil men har metallspån i transmissionsoljan så den har nog tjänat ut snart .
Citera
2022-08-13, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Ska du köra 10 mil med en gammal 22kW-ZOE krävs låg fart , varmt ute och ingen AC , den gick ju knappt det vintertid ens då den var ny .

En fd kollega som startat eget har en 22kW Kangoo som firmabil , den klarar runt 5 mil vintertid om du kör under 80km/tim , startar med fulladdat batteri och har kupén uppvärmd via 220V kupevärmare .

Den har gått ca 4200 mil men har metallspån i transmissionsoljan så den har nog tjänat ut snart .

Fransk kvalitet. Underbart!
Citera
2022-08-13, 21:33
Medlem
Min fina lilla Zoe suger i sig runt 1.3kw/mil nu under sommaren. Svårt att köra billigare än så. Pendlar dagligen runt 7mil fram och tillbaka till jobbet och det funkar hur bra som helst. Bilen har rullat 4300mil i dagsläget och är alltid förkyld eller förvärmd beroende på årstid, vad kan man mer begära?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in