2023-03-07, 15:56
Medlem
different_trips avatar
Många som försöker piska upp stämning mot föraren men har helt tappat ansvarstänket.

Sitter man 7 pers i en Volvo så förstår man hur jävla illa det kan gå, men det ”händer aldrig oss”-mentaliteten är stark bland ungdomar.

Folk som på allvar menar att lägga sig i bakluckan är helt ok måste vara brända och vill hitta en syndabock. Ett gäng ungdomar som kör som fan, hetsar varandra och nu gick det åt helvete.
Citera
2023-03-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGarfield
Inte riktigt va´?
Nämndemän dömer i både tingsrätt (3 st) och hovrätt (2 st) så jag skulle säga att hen utifrån erfarenhet mycket väl kan avgöra det. Iaf utifrån praxis utan att känna till omständigheterna just i detta fall.
Mycket möjligt att en ERFAREN nämndeman hade kunnat göra en bedömning av det men hen är knappast erfaren eftersom hen skriver "Är han ostraffad får han ungdomstjänst och är på fri fot om två år."
Citera
2023-03-07, 15:57
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NakedApple
I helvete man gör! Det angavs ju t o m grovt rattfylleri,

Det naturligtvis så att man via blodprov på föraren fått fram överstigande värden.

Tror du man drar random misstanke ur en hatt?

Kan du inte ens läsa vad polisen skriver så föreslår jag att du slutar skriva istället för att skämma bort dig.

Polisen startar ALLTID med en misstanke för att ens kunna göra en utredning. Jävla tomte.
Citera
2023-03-07, 15:58
Medlem
Citat:
Nej så är det absolut inte!

Blodprov på föraren tas omgående! Utandningsprov om denne är oskadd på platsen. Utifrån dessa läggs ev misstanke om fylla till.

Brukar du läsa om 15 misstänkta brott kring varje olycka?

Jag kan lova dig att man ej antyder grov rattfylla om det ej finns indikationer på det.

Du blandar ihop med att man utreder av mord om avliden hittas etc...

Jag lägger den här bara för att:
– Brottsrubriceringarna är grov vårdslöshet i trafik, grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada samt rattfylleri. Den sista punkten är rent rutinmässig för att kunna utreda om det är rattfylleri eller inte, vi gör så i såhär svåra olyckor för att kunna utreda omständigheterna, säger polisens presstalesperson Robert Loeffel.

Men du har säkert rätt och polisen fel........
Citera
2023-03-07, 15:58
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
Lika hjärndött som att läsa vad du skriver, 99% av dom som skriver på Flashback har ingen aning om vad dom skriver, men så är det ju med en sån här öppen sida, man får sålla grovt.

Nej okej, du vet så klart bäst: Vi har kanske hundratusentals fullständigt livsfarliga bilar på svenska vägar enbart för att de är "gamla" och "trötta". De är helt enkelt livsfarliga och innebär att folk som åker i de dör, trots att de framförs av normalkunniga förare som kör efter gällande lagar, regler och aktuellt väglag - hälsar idioterna på FB.

Jättebra! Tack, då vet vi det.
Citera
2023-03-07, 16:01
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Du har helt rätt. Man utreder inte grov rattfylla om man inte har något på fötterna , så enkelt är det . Det är inget mordfall där man frigör resurser genom att öppna en mordutredning.

Dock så borde det utredas som mord , med tanke på hur den usla föraren hanterat bilen. Att folk kallar detta en ”olycka” för att försvara Hässleholmsmördaren är för mig helt obegripligt.

Det är lika mycket olycka som att du hoppar i en bassäng med hajar och blir uppäten…. Kör du i 160 på en liten krokig väg och smäller i ett träd så är det ingen ”olycka” .

Hoppas han döms hårt , och att dom anhöriga skäms över sin misslyckade son som tog livet av en ung människa för han skulle vara tuff och köra på ett sett han inte kan hantera
Håller med 100%

Jag skulle tro att dåren minst åker på dråp och några fall av misshandel.

Att han inte vågade säga emot 7st syns inte i varken brottsregister eller dödsannonsen.

Helt och hållet förarens fel. Det är ju därför det krävs körkort för att köra bil.
Citera
2023-03-07, 16:04
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Kan du inte ens läsa vad polisen skriver så föreslår jag att du slutar skriva istället för att skämma bort dig.

Polisen startar ALLTID med en misstanke för att ens kunna göra en utredning. Jävla tomte.
BS!

Man tar utandningsprov/blodprov.

Polisen startar INTE alltid utredning om rattfylla!

Du kan ju redogöra för var "gränsen" för allvarlig olycka går?

Din jävla fåntratt! Livets hårda skola?
Citera
2023-03-07, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rationell57
Mycket möjligt att en ERFAREN nämndeman hade kunnat göra en bedömning av det men hen är knappast erfaren eftersom hen skriver "Är han ostraffad får han ungdomstjänst och är på fri fot om två år."

Jag vet inte hur du lyckats utröna personens erfarenhet utifrån ett inlägg, men vad vet jag.
Kan tycka att det inte är ett orimligt antagande med tanke på hur det brukar dömas.
Citera
2023-03-07, 16:07
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Bilens ålder medverkar till sämre väghållning och speciellt när man lastar bilen full med folk.
Skulden till olyckan är troligen förarens men det är varken din eller min uppgift att döma.
Att han lastat in 6 pers. och kör bilen är klart hans skuld. Mer vet vi inte än och då ska man hålla käft.

Jag kör ca 3000 mil om året och det borde du fattat när jag skrev om min tidigare bil som jag köpt ny 2000 och sålde 10 år senare och då hade den gått 29.000 mil.
Bilar och väghållning lärde jag mig då jag tidigare höll på med rally. Men det är många år sedan nu och la av när kompisar som också körde råkade ut för en likadan olycka som den här. Kartläsaren som satt bra i sin stol med 5-punktsbälten och hjälm blev rätt skadad då han fick instrumentbrädan i ansiktet.
Han blev aldrig bra efter det. Det var då jag insåg hur jäkla illa det kan gå. Troligen liknande i detta fallet. Trädet här tog på precis samma ställe som kompisarnas olycka. Också ett stort träd de körde på. Bilen tappade greppet i ett litet vägkrön och svängde lätt åt vänster. Var en volvo 142:a med störtbågar mm. Hjälper inte om man kommer i hög fart.

Nattskiftet, hahaha, du är en vanlig knegare. Men sådana behövs också.

Men hur skall du ha det? ÄR bilen per automatik livsfarlig bara för att den är gammal och "trött" även fast den framförs enligt gällande lagar, regler och aktuellt väglag av normalkunniga förare, som ni verkar påstå? Vilket i sin tur också innebär att det rullar runt kanske hundratusentals dödsmaskiner på svensk mark, som i sig är livsfarliga hur väl de än framförs.

ELLER

Måste föraren ha gjort fel för att faktiskt krocka biljäveln så folk i den dör???

Hur skall du ha det?

Nattskift, vanlig knegare? Kan du absolut ingenting om samhället? Vem fan tror du hjälper dig som värdelös förare när du mitt i natten kör halvt ihjäl dig själv och andra i dina gamla "trötta" bilar som ju är så livsfarliga enligt dig? En bilmekaniker eller? Är det en bilmekaniker som skall operera dig akut? En svetsare kanske? Löfven möjligen?
Du har inte tänkt på att det arbetar folk nattetid på akutmottagningar, inom vården, inom psykiatrin, kriminalvården osv.?
Du är ju faktiskt helt jävla väck. Din okunnighet förbryllar.
Citera
2023-03-07, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGarfield
Random kanske är att ta i men polisen har mer eller mindre alltid med den brottsrubriceringen vid allvarliga personskador. Sen kan den rubriceringen försvinna (eller stärkas) i takt med att utredningen fortlöper.

Att dom lagt till ringa narkotika brott kan dock ge en ledtråd i det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Novista
Ursäktar mig här nu.... det VAR & ÄR hans fel.

1. Han ansvarade för ungdomarna. Det var Oli*3r som körde bilen!
Det var HAN som rattade!
Det var HAN som styrde så smällen minimireades där han satt!

2. Han sa rakt ut till alla i bilen att han minsann skulle klara svängen i 160. HAN som sa de skulle ut på en häftig åktur till ungdomarna!
Passagerarna BÖNADE & SKREK till Ol*v3r att sänka hastigheten. Men nähädå, då skulle han tuffa till sig istället 😠

3: Jag står nära flera utav passagerarna!
Både träffat samt pratat med flera utav dem!

4: Den avliden var fastklämd i FRÄMSÄTET brevid föraren.
I baksätet satt 3mil hall3ngr3n, bakom T*tt3 som är den avliden.

Där T*tte skrek att han inte kunde andas, han skrek: hjälp! hjälp mig jag kommer dö och fick dödsångest och kraftig panikpåslag.

3mil fick se T*tt3 ta sitt sista andetag, 3mil såg den sista blicken från T*tte, han avled på plats.

Men jovisst... tro du på föraren 😉

Sen Att alla passagerarna OBEROENDE av varandra har sagt samma händelseförlopp som.jag härmed delger tråden, förutom då föraren som sagt annat till b.la. Dig då jue.
Lätt att skylla på andra för att försöka undkomma det han gjort "för att se oskyldig ut som "stackars lilla mig" farsoneri"😠

Jag hoppas han åtalas för varje h-vetes punkt och han åker dit så det skriker om det!

Hur kan du sitta och ljuga så om 3mil. Du sitter å säger att han såg 3otte precis innan han dog. 3mil vaknade i ambulansen. Hur går det då ihop egentligen. Nej så mycket kan du då inte kunna dom. Tycker inte om när man far med osanning. Å ja 3mil har berättat själv att det inte stämmer och han har absolut INGEN inre blödning heller. Så varför hitta på
Citera
2023-03-07, 16:21
Medlem
different_trips avatar
Citat:
BS!

Man tar utandningsprov/blodprov.

Polisen startar INTE alltid utredning om rattfylla!

Du kan ju redogöra för var "gränsen" för allvarlig olycka går?

Din jävla fåntratt! Livets hårda skola?

Jag är ledsen att göra dig besviken men detta är rutiner som följs.

Polisen jobbar inte på det sättet du pratar om. Vill polisen ta ett blodprov på dig så måste du vara misstänkt för ett brott med fängelse i straffskalan.
Citera
2023-03-07, 16:33
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att dåren minst åker på dråp och några fall av misshandel.

För att döma till dråp ska utredningen visa att han har dödat avsiktligt, jävligt osannolikt.

Kommer att bli vållande till annans död, troligtvis grovt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in