2023-03-07, 15:25
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
OBS att vi än så länge inte vet om föraren var onykter. Brottsrubriceringen rattfylleri sätter man för att kunna utreda ifall det var rattfylleri eller ej.
I helvete man gör! Det angavs ju t o m grovt rattfylleri,

Det naturligtvis så att man via blodprov på föraren fått fram överstigande värden.

Tror du man drar random misstanke ur en hatt?
Citera
2023-03-07, 15:28
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NakedApple

Det naturligtvis så att man via blodprov på föraren fått fram överstigande värden.

Det var så polisens presstalesman sa, men jag har ingen inside insyn i polisarbete så vad vet jag...
Citera
2023-03-07, 15:29
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Idiot, kört bil utan olyckor de senaste 40 åren och kör inte slött.
Gamla bilar som i aktuella fallet har inte de vägegenskaper de en gång haft.

Föraren i detta fallet var nog van vid att hantera bilen utan massa folk och då gick det bra men inte med en bil full med folk och som det nu framkommit så låg en av passagerarna i bagaget. Påverkar ytterligare väghållningen klart negativt.
Jag försvarar inte föraren men det är inte vår uppgift att döma honom.

Men du som sitter här halva nätterna, har du precis vaknat upp nu? Full?

Jag hade nattskiftet din dumme jävel. Jag är ganska säker på att jag tjänar mer i veckan än vad du gör på 1-2 månader.

Men snälla rara idiotjävel. Om nu föraren var van vid att hantera bilen utan massa folk, som du skriver, men sen skiter ner sig, kör av vägen så folk i bilen börjar skada sig allvarligt och dör, då ÄR det ju ingen bra förare. Människan kan ju för fan inte köra bil då! Och det är ju precis det som är grejen. Det är FÖRARENS fel. Inte bilens. Skyll inte på att bilen är gammal.

En vettig förare hade utan problem kunnat köra bilen säkert, likväl med 7 pers som 9. Bara till att anpassa hastighet och körsätt till väglag. Svårare än så är det inte.

Döma föraren? Han har ju för helvete kört 7 personer i en 5-sitstig bil och utsatt de för livsfara, och alldeles riktigt dog ju en person också. Så redan där har han ju begått ett grovt brott.

Du är så jävla korkad att det är smärtsamt att läsa dina hjärndöda inlägg.
Citera
2023-03-07, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELVA11ELVA
Oj vilken pajkastning i tråden.
I min roll som domare kommer följande ske i rättssalen.

Det är förarens ansvar hur många som åker i bilen. Han kommer dömas på samtliga punkter även om de som åkte i bilen gjorde en korkad sak att hoppa in i bilen.

Är han ostraffad får han ungdomstjänst och är på fri fot om två år.
Han kommer dock aldrig bli fri för skuld, detta glömmer han aldrig.

Jag ber för att ungdomarna klarar sig och kan leva ett drägligt liv.

Kram

Skulle du säga att det blir samma utfall vid en eventuellt rattfylla eller drograttfylla?
Citera
2023-03-07, 15:32
Medlem
Citat:

Random kanske är att ta i men polisen har mer eller mindre alltid med den brottsrubriceringen vid allvarliga personskador. Sen kan den rubriceringen försvinna (eller stärkas) i takt med att utredningen fortlöper.

Att dom lagt till ringa narkotika brott kan dock ge en ledtråd i det här fallet.
Citera
2023-03-07, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGarfield
Skulle du säga att det blir samma utfall vid en eventuellt rattfylla eller drograttfylla?

Det kan hen inte svara på, för hen är NÄMNDEMAN. Inte domare, utan politiker.
Citera
2023-03-07, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novista
Ursäktar mig här nu.... det VAR & ÄR hans fel.

1. Han ansvarade för ungdomarna. Det var Oli*3r som körde bilen!
Det var HAN som rattade!
Det var HAN som styrde så smällen minimireades där han satt!

2. Han sa rakt ut till alla i bilen att han minsann skulle klara svängen i 160. HAN som sa de skulle ut på en häftig åktur till ungdomarna!
Passagerarna BÖNADE & SKREK till Ol*v3r att sänka hastigheten. Men nähädå, då skulle han tuffa till sig istället 😠

3: Jag står nära flera utav passagerarna!
Både träffat samt pratat med flera utav dem!

4: Den avliden var fastklämd i FRÄMSÄTET brevid föraren.
I baksätet satt 3mil hall3ngr3n, bakom T*tt3 som är den avliden.

Där T*tte skrek att han inte kunde andas, han skrek: hjälp! hjälp mig jag kommer dö och fick dödsångest och kraftig panikpåslag.

3mil fick se T*tt3 ta sitt sista andetag, 3mil såg den sista blicken från T*tte, han avled på plats.

Men jovisst... tro du på föraren 😉

Sen Att alla passagerarna OBEROENDE av varandra har sagt samma händelseförlopp som.jag härmed delger tråden, förutom då föraren som sagt annat till b.la. Dig då jue.
Lätt att skylla på andra för att försöka undkomma det han gjort "för att se oskyldig ut som "stackars lilla mig" farsoneri"😠

Jag hoppas han åtalas för varje h-vetes punkt och han åker dit så det skriker om det!
Beklagar att du står flera av de inblandade nära 😪
Citera
2023-03-07, 15:38
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGarfield
Random kanske är att ta i men polisen har mer eller mindre alltid med den brottsrubriceringen vid allvarliga personskador. Sen kan den rubriceringen försvinna (eller stärkas) i takt med att utredningen fortlöper.

Att dom lagt till ringa narkotika brott kan dock ge en ledtråd i det här fallet.
Nej så är det absolut inte!

Blodprov på föraren tas omgående! Utandningsprov om denne är oskadd på platsen. Utifrån dessa läggs ev misstanke om fylla till.

Brukar du läsa om 15 misstänkta brott kring varje olycka?

Jag kan lova dig att man ej antyder grov rattfylla om det ej finns indikationer på det.

Du blandar ihop med att man utreder av mord om avliden hittas etc...
Citera
2023-03-07, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jag hade nattskiftet din dumme jävel. Jag är ganska säker på att jag tjänar mer i veckan än vad du gör på 1-2 månader.

Men snälla rara idiotjävel. Om nu föraren var van vid att hantera bilen utan massa folk, som du skriver, men sen skiter ner sig, kör av vägen så folk i bilen börjar skada sig allvarligt och dör, då ÄR det ju ingen bra förare. Människan kan ju för fan inte köra bil då! Och det är ju precis det som är grejen. Det är FÖRARENS fel. Inte bilens. Skyll inte på att bilen är gammal.

En vettig förare hade utan problem kunnat köra bilen säkert, likväl med 7 pers som 9. Bara till att anpassa hastighet och körsätt till väglag. Svårare än så är det inte.

Döma föraren? Han har ju för helvete kört 7 personer i en 5-sitstig bil och utsatt de för livsfara, och alldeles riktigt dog ju en person också. Så redan där har han ju begått ett grovt brott.

Lika hjärndött som att läsa vad du skriver, 99% av dom som skriver på Flashback har ingen aning om vad dom skriver, men så är det ju med en sån här öppen sida, man får sålla grovt.
Citera
2023-03-07, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menskopp123
Det kan hen inte svara på, för hen är NÄMNDEMAN. Inte domare, utan politiker.

Inte riktigt va´?
Nämndemän dömer i både tingsrätt (3 st) och hovrätt (2 st) så jag skulle säga att hen utifrån erfarenhet mycket väl kan avgöra det. Iaf utifrån praxis utan att känna till omständigheterna just i detta fall.
Citera
2023-03-07, 15:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny

Bilens ålder medverkar till sämre väghållning och speciellt när man lastar bilen full med folk.
Skulden till olyckan är troligen förarens men det är varken din eller min uppgift att döma.
Att han lastat in 6 pers. och kör bilen är klart hans skuld. Mer vet vi inte än och då ska man hålla käft.

Jag kör ca 3000 mil om året och det borde du fattat när jag skrev om min tidigare bil som jag köpt ny 2000 och sålde 10 år senare och då hade den gått 29.000 mil.
Bilar och väghållning lärde jag mig då jag tidigare höll på med rally. Men det är många år sedan nu och la av när kompisar som också körde råkade ut för en likadan olycka som den här. Kartläsaren som satt bra i sin stol med 5-punktsbälten och hjälm blev rätt skadad då han fick instrumentbrädan i ansiktet.
Han blev aldrig bra efter det. Det var då jag insåg hur jäkla illa det kan gå. Troligen liknande i detta fallet. Trädet här tog på precis samma ställe som kompisarnas olycka. Också ett stort träd de körde på. Bilen tappade greppet i ett litet vägkrön och svängde lätt åt vänster. Var en volvo 142:a med störtbågar mm. Hjälper inte om man kommer i hög fart.

Nattskiftet, hahaha, du är en vanlig knegare. Men sådana behövs också.
Citera
2023-03-07, 15:52
Medlem
Citat:
Nej så är det absolut inte!

Blodprov på föraren tas omgående! Utandningsprov om denne är oskadd på platsen. Utifrån dessa läggs ev misstanke om fylla till.

Brukar du läsa om 15 misstänkta brott kring varje olycka?

Jag kan lova dig att man ej antyder grov rattfylla om det ej finns indikationer på det.

Du blandar ihop med att man utreder av mord om avliden hittas etc...

Du har helt rätt. Man utreder inte grov rattfylla om man inte har något på fötterna , så enkelt är det . Det är inget mordfall där man frigör resurser genom att öppna en mordutredning.

Dock så borde det utredas som mord , med tanke på hur den usla föraren hanterat bilen. Att folk kallar detta en ”olycka” för att försvara Hässleholmsmördaren är för mig helt obegripligt.

Det är lika mycket olycka som att du hoppar i en bassäng med hajar och blir uppäten…. Kör du i 160 på en liten krokig väg och smäller i ett träd så är det ingen ”olycka” .

Hoppas han döms hårt , och att dom anhöriga skäms över sin misslyckade son som tog livet av en ung människa för han skulle vara tuff och köra på ett sett han inte kan hantera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in