2023-03-07, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjerna111
Knappast en anhörig. Har aldrig träffat killen men är otroligt synd om honom efter alla dessa hat för dessa ungdomar har väl en fri vilja. Ingen tvingade dom att sätta sig I bilen eller dom va lika tröga

Tycka synd om är väl lite att ta i. Som förare ansvarar du för dina passagerare. Självklart har vi alla säkert varit lite vårdslösa och haft ”turen” att inget liknande hänt. MEN jag anser att föraren bär ansvaret och måste stå för det.

Jämför det med en pilot, om han har lite erfarenhet och lyckas inte landa planet säkert när det blåser och ni kraschar. Några dör och några skadas. Tycker du synd om piloten då? Eller borde han ha flugit med alla dessa människor först när han var erfaren nog.

Min poäng är kanske inte killen i detta fallet, snarare att man bör se över hur fan människor kan ta sig dessa friheter oavsett. ? Man måste förstå som förare att man håller andras liv i sina händer. Tror väldigt få känner så tyvärr.
Citera
2023-03-07, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
Det är fan inget fel på att vara undersköterska . Nu får du faktiskt lägga av att kasta skit om diverse yrken. Jag är själv uska inom demens och det är inget lätt yrke & uskor drar oftast det tyngsta lasset . Testa en månad och håll tyst sen

Instämmer med detta. Ni drar ofta tyngsta lasset så jag har sjuk respekt för er

Håller dock inte med EnergizerBunnys utlåtande om bilen
Citera
2023-03-07, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nufaktiskt
Tycka synd om är väl lite att ta i. Som förare ansvarar du för dina passagerare. Självklart har vi alla säkert varit lite vårdslösa och haft ”turen” att inget liknande hänt. MEN jag anser att föraren bär ansvaret och måste stå för det.

Jämför det med en pilot, om han har lite erfarenhet och lyckas inte landa planet säkert när det blåser och ni kraschar. Några dör och några skadas. Tycker du synd om piloten då? Eller borde han ha flugit med alla dessa människor först när han var erfaren nog.

Min poäng är kanske inte killen i detta fallet, snarare att man bör se över hur fan människor kan ta sig dessa friheter oavsett. ? Man måste förstå som förare att man håller andras liv i sina händer. Tror väldigt få känner så tyvärr.

Men om det kom fåglar in i motorerna på flygplanet? Om ena vingen trillade av, om planet träffades av en blixt, om någon kom in i cockpit och kraschade planet? Om föraren tuppade av?

Det sista alternativet är väl högst otroligt men kan ändå hända
Citera
2023-03-07, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nufaktiskt

Men dessa ungdomar hade inte behövt sätta sig i bilen när dom va så många för dom.vet vad som kan hända. Och konstigt det inte har hänt för så som dom sitter i bilarna. Faktiskt kan jag inte tycka synd om dom. Men så mycket hat föraren får är inte normalt
Citera
2023-03-07, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
En närstående till mig frontalkrockade med en lastbil som kommit över på fel sida vägen och avled . Ingen tvingade han att sätta sig i bilen heller när han var påväg till jobbet

Förstår inte vad du vill ha sagt med det ?

Ja att dessa idioter inte skulle sätta sig i bilen när man va så många. Det är det jag menar. Tycker inte ett dugg synd om dom
Citera
2023-03-07, 22:18
Medlem
Citat:
Men dessa ungdomar hade inte behövt sätta sig i bilen när dom va så många för dom.vet vad som kan hända. Och konstigt det inte har hänt för så som dom sitter i bilarna. Faktiskt kan jag inte tycka synd om dom. Men så mycket hat föraren får är inte normalt

Äntligen en annan vettig människa i tråden. Onödigt mycket hat riktas mot kanske något som inte kunde undvikits, förstår inte skillnaden på denna olyckan och andra olyckor? En olycka är väl ändå en olycka?
Citera
2023-03-07, 22:20
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det är vikten som räknas, inte hur många som sitter i.
Exakt.

Sen kan man ju spekulera i hur mycket passagerarna påverkat i form av grupptryck eller liknande. Tyvärr väldigt vanligt bland unga.
Citera
2023-03-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lampan9199
Va? Föraren har inte sagt något sånt till mig, han har inget minne av händelsen. Jag delar med mig av allt förutom bild på honom, detta är bara vad jag tror. Njaa, det känns konstigt att det skulle bero på broms eller styrning osv, bilen är ju trots allt volvo. Dock är den gammal så ja, man vet aldrig.

Skulle nog säga att det mest trovärdiga alternativet just nu är en isfläck på vägen i en ganska ”svängig kurva”

Enligt vägskyltarna är där hastighetsgräns på 70km/h , och hade det varit en isfläck har jag väldigt svårt att tro att han skulle kommit med fronten först i träden (med tanke på hur kurvan ser ut och trädets placering ) , en Volvo s80 är väldig lång framtill . Smäller du in i ett träd i 70km/h så blir du inte fastklämd , det lovar jag .

Om du kollar på bilder på vraket , och med tanke på att räddningstjänsten fick klippa upp taket för att bilen var så pass demolerad som den var , så hoppas jag innerligt att du förstår att han inte kört 70km/h när han smällde i trädet . Vi pratar betydligt fortare hastighet för att få en s80 att se ut som den gjorde .

Hur tänker du om detta ?
Citera
Medlem
Citat:

Förstår inte hur du kan dra in passagerarna i det här? Hur skulle dom kunna påverka något?
Citera
Medlem
Citat:
Äntligen en annan vettig människa i tråden. Onödigt mycket hat riktas mot kanske något som inte kunde undvikits, förstår inte skillnaden på denna olyckan och andra olyckor? En olycka är väl ändå en olycka?
Ja verkligen och inte bara förarens fel. Nån kan liksväl dragit ratten för honom . Men alla ska skriva sina hat å se kort å skit. Tänk nu om det kommer fram att det skulle varit något fel. Vad säger alla hatare då. Då är redan hans liv förstört ändå.
Citera
2023-03-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Enligt vägskyltarna är där hastighetsgräns på 70km/h , och hade det varit en isfläck har jag väldigt svårt att tro att han skulle kommit med fronten först i träden (med tanke på hur kurvan ser ut och trädets placering ) , en Volvo s80 är väldig lång framtill . Smäller du in i ett träd i 70km/h så blir du inte fastklämd , det lovar jag .

Om du kollar på bilder på vraket , och med tanke på att räddningstjänsten fick klippa upp taket för att bilen var så pass demolerad som den var , så hoppas jag innerligt att du förstår att han inte kört 70km/h när han smällde i trädet . Vi pratar betydligt fortare hastighet för att få en s80 att se ut som den gjorde .

Hur tänker du om detta ?

Jadu detta har jag inte ett svar på! Man kan alltid spekulera men här får jag nog hänvisa till att vi väntar på den tekniska undersökningen av bilen
Citera
2023-03-07, 22:24
Medlem
Citat:
Men om det kom fåglar in i motorerna på flygplanet? Om ena vingen trillade av, om planet träffades av en blixt, om någon kom in i cockpit och kraschade planet? Om föraren tuppade av?

Det sista alternativet är väl högst otroligt men kan ändå hända

Hehe ok, alltså om bilen var i det skicket att ”vingar” skulle trilla av. Då bör ju bilen rimligen inte gått igenom besiktningen.

Du får gärna nämna ett fall där man på svenska vägar haft tekniska fel på bilar som krockar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in