2023-03-07, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Japp..lika snabbt som sanktionerna skulle knäcka ryssland.

Det är ju sällan en sak som kan få ett land som beter sig som en skitstövel att komma på andra tankar. Sanktionerna är definitivt en långsam men effektiv del i detta. Tror du något land som utsätts för sanktioner tycker det är positivt? Varför vill Ryssland bli av med sanktionerna om det ej har någon påverkan?
Citera
2023-03-07, 11:58
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Nu ändrat du dig t april???

Du har även helt fel om mig. Jag har gissat att Bakhmut faller i mars och inget annat, och min trygghet nu är hög. Just nu är det knappast någon "listig fälla" (Bagdad Bob-varning ) , slagfältet är format till ukrainsk nackdel i Bakhmut. Man ska inte utesluta att där kommer en motattack för att rädda Bakhmut, men så dum är nog inte Zalushny.

Det är precis sån här diskussion som sabbar tråden. Du försöker bara vränga det till att jag har skrivit fel, istället för att fundera på vad jag menar. Inlägget du citerar refererar till vad jag skrev tidigare i år om Bakhmuts fall. Kommer inte ihåg om jag skrev mars eller tidig april. Spelar det någon roll? Det är en veckas felmarginal, på något som händer 3 månader fram i tiden. Vem bryr sig?
Citera
2023-03-07, 11:58
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Sanktionerna knäcker Ryssland.
Jag vet inte vilket storimperium du tror att vi pratar om, Ryssland ligger på plats 48 i bnp per capita, bara precis före Grekland.
Dom var sämst innan sanktionerna, vad tror du då händer efteråt?
Citera
2023-03-07, 11:59
Medlem
%s avatar
Citat:
Du får ge det lite tid. Ryssens ekonomi kommer nog inte att fallera totalt. Det blir nog lite som under sovjettiden. Fattigt och brist på allt möjligt och det som tillverkas inhemskt är skräp.
Citera
2023-03-07, 12:00
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Eftersom jag är så snäll kan jag hjälpa dig.

Dvs du trodde att Bakhmut skulle falla innan mars.

Nej. Jag trodde Bakhmut faller någon gång i mars, före 31 mars. Jag skriver ordagrant: "Jag tror som sagt Bakhmut har fallit 31 mars. ". Tack för att du la lite tid, det är så den andre snubben borde ha gjort. Din läsförståelse är dock inte på topp.
Citera
2023-03-07, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ryssland har både kvalitet och kvantitet. Dessutom kan deras krigsindustri producera vad deras trupper behöver. Wagners chef klagade nyligen på ammunitionsbrist. Detta hörsammades, och nu finns inget problem avseende detta.

Så hur går det för Wagner? Inga problem?

https://www.bbc.com/news/world-europe-64859780

Citera
2023-03-07, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Russophobia News - 23/03/07.

Kan idag glädjande skriva om att byarna Nikolaevka, Dvurechnoye, Krasnaya Gora, Gryanikovka, och Paraskovievka, nära Bakhmut är nu då befriade från Nazi - Ukro.

Kostnaden i förlorad personal för Ukrainas del och Februari månad så blev blev 40% mer än i Januari innevarande år totalt då 11,000 st Nazi - soldater.
Befriade? Men det är ju Ukrainskt territorium så det är ju bara dom ukrainska grabbarna kan befria i sitt eget land inte dom ryska inkräktarna och ockupanterna. Tror du blandar ihop begreppen lite.
Citera
2023-03-07, 12:05
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
......

EDIT: Jag vill tillägga att Rysslands möjligheter att slåss i mörker är starkt begränsade. Kommer de nya Leopardvagnarna användas nattetid så blir det jävligt svårt för Ryssland att göra något åt det. Ryssar slåss bara på dagen. På natten gömmer man sig....

Självklart, det är därför de är namngivna efter leoparder. De kommer få skydd av natten och bedriva ambush mot ryska trupper, som vaknar upp med en leopard runt halsen. Det är det sista hen ser här i livet.
Citera
2023-03-07, 12:06
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Kom ihåg att Leopard 1 som nu sänds till Ukraina är från 1965. Så 3 års skillnad på dem och T-62. Leo 2 är från 1979, om man mäter det på det viset.
Fast Leopard 1A5 som ska skickas till Ukraina är från mitten 80-tal.

T-62 som 1st GTA använder har lite förbättrade sikten men vi snackar fortfarande 70-talsstandard på siktet. Ett analogt 1PN96MT-02.

Även om det inte är långt mellan Leo1 och T-62 så vill jag påstå att Leo1 slår den.

Se denna artikel för mer info.
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/02/25/russias-tank-plan-take-a-60-year-old-t-62-install-new-optics-send-it-to-ukraine-to-get-blown-up/?sh=195be53b3f2b
Citera
2023-03-07, 12:21
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag tänker på slaget vid Alesia år 52 f Kr. Julius Caesar, med 70 000 man, hade inringat den galliske ledaren Vercingetorix och 80 000 galler i ett enormt bergsfort. Men detta var en krigslist från gallernas sida, som hade enorma styrkor i beredskap. Ut ur skogen ryckte nu fältherren Vecassivellaunus och 230 000 galler fram, vilka i sin tur inringade de inringande romarna. Men nu var det ju Julius Caesar som gallerna hade emot sig (och inte Prigozjins Wagnerförband), så de led ett förintande nederlag, vilket fick till följd att Gallien kunde inkorporeras i det Romerska riket.

Intressant läsning: https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Alesia
Ja, eller ett klassiskt fältslag på mer traditionella premisser: Marathon, där den numerärt underlägsna athenska hären lyckades trycka ihop perserna från flera håll när det höll på att skita sig i stridens hetta. Där var det visserligen vinna eller försvinna för grekerna — riktigt så illa är det inte för Ukraina i dag.

Jag får f.ö. 1600-talsvibbar av Bakhmut. Typ trettioåriga kriget. Fältläger och skaror med soldater på väg ned till en stad i brand.
Citera
2023-03-07, 12:25
Medlem
Snapcounts avatar
Jahapp :

En person som av belarusiske myndigheter omtales som «terrorist», er pågrepet sammen med over 20 medhjelpere, opplyser president Aleksandr Lukasjenko. De pågrepne anklages for et sabotasjeforsøk mot en belarusisk flybase. Det hevdes også at de har samarbeidet med ukrainsk og amerikansk etterretning.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/03/07/195908303/lukasjenko-melder-om-pagripelse-av-terrorist-etter-sabotasjeforsok

Tydligen har man sprängt en motståndsrörelse.

Annars så är Shjogu en optimist, och ser ljust på framtiden :

Erobringen av Bakhmut øst i Ukraina vil åpne for at russiske styrker kan igangsette ytterligere militæroffensiver, ifølge Russlands forsvarsminister.
– Byen er et viktig forsvarssentrum for ukrainske styrker i Donbas. Å erobre den vil åpne for ytterligere offensive operasjoner dypt inn i forsvarslinjene til Ukrainas væpnede styrker, sa forsvarsminister Sergej Sjojgu under et TV-sendt møte med militære offiserer tirsdag.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/03/07/195908290/russland-erobring-av-bakhmut-vil-apne-for-nye-offensiver

Går som planerat då, och Prigozin pratar väl strunt om att han saknar artilleri-ammo. På det fetade så sätter jag ett :
Senast redigerad av Snapcount 2023-03-07 kl. 12:29.
Citera
2023-03-07, 12:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej. Jag trodde Bakhmut faller någon gång i mars, före 31 mars. Jag skriver ordagrant: "Jag tror som sagt Bakhmut har fallit 31 mars. ". Tack för att du la lite tid, det är så den andre snubben borde ha gjort. Din läsförståelse är dock inte på topp.

Tittar man runt på ryska propagandister så har de påstått att Bakhmut varit omringat sen september.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in