2023-03-07, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tangerat rekord i antal stupade ryssar 1060st

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1632985028622704640?t=xaYOGrD94r0JkMeDljMlgA&s=19

Slava Ukraini

Ja, där är de rätta siffrorna och det rätta svaret. Ryssarna förlorar ofattbart antal soldater och officerare varje dag..

"Natos underrättelsetjänst uppger att Ryssland tagit minst fem gånger så höga förluster i slaget om Bakhmut som Ukraina skriver CNN och refereras till av ukrainska Pravda."

https://cornucopia.se/

https://cornucopia.se/2023/03/uppdateras-5x-sa-stora-ryska-forluster-som-ukrainska-i-bakhmut-40-timmar-innan-ryska-soldater-nar-sj ukhus-8-12-timmar-till-sjukvardare-hospitallers-samlar-till-bepansrad-ambulans/
Citera
2023-03-07, 11:43
Avstängd
scips avatar
Russophobia News - 23/03/07.

Kan idag glädjande skriva om att byarna Nikolaevka, Dvurechnoye, Krasnaya Gora, Gryanikovka, och Paraskovievka, nära Bakhmut är nu då befriade från Nazi - Ukro.

Kostnaden i förlorad personal för Ukrainas del och nu då för Februari månads sammanställning så blev blev det då 40% högre förluster än i Januari månad innevarande år totalt då 11,000 st Nazi - soldater. Pobeda.

Källhänvisning från det det Ryska Ministeriet.
Så frågor på det så fråga dem!
Senast redigerad av scip 2023-03-07 kl. 12:26.
Citera
2023-03-07, 11:43
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Som vapenteknisk novis såg jag någonstans (Wikipedia?)att siffrorna 62 och 50 i benämningarna T-62 och BTR-50 står för tillverkningsår 1962 och 1950. Säkert självklart för andra

Kom ihåg att Leopard 1 som nu sänds till Ukraina är från 1965. Så 3 års skillnad på dem och T-62. Leo 2 är från 1979, om man mäter det på det viset.
Citera
2023-03-07, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Russophobia News - 23/03/07.

Kan idag glädjande skriva om att byarna Nikolaevka, Dvurechnoye, Krasnaya Gora, Gryanikovka, och Paraskovievka, nära Bakhmut är nu då befriade från Nazi - Ukro.

Kostnaden i förlorad personal för Ukrainas del och Februari månad så blev blev 40% mer än i Januari innevarande år totalt då 11,000 st Nazi - soldater.

Russophobia News - 23/03/07. Som källa...tjena!
Citera
2023-03-07, 11:47
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu ska jag vara petig och säga att Ryssland har inte alls har brutit igenom några försvarslinjer. När man gör ett genombrott så ska man också utnyttja detta och orsaka ännu mer problem bakom fiendens linjer.

Det är inget Ryssland gjort utan istället har man tryckt försvararen bakåt.

Trycker man försvararen bakåt så är det en helt annan typ av krigföring som inte gynnar anfallare.

Det är sant. Jag förstod det på annat bredare sätt, som att ryssarna inte kunde "flytta på" ukrainierna. Men det är inte så man använder ordet genombrott i militär lingo.
Citera
2023-03-07, 11:48
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag överraskas av att Ukraina pumpar in mer styrkor i staden, om det nu stämmer.

Om jag får fel, och de pumpar in så mycket styrkor att staden hålls, är det antagligen dåligt för Ukraina. De kommer hålla Backhmut till ett högt pris i så fall.
Man behöver inte pumpa in styrkor i staden för att hålla den. Jag tror det är här som många pro-ryssar gör en enorm tankevurpa. De tror att Ukraina har massor av soldater i staden för att kunna hålla den.

Jag vill säga att det räcker med att förstärka omkringliggande terräng och sätta press där för att förhindra att ryssarna kan ta sig in i staden. Sätter man press runtomkring och har ett bra understöd så räcker det säkerligen med några få kompanier i just staden för att behålla den.

Vill bara tillägga det för diskussionen.
Citera
2023-03-07, 11:49
Medlem
Citat:
Nej, det sa jag inte. De är det sämsta du har läst för att du inte kan läsa.

Det jag har sagt tidigare i år är att jag tror Bakhmut faller i mars (eller kanske tidig april, kommer inte ihåg exakt vad jag skrev).
Och jag gav det 90+% chans att den analysen är korrekt, dvs Bachmut faller efter att ha sett vad som hände i veckan. Jag överraskas av att Ukraina pumpar in mer styrkor i staden, om det nu stämmer.

Om jag får fel, och de pumpar in så mycket styrkor att staden hålls, är det antagligen dåligt för Ukraina. De kommer hålla Backhmut till ett högt pris i så fall.

Bachmuts fall definieras f ö som att RU kontrollerar järnvägsstationen i Bachmut (det är definitionen som används hos "bookmakern" Insightprediction). Ukraina-positiva Liveuamaps anger att ryssarna nu står 3 km från den, ryssarnas kartor visar nog 1-2 km.
Nu ändrat du dig t april???

Du har även helt fel om mig. Jag har gissat att Bakhmut faller i mars och inget annat, och min trygghet nu är hög. Just nu är det knappast någon "listig fälla" (Bagdad Bob-varning ) , slagfältet är format till ukrainsk nackdel i Bakhmut. Man ska inte utesluta att där kommer en motattack för att rädda Bakhmut, men så dum är nog inte Zalushny.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Nej, det sa jag inte. De är det sämsta du har läst för att du inte kan läsa.

Det jag har sagt tidigare i år är att jag tror Bakhmut faller i mars (eller kanske tidig april, kommer inte ihåg exakt vad jag skrev).

Eftersom jag är så snäll kan jag hjälpa dig.

Citat:
Jag är som sagt inte säker på hur de räknar. Du kan se det som kanske 55% chans (killgissar) att man håller Bakhmut till mars (definieras f ö som järnvägsstationen tror jag). Inne i mars månad har vi inga data, men det är säkert många som hade gett lägre odds om man satt deadline till 31 mars. Jag tror som sagt Bakhmut har fallit 31 mars. Faller den inte 31 mars, så sjunker ryssarnas chans drastiskt.

Dvs du trodde att Bakhmut skulle falla innan mars.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Man är svagare bakom pannbenet och har nudlar i öronen om man tror att Nato är i krig med Ryssland. För om så vore fallet hade ryssen blivit besegrad på en vecka, max.
Japp..lika snabbt som sanktionerna skulle knäcka ryssland.
Citera
2023-03-07, 11:52
Medlem
Taggads avatar
Med tanke på den nyss kommenterade ev, schismen i Ukrainska militärledningen.
Citat:
Uppgifter om att ukrainska styrkor är på väg att gå till reträtt har cirkulerat, men på måndagskvällen sa president Zelenskyj efter samråd med generaler att man förstärker försvaret av staden.
– Militärledningen stödde beslutet enhälligt. Jag sa åt befälhavaren att hitta de nödvändiga resurserna för att hjälpa våra grabbar i Bachmut.

Efter åtta månader av blodiga strider har Ryssland de senaste veckorna kommit allt närmare att inta Bachmut.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Citera
2023-03-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Man är svagare bakom pannbenet och har nudlar i öronen om man tror att Nato är i krig med Ryssland. För om så vore fallet hade ryssen blivit besegrad på en vecka, max.

Var har jag skrivit att Nato är i krig med Ryssland?
Fast Nato deltar i kriget, om än bara i bakgrunden.
Det är så in i helvete jävla uppenbart.
Förstår man inte det så har jag inget mer att tillägga.
Slava Sverige
Citera
2023-03-07, 11:56
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Man behöver inte pumpa in styrkor i staden för att hålla den. Jag tror det är här som många pro-ryssar gör en enorm tankevurpa. De tror att Ukraina har massor av soldater i staden för att kunna hålla den.

Jag vill säga att det räcker med att förstärka omkringliggande terräng och sätta press där för att förhindra att ryssarna kan ta sig in i staden. Sätter man press runtomkring och har ett bra understöd så räcker det säkerligen med några få kompanier i just staden för att behålla den.

Vill bara tillägga det för diskussionen.

Ja, det kan vara att jag tänker fel där. (ingen proryss). Frågan är om vi nånsin får veta. Eller det blir en evighetsdiskussion om 5 månader om Bakhmut föll. "haha, tiotusentals dog i bakhmut" vs. "haha, det tog 3 månader att vinna över 300 hjältar i Bakhmut".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in