2023-03-06, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Otroligt bra sammanfattat och väl genomtänkt av IB03 och Skvagg, bara att applådera! 👏

Personligen tror jag inte att det går att komma närmare en lösning än så här i Flashback-tråden.
Övriga teorier faller platt i jämförelse. Ibland är det så krystat, överdrivet, konstgjort och invecklat så man undrar om vissa skribenter endast har för avsikt att vilseleda?

Här har vi för första gången en röd tråd i resonemanget, i tidslinjen men även i efterdyningarna av brottet vilket i sin tur le
Vder till att varenda pusselbit plötsligt faller på plats av sig själv.
DET indikerar starkt att man är på rätt spår.

Här ska Kalla Fall ta över nu.
Ja ni är duktiga har bara ett par frågor kan det ha varit den här Benny och PU som slogs vid sjön så ett par tänder rök på Benny den här som tältade vid ekudden Stefan?? Vem var hippien som gick i samma klass som HA
Citera
2023-03-06, 19:37
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Okej, då var det dags för ett inlägg i kategorin "inte krångla till det". Jag har funderat så otroligt mycket på GWs prat om de två GM och i natt så har jag äntligen insett hur han menar. I alla fall så tror jag det och välkomnar ris och ev ros av er. Jag är övertygad om att det är BW och HMJ som är de två han avser och av följande anledningar:
> Allt detta som GW nämner stämmer ju in på dem: Båda är i livet 2021, det handlar inte om KM eller någon av de andra två som har suttit frihetsberövad, de är i samma ålder som Helana, det är killar som hon känner väl (vänner), de disponerade bil och båt.
Men nu till det som vi hittills inte förstod för att vi inte hittade GM som bor utanför Mariestad och som passerar en båt på hemvägen. Hur mycket man än tittar på kartor, det är svårt att hitta. MEN:

GW säger "När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad."

Det är mycket enklare än vi har tänkt. "När man väl kommer ut på den större vägen." Med det menar GW att det har tagit tid att köra runt till lekplatsen, flytta/bära kroppen dit och bära in den i bilen. Och sedan köra den mindre gång och cykelvägen. Den större vägen är alltså helt enkelt Ekuddenvägen.
"Man kör i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad." Här avses: Ekudden, närmare bestämt Stenåldersvägen 1 där HMJ bodde. Det är så att Leif GW uttrycker sig formellt. Sök på google på Ekudden utanför Mariestad och så ser ni att även DN och Nyhetsbyrån TT skriver så. Det är formellt korrekt. Dessutom är ju Leif Stockholmare och van vid att uttrycka sig i termer som utanför stan. Han vill ju medvetet göra det svårt att identifiera de han misstänker så han inte förtalar någon och därför uttrycker han sig krångligt.
"Under resan kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp och det görs vid den plats vid Vänern där den båt som de båda också har tillgång till ligger förtöjd" Här handlar det ju om en mycket kort resa. Båten ligger nämligen i den lilla hamnen på Ekudden strax nordväst om Bronsåldersvägen. Jag förmodar att de kör bilen tillbaka till cykelvägen (Carinas vittnesmål) för att den inte ska observeras vid den lilla hamnen på Ekudden. Anledningen till att den ställs där den ställs är att det är längst ifrån HMJ föräldrahem men ändå med gångavstånd tillbaka till båten. Sedan kör de väl som GW menar då en distansminut ut för att dumpa kroppen. Kan det ev stämma med uppgifterna där en båt körde på något? IB03 kan med säkerhet klura ut det.

Citat:
GW säger "När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad."

Citat:
Den större vägen är alltså helt enkelt Ekuddenvägen.

Varför köra ut på Ekuddevägen om man från kohagen skall till den lilla hamnen nordväst om Bronsåldersvägen?
Senast redigerad av Sculley 2023-03-06 kl. 19:42.
Citera
2023-03-06, 20:06
Medlem
Du vill korrigera till Vikingavägen? Samma som de sedan körde tillbaka så att de parkerade med nosen mot Ekuddenvägen?
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Varför köra ut på Ekuddevägen om man från kohagen skall till den lilla hamnen nordväst om Bronsåldersvägen?
Citera
2023-03-06, 22:03
Medlem
Citat:
Om det nu är BW och HMJ som är GM då har de i så fall agerat närmast "felfritt" efter brottet. De ser till att kroppen försvinner och blandar sig sedan in i sökandet. Men inte bara det, utan de allierar sig med nyckelpersoner av en anledning, nämligen:
> BB den äldre (då boendes på Vikingavägen). BW och HMJ initierar sök i närområdet tillsammans med BB. Han är känd i Mariestad och har många kontakter. Han bor dessutom på en för brottet central plats nämligen på Vikingavägen närmast där cykelvägen från Ekuddenvägen går in. Via BB har killarna inte bara kunnat förhöra sig om vad han har sett och inte sett under mordnatten men även vad grannarna i området har observerat. Helenas försvinnande var självklart samtalsämne nummer ett i Mariestad under en lång tid efter försvinnandet. Genom att alliera sig med BB behövde de inte själva göra sig misstänkliga genom att fiska efter info. Utan det gjorde den nyfikne BB omedvetet för dem.
> Helenas far Arn*e An*dersson. Genom att vara med och samla in till den utlovade belöningen för tips som klarar upp försvinnandet har BW och HMJ kommit nära Helenas far. Han har med säkerhet av och till försetts med viktig information från polisen om hur det går med utredningen. Killarna har således haft en lina in till polisen utan att familjen A varit medveten om det.
> Ulr*ika And*ersson. Genom att förbli vänner med syster U har de ytterligare haft möjlighet att få information om hur utredningen fortskrider och eventuellt vid behov haft möjlighet att försöka sätta polisen på fel spår.
Tycker Skvaggs är synnerligen intressanta…BW o HJ som radarpar…bra analys!!
Det jag reagerar på är att PT på KF är att de inte hade kännedom om BWs ”tvättvanor” där på söndagsmorgonen!
Detta har framkommit senare och det betyder att snuten inte har koll?
Att ens missa en sådan viktig detalj är signifikant med den övriga utredningen!!!
Citera
2023-03-06, 23:17
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Du vill korrigera till Vikingavägen? Samma som de sedan körde tillbaka så att de parkerade med nosen mot Ekuddenvägen?

Nej, jag förstår bara inte hur du får in Ekuddenvägen i GWs teori.
https://www.google.com/maps/@58.7098208,13.798401,419m/data=!3m1!1e3
Citera
2023-03-07, 00:09
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Dom behövde åka och hämta material för sänkningen av kroppen.
Citera
2023-03-07, 06:51
Medlem
GW uttrycker sig medvetet lite mystiskt. Det tog lång tid för mig att klura ut men jag känner mig säker på att han avser de här två killarna. Se mitt utförliga inlägg från igår.
Man får rusningar när man läser intervjun med BW och HJ i lokaltidningen igen. Att de säger att GM nog inte åkte genom stan (centrala Mariestad) med kroppen i bilen...
De åkte, egentligen självklart, så kort som möjligt med Helenas kropp i bilen. När man förstår är det plötsligt enkelt men innan är det inte det.
Citat:
Nej, jag förstår bara inte hur du får in Ekuddenvägen i GWs teori.
https://www.google.com/maps/@58.7098208,13.798401,419m/data=!3m1!1e3
Citera
2023-03-07, 10:31
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
GW uttrycker sig medvetet lite mystiskt. Det tog lång tid för mig att klura ut men jag känner mig säker på att han avser de här två killarna. Se mitt utförliga inlägg från igår.
Man får rusningar när man läser intervjun med BW och HJ i lokaltidningen igen. Att de säger att GM nog inte åkte genom stan (centrala Mariestad) med kroppen i bilen...
De åkte, egentligen självklart, så kort som möjligt med Helenas kropp i bilen. När man förstår är det plötsligt enkelt men innan är det inte det.

Men det är fortfarande Ekuddenvägen som är den större vägen?
Citera
2023-03-07, 11:43
Medlem
Jag vill inte hamna i en diskussion om 20 meter hit eller dit. Det är inte viktigt för den stora bilden. Det viktiga att ta med sig är vad GW menar när han säger när man väl kommer ut på den större vägen. Det är nämligen när kroppen har burits/släpats till bilen och burits in i den samt att den mindre vägen (gång och cykelvägen) körts i riktning mot ekuddenvägen. Om man sedan böjer av mot hamnen och HMJ hus redan på vikingavägen eller ekuddenvägen är detaljer. Beror på hur man bäst osett och med ett lik kommer ner till den lilla hamnen. Men då ser du på kartan att om man kör exempelvis till Bäcken att hamnen ligger på väg mot HMJ hus.
Rent statistiskt så klaras fall med fler än en GM ganska ofta upp. Då är det oftast med-GM som inte var drivande som börjar snacka när hans del i brottet är preskriberat.
Citat:
Citera
2023-03-07, 12:15
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Ja det är ett märkligt uttalande som borde väcka misstankar. Två av Helenas närmsta vänner *i ett förmodat chocktillstånd!?* och det första dom gör är att börja prata om vilken väg GM förmodligen inte valde att åka med kroppen i bilen? Dom verkar redan intresserade av hur polisen tänker.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-07 kl. 12:21.
Citera
2023-03-07, 12:53
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Citat:
Jag vill inte hamna i en diskussion om 20 meter hit eller dit. Det är inte viktigt för den stora bilden. Det viktiga att ta med sig är vad GW menar när han säger när man väl kommer ut på den större vägen. Det är nämligen när kroppen har burits/släpats till bilen och burits in i den samt att den mindre vägen (gång och cykelvägen) körts i riktning mot ekuddenvägen. Om man sedan böjer av mot hamnen och HMJ hus redan på vikingavägen eller ekuddenvägen är detaljer. Beror på hur man bäst osett och med ett lik kommer ner till den lilla hamnen. Men då ser du på kartan att om man kör exempelvis till Bäcken att hamnen ligger på väg mot HMJ hus.
Rent statistiskt så klaras fall med fler än en GM ganska ofta upp. Då är det oftast med-GM som inte var drivande som börjar snacka när hans del i brottet är preskriberat.

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja det är ett märkligt uttalande som borde väcka misstankar. Två av Helenas närmsta vänner *i ett förmodat chocktillstånd!?* och det första dom gör är att börja prata om vilken väg kroppen fraktades bort? Dom verkar redan intresserade av hur polisen tänker.

Ja, det är bra Sculley att du är hård med detaljer faktiskt, i och med att vi alla här tänker olika kan vi dra nytta av varandras kvaliteer och tillsammans om möjligt smalna av möjligheterna. Definitivt ingen risk för "sektmentalitet" här...Vilket är bra.

Jag har ett alternativ till Ekuddenvägen och det är Marieforsleden. "När man väl kommer ut på den större vägen kör man i riktning mot där man bor" Har vi HJ som Med-GM så går Marieforsleden mer rakt i riktning mot Stenåldersvägen 1.

Visst är det litet konstigt att GW skall menaatt denna adress ligger utanför Mariestad, men jag ser det inte som otroligt ändå. Han måste maskera GM/MGMs hemadress kraftigt för att inte avslöja för mycket. Sedan det Skvagg nämnde att DN skall ha benämnt Ekudden vara utanför Mariestad är det då heller inte otroligt att GW har samma "Stockholmsperspektiv" kanske. Ekudden= "Utanför tullarna", översatt till Mariestads perspektiv. Det är faktiskt fortfarande en lite lantlig känsla om man kommer från Marieforsbron och sedan tittar åt höger mot Ekudden och Kohagen...Mmm. Spekulation dock.
Citera
2023-03-07, 13:08
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag har ett alternativ till Ekuddenvägen och det är Marieforsleden. "När man väl kommer ut på den större vägen kör man i riktning mot där man bor" Har vi HJ som Med-GM så går Marieforsleden mer rakt i riktning mot Stenåldersvägen 1.

Ja det är antingen Ekuddenvägen eller Marieforsleden som GW har i åtanke.
Men det viktigaste är att Skvagg har klurat ut att det är närområdet kring brottsplatsen som GW pratar om när han säger att "man åker ut på den stora vägen" och "att man åker i riktning mot där man bor" (Stenåldersvägen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in