Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Vi har aldrig fått veta vad DNA-spåret på skon består av, och vi kan bara anta att profilen inte matchar någon i utredningen. Men om spåret består av en droppe svett eller saliv kan den ju ha hamnat den när som helst, och jag skulle säga att chansen att den avsattes omedelbart efter överfallet är ganska liten totalt sett.
Att GM har haft mycket god lokalkännedom står utom allt tvivel. Men att välja att flytta kroppen från en brottsplats i terrängen till sin egen bil i närheten av ett villaområde, det är ju en uppenbar och stor risk på flera plan. Vad förutom en fullbordad våldtäkt skulle lämna så mycket spår att GM beslutar sig för detta? I synnerhet som han uppenbarligen inte vill dölja att HA befunnit sig på plats iom att skorna placerats ut.
Skulle det vara så att HA faktiskt överfölls på stigen så är jag övertygad om att det var två GM, för det är inte bara svårt för en person att flytta en ~60 kg kropp, det borde också ha lämnat släpspår i någon form.
Min fetning. Vi har en bra diskussion och det är bra faktiskt att vi presenterar olika möjligheter, då täcker vi in saker som man själv inte har tänkt på och kan om möjligt smalna av tillsammans bit för bit. Detta är ju självklarheter givetvis...
Men jag skall nu förklara varför jag är ganska hundra på att dessa skor inte på ett
medvetet sätt har
placerats ut med syfte att
förvilla och avleda.
För det första: om man först funderar över om detta är ett brott gjort i hastigt mod och oplanerat, vilket allt tyder på. Varför då i detta då korta tidsfönster som det faktiskt handlar om, har man då tid att fundera över ,planera och sedan utföra en avledningsmanöver också ?
För det andra:, om denna avledningsmanöver/plantering skall ha något syfte alls så kan ju gärna inte denna plantering utföras precis i det område(Kohagen) där själva brottet har blivit begånget. Vad vill man då
avleda ifrån ? Det blir i så fall på detaljnivå med 10-tals meters avledning.
För det tredje: I så fall om den avledning skall ha något syfte kan vi gärna inte se Kohagen/lekplatsen som brottsplatsen och då får man ha alternativa separata förklaringar på Hanna, Killarna på Hällristningsvägens vittnesmål, legan och rivstartsmärket. Att dessa saker inte har med själva försvinnandet att göra.
För det fjärde: skulle jag vilja säga att om man ändå tror att GM har planterat/placerat ut dessa skor på ett medvetet sätt så tror jag ändå inte att han gjort på detta sätt. Alltså kastat in dem i bushen på var sin sida stigen så att de inte syns med blotta ögat. Ofta är det så här med GM som vill arrangera en brottsplats för att försöka dölja spåren/misstankarna mot sig själva, gör det så fantastiskt uppenbart och överdrivet Kalle-Anka-aktigt "SE HÄR !" att Polisen brukar se detta direkt. T e x när GM finns i familjen och vill få det att se ut som inbrott och inte stjäl något av värde o s v . Samma mönster här, då tror jag inte att de slängt iväg skorna utan lämnat dem helt synligt på stigen.
Min förklaring på varför de tar med kroppen men lämnar skorna i skogen är följande. Jag tror då att dessa GM hade mycket stor lokalkännedom i området och kände både Helena och Ulrika mycket väl. Jag tror att de tar med kroppen för att de båda känner Ulrika mycket väl och vill inte att hon skall vara den första som påträffar sin döda syster alldeles intill där hon bor. Detta vill de inte utsätta henne för samt att de skäms för brottet givetvis. Det var inte meningen att detta skulle hända överhuvudtaget.
Man vill också gissar jag ha fått detta ogjort självklart. Tar man med kroppen och dumpar den så att den aldrig påträffas kan det vara lättare om möjligt, "lura sig själva" lite att detta hemska aldrig ägt rum samt eventuella spår till dem själva försvinner givetvis. För åka fast, vill de inte. Fängelse men i första hand så är det fina livet i Mariestad slut och över för all framtid. Skam även för släkten. Detta förfarande brukar visa också på(gömmande av kropp) att de står offret nära.
Med hela denna redogörelse vill jag visa att skorna slängdes i affekt utan tanke
då i stundens hetta på att detta givetvis var ett misstag. Den GM är inte född ännu som har gjort ett 100-procentigt "kliniskt" dåd utan ett enda misstag, särskilt inte när dådet inte ens är planerat i förväg. Nej.