• 5
  • 6
2021-02-17, 15:02
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Många verkar/vill inte förstå hur hatad Palme var av många, även inom partiet. Han styrde det som vore det hans eget. Min kompis farmor ringde upp tidigt på morgonen efter mordet och jublande "skrek", "ormen är död!". Förmodligen många samtal den morgonen som mynnade ut i att träffas och "ta ett glas" Palme fick många att verkligen må illa bara man hörde/såg eländet.

Det stämmer. Palme var en älska/hata-figur i stil med Kennedy, och precis som efter det mordet finns det gott om historier om hur folk både sörjde och firade.

Det har skapats en officiell Palmekult som förvisso erkänner att han var kontroversiell men ändå framställer kritikerna som hatare, vilket absolut inte stämmer om alla. Jämför gärna med Thatcher där hatet och till och med firandet av hennes död ses som förståeliga, eller åtminstone legitima.
Citera
2021-12-06, 09:29
Medlem
Ördögs avatar
Slänger in den här Quora-tråden, i brist på annan sysselsättning.

Vad gjorde du när Palme sköts?
https://sv.quora.com/Vad-gjorde-du-n...lme-sk%C3%B6ts
Citera
2021-12-21, 03:06
Medlem
Enligt min gymnasielärare var det en hel del som korkade upp champanjen.
Citera
2023-01-14, 16:51
Medlem
Ördögs avatar
Ytterligare några minnen i denna tråd.

(FB) Vart var du när det hände?
Citera
2023-01-21, 20:31
Medlem
Den första kvällen/natten vi flyttade in i vårt nyinköpta hus den 28:e februari sköts Olof P.
Allt var så dj-a surrealistiskt för den 11-åring man var då; det var inte bara det att man skulle slappna av i en helt ny miljö..
Man hade ju siktet på att se Go´morron Sverige (mys-pys) med Fredrik Belfrage kl. 08 som vanligt, men möttes av extra insatta nyheter att Sveriges Statsminister hade skjutits på öppen gata kvällen innan.

Såhär trettiosju år efteråt har det väl inte direkt påverkat mig så värst speciellt, när jag har forskat lite i personen Palme, som då helst ville dra Sverige åt det ryska (kommunistiska) hållet.

Att det var bra eller dåligt för Sverige med ett dåtida statsminister-mord kan de lärde tvista om..
Citera
2023-03-07, 06:12
Medlem
Ördögs avatar
Besläktad tråd.

(FB) Minns alla vart dom var när dom hörde att Palme dött?
Citera
2023-11-24, 10:59
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gleamer
Hur reagerade folk i Sverige när de fick reda på att deras statsminister blivit mördad? Var det landssorg eller var det några som tyckte det var bra? Jag sitter och letar efter olika artiklar på nätet men hittar tyvärr inget. Någon som har någon bra sida eller orka skriva ner lite reaktioner. Tack på förhand!
Du kan se på det så här.
När Olof Palme försvann från politiken försvann det mesta av Sveriges aura.
Ingenting fungerade, stora misstag gjordes, svenska nyhetsmedia var bland de sista att sända ut vad som hänt.
Så när skotten föll var det som att hela Sverige sköts i sank.
Och den allra största skadan är efter så här många år är inte få veta varför.
Inte hans försvinnande utan varför.
Hela generationer dog åren igenom med ett osynligt frågetecken i pannan.
Någon ville Sverige och dess befolkning illa just genom att ett frågetecken hade ristats in.
Detta får alltid och sådana följder att en nations suveränitet rubbas och effekten ser vi idag.
Samhället plågas av gängkriminella som skjuter till höger och vänster. Slå på statstik på den fråga som är av många och se hur det var förr i tiden.
Palme var lika med Sverige.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in