2023-03-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om Anders B har rätt borde skytten varit vänsterhänt
Var Stig vänster eller högerhänt?
Nu gällde frågan AB kunde ha missat en handledväska.

Såg du bilden jag skickade ?
Citera
2023-03-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Nu gällde frågan AB kunde ha missat en handledväska.

Såg du bilden jag skickade ?

Högra handen på axeln och då bör revolvern varit i den vänstra handen
Min slutsats antingen hade gm ingen handledsväska eller så hade han fått ner den i en rock eller jackficka.
Ha en handledsväska som dinglar på ena armen är knappast optimalt om man ska skjuta någon
Citera
2023-03-06, 21:06
Medlem
Citat:
Högra handen på axeln och då bör revolvern varit i den vänstra handen
Min slutsats antingen hade gm ingen handledsväska eller så hade han fått ner den i en rock eller jackficka.
Ha en handledsväska som dinglar på ena armen är knappast optimalt om man ska skjuta någon
Så du såg inte att han bar på en handledsväska? Men du hävdar att det måste AB lagt märke till?

Citera
2023-03-06, 21:25
Medlem
Citat:
Så du såg inte att han bar på en handledsväska? Men du hävdar att det måste AB lagt märke till?

Jodå , jag såg att han hade något i handen som jag antar ska föreställa en revolver i rekonstruktionen
Citera
2023-03-06, 21:52
Medlem
Citat:
Jodå , jag såg att han hade något i handen som jag antar ska föreställa en revolver i rekonstruktionen
Nej det är jag som lurar dig lite.

Det är SE handledsväska jag klippt in. Så den bilden ska du inte sprida vidare .

Men låt oss hålla oss till uppfattningen att GM var högerhänt. Och detta var SE.

Står du fast vid att AB inte kan ha missat en handledsväska om den bärs på detta sätt?

Eller vill du ha fler argument?
Citera
2023-03-06, 21:55
Medlem
Citat:

Det är SE handledsväska jag klippt in. Så den bilden ska du inte sprida vidare .

Men låt oss hålla oss till uppfattningen att GM var högerhänt. Och detta var SE.

Står du fast vid att AB inte kan ha missat en handledsväska om den bärs på detta sätt?

Ja, eftersom mördaren knappast kan ha haft en handledsväska i samma hand som en revolver så då blir handledsväskan omöjlig att missa.
Citera
2023-03-06, 22:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Mycket bra poäng.

Jag förstår inte vad folk tror att man ska kunna hinna uppfatta under ett snabbt händelseförlopp. De flesta uppfattade en man i något mörkt halvlångt plagg, som möjligen fladdrade kring benen när han springandes försvann in i gränden i halvdunklet. Mycket mer än så kan man inte begära.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-06 kl. 22:16.
Citera
2023-03-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ja, eftersom mördaren knappast kan ha haft en handledsväska i samma hand som en revolver så då blir handledsväskan omöjlig att missa.
Varför måste han haft vapnet i samma hand som väskan?

Varför inte väskan i vänster som han har på alla kort och vapnet i höger ? Vad har du som motsäger det? Utveckla?

Men om han har väskan i vänster som jag visade på bilden och vapnet i höger.

Visst är det få rimligt att inte lägga märke till en handledsväska?
Citera
2023-03-06, 22:47
Medlem
Citat:
Varför måste han haft vapnet i samma hand som väskan?

Varför inte väskan i vänster som han har på alla kort och vapnet i höger ? Vad har du som motsäger det? Utveckla?

Men om han har väskan i vänster som jag visade på bilden och vapnet i höger.

Visst är det få rimligt att inte lägga märke till en handledsväska?

Anders B har inte vad jag vet sagt något om någon handledsväska och inget annat mordplatsvittne inklusive Jeppsson har pratat om en handledsväska däremot har Yvonne N sett en man som fipplar med en liten väska.
I sådana fall har ett tiotal personer som såg mordet helt eller delvis inte sett någon handledsväska.

Men det vore intressant att få bekräftat om Stig var vänster eller högerhänt
Citera
2023-03-06, 23:15
Medlem
Citat:
Anders B har inte vad jag vet sagt något om någon handledsväska och inget annat mordplatsvittne inklusive Jeppsson har pratat om en handledsväska däremot har Yvonne N sett en man som fipplar med en liten väska.
I sådana fall har ett tiotal personer som såg mordet helt eller delvis inte sett någon handledsväska.

Men det vore intressant att få bekräftat om Stig var vänster eller högerhänt
Du svarar inte på frågan.

Är det rimligt att AB missar GM-Se handledsväska som han håller i vänsterhand.

Är det rimligt att notera detta från den position han befinner sig i?

Vi kan placera dom i i sämre belysning om du vill också.
Citera
2023-03-07, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inst3506
Så finns det en tråd om Skandiamannen med.

Hur kunde SE vetat att det var paret Palme och att de skulle promenera på den där gatan? Utan livvakter dessutom. Innan han lämnade Skandia-byggnaden stod han och pratade med några personal (vakter?), alltså helt utan att hålla koll på vart paret Palme tog vägen från biografen. Mordet på Palme var inte planerat och utfördes av någon impulsiv galning som CP.

CP letade runt efter Sigge och var frustrerad. Han trodde antingen att det var Sigge (som brukade ha samma vintermössa på sig) eller han såg faktiskt att det var Palme och bestämde sig för att passa på att ta ut sin frustation på honom pga alla svårigheter han mötte i livet. S styrde landet i större del av hans liv. Man behöver inte vara höger för att ogilla en vänsterledare. Han gjorde det nog inte för att han hade något emot Palme personligen, utan han ogillade bara politiker.
Alternativt så var SE utanför Grand av en händelse tidigare under kvällen såg statsministerparet och gick till Grand strax före filmens slit igen.
Vissa vittnesuppgifter pekar ändå ditåt
Dock måste han lämna Grans flera minuter före Palme för att hinna in på tillbaka till jobbet igen . stämpla ut samtala med väktare och sedan ut igen och råka störa på Palme igen!
Mer sannolikt dock SE kliver ut på gatan efter utstämpling och samtal med väktare.
Ser plötsligt självaste statsministern med hustru passera precis bredvid honom.
Ev. görs något slags försök till kontakt, något utlyser en reaktion från SE som får honom att ta fram vapnet och resten är historia.
Som du säger så talar nästan allt för att mordet var oplanerat och ett slumpartat impulsdäd.
Citera
2023-03-07, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Finns ingenting som talar för en förväxling.
En hel del talar för detta. det är nog de flesta rätt överens om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in