Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det var smart fram tills för 5-6 veckor sedan att dra ut på det. Nu är det format så att de styrkor som är inne i Bakhmut kan beskjutas av ryskt artilleri som ligger tryggt inne åt Popasnahållet. De kan i princip inte bli nedtryckta (supressed). För det artilleri som ska göra det måste i så fall vara inne i Bakmhut (nära fronten).
Där måste vara relativt höga koncentrationer av soldater i Bakhmut. Så det är gynnsamt för ryssarna att stå och mata artilleri på dem - artilleri som inte kan tystas. Och som kan beskjuta vägen in, förutom direkteld.
Så Ukraina betalar med väldigt förhöjda förluster nu för varje vecka de håller Bakhmut, jämfört med om de retirerar lite, till positioner som borde vara bra. Där är höjder och stora bebyggelser som säkert fortifierats.
Det är oklart varför de gör så här för mig, men vi får nog veta det så småningom. Jag tror heller inte de är tjurskalliga. Om man brainstormar alternativ:
1) Ryssarna har verkligen slut på artilleri? Motsägs av dagens artikel i Kyiv Independent, där låter det inte så.
2) Där är för många ukrainier kvar i Bakhmut. De har på grund av något misstag fler trupper kvar än vad vi tror i Bakhmut, och det tar tid att få ut dem. Denna är klart möjlig, men låter lite för ukro-negativ för att "vara sann".
3) De vet att det kostar liv, men de vinner tid för något.
4) (military summary-teori). En variant av 3); Ukraina kommer mycket snart motattackera - men någon annanstans, t ex mot Melitopol eller i norr. En sådan formation som ryssarna nu har binder också många styrkor, då blir de svagare nån annanstans...Men är vädret bra nu för motoffensiv?
5) De har nästan evakuerat färdigt, de har bara ett bra pokerface.
2, 3 och 5 är mest troliga, tycker jag.
Ja, har för mig att det ligger en del skogiga höjder väster om Bakhmut som Ukraina skulle kunna dra sig tillbaka till, men frågan är i så fall varför man inte drar nytta av topografin redan nu för moteld (med artilleri) därifrån.
Den ryska artillerielden torde (!) inte vara alltför förödande med tanke på att försvaret lever och inga ryssar än så länge satt sin fot i stadskärnan. Oklart varför gatustriderna aldrig når längre än till förorterna, typ villaträdgårdar och smågator.
Om de ukrainska förlusterna i Bakhmut är direkt ohållbara skulle det börja ge genomslag, tänker jag, så jag ser få andra möjligheter än att staden är någorlunda lätt att försvara och det finns en eller annan vinst i att strida som Fan själv. "Helvetet på jorden", "the situation is very difficult", men det håller. Om det nu inte är så att man faktiskt redan nästan evakuerat färdigt. Det tänkte jag inte på. Förr eller senare lär det ske.
Annars är det väl värt att ta i beaktande 3) och 4) —att det ryska evighetsprojektet håller ryssarna sysselsatta på flera sätt. 3) tolkar jag som vagt negativ för Ukraina ("de måste") och 4) mer framtidspositiv. Jag sätter någon spänn på 4). Jag väntar mig någon form av Frühlingserwachen. Ja, för tusan, det är redan så gott som vår. Ska det förresten regna mycket i Ukraina i år?
Edit: Kanske borde skrivit att staden VARIT lätt att försvara. Det går nog inte i evigheter.