2023-03-06, 19:55
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Då är jag med.

Du hade alltså fel????!!

Ja, det finns ingen utredning som visar att det var en massaker som du påstår.

Du har fel i allt du skrev och påstod.

Mitt argument var fel för varför det var en massaker. Men det är ändå så att poliser var inblandade i våldsamheterna - tydligen på bägge sidor. Och det är ändå så att mänskliga rättigheter inte kunde upprätthållas där (och därför kunde liknande saker också hända andra ställen i Ukraina). Jag har hela tiden skrivit att proryssarna heller inte var några änglar - som sagt visste de bara inte hur tufft motståndet var.
Citera
2023-03-06, 19:56
Medlem
Reimers avatar
Nytt gnäll om ammunitionsbrist från Prigozhin.

Nu behöver vi bara att vänta på nästa sågning av Girkin, ska bli roligt att läsa den.

Citat:
In the latest audio message released today, Prigozhin again declares he is not getting the necessary ammunition. Moreover, he adds that Ukraine is forming several strike groups in neighbouring Donbas cities to attempt to unblock Bakhmut.

https://twitter.com/wartranslated/status/1632799800193167361
Citera
2023-03-06, 20:01
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Européerna har börjat tröttna på kriget, och vad det kostar i människoliv och i pengar.

Fast det där stämmer ju inte. Ända fram till i somras/höstas drevs opinion i vissa grupperingar och nationer i EU för vapenvila och en förhandlingsfred på Ryska villkor. De rösterna är tysta nu.

Hur många Europeiska ledare talar numera personligen med Putin på regelbunden basis, dvs som Macron, Scholz och andra gjorde nästan varje vecka under våren och sommaren?

Det sagt så behöver Ukraina visa att stödet nu kommer till god nytta under vår/sommar/höst i form av framgångar på slagfältet, motoffensiver där man slår Ryska förband och återtar Ukrainskt territorium.

Gör man inte det så kan hända att opinonen i EU och USA viker och kraven på en förhandlingslösning återkommer, eftersom det inte är acceptabelt med ett skyttegravskrig i Europa som kan dra ut i flera år.
Citera
2023-03-06, 20:03
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Wagner börjar rekrytera mentalpatienter nu.

"PMC Wagner rekryterar nu personer utan intyg från en psykiater och narkolog, samt fluorogram – ett motsvarande meddelande lades ut i en av PMC-grupperna på sociala nätverk, skriver The Moscow Times. Journalisterna i publikationen hävdar att gruppens rekryterare bekräftade informationen om deras beredskap att ta sig an tjänsten för personer som behandlades i en psykoneurologisk dispensary."

https://t.me/zakharovchannel/568
Så, psykfall, pundare om en narkolog är vad jag gissar på vad det är och folk som inte blivit röntgade (?) enligt google då mitt primitiva ordförråd inte sträckte sig ända dit.
Eftersom de flesta säkert inte vet betyder flourogram röntgenbilder.
Som kuriosa fanns det vinylskivor på begagnade röntgenplåtar i gamla sovjet. Finns videos på tuben om et.

Vaddå? X-rayar de varenda jävel annars ? Oh those russians.
Senast redigerad av dragan-shitfucker 2023-03-06 kl. 20:06.
Citera
2023-03-06, 20:09
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Hahaha, i så fall extra logiskt om den är avsedd som skenmål.

Tror att det skulle kunna vara ett test av robotteknik, eller att det åtminstone ska se ut så.
Filmen fick mig att tänka på en lokomotivtävling tävling 1829, där Stephensons lokomotiv "the Rocket" vann.
Prissumman var avsevärd, då det förekom försök att fuska, där man helt enkelt stoppat in en häst i en lok-mockup.
Citera
2023-03-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Nu behöver vi bara att vänta på nästa sågning av Girkin, ska bli roligt att läsa den.
Det är väl mer eller mindre självklart att Ukraina kommer försöka svepa bakom delar av nya ryska linjerna med de styrkor de dragit tillbaks ut ur Bakhmut om det går. Ryssarna måste se till att de har djup i försvaret även där de avancerat, det blir intressant att se om de klarar det.

Ukraina borde dessutom ha någon ny bataljon redo för strid.
Citera
2023-03-06, 20:12
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Jag börjar undra om ryska armén vill vinna överhuvudtaget. Att de är less på skiten och Prigozhin och bara vill åka hem.
Officerarna sitter kanske på mässen och pratar skit om Wagner och Putin och hela ledningen. Det är därför Wagnermannen inte fick komma in och nu är han visst vilse eller saknad, enligt Prigozhin.
Arméns stora offensiv gick åt helvete även om de vann några meter här och där och den verkade inte vara speciellt välplanerad heller. Ammunition verkar de inte ha. Allt måste kännas helt oinspirerat.
Citera
2023-03-06, 20:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Européerna har börjat tröttna på kriget, och vad det kostar i människoliv och i pengar. Börjar Ukraina bli tillbakatrycka så kommer kraven på fred att öka och då är det slut för Zelensky. Så han har satsat allt i Bakhmut medans ryssarna har metodiskt bombat sönder trupperna där inne till den grad att ryssarna säger åt dom att lämna staden innan dom blir omringade. Vilket dom nu verkar ändå ha blivit. För att Zelensly vägrar låta dom gå till reträtt.

Lite konstigt att ryssarna säger åt dom att lämna så att dom inte blir omringade.

Varför anser du inte att krav på fred ska ställas till råttan i Kreml?
Citera
2023-03-06, 20:14
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, verkligen. Det ska verkligen bli intressant. Det finns ju uttalanden, argument etc. till stöd för båda dina alternativ, men vem fan vet. (Får man fortfarande skriva att vi omöjligt kan veta, eller hur var det nu igen?)

Ukraina har väl omkring 4 000 man på plats, om jag inte missminner mig. Uppgifterna varierar dock. En del uppger att 12 000 ukrainska soldater finns i och omkring staden, men det låter i överkant. Exakta, tillförlitliga förlustsiffror saknas, så det är svårt att säga hur köttkvarnen mal, och vilka som drabbas hårdast (jag skulle säga Wagner PMC...).

Lägg till det att det påstås regelbundet att Ukraina "uppmanas dra sig tillbaka", omedelbart förbereda en evakuering, och dylikt — vilket så klart kan vara planterade fejk-news eller del i en psykologisk påverkanskampanj riktad mot ryssarna. "Det är vaaansinne att stanna länge till!" Och ändå har inte Bakhmut fallit.

Sedan kan man förstås vända på steken. Bakhmut kanske trots allt är en viktig stoppkloss. Kanske är försvarslinjerna längre bak alltför svaga. Kanske är det därför man försvarar Bakhmut mer eller mindre med näbbar och klor; till synes mot bättre vetande, men om vi leker med tanken att det finns saker man väljer att tala tyst om...
"Till synes mot bättre vetande" kan som sagt ingå i det psykologiska spelet om det finns ett strategiskt mål med försvaret av staden, vilket jag personligen tror att det gör. För ukrainsk del tror jag inte att det handlar om tjurskallighet, prestige eller något sådant. Det handlar om att det är meningslöst att utrymma Bakhmut för tidigt. Kan man dra ut på det — varför inte?

Det var smart fram tills för 5-6 veckor sedan att dra ut på det. Nu är det format så att de styrkor som är inne i Bakhmut kan beskjutas av ryskt artilleri som ligger tryggt inne åt Popasnahållet. De kan i princip inte bli nedtryckta (supressed). För det artilleri som ska göra det måste i så fall vara inne i Bakmhut (nära fronten).

Där måste vara relativt höga koncentrationer av soldater i Bakhmut. Så det är gynnsamt för ryssarna att stå och mata artilleri på dem - artilleri som inte kan tystas. Och som kan beskjuta vägen in, förutom direkteld.

Så Ukraina betalar med väldigt förhöjda förluster nu för varje vecka de håller Bakhmut, jämfört med om de retirerar lite, till positioner som borde vara bra. Där är höjder och stora bebyggelser som säkert fortifierats.

Det är oklart varför de gör så här för mig, men vi får nog veta det så småningom. Jag tror heller inte de är tjurskalliga. Om man brainstormar alternativ:
1) Ryssarna har verkligen slut på artilleri? Motsägs av dagens artikel i Kyiv Independent, där låter det inte så.
2) Där är för många ukrainier kvar i Bakhmut. De har på grund av något misstag fler trupper kvar än vad vi tror i Bakhmut, och det tar tid att få ut dem. Denna är klart möjlig, men låter lite för ukro-negativ för att "vara sann".
3) De vet att det kostar liv, men de vinner tid för något.
4) (military summary-teori). En variant av 3); Ukraina kommer mycket snart motattackera - men någon annanstans, t ex mot Melitopol eller i norr. En sådan formation som ryssarna nu har binder också många styrkor, då blir de svagare nån annanstans...Men är vädret bra nu för motoffensiv?
5) De har nästan evakuerat färdigt, de har bara ett bra pokerface.

2, 3 och 5 är mest troliga, tycker jag.
Citera
2023-03-06, 20:18
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:

Tackar för denna. Ja som jag trodde så har nu Wagner fått problem på flankerna vid Bakhmut. Hoppas UAF tar denna chansen nu och trycker till Wagner ordentligt!!
Citera
2023-03-06, 20:22
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Blir väldigt spännande att efter kriget få reda på vad som egentligen hände i Bakhmut

Blir inte klok på det, antingen har Zelensky tagit kontroll och håller staden mot all seriös kritik och militärlogik medans de förlorar mängder av soldater, för en rätt meningslös stad som ryssland målat upp som viktig?? Eller så agerar de effektivt, inser att de kan blöda ut ryssarna och behåller just så många trupper som behövs för detta, samtidigt som de försvarar flankerna. Alternativ 2 är ju vad säkert varenda rådgivare från både Ukraina och väst hade valt, då de kan göra detta.

Alternativ 1 låter helt bisarrt

Det är en ofattbar "Kriegsnebel" som råder just nu. Vilka bevekelsegrunderna är blir man inte klok på, men allt kommer nog att klarna om en vecka.

Huvudpunkten är "när ska man dra sig tillbaka"?

Finns det olika synpunkter inom den ukrainska ledningen som ligger bakom det vi ser, typ politiker mot militärer? "Av politiska skäl är det bra att hålla ställningarna så länge som möjligt; ryssarna lider ett propagandanederlag som blir svårt att förklara för hemmaopinionen" vs "Av militära skäl är det bra att utrymma ställningarna i tid och ha lite marginal; det viktigaste är att hålla så stor del av formationerna intakta oavsett propagandaaspekten", typ.

Har AFU blivit överraskat? Wagnergenombrottet gick snabbare än väntat i norr, tyckte jag. Var det genom någon klantighet från ukrainsk trupp på plats? Uppbackningslinjen söder om motorväg M3 som gick mellan Berchivka och Jahidne föll mycket snabbt på ett sätt som inte kan ha varit avsett. Plötsligt har man nu Wagner uppe i röven i Chromove samtidigt som det blir oväntat varmt. Nu funkar inte tillbakadragandet som det ska, eftersom man inte kan föra ut tyngre materiel över fälten som inte längre bär. Samtidigt försvåras införsel av materiel. Man sitter nu där man sitter och får göra det bästa av situationen. Dvs skicka in förstärkningar för att hålla passagerna öppna, så bra det nu går.

Finns det en militär logik bakom det vi ser? Har ukrainsk underrättelseinhämtning info om att Wagners framryckning har kulminerat? Dt finns inte längre några fler resurser som Wagner kan kasta in? Det handlar nu bara om att härda ut ett litet tag, sedan lugnar allt ned sig.

Försöker Ukraina spela ut Wagner mot den reguljära ryska armén? Wagner är inte populärt i generalstaben. Sjojgu fick igenom att de inte skulle få rekrytera fler fängelsekunder och ha förtur till ammunition tidigt i februari - detta betydde att Wagner var mer eller mindre neutraliserat. Efter en storm bland milbloggare på Telegram och publika utspel från Prigozjin gav Putin Wagner en ny chans: ni får ammunition och tekniska resurser om ni kan erövra Bachmut med de resurser ni redan har vad gäller personal. Var detta villkorat med en tidsram? Hade Prigozjin lovat att Bachmut skulle vara ryskt innan ett visst datum? Har denna tidsplan inte hållits? Kände den ukrainska generalstaben till detta? Vissa tecken tyder på det. I morse klagade Prigozjin på att ammunitionsleveranserna återigen hade avbrutits, samtidigt som Wagners representant stängdes ute från planeringsmötet med de högsta militärerna för aktuellt frontavsnitt.

Om detta är fallet har Ukraina medvetet offrat trupp för det "högre syftet" att få bort Wagner helt ur räkningen. AFU har haft stora problem med Wagner. Om ukrainarna enligt sund militär logik hade dragit sig ur Bachmut och låtit Wagner triumfera och vinna propagandapoäng, så hade organisationen återigen haft möjlighet att bygga upp sina styrkor och till sommaren kanske blivit ett ännu större problem utanför Kramatorsk och Sloviansk än vad de är vid Bachmut idag. Nu kanske de är borta definitivt - besegrade av både ukrainsk trupp och det ryska försvarsdepartementet, som agerat i tandem på ett bisarrt vis.
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-03-06 kl. 20:24.
Citera
2023-03-06, 20:23
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Så, psykfall, pundare om en narkolog är vad jag gissar på vad det är och folk som inte blivit röntgade (?) enligt google då mitt primitiva ordförråd inte sträckte sig ända dit.
Eftersom de flesta säkert inte vet betyder flourogram röntgenbilder.
Som kuriosa fanns det vinylskivor på begagnade röntgenplåtar i gamla sovjet. Finns videos på tuben om et.

Vaddå? X-rayar de varenda jävel annars ? Oh those russians.

Resistent tuberkulos och vanlig tuberkulos är inte helt ovanligt i Ryssland. Nu ska det tydligen bli ännu vanligare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in