2023-03-10, 10:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Ryssarna retirerar i Bakhmut en masse, dom har slut på matransoner, ammunition och moralen är körd i botten. Då är man inte mycket till soldat.
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Har du någon källa?

Enligt ISW och SVT så har i alla fall Wagner-gruppen tagit en "taktisk paus" i Bakhmut:

Citat:
ISW: Wagner tar "taktisk paus" i Bachmut

Den paramilitära ryska Wagnergruppen har varit en central aktör i striderna kring Bachmut. Nu tycks gruppens offensiv i staden ha avstannat, enligt den amerikanska tankesmedjan ISW.

Sedan Wagners legosoldater intog de östra delarna av Bachmut har inga större rörelser skett - vilken uppges kunna bero på de stora personella förluster som man lidit under offensiven. Ryssland fyller i stället på med trupper från den reguljära armén, skriver ISW, vilket skulle kunna innebära en mer nedtonad roll för Wagnergruppen i den fortsatta offensiven.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=5f26ae808b412e18b8b8f3fc3aae3 646
Citera
2023-03-10, 10:42
Medlem
Conceptions avatar
Här står en gubbe och säger att Nato och USA är fienden samtidigt som han har en "Air Jordan" mössa på huvudet.

Blir hyckleriet hos rysk befolkning tydligare än så?

https://youtu.be/chmOR_vOzPE?t=126
Citera
2023-03-10, 10:53
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Här står en gubbe och säger att Nato och USA är fienden samtidigt som han har en "Air Jordan" mössa på huvudet.

Blir hyckleriet hos rysk befolkning tydligare än så?

https://youtu.be/chmOR_vOzPE?t=126
många av 1420 videos får en att fundera. Man får känslan att många lever i ett alternativt universum och att ingen verkar bry sig ett skit så länge det inte påverkar dem. Hur ofta i deras videos hör du inte "jag är inte politiskt insatt" eller " jag följer inte med"
Får lite udm känsla över ryssen
Citera
2023-03-10, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Olja, gas, trä, metaller, fertilmedel till jordbruk.

Och där kom en direktöversättning från någon rysk telegramkanal, kan du förklara vad fertilmedel betyder på svenska?
Citera
2023-03-10, 11:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Hur ofta i deras videos hör du inte "jag är inte politiskt insatt" eller " jag följer inte med"
För att inte glömma "Jag vågar/vill inte svara", "Din fråga är dum", eller liknande.

Många är rädda för att ha egna åsikter.

För att summera är ryssar generellt ett kuvat folk.
Citera
2023-03-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Var är egentligen Putins tjetjenska TikTok krigare? Är dom döda allihop eller sitter dom och trycker långt bakom frontlinjerna och spelar in videos?
Det har jag också undrat länge men finner inget svar. Dom fungerar också bra som stormtrupper av städer precis som wagnersoldaterna. I och för sig står fortfaranade +300 000 ryska soldater och väntar utmed den långa ukrainska och vitryska gränsen och man får väl anta att dom väntar där med dom. Sist jag hörde något från dom var i Kherson innan tillbakadragandet. Innan det Lysychansk-Severodonetsk och mest i staden Mariupol där mycket filmer kommer ifrån. Man tränar väl in olika scenarion i olika städer får man anta innan ryska militärledningen bestämmer sig.
Citera
2023-03-10, 11:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Mössan är väl tillverkad i Kina så det gör nog inget.
Så kanske det är.

Men köper jag en mössa med en konstig logga på så vill i varje fall jag veta var loggan kommer ifrån och vad den står för.

Sen finns det såklart de som är blåsta men det går inte att göra nåt åt.
https://3.bp.blogspot.com/-7DEoJxYQlIc/UM8lJrjEKrI/AAAAAAAAAHI/XN_TlPV3-U4/s1600/Emma+Nazireferens.jpg
Senast redigerad av Conception 2023-03-10 kl. 11:36.
Citera
2023-03-10, 11:30
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Mössan är väl tillverkad i Kina så det gör nog inget. Du vet att Ryssland är en del av Europa fysiskt men även kulturellt och det är inte USA som är utspädd mänskligt, kulturellt och själsligt. Så kanske du i framtiden kommer körande i en elrullsstol tillverkad i Ryssland med ett nytt lyckligt leende på läpparna.
Men kulturen är bara delvis västerländsk. Under sina storhetsperioder har de vänt sig västerut, för att under sina sämre perioder vända sig inåt, som nu och under kommunismen.
Deras kultur bygger inte på den grekiska eller romerska som i väst, utan på den bysantinska.
Citera
2023-03-10, 11:32
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Mössan är väl tillverkad i Kina så det gör nog inget. Du vet att Ryssland är en del av Europa fysiskt men även kulturellt och det är inte USA som är utspädd mänskligt, kulturellt och själsligt. Så kanske du i framtiden kommer körande i en elrullsstol tillverkad i Ryssland med ett nytt lyckligt leende på läpparna.

Elrullstolar från Ryssland är faktiskt inte helt osannolikt att vi får se här i framtiden. https://youtu.be/P_CDu1hYXxk?t=18
Citera
2023-03-10, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
De fungerar, tanken är att minska tillgången och ju krångligare och dyrare allt blir desto mindre blir tillgången till dem. Ju färre av de ryska militära fordonen som utrustas med de senaste teknikerna det större fördel får Ukraina som får dem från väst.

jo jag förstår men Ryssland verkar ändå går rätt bra ekonomiskt, inte alls det fall av BNP som EU hade räknat med, och verkar kunna ha sina fabriker igång.
Citera
2023-03-10, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Syftet med sanktionerna är inte bara att göra det mer komplicerat att producera militär materiel, utan också att trigga ett missnöje hos befolkningen som påverkar det politiska klimatet.

När det är svårt för vanligt folk att få tag på en iPhone, när de måste betala en smugglare dyra pengar för att få en insmugglad platt-tv och när de inte längre kan åka på utlandssemester så börjar missnöjet pyra hos befolkningen. Förhoppningsvis kan det leda till revolution, en statskupp eller liknande.

Klipp man ser från ryssar som går runt i gallerior så finns det en hel del teknik ändå i butikerna som TV och telefoner, dom verkar ha det typ som vanligt vad man kan se och höra från folk som känner ryssar som bor i t ex Moskva.
Citera
2023-03-10, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Och där kom en direktöversättning från någon rysk telegramkanal, kan du förklara vad fertilmedel betyder på svenska?

Menade gödningmedel. (fertilizer)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in