2023-03-06, 19:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Nedskjutet flyg idag.

https://twitter.com/PLnewstoday/status/1632707813100191745
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Jag tycker det var bra jobbat av Ukraina att laga planet efter att det blev nedskjutet förra gången.

https://twitter.com/JosephHDempsey/status/1497946298137337866
Varje gång Lancaster dyker upp i tråden häpnar jag över hur någon kan vara så in i h-e naiv att de tror på ett ord från denne mytoman och megafon åt Kreml. Vi talar alltså om en ”journalist” som redan innan kriget startade spred lögner om ett IED-attentat i Donetsk, en uppgift som han stod fast vid även efter att det påvisats bl.a. att ”offren” hade uppsågade kranier från obduktion.

Kanske någon lär sig källkritik denna gång. Eller inte.
Citera
2023-03-06, 19:40
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du är lurig med termerna. Skriv pro-ryssar så blandar vi inte ihop det.

Är vi överens om att pro-ryssar bar röda armband och det är dessa som Mr Makhnitskyi hänvisar som "thugs"?

Mr Mr Makhnitskyi skriver ju faktiskt också att

Detta är när pro-ryssar stormade en polisstation senare.

https://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-idUSBREA400LI20140504

Då blir hela ditt påstående omvänt! eller hur?

Vilket påstående? Min nya tolkning är att åklagaren där säger att poliser hjälpte det du kallar pro-ryssar ja? (rapporten kallar dem federalister) .
Citera
2023-03-06, 19:41
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja alternativ 2 är ju det som jag hoppas på iaf. Ryssen var tvungen att dela upp sig i 2 mindre styrkor för att kunna ringa in Bakhmut och då kunde UAF eliminera de var för sig. Och nu verkar UAF ha satt upp sin linje längs floden som delar Bakhmut i 2 delar så ryssen måste passera den om de ska fortsätta avancera från öster. Kan bli en långdragen historia detta om UAF fortsätter att sätta in förstärkningar.

https://twitter.com/Tendar/status/1632806265863782402

Eftersom att situationen är upplagt på ett silverfat för Ukraina, med rådgivning från den mest erfarna delen av världen så har jag extremt svårt att tro att de inte nyttjat detta, alternativ 2. Ifall det senare visar sig att de gjort motsatsen så kommer jag bli extremt besviken

Nästan allt talar emot alternativ 1, både historiskt och hur situationen ser ut nu
Sen säger ju pro-ryssar att Ukraina har massvis med brigader i området, andra säger att det är sant men att det är " element " ur många brigader och missvisande, andra säger att det är få brigader, så få som behövs. Så även om dödssiffrorna en Ukrainsk soldat berättade om var sant ( vilket det förmodligen inte är ) så har allt att göra med hur många brigader som verkligen finns där
Citera
2023-03-06, 19:42
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Européerna har börjat tröttna på kriget, och vad det kostar i människoliv och i pengar. Börjar Ukraina bli tillbakatrycka så kommer kraven på fred att öka och då är det slut för Zelensky. Så han har satsat allt i Bakhmut medans ryssarna har metodiskt bombat sönder trupperna där inne till den grad att ryssarna säger åt dom att lämna staden innan dom blir omringade. Vilket dom nu verkar ändå ha blivit. För att Zelensly vägrar låta dom gå till reträtt.

Lite konstigt att ryssarna säger åt dom att lämna så att dom inte blir omringade.

Jag tror ingen bryr sig faktiskt, inte så att vi går omkring och tänker på kriget. 99,99999 % av alla människor har ett liv, alla sitter inte på Flashback.
Citera
2023-03-06, 19:44
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Varje gång Lancaster dyker upp i tråden häpnar jag över hur någon kan vara så in i h-e naiv att de tror på ett ord från denne mytoman och megafon åt Kreml. Vi talar alltså om en ”journalist” som redan innan kriget startade spred lögner om ett IED-attentat i Donetsk, en uppgift som han stod fast vid även efter att det påvisats bl.a. att ”offren” hade uppsågade kranier från obduktion.

Kanske någon lär sig källkritik denna gång. Eller inte.

Speciellt då stollen inte ens har en bild på förlusterna, bara påståendet är skumt nog ( utöver att han ljuger som en häst travar ) då Ukraina har en liten luftstyrka och inte gör så många anfall med dessa. Även när källor som brukar ha rätt eller är pro-Ukrainska så tar jag det med en stor bunke salt när det enbart står en text utan någon sorts källa eller bild på det. Just därför älskar jag Oryx

Nån här skrev att det var en nedskjuten KA-52 som det fanns bild på istället? Har någon länk
Det hade gjort saken ännu mer bisarr, att påstå 3 förluster hos Ukrainska luftstyrkor när det var en rysk helikopter som blivit nedskjuten
Inte första gången dock
Citera
2023-03-06, 19:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jepp. Det är JDAM Ukraina kommer att använda mot brofästena på Krimbron när det är dags, förmodligen testar dom systemet taktiskt nu.
Mja, det är ca 300 km till Kerch-bron från närmaste UAF-flygfält, så 45 miles räckvidd på JDAM innebär en kamikaze-flygning såvitt jag kan se.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Blir väldigt spännande att efter kriget få reda på vad som egentligen hände i Bakhmut

Blir inte klok på det, antingen har Zelensky tagit kontroll och håller staden mot all seriös kritik och militärlogik medans de förlorar mängder av soldater, för en rätt meningslös stad som ryssland målat upp som viktig?? Eller så agerar de effektivt, inser att de kan blöda ut ryssarna och behåller just så många trupper som behövs för detta, samtidigt som de försvarar flankerna. Alternativ 2 är ju vad säkert varenda rådgivare från både Ukraina och väst hade valt, då de kan göra detta.

Alternativ 1 låter helt bisarrt
Ja, verkligen. Det ska verkligen bli intressant. Det finns ju uttalanden, argument etc. till stöd för båda dina alternativ, men vem fan vet. (Får man fortfarande skriva att vi omöjligt kan veta, eller hur var det nu igen?)

Ukraina har väl omkring 4 000 man på plats, om jag inte missminner mig. Uppgifterna varierar dock. En del uppger att 12 000 ukrainska soldater finns i och omkring staden, men det låter i överkant. Exakta, tillförlitliga förlustsiffror saknas, så det är svårt att säga hur köttkvarnen mal, och vilka som drabbas hårdast (jag skulle säga Wagner PMC...).

Lägg till det att det påstås regelbundet att Ukraina "uppmanas dra sig tillbaka", omedelbart förbereda en evakuering, och dylikt — vilket så klart kan vara planterade fejk-news eller del i en psykologisk påverkanskampanj riktad mot ryssarna. "Det är vaaansinne att stanna länge till!" Och ändå har inte Bakhmut fallit.

Sedan kan man förstås vända på steken. Bakhmut kanske trots allt är en viktig stoppkloss. Kanske är försvarslinjerna längre bak alltför svaga. Kanske är det därför man försvarar Bakhmut mer eller mindre med näbbar och klor; till synes mot bättre vetande, men om vi leker med tanken att det finns saker man väljer att tala tyst om...
"Till synes mot bättre vetande" kan som sagt ingå i det psykologiska spelet om det finns ett strategiskt mål med försvaret av staden, vilket jag personligen tror att det gör. För ukrainsk del tror jag inte att det handlar om tjurskallighet, prestige eller något sådant. Det handlar om att det är meningslöst att utrymma Bakhmut för tidigt. Kan man dra ut på det — varför inte?
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-03-06 kl. 19:51.
Citera
Medlem
Wagner börjar rekrytera mentalpatienter nu.

"PMC Wagner rekryterar nu personer utan intyg från en psykiater och narkolog, samt fluorogram – ett motsvarande meddelande lades ut i en av PMC-grupperna på sociala nätverk, skriver The Moscow Times. Journalisterna i publikationen hävdar att gruppens rekryterare bekräftade informationen om deras beredskap att ta sig an tjänsten för personer som behandlades i en psykoneurologisk dispensary."

https://t.me/zakharovchannel/568
Citera
2023-03-06, 19:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Européerna har börjat tröttna på kriget, och vad det kostar i människoliv och i pengar. Börjar Ukraina bli tillbakatrycka så kommer kraven på fred att öka och då är det slut för Zelensky. Så han har satsat allt i Bakhmut medans ryssarna har metodiskt bombat sönder trupperna där inne till den grad att ryssarna säger åt dom att lämna staden innan dom blir omringade. Vilket dom nu verkar ändå ha blivit. För att Zelensly vägrar låta dom gå till reträtt.

Lite konstigt att ryssarna säger åt dom att lämna så att dom inte blir omringade.
Problemet är väl snarare att man ser hur det är öppna slitningar mellan Wagner och ryska armén. Man ligger i fejd och det känns som armén är på väg att falla samman. Soldater offras utan att vinna något i ett krig som inga soldater har något intresse av. Även i Ryssland blir många allt mer öppet kritiska och man är öppet ovänner i rysk tv. Hela landet är på väg att slitas sönder. Enda sättet att rädda det här är att man gör sig av med Putin, tar hem armén och skyller misslyckandet på honom. Annars kommer förmodligen hela Ryssland att falla ihop som nation.
Citera
2023-03-06, 19:48
Medlem
88SONs avatar
Citat:

Tycker att väst steppar upp mer och mer då shocken från energikrisen sakta avtar, de flesta undersökningar har också pekat på att stödet bland folket i väst har för det mesta stått stilla eller ökat till viss del, kan du ge en källa på att de börjat tröttna? Har inte läst de senaste undersökningarna

Om Zelensky har total kontroll, agerar helt irrationellt och bryter mot alla slags råd från väst så är det...möjligt? Det är ju dock löjligt om man har någon sorts logik, att spendera sin armé på att försvara en strategiskt meningslös stad är ju mycket värre än att ryssarna tar den, i framtida fredsförhandlingar.
Citera
2023-03-06, 19:51
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Mja, det är ca 300 km till Kerch-bron från närmaste UAF-flygfält, så 45 miles räckvidd på JDAM innebär en kamikaze-flygning såvitt jag kan se.

Det är 300 km i dagsläget ja. Kerchbron blir inte ett mål innan landbryggan till Krim skurits av dvs det finns större strategiska mål som måste upppfyllas av Ukraina innan bron slås ut.
Citera
2023-03-06, 19:53
Medlem
Dagens update från Kenneth Gregg. Det suger att vara ryss.

Citat:

"Så till fronterna. Egentligen har ingenting hänt av betydelse någonstans. Vid Bakhmut har vi stoppat upp dem, norr om staden har dammen vi sprängde gjort kanalen till en riktig å. Dessutom fyller smältvatten på den ännu mer. Detta har gjort att Wagner måste gå ännu djupare in för att kunna kroka och fortsätta inrigningen. De måste gå mot Krhomove ,det är ytterligare 2 km över öppna fält i gyttja. Dessutom har vi en mindre sjö de måste kringgå, vilket gör dem sårbara för vårt artilleri som vi omgrupperat. Detta betyder också att det tar minst en vecka att utföra med den fart de nu har. För att komma över den å vi skapat behövs pontoner, vilka de just nu inte har.

Även i den östra delen saktar våra små plutoner turisternas framfart, ännu är inte den östra delen under full kontroll av turisterna, vilket är MYCKET förvånande. Har mästerkockens videoframträdanden skapat räddsla hos hans manskap?

Söder om Bakhmut har striderna ännu inte nått själva staden utan pågår i förorterna. Är det månne en offensiv på gång mot Klischiivka för att ta turisterna i flanken och ryggen? Omöjligt är det inte.

Detta är vad som skett de senaste 24 timmarna. Under dagen kommer ett pressmeddelande om min nya status inom arme'n och hemmafronten. Jag kommer även att publicera den här när jag har tillstånd. Denna nya status kommer att hjälpa mig göra bättre uppdateringar och öppnar portarna till att bättre publicera material som just nu är ömtåliga, dock måste jag beakta självcensur för att inte sätta våra pojkar i fara."

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in