2023-03-06, 15:01
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag anser inte att de nödvändigtvis anger fel ålder.
Jag anser (av de anledningar som jag nu har stipulerat i en rad olika inlägg) att jag inte känner tillförlitlighet ditt datan till den grad att jag känner mig trygg med att påstå att den är korrekt.

Vet inte om jag hänger med, i ett inlägg påstods att olika åldrar är möjliga, men mest troligt är att den ålder vittnen anger är riktig. Då replikerade du att ni i sådana fall tycker olika.

Vilken åldersspann faller då GM mest troligt inom givet vittnen, plats osv?

Att vittnesuppgifter är osäkra håller nog de flesta med om.
Citera
2023-03-06, 15:38
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Vet inte om jag hänger med, i ett inlägg påstods att olika åldrar är möjliga, men mest troligt är att den ålder vittnen anger är riktig. Då replikerade du att ni i sådana fall tycker olika.

Vilken åldersspann faller då GM mest troligt inom givet vittnen, plats osv?

Att vittnesuppgifter är osäkra håller nog de flesta med om.

Jag förstår faktiskt inte vad som är oklart i denna fråga.
Vad är det med mina tidigare svar som inte känns tydliga?

Har jag inte varit ganska tydlig med att jag är agnostiskt inställd till åldern?
Jag har ingen klar uppfattning om GMs ålder mer än att det troligtvis inte rör sig om en "ung kille" eller en "gubbe" som inte klarar löprundan.

Jag anser alltså att GMs faktiskta ålder inte nödvändigtvis behöver befinna sig i spannet 25-45.
Att utgå från att 25-45 på något sätt stipulerar en ram man ska förhålla sig är jag inte beredd att göra.

Mitt problem (som jag har stipulerat massa gånger nu) är att jag är inte imponerad av en åldersuppskattning som görs på en springande person som man ser på håll, bakifrån i några sekunder.
Förutom NF (som inte ens är ett mordplatsvittne och som inte med säkerhet ens såg GM), vem hade bra förutsättningar för att göra en vettig uppskattning av ålder?
Citera
2023-03-06, 16:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det finns enCP tråd för dig;! CP stämmer dåligt med signalementet saknar motiv( vilket dock inte behöver betyda så mycket), det är oklart om LP ens såg mördarens ansikte. Skulle CP varit kapabel att planera och genomföra ett mord? Det är en helt annan sak att i stridens hetta Slite fram en kniv och hugga ihjäl någon i stunden så att säga. LJ som såg mördaren fly in i gränden har sedan första stund varit helt säker på att det inte var CP. Det var bara några saker som verkligen inte tyder på attCP skulle ha nåt med mordet att göra, sannolikheten att CP har med detta att göra ligger på ca 0,1 i princip uteslutet alltså.

Jämfört med SE som har mängder av omständigheter mot sig så att det blir svårt att förklara och få ihop det på annat sätt än att han är synnerligen misstänkt. Det är nog därför som en hel del av de sk" förnekarna " är smått desperata och ljuger när de ska förklara SE som oskyldig.Med stor sannolikhet var det GM som observerades av YN på DBG. CP med en väska nä lägg av innan jag skrattar på mig!
Så finns det en tråd om Skandiamannen med.

Hur kunde SE vetat att det var paret Palme och att de skulle promenera på den där gatan? Utan livvakter dessutom. Innan han lämnade Skandia-byggnaden stod han och pratade med några personal (vakter?), alltså helt utan att hålla koll på vart paret Palme tog vägen från biografen. Mordet på Palme var inte planerat och utfördes av någon impulsiv galning som CP.

CP letade runt efter Sigge och var frustrerad. Han trodde antingen att det var Sigge (som brukade ha samma vintermössa på sig) eller han såg faktiskt att det var Palme och bestämde sig för att passa på att ta ut sin frustation på honom pga alla svårigheter han mötte i livet. S styrde landet i större del av hans liv. Man behöver inte vara höger för att ogilla en vänsterledare. Han gjorde det nog inte för att han hade något emot Palme personligen, utan han ogillade bara politiker.
Citera
2023-03-06, 16:45
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tror att SE var högerhänt så då borde han hålla vapnet i höger hand

AB såg inget vapen heller, trots att han såg att GM hade armen mot OP. Min teori är att det här har gått snabbare än vad vi kan föreställa oss. Pang och han var borta. Dessutom fanns fler saker att fokusera på än GM, en man som föll till marken, samt en kvinna som skrek. För mig var det inte som en VAR-granskning på mordplatsen, raka motsatsen är min bedömning.
Senast redigerad av csvens 2023-03-06 kl. 16:55.
Citera
2023-03-06, 17:27
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag förstår faktiskt inte vad som är oklart i denna fråga.
Vad är det med mina tidigare svar som inte känns tydliga?

Har jag inte varit ganska tydlig med att jag är agnostiskt inställd till åldern?
Jag har ingen klar uppfattning om GMs ålder mer än att det troligtvis inte rör sig om en "ung kille" eller en "gubbe" som inte klarar löprundan.

Jag anser alltså att GMs faktiskta ålder inte nödvändigtvis behöver befinna sig i spannet 25-45.
Att utgå från att 25-45 på något sätt stipulerar en ram man ska förhålla sig är jag inte beredd att göra.

Mitt problem (som jag har stipulerat massa gånger nu) är att jag är inte imponerad av en åldersuppskattning som görs på en springande person som man ser på håll, bakifrån i några sekunder.
Förutom NF (som inte ens är ett mordplatsvittne och som inte med säkerhet ens såg GM), vem hade bra förutsättningar för att göra en vettig uppskattning av ålder?

En sak som kan tala för någon slags tillförlitlighet i åldersbedömningen kan ju vara vara samstämmigheten. 25 nämns väl bara rent hypotetiskt av AH. Alla vittnen säger ju samma åldersspann. Det är ingen som är nere i 20-årsåldern och ingen som är uppe över 50. Alla håller sig inom 30-45. Även YN, som ser mannen framifrån, när han har problem att springa och inte är i motljus.

Men jag håller med om att det inte ska användas som någon slags uteslutningsmetod. Eller vi kan väl helt utesluta under 10 och över 80 hoppas jag.
Citera
2023-03-06, 17:43
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
En sak som kan tala för någon slags tillförlitlighet i åldersbedömningen kan ju vara vara samstämmigheten. 25 nämns väl bara rent hypotetiskt av AH. Alla vittnen säger ju samma åldersspann. Det är ingen som är nere i 20-årsåldern och ingen som är uppe över 50. Alla håller sig inom 30-45. Även YN, som ser mannen framifrån, när han har problem att springa och inte är i motljus.

Men jag håller med om att det inte ska användas som någon slags uteslutningsmetod. Eller vi kan väl helt utesluta under 10 och över 80 hoppas jag.

AH säger "medelålders" i sitt första förhör.

Det är Jan N som är nere på 25-30.
Egon E säger: "ganska ung".
Jan Åke S säger: Ingen äldre person.
Inge M säger: 30-40.

Resterande rör sig kring 35 - 45 i olika varianter.
Citera
2023-03-06, 18:35
Medlem
Citat:
Jag tror att SE var högerhänt så då borde han hålla vapnet i höger hand
Du har sett rekonstruktionsfoto från AB?

https://imgur.com/gallery/Z4F8BF1

Kommentarer på det?
Citera
2023-03-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Du har sett rekonstruktionsfoto från AB?

https://imgur.com/gallery/Z4F8BF1

Kommentarer på det?

Om Anders B har rätt borde skytten varit vänsterhänt
Var Stig vänster eller högerhänt?
Citera
2023-03-06, 20:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Om Anders B har rätt borde skytten varit vänsterhänt
Var Stig vänster eller högerhänt?
http://www.itdemokrati.nu/page16.html

Här kan man läsa mer om diverse teorier gällande det där.

Beskrivningen av hur gm gör tyder ju på en vänsterhänt. Att han liksom tar tag i kragen/lägger armen om sådär. Även kulbanan verkar tyda på det

Men samtidigt finns det ju folk som säger höger, inte med någon bestämdhet dock om jag minns rätt. Och ingen säger vänster heller vad jag vet.

Det kan ju vara så att man bara uppfattar det fel eftersom höger är det normala. Men vem vet. Ingen verkar vara säker på om gm är högerhänt eller vänsterhänt.

SE är högerhänt tror jag
Senast redigerad av Faderlig 2023-03-06 kl. 20:05.
Citera
2023-03-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
http://www.itdemokrati.nu/page16.html

Här kan man läsa mer om diverse teorier gällande det där.

Beskrivningen av hur gm gör tyder ju på en vänsterhänt. Att han liksom tar tag i kragen/lägger armen om sådär. Även kulbanan verkar tyda på det

Men samtidigt finns det ju folk som säger höger, inte med någon bestämdhet dock om jag minns rätt. Och ingen säger vänster heller vad jag vet.

Det kan ju vara så att man bara uppfattar det fel eftersom höger är det normala. Men vem vet. Ingen verkar vara säker på om gm är högerhänt eller vänsterhänt.

SE är högerhänt tror jag

Jag googlade på hur många som är vänsterhänta och fick fram siffran 12-15 procent av befolkningen.
Så skulle man kunna bevisa att skytten var vänsterhänt kunde man plocka bort ganska många personer.
Sedan finns det väl ett litet antal människor som kan använda höger och vänster hand lika bra.
Om jag skulle skjuta med en revolver så skulle jag definitivt behöva använda den högra handen.
Citera
2023-03-06, 20:24
Medlem
kato85s avatar
Bara jag som ser kopplingen mellan en Grandman med glasögon och en mördare utan glasögon som måste ta tag i Olofs rock innan han sätter ett påsittande skott, samtidigt som han missar Lisbet (och kanske inte ser att han missat henne?) och stannar kvar för att verkligen se om hans skott tagit på Olof.
När han är uppe på DBG fumlar han med sin väska, och när han springer in i Anki Rohrbrandt efter att ha sneddat in på Regeringsgatan ett par minuter senare, så har han glasögonen på sig igen.
Citera
2023-03-06, 20:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag googlade på hur många som är vänsterhänta och fick fram siffran 12-15 procent av befolkningen.
Så skulle man kunna bevisa att skytten var vänsterhänt kunde man plocka bort ganska många personer.
Sedan finns det väl ett litet antal människor som kan använda höger och vänster hand lika bra.
Om jag skulle skjuta med en revolver så skulle jag definitivt behöva använda den högra handen.

Jag tror det är få som byter från den dominanta i sådana lägen. Så vi får nog utgå från, i rimlighetens namn, att gm använde sin bästa hand för detta.

Jag önskar att man hade lite mer revolvererfarenhet så att man kunde svara på mer av frågorna man har.
Tex så vet jag inte om det är möjligt eller bara svårt att skjuta med halvutsträckt arm med den kalibern.

För om gm var högerhänt måste han haft armen i en väldigt knepig position om vittnesobservationerna stämmer. En böjd vänsterarm i 90 grader känns rimligare.

Sedan verkar ju mycket av det jag läst tyda på en vänsterhänt som sköt OP två gånger. En kula som snuddade OP och LP. Och en som dödade OP.

Men allt verkar ju så märkligt osäkert i detta. Det har ju ändrats från skjuten i bröstet till skjuten i ryggen tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in