2023-03-06, 13:05
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det som nu diskuterades var mina invändningar dels mot att ungefärliga åldersbedömningar i största allmänhet skulle vara helt omöjliga att göra och dels mot anekdotiska/enskilda exempel som grund för detta.

Ja, men i denna tråd diskuteras SE - och hans löpsteg för inte tankarna till en 52-åring. Man kan inte bortse från en sådan parameter när man ska beräkna trolig ålder på en gärningsman och jämföra den med SE som var 52 på papperet, men inte i löpning.
Citera
2023-03-06, 13:16
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, men i denna tråd diskuteras SE - och hans löpsteg för inte tankarna till en 52-åring. Man kan inte bortse från en sådan parameter när man ska beräkna trolig ålder på en gärningsman och jämföra den med SE som var 52 på papperet, men inte i löpning.

Helt enig.

Och även om jag kan sympatisera med att man kanske inte ska ta extrem-exempel (80åriga gubbar som ser ut som 60 etc) så anser jag att poängen är sund.

Det är generellt svårt att uppskatta åldern på någon.
Och adderar man avstånd, mörker, motljus etc etc blir datan extremt osäker.
Att jobba med snitt, medel, median från opålitlig data stärker ju inte direkt slutsatserna.

När jag gör en beställning på utbetald lånevolym gällande produkt X från q4 2022 från säljavdelningen på jobbet med syfte för analys, utgår jag från axiomen att datan är korrekt. Jag vill inte ha 12 personer som på håll tittar lite snabbt på skärmen och sedan uppskattar siffrorna åt mig.

Jag är fullt medveten om att det är inte ens i närheten samma sak, men grundpoängen är densamma.
Slutsatsen av alla beräkningar (snitt, median) folk gör av den data vi har är från början opålitlig. Och det gör att slutsatsen i sig är opålitlig.
Citera
2023-03-06, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Kan nämna något vittne du anser borde lagt märke till en väska på 15x20 cm.

jatill exempel kanske Anders Björkman, Anna Hage, Lars Jeppsson, Anders Delsborn
Citera
2023-03-06, 13:58
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det absolut bästa svar någon kan ge dig är följande.

https://thumbs.gfycat.com/NaiveLeadingBilby-size_restricted.gif

Addera mörker, avstånd, motljus och i många fall: Titta bara i några sekunder.

Vad är din ärliga uppfattning om vad människor generellt skulle uppfatta för ålder på individen som springer?

Jag helt öppen för att vara unik i min åsikt, men jag hävdar bestämt att sannolikheten för att människor skulle säga närmare 35-40 än 45-50 är väldigt stor.

Försöker jag forcera in Engström nu?
Nej, men jag vill påvisa att någon som är 52 år gammal kan framstå som yngre under dessa förhållanden.

Det är faktiskt rätt otroligt att detta är samma gubbe som sedan sitter och raljejar över att polisen inte kan "lägga puschel".....

Jag håller med om att det är möjligt. Jag kvar håller dock att det troligaste är att de ger rätt ålder.
Men värre fel har vittnen haft.

Det är ju dock lite missvisande att få det att framstå som att det bara var när han sprang i gränden folk uppfattade honom.

Folk har sett honom innan, under och efter. Från olika vinklar. En har sett ansiktet, LP. Två har sett delar av ansiktet, YN och LJ. HJ säger sig ha sett honom vända sig om men han inte uppfatta ansiktet.

Jag har tidigare visat på att ålder är något hjärnan registrerar innan ansiktdetaljer. Det är troligt att även HJ har haft ett visst hjälp av ansiktet i åldersbestämningen.

Dessutom är ju löpstilen även det något som pekar bort från SE. Han är ju nämligen gammal sprinter, vilket syns. Något AH uttryckligen säger att gm inte var. Ingen har sett en löpstil som SEs
Citera
2023-03-06, 14:03
Medlem
Citat:
Välj ett till att börja med, så ska jag vi kolla på vad vi har på den personen.

Anders Björkman
Citera
2023-03-06, 14:15
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag kvar håller dock att det troligaste är att de ger rätt ålder.

Då tycker vi helt enkelt helt olika där.

Citat:
Det är ju dock lite missvisande att få det att framstå som att det bara var när han sprang i gränden folk uppfattade honom.
Folk har sett honom innan, under och efter. Från olika vinklar. En har sett ansiktet, LP. Två har sett delar av ansiktet, YN och LJ. HJ säger sig ha sett honom vända sig om men han inte uppfatta ansiktet.

Det är bara LP som möjligen har sett ansiktet. YN såg väl bara hakan?

Citat:
Jag har tidigare visat på att ålder är något hjärnan registrerar innan ansiktdetaljer. Det är troligt att även HJ har haft ett visst hjälp av ansiktet i åldersbestämningen.

Kan inte utala mig där. Underlaget för att någon ska ha sett GMs ansikte är för litet.

Citat:
Dessutom är ju löpstilen även det något som pekar bort från SE. Han är ju nämligen gammal sprinter, vilket syns. Något AH uttryckligen säger att gm inte var. Ingen har sett en löpstil som SEs

Fast nu väljer du 1 vittnesmål.

Anders B - Spänstiga steg. Gick lugnt därifrån.
Anders D - Sprang inte med en ung mans vighet. Långsam i stegen.
Anna H - Snabbt, bestämda steg. Tungt. Inget sprinter. Ingen utövad teknik.
Ann Charlott H - Snabbare än jogging.
Cecilia A - Långa steg.
Egon E - Sprang krokigt. Böjd framåt och smidigt.
Hans J - Sprang med full fart.
Jan A - Rusade. Sprang smidigt.
Jan Åke S - Sprang spänstigt.
Lars J - Snabbt. Tungt. Framåtlutad.
Leif L - Lunkade klumpigt med breda steg.
Lisbeth P - Spänstigt. Vältränad.
Yvonne N - Verkade jobbigt att springa.

Merparten av vittnena pratar om en individ som springer snabbt (även Anna H), men påvisar möjligen en tendens att vara "tung i stegen" och “framåtlutad”.
Som max har vi alltså 3 individer som inte tycker GM sprang särskilt snabbt.

Yvonne N möter en GM (om man utgår ifrån att det faktiskt var GM som hon mötte) som precis har gjort sitt livs löprunda och att förvänta sig att han då springer "snabbt" är nog önsketänkande. Både med eller utan halt underlag.

Jag påstår att majoriteten nämner en löpstil som stämmer in mycket bra på Engström.
Snabb, framåtlutad etc.
Citera
2023-03-06, 14:30
Medlem
Roerligs avatar
SE:s taxerade inkomst 1975-1990.

Första årtalet är taxeringsår, inom parentes beskattningsår, dvs det år slantarna intjänats. Sedan taxerad inkomst och inom parentes omräknat till penningvärde januari 2022 (med EkonomiFaktas räknare).

1975 (1974) 73953 (468790)
1976 (1975) 82189 (474596)
1977 (1976) 88519 (463114)
1978 (1977) 92490 (434613)
1979 (1978) 150250 (641309)
1980 (1979) 90633 (360977)
1981 (1980) 67164 (247062)
1982 (1981) 28300 (88493)
1983 (1982) 44600 (128481)
1984 (1983) 71500 (194725)
1985 (1984) 102700 (251445)
1986 (1985) 95000 (251445)
1987 (1986) 128700 (281586)
1988 (1987) 123400 (281586)
1989 (1988) 183800 (364606)
1990 (1989) 189100 (352459)

En minst sagt svajig inkomstutveckling fram till 1983. Han har ingen beskattningsbar förmögenhet något år.

Källa, inkomsttaxeringen
Citera
2023-03-06, 14:33
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

Citat:
Helt enig.

Och även om jag kan sympatisera med att man kanske inte ska ta extrem-exempel (80åriga gubbar som ser ut som 60 etc) så anser jag att poängen är sund.

Det är generellt svårt att uppskatta åldern på någon.
Och adderar man avstånd, mörker, motljus etc etc blir datan extremt osäker.
Att jobba med snitt, medel, median från opålitlig data stärker ju inte direkt slutsatserna.

Ja, det är inte jag som tar upp omöjligheten att göra åldersuppskattningar i största allmänhet. Jag endast invänder mot det som anförs angående det. Och undrar varför den saken, leg-visningar osv, kommer upp när SE och åldrar i mordplatssignalementen avhandlas.

Vad vittnen rimligen kan ha uppfattat på mordplatsen är en annan sak.
Citera
2023-03-06, 14:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag håller med om att det är möjligt. Jag kvar håller dock att det troligaste är att de ger rätt ålder.

Citat:
Då tycker vi helt enkelt helt olika där.

Så det är troligare att vittnena uppger helt fel åldrar än åldrar omkring rätt härad? Fel åt vilket håll och vad ligger till grund för det antagandet?
Citera
2023-03-06, 14:46
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Så det är troligare att vittnena uppger helt fel åldrar än åldrar omkring rätt härad? Fel åt vilket håll och vad ligger till grund för det antagandet?

Jag anser inte att de nödvändigtvis anger fel ålder.
Jag anser (av de anledningar som jag nu har stipulerat i en rad olika inlägg) att jag inte känner tillförlitlighet ditt datan till den grad att jag känner mig trygg med att påstå att den är korrekt.
Citera
2023-03-06, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Anders Björkman

Vilken hand håller SE som GM vapnet och vilken hand väskan ?
Citera
2023-03-06, 14:52
Medlem
Citat:
Vilken hand håller SE som GM vapnet och vilken hand väskan ?

Jag tror att SE var högerhänt så då borde han hålla vapnet i höger hand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in