2023-03-04, 08:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, uppslaget vilar på just det att han av tillfällighet och oskyldig anledning råkade befinna sig på platsen (och där agerar märkligt).

En ofta förekommenade logik förefaller vara "SE befann sig på mordplatsen och inte nog med det, han befann sig dessutom på mordplatsen".

Jämför med mantrat att han stämplade in på mordplatsen.

Man anar i detta det cirkulära som i menligt stor utsträckning präglar uppslaget. Utifrån misstanken som uppstår i och med varandet och agerandet på platsen tolkas andra omständigheter rörande SE i GM-riktning, vilka sedan tas som intäkt för att hans varande på platsen är i sig kvalificerande.
Teorin om SE handlar väl inte om att han "agerar märkligt" på platsen, utan snarare tvärtom: Att han går ikapp makarna Palme, skjuter, och sedan springer därifrån.
Senast redigerad av Draifos 2023-03-04 kl. 08:48.
Citera
2023-03-04, 08:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Teorin om SE handlar väl inte om att han "agerar märkligt" på platsen, utan snarare tvärtom: Att han går ikapp makarna Palme, skjuter, och sedan springer därifrån.

Att skjuta på en passerande statsminister med fru får väl ändå betraktas som.. märkligt.
Citera
2023-03-04, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Tycker jämförelsen är intressant. Båda har lyfts fram (och t.o.m. dömts eller pekats ut) som gärningsmän på tveksamma grunder, och de framstår som två helt olika karaktärer.

I min värld framstår Engström mer som en rättshaverist som söker kontakt än en potentiell mördare.

Min poäng är att flera här tycker att det är omoraliskt att spekulera kring den döde SE samtidigt som man utan problem gör detsamma med CP eller CA.
Citera
2023-03-04, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Min poäng är att flera här tycker att det är omoraliskt att spekulera kring den döde SE samtidigt som man utan problem gör detsamma med CP eller CA.

Vad ska vi diskutera då? Att prata om avlidna människor är ett känsligt ämne. Men det görs för jämnan i alla möjliga sammanhang och nu rör det ett mord där karaktären hos gärningsmannen skulle kunna ha betydelse.

Min avsikt är inte att att gotta mig och rota i Stig Engströms person för den sakens skull utan att poängtera att de beskrivningar som framkommit om SE ger bilden av en mgm med väldigt avvikande egenskaper jämfört med andra som förekommit i utredningen, och lönnmördare överlag.
Citera
2023-03-04, 10:10
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag menade att jag inte hängt med i vad saken skulle visa på. Alltså är jag oväldig..

Varför "man mot vägg" är förenlig med silhuett? Jag menar att det åtminstone inte helt faller utanför vad som avses med silhuett? Sen kan man hårklyva en sådan profil efter behag. I vilken utsträckning är färg eller typ av jacka (bullighet) möjlig att utröna i "silhuett"?

I stora drag är ordvalen i detta avseende i första och andra förhöret åtminstone inte oförenliga. Eller?

Jag är helt öppen för att diskussionen möjligtvis är infekterad av språkbruk.

Silhuett för mig är:

Bilden av en person, ett objekt eller landskap som enbart består av en kontur medan det övriga är formlöst, tvådimensionellt och där det som är i silhuett ofta är svartfärgat.

https://www.forsvarsmakten.se/ImageVault/publishedmedia/uhkpolfnbry42mnc1wth/1.jpg

Det rimmar dåligt enligt mig när det kommer till vad Engström säger i första samtalet.
Även om han säger att han inte har någon "klar bild" av mannen tolkar inte jag det som att det rör sig om en figur där han enbart ser konturer/silhuett. Han ser en man i 20 års åldern med mörkblå täckjacka.

Självklart får man ta i beaktning att samtal 1 är en sammanfattning av ett kortare samtal.
Och då det inte är ett dialogförhör kan vi bara spekulera om faktiskta ordval och ordning.
Det är mer än möjligt att Engström faktiskt använde ordet silhuett i samtalet men att uppgiftsmottagaren inte antecknade detta. Jag kan dock bara utgå från vad som finns antecknat.

Samtal 1:

Mot denna vägg, såg han en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka.
Han tillägger att han inte har någon klar bild av mannen vid väggen och att hans bedömning av åldern, grundar sig närmast på mannens kroppsbyggnad och hållning.

Samtal 2:

Vid detta Kulturhus står en man, som Engström endast kan uppfatta i siluett. Mannen står blixt stilla. I konturen ser det ut som om mannen har täckjacka. Åldersmässigt som en ung man cirka 20-25 år gammal.

Samtal 3:

När Engström befann sig framme på platsen och uppskattar det som 20 sekunder efter skottögonblicket fick höra en flyktväg Tunnelgatan bort så såg han längst bort vid den mörka platsen vid barackerna konturen av en som han uppfattade det yngre man, med relativt smala byxor och något möjligen typ bulsig täckjacka, barhuvad och i 20-årsåldern.
Citera
2023-03-04, 10:25
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ok.

Det är pistolklubbens materialansvarige som köper två askar på Widfors någon gång 1983-84. Medlemmar med revolver som önskar får köpa patroner ur dessa askar. Patroner i båda askarna finns kvar 2011.

Varför den materialansvarige väljer just denna ammunition vid tillfället är okänt. Man har tidigare testat lite udda ammunition på klubben, bland annat så kallad "Cop Killer" -ammunition. Om det nu har med saken att göra.

Skytten får köpa ammunition som är relevant för den typ av vapen hen har licens för. Klubben får handla ammunition till sådana typer av vapen som ingår i dess verksamhet och som den har ammunitionslicens för.

Typ. Jag har ej svinkoll på exakt hur allt förhöll sig före 1986.

Hej!

Jag missade/glömde att svara på detta inlägg.
Jag ställde ju rätt många frågor till dig och försvann sedan.
Lite otrevligt av mig !

Tack för svar.

Jag vill egentligen inte göra någon poäng av frågorna. Dock anser jag att ditt svar lite bekräftar min tidigare ståndpunkt. Även om kulorna är ovanliga finns de i “rotation”. De gick alltså att införskaffa dem lagligt på tex en skytteklubb. Andra skribenter tenderar att måla upp en annan bild.

Jag tänker inte spekulera hur sådana kulor möjligtvis kan ha hamnat i Engströms händer.
Men jag kan inte känna sympati för åsikten som många verkar hålla att scenariot är så pass osannolikt att kulorna mer eller mindre diskar Engström.
Citera
2023-03-04, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inst3506
Att mördaren ska ha återvänt till brottsplatsen strax efter mordet och efter ögonkontakt med Lisbeth Palme samt setts av andra ögonvittnen känns inte sannolikt.

Det lutar snarare mest åt Christer Pettersson. När han var i riktigt dåligt skick ville han plötsligt träffa Mårten personligen och berätta om vem som sköt hans pappa. Sigge Cedergren sa strax innan sin död 1996 att han förlorade en revolver av samma typ som användes i mordet och att Christer hade kännedom om den. Lisbeth Palme höll hela tiden fast vid att det var CP hon såg. Taxiföraren som såg mördaren lämna platsen sa att han sprang på samma sätt som Christer. Flera år tidigare högg Christer ihjäl en man i samma kvarter.

Vet inte hur åklagaren lyckades göra Stig Engström till misstänkt mördare. Stackars Stig. Han utsattes ju för grov förtal och har inte möjlighet att försvara sig.
Det finns enCP tråd för dig;! CP stämmer dåligt med signalementet saknar motiv( vilket dock inte behöver betyda så mycket), det är oklart om LP ens såg mördarens ansikte. Skulle CP varit kapabel att planera och genomföra ett mord? Det är en helt annan sak att i stridens hetta Slite fram en kniv och hugga ihjäl någon i stunden så att säga. LJ som såg mördaren fly in i gränden har sedan första stund varit helt säker på att det inte var CP. Det var bara några saker som verkligen inte tyder på attCP skulle ha nåt med mordet att göra, sannolikheten att CP har med detta att göra ligger på ca 0,1 i princip uteslutet alltså.

Jämfört med SE som har mängder av omständigheter mot sig så att det blir svårt att förklara och få ihop det på annat sätt än att han är synnerligen misstänkt. Det är nog därför som en hel del av de sk" förnekarna " är smått desperata och ljuger när de ska förklara SE som oskyldig.Med stor sannolikhet var det GM som observerades av YN på DBG. CP med en väska nä lägg av innan jag skrattar på mig!
Citera
2023-03-04, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Eftersom jag inte ljuger. Låter mer som du inte håller dig till sanningen.

"Med hjälp av materialet kan vi styrka hans närvaro.", skrev jag. (och ingenting annat)

Om Engström säger saker som sker på mordplatsen efter skotten så styrker det förstås han närvaro
att vara där efter skotten. Svårare är det inte.
Ja exakt och det stämmer ju inte alls så du ljuger !
Citera
2023-03-04, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
(jag kan svara på det i nästa inlägg)

Du får gärna svara på,

Varför lyckas ni "anhängare" hela tiden välja det alternativ som har minst stöd i vittnesmålen?? Känns inte direkt smart eller "vetenskapligt".
Jag kan såklart bara tala för mig själv. Det är snarare så att logiken och materialet pekar mot vårt håll. SE stämmer relativt väl med signalementet( bortsett från ålder) hans berättelse tyder starkt på att han inte varit på platsen minuterna efter mordet ,han ändrar sin berättelse allt eftersom saker blir offentliga i media. Han återspeglar mördarens rörelser i sina utsagor varför då? Det gör honom inte till ett bättre vittne! Det finns så otroligt många omständigheter som är omöjliga att förklara för honom och er.

Det är utifrån materialet och vad vi vet idag som jag kan dra slutsatsen att jag är nästan helt säker på vem som utförde mordet.
De konkreta avgörande bevisen saknas dock så ett visst mått av osäkerhet finns ju ändå kvar.80-85 % är inte tillräckligt tyvärr.
Citera
2023-03-04, 11:35
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Ja exakt och det stämmer ju inte alls så du ljuger !

Om Engström säger saker som sker på mordplatsen efter skotten så styrker det förstås han närvaro
att vara där efter skotten. Svårare är det inte.
Citera
2023-03-04, 11:56
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Jag kan såklart bara tala för mig själv. Det är snarare så att logiken och materialet pekar mot vårt håll. SE stämmer relativt väl med signalementet( bortsett från ålder) hans berättelse tyder starkt på att han inte varit på platsen minuterna efter mordet ,han ändrar sin berättelse allt eftersom saker blir offentliga i media. Han återspeglar mördarens rörelser i sina utsagor varför då? Det gör honom inte till ett bättre vittne! Det finns så otroligt många omständigheter som är omöjliga att förklara för honom och er.

Det är utifrån materialet och vad vi vet idag som jag kan dra slutsatsen att jag är nästan helt säker på vem som utförde mordet.
De konkreta avgörande bevisen saknas dock så ett visst mått av osäkerhet finns ju ändå kvar.80-85 % är inte tillräckligt tyvärr.

Nej, SE, stämmer inte mot signalementet.
Nej, SE, stämmer inte mot åldern.
Nej, SE, ändrar inte sen berättelse mer än någon annat vittne. Däremot tillkommer det information ju mer man frågar ett vittne.

(resten håller för låg spekulativ nivå för att vara värt att svara på)
Senast redigerad av niokilometer 2023-03-04 kl. 12:15.
Citera
2023-03-04, 12:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

SE stämmer verkligen inte relativt väl med signalementen förutom ålder.

Tar vi bort åldern har vi fortfarande tränad, mörkhårig och blå täckjacka kvar. Även tecken på god kondition. Det stämmer inte relativt väl på SE

Ni borde förövrigt tänka på att observationerna av potentiell gm som YN gör faktiskt skiljer sig från gm på brottsplatsen. Då borde man inte låsa upp sig på att just hon kan möjligtvis beskriva en man som Engström, utan snarare att det ställer frågetecken gällande om det faktiskt var gm hon såg.

På mordplatsen är signalementen de som jag angav ovan. Men YN beskriver en man som stämmer in på ålder och kroppsbyggnad. Men hon ser också en rock, som skiljer sig från den troliga mörkblå täckjackan. Hon ser en väska ingen på brottsplatsen ser. Hon ser kanske lågskor fast de på mordplatsen pratar om kraftiga promenadskor. De säger heller inget om något halkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in