Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Jag kan såklart bara tala för mig själv. Det är snarare så att logiken och materialet pekar mot vårt håll. SE stämmer relativt väl med signalementet( bortsett från ålder) hans berättelse tyder starkt på att han inte varit på platsen minuterna efter mordet ,han ändrar sin berättelse allt eftersom saker blir offentliga i media. Han återspeglar mördarens rörelser i sina utsagor varför då? Det gör honom inte till ett bättre vittne! Det finns så otroligt många omständigheter som är omöjliga att förklara för honom och er.
Det är utifrån materialet och vad vi vet idag som jag kan dra slutsatsen att jag är nästan helt säker på vem som utförde mordet.
De konkreta avgörande bevisen saknas dock så ett visst mått av osäkerhet finns ju ändå kvar.80-85 % är inte tillräckligt tyvärr.
SE stämmer verkligen inte relativt väl med signalementen förutom ålder.
Tar vi bort åldern har vi fortfarande tränad, mörkhårig och blå täckjacka kvar. Även tecken på god kondition. Det stämmer inte relativt väl på SE
Ni borde förövrigt tänka på att observationerna av potentiell gm som YN gör faktiskt skiljer sig från gm på brottsplatsen. Då borde man inte låsa upp sig på att just hon kan möjligtvis beskriva en man som Engström, utan snarare att det ställer frågetecken gällande om det faktiskt var gm hon såg.
På mordplatsen är signalementen de som jag angav ovan. Men YN beskriver en man som stämmer in på ålder och kroppsbyggnad. Men hon ser också en rock, som skiljer sig från den troliga mörkblå täckjackan. Hon ser en väska ingen på brottsplatsen ser. Hon ser kanske lågskor fast de på mordplatsen pratar om kraftiga promenadskor. De säger heller inget om något halkande.