För två år sen beskrev Frida skillnaden i distanser mellan herrar och damer som "nästan lite kränkande".
Svahn, - en konservativ tradition. Och Maja tyckte det var bra med ett steg närmare jämställdhet.
Noterbart är att dom lyfte fram skiathlon som främsta exempel. Charlotte Kalla var också med i diskussionen.
Norge la ett förslag om 50 km för damer på Kollen.
Nu blir det lite tufft så tätt inpå VM. Men jag tänker ändå att de åkare som har varit drivande i frågan, är också dom som bör tas ut i första hand. Det är en liten risk att andra åkare bara stämmer in i kören för att det minsann är orättvist. Och inte för att dom faktiskt klarar av det. Och med det menar jag att dom håller tekniken uppe och en hygglig fart i spåret. Det var väl Iversen och Kläbo som traskade runt för några år sen och nu senast en finländare. Kul för publiken på plats möjligtvis. High five med ~20 stycken damåkare?
Nu kan det ju vara så att alla svenska damer tycker att det är en bra idé. Men lite synd om ex. Ilar och Lundgren som kanske väggar i backen på femte varvet medan Maja och Linn sitter bänkade på träningscyklar och trampar bort mjölksyra.
Men givetvis ska alla åka som får chansen.
Jag tror absolut att dom flesta kommer runt banan och i mål. Men som tevetittare vill jag ha lite kvalitet över hela fältet och inte bara i tätgruppen. 5-6 minuter bakom ledaren i mål är väl godkänt för dom som brukar landa på en sådär 4 minuter på tre mil.