2023-03-06, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Festis
Intressant att Ebba sa att det fanns ett rykte om att få vill åka helgens femmil. Inte så bra planerat med långlopp efter VM när de är trötta.

Frida är inte sugen på att åka men tror att hon blir det om några dagar, vi får se.

Hon syftade nog på sina svenska lagkamrater, sa att hon och Frida får göra jobbet. Emma satt bredvid så vi kan räkna bort henne i alla fall.
Citera
2023-03-06, 18:50
Medlem
Svagt att barndivisionen får två dagars extra vila till femmilen i Kollen. Om de ska vara så jävla jämlika så ska de ha samma vila (från sitt två mil kortare lopp).
Senast redigerad av Totentanz 2023-03-06 kl. 18:52.
Citera
2023-03-06, 19:02
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Härliga tider!! De fortsätter alltså💪💪 då är det lika bra Calle kör på ochså🙂

Jajamän:

Citat:
”Jag kör förmodligen en säsong till, det har ju gått så bra i år. Det känns fel att sluta nu. Går det väldigt bra nästa år så kommer jag testa över VM i Trondheim, och jag hoppas så klart att jag kan ta den där medaljen”, säger Halfvarsson till Radiosporten.
Citera
2023-03-06, 19:20
Medlem
För två år sen beskrev Frida skillnaden i distanser mellan herrar och damer som "nästan lite kränkande".
Svahn, - en konservativ tradition. Och Maja tyckte det var bra med ett steg närmare jämställdhet.
Noterbart är att dom lyfte fram skiathlon som främsta exempel. Charlotte Kalla var också med i diskussionen.
Norge la ett förslag om 50 km för damer på Kollen.

Nu blir det lite tufft så tätt inpå VM. Men jag tänker ändå att de åkare som har varit drivande i frågan, är också dom som bör tas ut i första hand. Det är en liten risk att andra åkare bara stämmer in i kören för att det minsann är orättvist. Och inte för att dom faktiskt klarar av det. Och med det menar jag att dom håller tekniken uppe och en hygglig fart i spåret. Det var väl Iversen och Kläbo som traskade runt för några år sen och nu senast en finländare. Kul för publiken på plats möjligtvis. High five med ~20 stycken damåkare?

Nu kan det ju vara så att alla svenska damer tycker att det är en bra idé. Men lite synd om ex. Ilar och Lundgren som kanske väggar i backen på femte varvet medan Maja och Linn sitter bänkade på träningscyklar och trampar bort mjölksyra.
Men givetvis ska alla åka som får chansen.

Jag tror absolut att dom flesta kommer runt banan och i mål. Men som tevetittare vill jag ha lite kvalitet över hela fältet och inte bara i tätgruppen. 5-6 minuter bakom ledaren i mål är väl godkänt för dom som brukar landa på en sådär 4 minuter på tre mil.
Citera
2023-03-06, 19:20
Medlem
Lundgren kommer inte nyttja sin plats i Kollen, lägger krutet på det som kommer efter.
Citera
2023-03-06, 19:52
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Expressen kör nån grej att pratsamme Emil Iversen hört nåt otroligt kring svenska herrstafetten i Planica. Han vill inte vara den som berättar för Expressen eftersom han inte vet om det stämmer. Expressen har inte fått reda på vad.
Som Calle og Wille var skiene bra. Tycker det var lett å se va som gikk for seg der.
Postet det her i går, men hen som svarade var ikke enig med meg, som synes
Citat:
" Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Verken Poomaa eller Calle ga alt de hadde på stafetten. Hadde 5-milen i tankene.Det var tydelig for alle som evner å se detaljene i et løp. Hadde vel på forhånd regnet med at medalje var utenfor rekkevidde. Men Häggström og Burman gikk med alt de hadde og mere til, og serverte dem match-ball på förste svenske medalje på evigheter. Vel i mål skulle de liksom gi inntrykk at de hadde tatt seg helt ut, men det var overtydelig at det kun var et spill for galleriet."
Svar:
"Du yrar i nattmössan"
Citera
2023-03-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Som Calle og Wille var skiene bra. Tycker det var lett å se va som gikk for seg der.
Postet det her i går, men hen som svarade var ikke enig med meg, som synes
Citat:
" Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Verken Poomaa eller Calle ga alt de hadde på stafetten. Hadde 5-milen i tankene.Det var tydelig for alle som evner å se detaljene i et løp. Hadde vel på forhånd regnet med at medalje var utenfor rekkevidde. Men Häggström og Burman gikk med alt de hadde og mere til, og serverte dem match-ball på förste svenske medalje på evigheter. Vel i mål skulle de liksom gi inntrykk at de hadde tatt seg helt ut, men det var overtydelig at det kun var et spill for galleriet."
Svar:
"Du yrar i nattmössan"

Svårt att säga om Calle, eftersom han är så...ärligt talat, outgrundlig i sin åkning, men jag är 100% säker på att Poromaa maskade. Han gjorde en mycket flat sträcka som gick ut på att inte bli sedd som dålig, men han hade inga tankar på att vara bra. Han åkte mot förhållandevis svagt motstånd, och att släppa upp en så beskedlig åkare som Dobler 20 sekunder händer inte.
Citera
2023-03-06, 20:18
Medlem
rainbowias avatar
Eftersvettningar efter VM..Puh!

För första gången på 100 år är det fler franska damer än franska herrar i världscupen, Holmenkollen;
Dam - Claudel, Dolci och Ducordeau
Herr - Lapierre och Parisse

Succéfemmilaren Schely ser vi nästa gång i Drammen.
Citera
2023-03-06, 20:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Larvig diskussion om lika distanser för damer och herrar nu utifrån ett lopp.
Citera
2023-03-06, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Larvig diskussion om lika distanser för damer och herrar nu utifrån ett lopp.

Håller med om att lika distanser för damer och herrar är larvigt.
Citera
2023-03-06, 20:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Håller med om att lika distanser för damer och herrar är larvigt.

Nej, det är inte larvigt (kan damer springa maraton så kan de åka en femmil).

Däremot är diskussionen som förs i tråden just nu larvig.
Citera
2023-03-06, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nej, det är inte larvigt (kan damer springa maraton så kan de åka en femmil).

Däremot är diskussionen som förs i tråden just nu larvig.

Inte lika larvig som din jämförelse.

Enormt stor skillnad på att springa ett maraton och att avsluta ett mästerskap med en 5-mil efter att ha åkt skiathlon, 10km och stafett.

Antalet tjejer som blir avstängda av hälsoskäl skulle knappast minska heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in