2023-03-02, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Så om man tjänar 33.000 före skatt, som också är maxtaket i akassan, så gör alltså inkomstförsäkringen ingen skillnad? Inkomstförsäkringen verkar bara vara värt om man tjänar över 33.000 ?

Korrekt, en inkomstförsäkringen ger 80 % av lön tillsammans med a-kassan upp till lön om 100 tusen

Säg att du har månadslön om 50 000 kr, får du bara a-kassan på ca 26 000 brutto, blir ett fetingbortfall av lön.
Guld med inkomstförsäkringen då, totalt hamnar du på 40 000 kr i månatliga ersättning från båda försäkringar totalt.
Sen betalar inkomstförsäkringen ut ersättning i max 150 dagar i regel
Citera
2023-03-02, 13:03
Medlem
Idioti att inte vara med i A-kassan. Jag hade förlorat både hem och ägodelar vid det här laget om jag inte varit med i A-kassan. Kostar 140 spänn i månaden, det är inte ens något att fundera över. Facket kan vara bra att ha, men man kan klara sig utan också. A-kassa är ett måste som arbetstagare. Räcker ju för fan att dra fel skämt eller tillfälligt glömma svaret på en fråga när chefen är på dåligt humör så kan man hamna överst på listan när det ska göras av med folk. Finns många störda chefer ute på företagen.
Citera
2023-03-04, 21:00
Medlem
Hej,

Jag blev arbetslös i oktober och hade enbart varit medlem i 7 månader hos a-kassan, får grundersättning just nu. Nu i april har jag varit medlem i 12 månader.

Läste att det är möjligt att göra en prövning om jag har rätt till högre inkomstbaserad ersättning, men... Förstod inte riktigt, vad som menas med avbrott i denna texten.

"Om du påbörjar din ersättningsperiod med grundersättning kan vi pröva om du har rätt till inkomstbaserad ersättning först efter att du har varit medlem i 12 månader. För att vi ska kunna göra den prövningen behöver du ha haft ett avbrott i din arbetslöshet. Under de tolv månaderna du varit medlem behöver du även ha uppfyllt ett arbetsvillkor."

Menar dem att jag ska bli arbetslös på nytt? Tänker ett avbrott kan ju väl vara att man är sjuk eller att man är på semester, right?
Citera
2023-03-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om du inte uppfyller villkoren för a‑kassa får du 223 kronor per dag
Så kolla vilka villkor du uppfyller...
- Medlemsvillkor
- Arbetsvillkor

Uppfyller du båda kan du som max få ut 1000 kronor per dag = 15.000 kronor per månad efter skatt.
Vad är det tänkt att akassan ska vara till med så låg ersättning som 5-10k efter skatt i månaden?
Citera
2023-03-06, 20:10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Vad är det tänkt att akassan ska vara till med så låg ersättning som 5-10k efter skatt i månaden?
Får man så låg ersättning som 5000k/månad har man väl inte haft någon inkomst tidigare heller att tala om...
Citera
2023-03-06, 20:12
Medlem
Citat:
Får man så låg ersättning som 5000k/månad har man väl inte haft någon inkomst tidigare heller att tala om...
jag får knappt 10 och det räcker inte på låga vägar.
Citera
2023-03-07, 10:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
jag får knappt 10 och det räcker inte på låga vägar.
Det beror ju på vilken inkomst du hade innan du blev arbetslös och hur länge du varit det.

Om du får ut knappt 10 nu så fick du väl ut typ 12 när du jobbade (80% a-kassa) när du jobbade. Inte så stor skillnad så det borde du väl klara att spara in något på...
Citera
2023-03-07, 11:00
Medlem
storpikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miamiboy
om man ansöker deltid deltidsstämpla a -kassa hur ska man räkna ut a kassan? är det 80 procent av nuvarande lönen?
Du rapporterar antal timmar du jobbar varje dag. Samt vad du har tjänat just den dagen.
Resten ska din a-kassa räkna ut.
Citera
2023-03-07, 11:15
Medlem
Citat:
Det beror ju på vilken inkomst du hade innan du blev arbetslös och hur länge du varit det.

Om du får ut knappt 10 nu så fick du väl ut typ 12 när du jobbade (80% a-kassa) när du jobbade. Inte så stor skillnad så det borde du väl klara att spara in något på...
Jag hade 30. Men hade inte 12 mån på rad.
Citera
2023-03-07, 14:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag hade 30. Men hade inte 12 mån på rad.
Då har du troligtvis fallit utanför försäkringen p.g.a att du inte uppfyllt arbetsvillkoret.

Arbetsvillkoret enligt huvudregel innebär att du under den senaste 12-tolvmånadersperioden före arbetslösheten skall ha förvärvsarbetat minst 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad.A-kassorna prövar alltid först din rätt till ersättning i enlighet med huvudregeln, om detta arbetsvillkor inte är uppfyllt prövas din rätt enligt alternativregeln.

För att uppfylla arbetsvillkoret enligt alternativregeln skall du ha arbetat minst 480 timmar under en sammanhängande period om 6 kalendermånader, där du minst arbetat 50 timmar per månad.

Så räkna ihop hur mycket du verkligen jobbat under den senaste 12 månaders perioden och se så inte det begåtts något misstag.
Citera
2023-03-07, 14:50
Medlem
Citat:
Då har du troligtvis fallit utanför försäkringen p.g.a att du inte uppfyllt arbetsvillkoret.

Arbetsvillkoret enligt huvudregel innebär att du under den senaste 12-tolvmånadersperioden före arbetslösheten skall ha förvärvsarbetat minst 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad.A-kassorna prövar alltid först din rätt till ersättning i enlighet med huvudregeln, om detta arbetsvillkor inte är uppfyllt prövas din rätt enligt alternativregeln.

För att uppfylla arbetsvillkoret enligt alternativregeln skall du ha arbetat minst 480 timmar under en sammanhängande period om 6 kalendermånader, där du minst arbetat 50 timmar per månad.

Så räkna ihop hur mycket du verkligen jobbat under den senaste 12 månaders perioden och se så inte det begåtts något misstag.
jag jobbade strax över 6 månader, jobbade även extra vissa helger. Sen har man ju varit sjuk någon gång eller så, men uppfyllde nytt villkor enligt idioterna och sen fick jag lägre akassa än vad jag haft tidigare. hade 30k före skatt och får knappt ut 10. Vem inbillar sig staten ska kunna klara sig på denna summan samtidigt som man sökert jobb? Min hyra och elräkning äter upp i princip hela a-kassan. Finns inget kvar til mat, räkningar eller lån. hur de sen inbillar sig att man ska ha råd at börja köra till ett nytt jobb med innan första lönen vet jag inte hur de har tänkt.

pengarna räcker ite till någonting så någon jävla försäkring är det ite. Inte heller ett stöd eftersom de drar ju bort pengar om man jobbar extra på helger och har man då inte tillräckligt bra lön så går man ju back eller +-0.
Citera
2023-03-07, 14:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
jag jobbade strax över 6 månader, jobbade även extra vissa helger. Sen har man ju varit sjuk någon gång eller så, men uppfyllde nytt villkor enligt idioterna och sen fick jag lägre akassa än vad jag haft tidigare. hade 30k före skatt och får knappt ut 10. Vem inbillar sig staten ska kunna klara sig på denna summan samtidigt som man sökert jobb? Min hyra och elräkning äter upp i princip hela a-kassan. Finns inget kvar til mat, räkningar eller lån. hur de sen inbillar sig att man ska ha råd at börja köra till ett nytt jobb med innan första lönen vet jag inte hur de har tänkt.

pengarna räcker ite till någonting så någon jävla försäkring är det ite. Inte heller ett stöd eftersom de drar ju bort pengar om man jobbar extra på helger och har man då inte tillräckligt bra lön så går man ju back eller +-0.
Uppfyller du arbetsvillkoret så bör du få 1000kr/dag = 22000kr/månad = 15000kr/månad efter skatt. Om du får mindre än det så bör du nog ifrågasätta varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in