2023-01-16, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du kan ju argumentera och prata med studievägledaren så kanske ni kommer fram till en lämplig utbildning som leder till att jobb.

Behövs inte, sade att jag ville ta om mina lastbilskörkort. Då bad min handläggare mig att skaffa ett intyg från en arbetsgivare att jag får provanställning om jag skaffar CE-kort, det är redan fixat, hörde av mig till en gammal arbetsgivare. Han skickade intyg till min handläggare. Sen behöver jag ta om mitt B-körkort. Och vi ska ha en uppföljning på det i April, men sade till handläggaren att det kommer ta minst 8-10 månader innan jag har kortet tillbaka pga att jag måste lämna prover, och detta var inga problem.

Så tar jag bara om B-kortet inom ett år typ så kommer jag få gå den utbildningen.

Och slipper vuxendagis Gött!
Citera
2023-01-24, 20:58
Medlem
Dimaks avatar
Hej

Jag var med i något låtsas program på AF men de skickade ur mig där ifrån, fråga mig inte varför då jag inte ens vet vem min handledare är.

Men på A kassan får jag ut 1400 kr i veckan, kan det vara så lite? 5600 är det jag får ut då och jag tycker det är alldeles för lite.
Tack för hjälpen.

Har även mailat min fack och hoppas på snnabb respons .
Citera
2023-01-24, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Hej

Jag var med i något låtsas program på AF men de skickade ur mig där ifrån, fråga mig inte varför då jag inte ens vet vem min handledare är.

Men på A kassan får jag ut 1400 kr i veckan, kan det vara så lite? 5600 är det jag får ut då och jag tycker det är alldeles för lite.
Tack för hjälpen.

Du borde väl vet varför du blev utkastad? 😂

Är väl två olika nivåer på ersättning mig veterligen vilken är inkomstbaserad eller grundersättning. Kan det vara så att du erhåller grundersättning?
Citera
2023-01-25, 10:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Hej

Tack för hjälpen.

Om du inte uppfyller villkoren för a‑kassa får du 223 kronor per dag
Så kolla vilka villkor du uppfyller...
- Medlemsvillkor
- Arbetsvillkor

Uppfyller du båda kan du som max få ut 1000 kronor per dag = 15.000 kronor per månad efter skatt.
Citera
2023-01-25, 15:31
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePavlov
Du borde väl vet varför du blev utkastad? 😂

Är väl två olika nivåer på ersättning mig veterligen vilken är inkomstbaserad eller grundersättning. Kan det vara så att du erhåller grundersättning?
Absolut inte, var det länge sen du var med i arbetsförmedlingen? Fick ett brev en dag att jag inte var med i programmet , orsak stod ej.
Citera
2023-01-25, 19:48
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Absolut inte, var det länge sen du var med i arbetsförmedlingen? Fick ett brev en dag att jag inte var med i programmet , orsak stod ej.
Antingen loggar du in på "mina sidor" på AF och ställer frågan eller så ringer du till närmaste AF och frågar... Ingen här vet varför...
Citera
2023-01-26, 17:04
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Antingen loggar du in på "mina sidor" på AF och ställer frågan eller så ringer du till närmaste AF och frågar... Ingen här vet varför...
Klart men bör det inte stå orsak?

Det är som om jag skulle blir avstängd från Flashback men det står ingen orsak?
Citera
2023-01-26, 18:28
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jo det borde det göra, men lyckas du inte uttyda varför så fråga...
Citera
2023-01-26, 21:43
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Orsak till vad?
Citera
2023-02-02, 17:11
Medlem
A-kassa och fack

Sen många år tillbaka är fack och a-kassa två vitt skilda organisationer och man behöver bara vara med i en av dem. Trots det är de flesta a-kassor "fackliga", men det är ändå olika juridiska personer.

Så, vilken "samhörighet" finns kvar mellan facket och a-kassan?
T ex finns ju Unionen och Unionens a-kassa - men det är ju två helt olika föreningar. "Äger" Unionen sin a-kassa, därav namnet?
Citera
2023-02-04, 10:04
Medlem
Kan man flytta med sin svenska medlemstid och uppfyllda arbetsvillkor till en dansk a-kassa om man börjar jobba i Danmark men bor kvar i Sverige? Eller börjar man från början och blir helt utan pengar om man blir arbetslös inom ett år?
Citera
2023-02-04, 19:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Kan man flytta med sin svenska medlemstid och uppfyllda arbetsvillkor till en dansk a-kassa om man börjar jobba i Danmark men bor kvar i Sverige? Eller börjar man från början och blir helt utan pengar om man blir arbetslös inom ett år?
Du behåller din tid i den svenska a-kassan när du flyttar över till en dansk a-kassa. När du börjar arbeta i Danmark är det viktigt att du anmäler dig till en dansk a-kassa redan på din första arbetsdag så det inte blir något glapp. När du som gränspendlare kontaktar en a-kassa i Sverige eller Danmark, ska du be om att få prata med deras EU-handläggare (EU-sagsbehandler).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in