Citat:
Det står i domen varför han tog till ordboken. Det var för att möjlighet att fråga flickan saknades. Kan dock hålla med om att det inte var nödvändigt att ta till en ordbok om de redan har konstaterat att det är oklart vad hon menade.Nu går vi alla inte runt med Svensk Ordbok i fickan och konsulterar den innan vi uttalar oss om vad som är synonymer. Definitionen av de ord vi använder oss av ska vi själva få förklara, eftersom olika människor kan använda sig av ett och samma ord på olika sätt. Åke T verkar förstå det eftersom han säger i intervjuer att det som är viktigt är att förstå vad flickan lägger in för betydelse och definition i ordet snippa. Oklart dock varför han i så fall slår i en ordbok för att förstå det
.
.
Citat:
Om det var så (vilket det troligen var) så är det väldigt olyckligt. Men samtidigt inte oförståeligt.
Min gissning är att SAOL skriver att snippa är ett ord för yttre könsorgan eftersom det är ett ord som oftast barn använder. Och de behöver inga ord för inre könsorgan för de har inte sex och de föder inga barn. Det innebär att flickan i detta fall var utan ett ord för sina inte delar. Och på grund av denna ordbrist ska alltså hennes våldtäktsman frikännas.
Men att säga att det är på grund av ordbristen är långt ifrån hela sanningen. Det är ju inte direkt så att det är en omöjlig uppgift att lära en tioåring ett nytt ord. Detta hade kunnat undvikas med en bättre utredning.
Observera att jag nu också helt bortser från hur hon har "visat med händerna" för jag har inte sett de filmerna.