2023-03-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H84L
Komisk! Du skulle försvara dig genom att både hugga med kniv och skjuta med vapen och drar upp lagen som rättfärdigar DIG och ger DIG rättighet. Men att jobba som OV och ”försvara” sig är helt uteslutet och allt är deras fel 🤣 snart kommer du beskylla de för att de ens var på plats för de var säkert inte inbjudna utav Juha så de var inte välkomna ner till Tunnelbanan 🤦🏼‍♂️

Nu försvarade sig inte dessa två våldsverkare utan de gick till attack direkt. Juha hade inte ens rört någon när de kom springande. Det fanns inte ens något nödvärn att försvara eller överta, då han bara stod på perrongen.

Givetvis skulle jag försvara mig själv om två grobianer i uniform kommer springandes, helt vilda, med dragna vapen mot mig. Jag har ingen aning om vad det är för typer, om de är påverkade eller om de ens får bära uniformerna.

Citat:
Det känns som att du har något väldigt personligt mot Ordningsvakter överlag så jag tror att det är där ditt problem ligger. Du har en inre störning eller irritation mot de.

Ja, de flesta av oss som har jobbat länge som OV eller annat är ganska trötta på er ungdomar som fläckar ned yrket. Förr hade OV ett gott rykte, där de hjälpte folk. Nu blir man till och med slagen med batong om man råkar blunda på tunnebanan med argument att man inte får sova på tunnelbanan.

Citat:
Polisen som sköt knivmannen senast då? Tycker du att det var onödigt det med? För enligt din logik så hotade han med kniv bara och förtjänade inte ett skott i sig… eller är det ok för det var riktiga poliser och inte ordningsvakter?

Så, polisen kom farandes med förstärkningsvapen mot någon som bar kniv? Det utan någon som helst anledning? Nee, jag tror inte det va... De drog sina tjänstepistoler när de märkte att knivmannen hade ett intresse av att använda kniven. Och ja, det var okej för att det var poliser och inte OV.

Citat:
Står fast vid att lyder man inte lagen i vilket form som helst, om det nu är ordningsvakter, väktare, poliser eller civila poliser så ska man få en kula i sig så man neutraliserar hotet. I mina ögon är den man eller kvinna som inte lyder lagens väktare ett hot mot samhället.

Fast... Du kan inte vara ordningsman, åklagare, domare och bödel samtidigt. Många ingripanden sker utan lagstöd och många som grips är helt oskyldiga.

Citat:
Skål nu alla här, ska fira lördagen fullt ut och känner mig tryggare när jag tar hem tunnelbanan senare.
Det gör vi med när du inte är här och när Alex och Ilma är borta från gatan. Dock har vi väl dig att fäktas med i tuben.
Citera
2023-03-04, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu försvarade sig inte dessa två våldsverkare utan de gick till attack direkt. Juha hade inte ens rört någon när de kom springande. Det fanns inte ens något nödvärn att försvara eller överta, då han bara stod på perrongen.

Givetvis skulle jag försvara mig själv om två grobianer i uniform kommer springandes, helt vilda, med dragna vapen mot mig. Jag har ingen aning om vad det är för typer, om de är påverkade eller om de ens får bära uniformerna.

Ja, de flesta av oss som har jobbat länge som OV eller annat är ganska trötta på er ungdomar som fläckar ned yrket. Förr hade OV ett gott rykte, där de hjälpte folk. Nu blir man till och med slagen med batong om man råkar blunda på tunnebanan med argument att man inte får sova på tunnelbanan.

Så, polisen kom farandes med förstärkningsvapen mot någon som bar kniv? Det utan någon som helst anledning? Nee, jag tror inte det va... De drog sina tjänstepistoler när de märkte att knivmannen hade ett intresse av att använda kniven. Och ja, det var okej för att det var poliser och inte OV.

Fast... Du kan inte vara ordningsman, åklagare, domare och bödel samtidigt. Många ingripanden sker utan lagstöd och många som grips är helt oskyldiga.

Det gör vi med när du inte är här och när Alex och Ilma är borta från gatan. Dock har vi väl dig att fäktas med i tuben.

Om någon är intresserad att använda kniven, gör det ingen skillnad vem som blir utsatt, Poliser, Romer, eller Envar alla har rätt till nödvärn då,. Om man blir hotad med potentiellt dödligt våld har man också rätt till dödligt våld i försvar. Men att kasta sten på polisen, dom blir inte skjutna, för det bedöms inte vara dödligt våld, men går dom till anfall med kniv blir dom skjutna, Demonstranter under Koran kravallerna visste väl det, det är därför dom av taktiska skäl endast kastar sten!
Citera
2023-03-04, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Om någon är intresserad att använda kniven, gör det ingen skillnad vem som blir utsatt, Poliser, Romer, eller Envar alla har rätt till nödvärn då,. Om man blir hotad med potentiellt dödligt våld har man också rätt till dödligt våld i försvar. Men att kasta sten på polisen, dom blir inte skjutna, för det bedöms inte vara dödligt våld, men går dom till anfall med kniv blir dom skjutna, Demonstranter under Koran kravallerna visste väl det, det är därför dom av taktiska skäl endast kastar sten!

Att kasta Sten kräver heller inte närstrid som med kniv och sker på avstånd vilket gör att fler vågar göra det.

Jag citerar Lasermannen:

”Jag måste haft ett jävla förakt för invandrare för att kunna skjuta dom men det var ju på avstånd”
Citera
2023-03-04, 23:54
Medlem
"Ett av många exempel: Vid Gullmarsplan drog en man kniv mot ordningsvakter. Det slutade med att de var tvungna att slå batongslag mot huvudet för att få kontroll på personen."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/battre-anvandning-av-ordningsvakter_H602129
Citera
2023-03-05, 08:51
Medlem
Citat:

Om du läser något av det jag skriver så nämnde jag i tidigare inlägg att jag har festat i minst 30år dvs jag är med god marginal 40+ så ingen ungdom.

För det andra så bekräftade du att du har jobbat som ov, säkert har du fått sparken för du blev kränkt eller fick stryk för du ville prata genom saker med gärningsmän 😆

Vidare skrev jag att varken jag eller någon i min närhet har begått brott eller skadat någon så vad är det ”du” behöver fäktas med? Att vi normala människor gör vårt, sköter oss själv? Dricker och blir berusade o åker tryggt hem utan att en våldsbenägen full finne stör för han blev stryp?

Fäktas på du! Sucka, klaga, bli kränkt och Knyt näven så hårt du bara kan!

För i slutändan är han död pga sitt beteende, jag färdas tryggt kommunalt (tills nästa idiot behöver strypas) och du sitter bakom skärmen och gråter.
Citera
2023-03-05, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är väl ändå likt det där som hände i USA som startade skiten med BLM. En påverkad person som utåtagerar så polisen får ingripa och personen dör främst pga drogerna men folk skyller på ordningsmakten. Hade personen inte varit drogad eller skött sig så hade inget inträffat och personerna levt

Men vad fan yrar du om? I andra länder knarkar folk lagligt och inget av detta händer. Vuxna människor får knarka om dom vill, har man däremot ett missbruk så bör man söka hjälp. Bruk och missbruk är extremt olika saker. Finns inga bevis för att han skulle ha tagit något och att dricka alkohol samt många andra preparat säljs helt lagligt enligt svensk lag så man kan inte skydda detta ÖV med att han "knarkade".

Förutom den lilla minoritet som missbrukar och har problem med aggresioner och känd historik av våldsamt beteende så håller man inte på att göra andra människor illa om man drogar, detta har med helt andra saker och göra såsom moral, etik, uppfostran, om man tror på karma osv. Eller jo, kanske alkohol eller föreskriven medicin kan göra dig våldsam men inte sådant ni benämner som knark här.

Om man ska arbeta med ett sådant här yrke ska man kunna hantera både knarkare och mentalt sjuka människor utan att ha ihjäl dom, anser du inte detta så är det dig felet ligger i. Visst tror jag inte det var avsiktligt men dom gjorde fel som orsakade någon annans död. Det är inte ok och staten måste kunna markera mot det på något sätt, såsom med att straffa dom.

Vidriga människor som saknar empati är vad ni är, ni som hejjar på detta demoraliserande beteendet och skriver riktigt elaka saker när en människa gått bort. Det hade kunnat varit er släkting som var sjuk eller började droga på grund av svåra trauman eller något annat lidande som hindrat människan från att leva ett fungerande liv.

Droger har dessutom medicinska egenskaper enligt alla läkare och forskare som existerar på hela planeten. Läs på och sluta vara trångsynta idioter. Dom flesta svenskar tar droger idag, nästintill exakt alla. Dom som inte gör det är i en minoritet, men dom får sina kickar på andra sätt, såsom med att knulla runt, träna eller sporta för mycket, äta mycket, hata för mycket, godhetsknarka för mycket osv. Ja kanske inte för mycket men ens dopaminerga system vänjer sig till det livet man lever, men ni fattar my point.

RIP.

Citat:
Ursprungligen postat av H84L
Om du läser något av det jag skriver så nämnde jag i tidigare inlägg att jag har festat i minst 30år dvs jag är med god marginal 40+ så ingen ungdom.

För det andra så bekräftade du att du har jobbat som ov, säkert har du fått sparken för du blev kränkt eller fick stryk för du ville prata genom saker med gärningsmän 😆

Vidare skrev jag att varken jag eller någon i min närhet har begått brott eller skadat någon så vad är det ”du” behöver fäktas med? Att vi normala människor gör vårt, sköter oss själv? Dricker och blir berusade o åker tryggt hem utan att en våldsbenägen full finne stör för han blev stryp?

Fäktas på du! Sucka, klaga, bli kränkt och Knyt näven så hårt du bara kan!

För i slutändan är han död pga sitt beteende, jag färdas tryggt kommunalt (tills nästa idiot behöver strypas) och du sitter bakom skärmen och gråter.
Nästa gång åker din släkting eller vän ut för samma skit. Och jo dom flesta kan hamna i samma situation idag. Alkohol är det som orsakar flest våldsbrott din dåre.
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2023-03-05 kl. 09:37.
Citera
2023-03-05, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Var det för svårt att förstå det fetade?
Systemfel.

Utbildningen är för kort, för högt genomflöde och bristfällig bredvidgång med erfarna.

Det visar väl rättsfallet i högsta grad när en rookie tar strypgrepp och den som ska klassas som mer erfaren sitter på ryggen och komprimerar lungor samt trycker ner huvudet.
.. Och ingen ens fattar han är död med 5 timmars akutsjukvård som utbildning i bagaget.

Dom löser inte det med utbildningsåtgärder, dom åker in i fängelse!
Det har jag ju sagt åt dig i början av den här tråden att du inte kan använda några felaktiga, eller brottsliga ingripanden för att visa ett generellt systemfel. Bevakningspersonal gjorde 2.9 miljoner ingripanden år 2020 enligt Transportfacket;
https://www.transportarbetaren.se/kraftig-okning-av-ingripanden-fran-ordningsvakter/

Exempelvis; Poliser kan begå tjänstefel med uppsåt, eller av oaktsamhet, men det har ingen bärbarhet på deras jobb i allmänhet, inte heller om några få Advokater bryter mot dom Etiska Riktlinjer Advokatsamfundet ställer upp. Delar Regeringen din syn på systemfel på 2.9 miljoner ingripanden? Nej inte alls, det Arbete dom utför, är enligt Regeringen ett viktigt komplement till polisens Arbete, den nya lagen om Ordningsvakter föreslås trädas i kraft 1 januari 2024;

Regeringen
En ny lag om ordningsvakter Publicerad 03 februari 2023
Polismyndigheten har huvudansvaret för att upprätthålla allmän ordning och säkerhet i samhället. Ordningsvakter utgör ett viktigt komplement till myndighetens arbete.

Regelverket för ordningsvakter behöver anpassas till dagens förhållanden. Regeringen föreslår därför en ny lag om ordningsvakter som skapar förutsättningar för en mer flexibel och ökad användning av ordningsvakter.
De nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2024.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2023/02/en-ny-lag-om-ordningsvakter/
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2023-03-05 kl. 17:54.
Citera
2023-03-06, 00:37
Medlem
Citat:
Deras jobb är att hålla ordning på allmän plats, inte mer än så. Deras laga befogenhet kretsar kring Ordningslagen. Deras arbetsuppgifter är således INTE att vakta, kontrollera och gripa brottslingar (det har vi poliser för).
Han var definitivt inte i full fälrd att fortsätta, han stod isolerat hela ensam på perrongen. De han anföll var KOMPISAR som försökte få honom hem. Sedan var det inte två väktare som sökte få ned honom utan två ordningsvakter. Sedan försökte de inte ens att lugna ned honom, utan ordningsvakterna totalt misshandlade honom med batongslag mot huvud.

Tja, hade jag sett två grobianer i uniform komma springandes mot mig med batonger i högsta hugg hade jag både dragit kniv och skjutvapen (som befogat i nödvärn). För Ov har absolut inget laga befogenhet där när de inte ens har kollat läget. Det blir heller inte bättre att stå och slå personen om denne har en kniv på sig. Då ser man till att gå lugnt fram och kolla läget först. Två OV som är utbildade bör dessutom kunna ha kontroll över personens armar så en kniv är rätt låg chans att den kommer i spel om man hanterar händelsen som man ska.

Det stämmer inte att Ordningsvakters befogenheter kretsar endast omkring Ordningslagen!
Ordningslagen är för begränsad för det, för Ordningsvakter kan bara ingripa med stöd av Ordningslagen i kollektivtrafiken (bussar och Tunnelbanan), ordningslagens 4kap 7 - 9§§ ger stöd för ett avisande eller avlägsnande, men det står inget om omhändertagande;
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/ordningslag-19931617_sfs-1993-1617#K4

För om en person återkommer hela tiden efter avlägsnanden, då finns det ett behov, och en nödvändighet, att omhändertaga personen, ett omhändertagande som inte står att finna i Ordningslagen, men då kan Ordningsvakter inhämta stöd för ett omhändertagande i Polislagens 29§ tredje stycket -13§;

Polislagen 29§
Bestämmelserna i 10 a och 13 §§ gäller också en ordningsvakt, om inget annat framgår av hans eller hennes förordnande. Om en ordningsvakt har omhändertagit någon, gäller dock att den omhändertagne skyndsamt ska överlämnas till närmaste polisman.

10 a § En polisman som omhändertar eller på annat sätt inskränker någons rörelsefrihet får belägga honom eller henne med fängsel
1. om han eller hon uppträder våldsamt och det är absolut nödvändigt med hänsyn till hans eller hennes egen eller någon annans säkerhet till liv eller hälsa, eller
2. vid förflyttning inom en förvaringslokal och vid transport eller annan vistelse utanför en sådan lokal, om det är nödvändigt av säkerhetsskäl. Lag (2014:588).

13 § Om någon genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för denna, får en polisman, när det är nödvändigt för att ordningen skall kunna upprätthållas, avvisa eller avlägsna honom från visst område eller utrymme. Detsamma gäller om en sådan åtgärd behövs för att en straffbelagd handling skall kunna avvärjas.

Är en åtgärd som avses i första stycket otillräcklig för att det avsedda resultatet skall uppnås, får personen tillfälligt omhändertas.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/polislag-1984387_sfs-1984-387

På Pendeltågen gäller Järnvägslagen, inte Ordningslagen, och på Gallerior och krogar finns det inget stöd i ordningslagen för att ingripa, men det finns i Polislagens 10a§ och 13§. Här kan du se ett avisande-avlägsnande år 2017 på Pendeln på T-centralen med stöd av Polislagen, en person med en eventuell psykisk ohälsa, pratar om massa konspirationer etc;
https://www.youtube.com/watch?v=MwwY6_R2TD4&t=49s

I fråga om Juha så startar det med att en ambulans åker förbi, och stannar till vid Rådmansgatans T-banestation, för dom ser att någon person pucklar på folk utanför stationen som sedan går ner i tunnelbanan, ambulanspersonalen larmar att en våldsam man är på väg ner i tunnelbanan, detta står på sidan 8 förundersökningen, det kommer upp folk från Tunnelbanan som säger att dom blivit slagna, en av dom säger att han har blivit biten i armen av en Galning som går lös i Tunnelbanan, ambulanspersonalen rekommenderar person att uppsöka sjukhus för sina skador, Ambulanspersonalen larmar SL-Trygghetscentral, detta står på sidan 77 i FUP .

enligt vittnesförhör på sidan 57 - 61 med Johan och Angelica, så får Angelica ett slag i nacken av Juha så att hon åker omkull, just då kommer tunnelbanan in på stationen och ur kommer ordningsvakterna som ingriper mot Juha som matar batongslag mot benen, vittnena tycker det är övervåld, men några slag mot huvudet vittnar dom inte om! Klart ordningsvakterna hade rätt att ingripa om någon utgör en fara för den allmänna ordningen, eller ingriper för att avvärja en straffbelagd handling, som det står om i polislagens 13§, men att strypa ihjäl personen får dom naturligtvis inte göra, dom blir ju åtalade för det, och förmodligen döms till fängelse!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2023-03-06 kl. 00:51.
Citera
2023-03-06, 13:13
Medlem
Rättegång 9 maj
Senast redigerad av SliceBySlice 2023-03-06 kl. 13:14. Anledning: Felskrivning
Citera
2023-03-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SliceBySlice
Rättegång 9 maj

Ja, förutom färska bilder på de åtalade så ska det bli intressant att se vilka "kollegor" och vänner som försvarar denna typ av våldshandlingar och som dyker upp till deras försvar.
Bilder kommer laddas upp härigenom så får ni hjälpa till att identifiera dem.

"Alex Norlin" har skyddade personuppgifter men bor tydligen fortfarande med sin flickvän i Nynäshamn.
Citera
2023-03-07, 03:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
"Ett av många exempel: Vid Gullmarsplan drog en man kniv mot ordningsvakter. Det slutade med att de var tvungna att slå batongslag mot huvudet för att få kontroll på personen."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/battre-anvandning-av-ordningsvakter_H602129
Finns nog ingen som går off line likt dig.
Varför öht dra in saker som inte är aktuella för fallet?

Faktum är att dessa två har begått kardinalfel.
Därför är de åtalade.
Därför beskriver två utbildare att det är fel från start.
Därför upplever vittnen att de eskalerat händelsen och det fanns inte folk i närheten.

Därför ställer fhl exakt sådana frågor i förhör om varför de inte övervägde andra sätt än att rusa rätt på och omgående ta stryptag och sätta sig på honom.

Så vad vill du ha sagt?
Citera
2023-03-07, 03:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du har fel om det mesta så också om att jag skulle vara upprörd. Jag resonerar enligt samma linje som jag alltid gör. Samhället ska prioritera reguljära medborgare, inte bus. OCH framför allt inte fylltrattar som slår kvinnor bakhuvudet så de faller omkull, samt springer omkring på tunnelbanan och slår på random människor med knytnävar och armbågar.

Sådana som Hynninen, som dessutom var en känd bråkmakare i tunnelbanan (det har framkommit i tråden) ska plockas hårt. OV ska inte backa. Och framför allt så ska vi inte ha kvinnliga OV över huvud taget (men det är OT).

Den feministiska stormakten med ett dialogförsvar har länge tagit parti för buset men det är på väg att vända.

De två OV ska naturligtvis frikännas helt.
Att du är helt blåst framgår med all tydlighet och att Juha var nån känd bråkmakare är ren bullshit.
Att du sen är en misogyn fjant som passar på ses likaväl när du dravlar om den feministiska stormakten.

Reguljära medborgare.. Lär dig skriv normal svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in