2023-03-03, 17:31
Medlem
Jag förstår ditt beslut att temporärt lämna tråden. Ville bara skriva att jag beklagar det, för att du har tillfört tråden mycket bra grävarbete och synpunkter. Du och jag håller långt ifrån alltid med varandra. Men tillsammans kan vi komma vidare och olika syn och talanger behövs. Din huvudtes är bra och det är fullt möjligt att du är rätt ute. Hoppas du snart gör comeback i tråden!
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag tror som sagt inte att vi kommer att få samsyn om PU. Danskarna hade vi kanske kunnat diskutera meningsfullt om.

Men jag tar nu en paus från denna skiten. Kanske återkommer jag om något intressant surfar upp.
Citera
2023-03-03, 17:56
Medlem
Vi har en hel del som pekar mot BW. Helena är på Stadt och letar efter någon att gå hem med alternativt få skjuts hem av. Hon hittar inte någon sådan inne på Stadt. BW har lämnat en fest i Radbyn och åkt till Stadt. Det är för sent att gå in men för mig är det en uppenbar fingervisning att BW är festsugen och
gärna vill få till det med någon tjej (efter avvisningen på förfesten). Det är i detta sammanhang, när klockan är några minuter (5-10) efter kl 2.00 som BW enligt hans egen utsago i tidningen möter Helena utanför Stadt och blir den sista att se henne (?!). Han får en kram och sedan ger sig Helena av för att gå hem enligt BW. Är det verkligen rimligt? Är det inte mer logiskt att han som har bil och är nära vän till Ulrika och Helena erbjuder henne skjuts hem? Speciellt om han har siktet inställt på efterfest på Ekudden. Någon kanske har koll på BWs vanor efter Stadt stängde vid 2.00. Det kanske tom är så enkelt att Helena har nämnt för BW att Ulrika tyckte hon skulle ta taxi varpå BW säger att det är onödigt för han kan ju köra henne. Då blir det svårt för Helena att tacka nej trots att BW kanske verkade lite berusad.
Citera
2023-03-04, 02:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag tror som sagt inte att vi kommer att få samsyn om PU. Danskarna hade vi kanske kunnat diskutera meningsfullt om.

Men jag tar nu en paus från denna skiten. Kanske återkommer jag om något intressant surfar upp.

Jag har aldrig påstått att vi inte ska diskutera danskarna, men det danska släktträdet blir omöjligt att hantera med någon behållning i rådande tsunami av namn. Jag skulle dock vilja att du svarar på bara några frågor (du kan skicka ett PM om du vill):

* Hur förklarar du det faktum att PU först säger att han gick hem och lade sig efter att ha varit hos PK - för att senare säga att han gick på en efterfest hos taxitjejen SB?
* Jag har inget emot T*ommy Br*andt som eventuell gärningsman, men om vi tror på "Hanna" var det minst två män närvarande. Vem mer? P*er N*ielsen kan knappast vara en av dem om vi tror att TB rusade upp till hans lägenhet efter 02:00. (PN rusade väl knappast upp till sig själv?)
* Vet du var TB och PN höll hus den där kvällen/natten? Var de bekräftat på Stadt? PN bör ju i vart fall ha varit hemma när TB - eller annan - sprang upp i hans trappuppgång.

Du ska inte ta en paus från tråden, du ska stanna kvar. Så här är det: Jag har länge undrat över hur mitt sista inlägg i den här tråden skulle komma att se ut. Nu vet jag.
Citera
2023-03-04, 10:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Den första fetningen: Vi får då hoppas att GM inte var så här samlad och smart att han använde en pinne att slänga undan skorna med. I så fall har vi bara polisfingrar på dessa skor...

Den andra fetningen: Njae, om Helena överfallits på stigen och bilen med stående då på Ekuddenvägen, kan det ur GMs synvinkel kännas som en mycket hög risk att bära ner en utslagen Helena ner från stigen och lasta in henne mitt på den för natten trafikerade (efterfest på Ekudden) Ekuddenvägen. Därför resonerar de nog så om det står med detta alternativ att köra in på den avskilda cykelvägen bland träden och rakt in mot lekplatsen och lasta, så tar de det. Att detta är olagligt anser jag underordnat då själva lastningen inne bland träden på lekplatsen i Kohagen är mer diskret i lastningssynpunkt, än mitt ute på Ekuddenvägen med gatubelysning och trafik.

Att det kör in på denna cykelvägen måste också ses i perspektivet att det innan har varit mycket naturligt för dem att göra detta. Mmm. BW och HJ ? BW och MK ?
Vi har aldrig fått veta vad DNA-spåret på skon består av, och vi kan bara anta att profilen inte matchar någon i utredningen. Men om spåret består av en droppe svett eller saliv kan den ju ha hamnat den när som helst, och jag skulle säga att chansen att den avsattes omedelbart efter överfallet är ganska liten totalt sett.

Att GM har haft mycket god lokalkännedom står utom allt tvivel. Men att välja att flytta kroppen från en brottsplats i terrängen till sin egen bil i närheten av ett villaområde, det är ju en uppenbar och stor risk på flera plan. Vad förutom en fullbordad våldtäkt skulle lämna så mycket spår att GM beslutar sig för detta? I synnerhet som han uppenbarligen inte vill dölja att HA befunnit sig på plats iom att skorna placerats ut.

Skulle det vara så att HA faktiskt överfölls på stigen så är jag övertygad om att det var två GM, för det är inte bara svårt för en person att flytta en ~60 kg kropp, det borde också ha lämnat släpspår i någon form.
Citera
2023-03-04, 16:34
Medlem
En sak som borde vara uppenbar för Cold Case gruppen är att ta en titt på de personerna som var ute denna kvällen på statt eller stan och ta reda på vilka bilar de hade tillgång till och var dessa bilarna är idag.

De borde ta in bilarna en efter en och göra en teknisk undersökning för att se om man hittar dna från helena eller från hennes kläder.

Polsen vet ju genom vittnesmål att där finns många intressanta personer i utredningen sen tidigare, men inte kunnat gå vidare konkret för bevisningen finns inte. Bilen vet man var på brottsplatsen genom vittnesmål att den kört på gång och cykelbanan och lite senare vänt tillbaka.

Personen eller personerna har frågat om hon vill åka med och plockat upp Helena längs vägen hem eller att de redan var på lekplatsen när hon kom gående och sen har det gått överstyr och hon blev bragd om livet. Bilen körde från lekplatsen och runtom för att plocka upp hennes kropp.

Bilen är nog det enda svaret på gåtan om inte hennes kropp hittas av en slump eller missing people till exempel.
Citera
2023-03-04, 17:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
En sak som borde vara uppenbar för Cold Case gruppen är att ta en titt på de personerna som var ute denna kvällen på statt eller stan och ta reda på vilka bilar de hade tillgång till och var dessa bilarna är idag.

De borde ta in bilarna en efter en och göra en teknisk undersökning för att se om man hittar dna från helena eller från hennes kläder.

Polsen vet ju genom vittnesmål att där finns många intressanta personer i utredningen sen tidigare, men inte kunnat gå vidare konkret för bevisningen finns inte. Bilen vet man var på brottsplatsen genom vittnesmål att den kört på gång och cykelbanan och lite senare vänt tillbaka.

Personen eller personerna har frågat om hon vill åka med och plockat upp Helena längs vägen hem eller att de redan var på lekplatsen när hon kom gående och sen har det gått överstyr och hon blev bragd om livet. Bilen körde från lekplatsen och runtom för att plocka upp hennes kropp.

Bilen är nog det enda svaret på gåtan om inte hennes kropp hittas av en slump eller missing people till exempel.
Vilka bilar som rullade 1992 tror du är kvar 30 år senare...? I synnerhet som bilen som killarna på Hällristningsvägen såg var av "äldre modell".

Vi kan glömma att det kommer att dyka upp bevis från någon bil, någonstans, någonsin. Det tåget gick för 10-20 år sedan.
Citera
2023-03-04, 17:46
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

Helt rätt beslut! Jag gör likadant.

Polisen verkar inte intresserade att lösa fallet längre, kanske bland mycket annat i huvudsak ha med prestige att göra. (Kan inte dom lösa det skall f-n ingen annan heller göra det, typ).

Eftersom vi inte heller får reda på vittnesuppgifter från nära anhöriga pga att dom inte vill att vi ska snoka i det så skiter vi i det, enligt mitt tycke.

Detta är helt enkelt slutstationen i Helena-fallet.

Fallet olöst på grund av idioter.
Citera
2023-03-04, 18:25
Medlem
Det var hemskt vilken dålig stämning det är här. Är någon kvar i tråden över huvud taget?
Herre gud...
.
Citera
2023-03-05, 00:17
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Vi har en hel del som pekar mot BW. Helena är på Stadt och letar efter någon att gå hem med alternativt få skjuts hem av. Hon hittar inte någon sådan inne på Stadt. BW har lämnat en fest i Radbyn och åkt till Stadt. Det är för sent att gå in men för mig är det en uppenbar fingervisning att BW är festsugen och
gärna vill få till det med någon tjej (efter avvisningen på förfesten). Det är i detta sammanhang, när klockan är några minuter (5-10) efter kl 2.00 som BW enligt hans egen utsago i tidningen möter Helena utanför Stadt och blir den sista att se henne (?!). Han får en kram och sedan ger sig Helena av för att gå hem enligt BW. Är det verkligen rimligt? Är det inte mer logiskt att han som har bil och är nära vän till Ulrika och Helena erbjuder henne skjuts hem? Speciellt om han har siktet inställt på efterfest på Ekudden. Någon kanske har koll på BWs vanor efter Stadt stängde vid 2.00. Det kanske tom är så enkelt att Helena har nämnt för BW att Ulrika tyckte hon skulle ta taxi varpå BW säger att det är onödigt för han kan ju köra henne. Då blir det svårt för Helena att tacka nej trots att BW kanske verkade lite berusad.

Jag har funderat lite på om Helena fick skjuts hem den aktuella natten. Personer som kände henne har sagt att hon inte skulle stiga in i en bil, om hon inte kände någon i bilen. SÅ:

* Om Helena fick skjuts (åtminstone en del av vägen) hem, så var det av en eller flera personer som hon kände/kände till.

Ett par personer har oberoende av varandra sagt att de är övertygade om att Helena inte skulle tycka att den/de inte skulle behöva skjutsa henne hem, om det var så att de inte skulle åt hennes hål. Om detta stämmer, samt OM Helena fick skjuts åtminstone en del av vägen, så är chansen större att den/de skulle åt hennes håll - åtminstone vid detta tillfälle (eller att han)de sade det), SÅ:

* Bodde han/de åt hennes håll den natten.

Det talades bl a för flera år sedan en del om att det dels varit människor på Ekudden under den aktuella dagen, men också på natten på efterfest vid badet/campingen.

En hypotes kan då ställas upp så att någon/några som Helena kände/kände till träffade henne efter torget eller åkte i kapp henne och erbjöd henne skjuts, just p g a att han/de skulle till efterfest på Ekudden. Han/de visste var hon bodde och att hon och syster U brukade ta skogsstigen. Antingen har han/de sagt att den/de skulle ut till Ekudden på efterfest och att hon kunde åka med till skogsstigen, eller så kan Helena ha sagt, då han/de talat vart de skulle åka, att hon gärna ville få skjuts, och att hon kunde/ville stiga av vid skogsstigen. Bilen stannade där, och sedan hände det som hände. En tanke bara.

Och frågan: Kommer du eller någon annan ihåg om det kom fram vilka som dels varit på Ekudden vid badet/campingen på dagen, men också på efterfest den aktuella natten? Finns det en sammanställning angående detta?
Citera
2023-03-05, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har funderat lite på om Helena fick skjuts hem den aktuella natten. Personer som kände henne har sagt att hon inte skulle stiga in i en bil, om hon inte kände någon i bilen. SÅ:

* Om Helena fick skjuts (åtminstone en del av vägen) hem, så var det av en eller flera personer som hon kände/kände till.

Ett par personer har oberoende av varandra sagt att de är övertygade om att Helena inte skulle tycka att den/de inte skulle behöva skjutsa henne hem, om det var så att de inte skulle åt hennes hål. Om detta stämmer, samt OM Helena fick skjuts åtminstone en del av vägen, så är chansen större att den/de skulle åt hennes håll - åtminstone vid detta tillfälle (eller att han)de sade det), SÅ:

Det talades bl a för flera år sedan en del om att det dels varit människor på Ekudden under den aktuella dagen, men också på natten på efterfest vid badet/campingen.

En hypotes kan då ställas upp så att någon/några som Helena kände/kände till träffade henne efter torget eller åkte i kapp henne och erbjöd henne skjuts, just p g a att han/de skulle till efterfest på Ekudden. Han/de visste var hon bodde och att hon och syster U brukade ta skogsstigen. Antingen har han/de sagt att den/de skulle ut till Ekudden på efterfest och att hon kunde åka med till skogsstigen, eller så kan Helena ha sagt, då han/de talat vart de skulle åka, att hon gärna ville få skjuts, och att hon kunde/ville stiga av vid skogsstigen. Bilen stannade där, och sedan hände det som hände. En tanke bara.

Och frågan: Kommer du eller någon annan ihåg om det kom fram vilka som dels varit på Ekudden vid badet/campingen på dagen, men också på efterfest den aktuella natten? Finns det en sammanställning angående detta?
Var Helena berusad? Det ligger nära till hands efter fest i Töreboda och vidare kväll ute på lokal.
Alla som druckit alkohol har vl fått uppleva att omdömet sviktar och att man gjort saker man vanligtvis inte gör.
Jag är övertygad o att Helena var som vilken ung vuxen som helst.
Att vänner till Helena TROR sig veta vad Helena skulle han gjort och inte är något man ska ta med en nypa salt tycker jag.
Nu är min främsta kandidat till detta mordet en nära vän till Helena men stort sett..
Däremot om skor och tillhörigheter är utplacerade så pekar väl en del på att mördaren visste vilken väg Helena och Ulrika brukade gå.
Man vill gärna få Helena till en öppen bok men hon hade säkert också ett eget liv men egna tankar och ideer som kanske inte riktigt stämde överens med hur man önskade att hon tnkte. Allt handlar ju om omständigheter.
Citera
2023-03-05, 09:11
Medlem
Tack Prinzezzan! Värdefulla uppgifter som bekräftar de utgångspunkter jag har haft. GM bodde eller hade ärende åt Helenas håll och kände Helena väl. Jag har tyvärr inga uppgifter angående efterfesten på Ekudden. Det blir särskillt intressant om någon har uppgifter om vänner till Helena som hade sagt att de skulle på efterfesten men sedan inte dök upp den aktuella natten.

Om vi leker med tanken att BW är huvud GM så blir plötsligt HMJ mycket intressant som med-GM. Av flera anledningar: han bodde på en plats som ligger åt Helenas håll. Han hade därmed också bra lokalkännedom. Och om BW nu är den beräknande och kontrollerande huvud GM så ville han med säkerhet ha koll på med-GM i dagarna efter försvinnandet så att den inte bryter ihop. Då tänker jag på intervjun de båda gav i en lokaltidning bara dagar efter försvinnandet. Sedan har HMJ seglarintresse också. Han har i alla fall av mig tidigare förbisetts som möjlig med GM. Men det kanske var fel? Hur har han mått efter försvinnandet?
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Citera
2023-03-05, 13:53
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Var Helena berusad? Det ligger nära till hands efter fest i Töreboda och vidare kväll ute på lokal.
Alla som druckit alkohol har vl fått uppleva att omdömet sviktar och att man gjort saker man vanligtvis inte gör.
Jag är övertygad o att Helena var som vilken ung vuxen som helst.
Att vänner till Helena TROR sig veta vad Helena skulle han gjort och inte är något man ska ta med en nypa salt tycker jag.
Nu är min främsta kandidat till detta mordet en nära vän till Helena men stort sett..
Däremot om skor och tillhörigheter är utplacerade så pekar väl en del på att mördaren visste vilken väg Helena och Ulrika brukade gå.
Man vill gärna få Helena till en öppen bok men hon hade säkert också ett eget liv men egna tankar och ideer som kanske inte riktigt stämde överens med hur man önskade att hon tnkte. Allt handlar ju om omständigheter.

Nej, vi vet inte vilka omständigheter som rådde den aktuella kvällen/natten och vi vet inte om Helena var berusad. Men att hon skulle ha varit så pass berusad att hon skulle göra något vågat, som hon aldrig skulle göra som nykter, det tror jag mindre på. Då tror jag att någon hade vittnat om det. Det torde ha synts/märkts i så fall.

Naturligtvis hade Helena ett eget liv med egna tankar, som ingen utomstående kände till; det har alla. Men det man inte känner till, det är det svårt att spekulera om. Man får utgå från de uppgifter man har och olika andra aspekter.

I min tankegång som jag redovisade ovan utgick jag ifrån det som olika personer som kände Helena har yttrat om hur de upplevde henne, men också utifrån andra faktorer, så som att gm verkar ha varit någon/några som kände/kände till Helena (t ex att han/de avlägsnat Helena från platsen, verkar ha känt till cykelvägen), att det ska ha pågått efterfest en bit bort från skogsstigen (gm kanske skulle dit eller påstod att han/de skulle dit), att Helena möjligen fått skjuts, då mycket få troliga vittnesmål om att hon varit synlig på vägen hem osv. Jag har också i denna hypotes utgått ifrån att Helena kom fram till skogsstigen och åtminstone påbörjat vandringen hem på denna. Skeendet kan ha sett helt annorlunda ut, men detta är mina funderingar utifrån det ovan nämnda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in